Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er en hund gammel?


Havana

Recommended Posts

Jeg har en fiks idé om at hundene mine fremdeles er unghunder, på tross av at de er henholdsvis 6 og 8 år. Har liksom ikke klart å venne meg til at de nå er godt voksne. Noen kaller t.o.m. eldstehunden min for gammel :)! Rasen kan bli 14-15 år og vel så det, og de "evige jaktmarker" burde være utenfor synsvidde en god stund ennå...

Men når begynner man å kalle en hund for gammel? Er det når den har nådd et visst antall år? Eller er det når den nærmer seg forventet levealder for rasen? Eller kan man ikke si at hunden er gammel før den begynner å vise tegn på alderdom?

Er det sånn at raser med høy forventet levealder eldes senere enn raser med lav levealder, eller er de bare gamle lenge?

Hvor gammel er hunden din, og regner du den for å være valp, unghund, voksen, godt voksen eller gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan vel kalles gammel i 10 års alderen syns jeg. De kan jo fortsatt oppføre seg som unghunder, men aldersmessig vil jeg si at en hund er gammel fra 10 årsalderen - avhengig av rase. Buster er 3 år gammel å jeg regner han mer som unghund enn voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg synes at man kan si at hunden er gammel når det begynner å synes på den, jeg. Men noen kan jo bli litt stive og støle allerede i 7-8 års alder, og hvis rasen da normalt sett blir nesten dobbelt alder så er jo hunden ikke egentlig gammel likevel.

Min eldste er nå 10 år, og på henne synes det godt at hun ikke er så ung og sprek som de andre her. Hun har et annet ganglag, sover mere, tisser inne av og til, og viser klare tegn på at hun er gammel.

Min rase blir ofte også både 13 og 14 år gamle, så hun er jo egentlig ikke sånn "døden nær" gammel i alder - men nesten i oppførselen.

Hannen min på 4 var "unghund" helt til jeg fikk de to nyeste hundene mine i fjor. Da ble han plutselig en voksen "kar" og er ikke på langt nær så baby'ete som han var før ungjentene kom i hus. Han fikk vel en viss image å opprettholde med to unge damer å bo sammen med - i forhold til gamla'...

Mine to yngste er "unghunder", i måten å være på, pels og utvikling og forsåvidt også alder (1,5 år og nesten 2). Jeg kaller de valper frem til ca 1 års alder (bortsett fra i utst.sammenheng, selvsagt - der er det klart aldersdefinert). Unghunder er de ofte frem til rundt 2,5 - 3 års alder.

Men ja, jeg tror absolutt at raser som eldes senere holder seg "unge" lenge også. F.eks. en minatyrhund på 6 år er fortsatt ung - mens en bullmastiff på samme alder er en gammel hund.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste hunden min er 10 1/2 år - og hun er gammel dame. Stiv i hoftene, grå i skjegget, lunter avgårde - i det hele tatt en eldre utgave av seg selv. Men hun ble gammel i fjor - det skjedde gradvis over noen måneder at hun begynte å eldes i ekspressfart.

Hund nr. 2 er 7 år - og hun er i sin beste alder. Dødssprek og i fin form! Og yngsten på 1 år er jo selvsagt valp enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hunden synes jeg... Men når den er 3 år er den ikke unghund mer, da er den voksen. Og ikke er den valp etter fylte 1 år. Men gammel... Tja, over fylte 8 år vil jeg si at den begynner på alderdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden min begynte vel å virke gammel da den var rundt 10-11 år(gordon setter). Men de begynner jo å bli litt grå i pelsen før det da. Hun var likevel rimelig sprek og gikk lange dagsturer på fjellet sommer og vinter som 12 åring.

Den eldste hunden jeg har nå er 10 år. Han ser litt grå ut i ansiktet, men ellers virker han ikke gammel i det hele tatt. Han er som en voksen hund, men gammel virker han ikke. Vi har egentlig vært veldig bekymret for at han ville slå opp igjen en gammel skade(han brakk bekkenbenet på 4 steder og har en del plater og skruer der) men det har vi heldigvis ikke merket noen ting på. Han er kanskje ikke SÅ leken med valpen vår, men de leker da et par ganger for dagen, hehe ;)

Yngstemann er jo 10 uker, så her er det valp for alle pengene :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at pakker med senior fôr er fra 7 år!

På noen senior-fôrpakker har jeg sett fra 7 år, men når du ser nærmere på pakka hender det at det står ulike aldre for store og små hunder. (Små hunder lever jo gjerne lenger)

Men forsikringsselskaper syns at hunder er gamle når de er 6 år! Det syns jeg er altfor tidlig. Hos Agria må du betale alderstillegg for hunden fra den er seks år, og forsikringsbetingelsene blir dårligere. De andre forsikringsselskapene vil ikke en gang nytegne forsikringer for hunder over 6. Det er veldig urettferdig for oss som har raser som kan leve langt ut i tenårene <_< .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt ann på individet spør du meg...

våres hund som var syk.. virket gammel fra hun var ett år...

men dette var jo pga sykdom...

men sånn ellers er alt mellom 8 -10 år, hva jeg kaller alderdom på en hund, sånn generelt...

man kan sikkert finne kjempe spreke 12 års hunder også , men det er jo også individuelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare en ting: Du er ikke eldre enn du føler deg :huh:

Det gjelder vel for hunder og :huh: Romeo er jo 7 år nå, og den rasen blir gjennomsnittlig 12-13 år, så han har jo noen år igjen, men begynner å bli en eldre herre aldersmessig, men ikke kroppslig! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår forrige hund var en Bedlington - terrier. Han var rimelig propell som ung. I to - årsalderen roet han seg endel og i ni - ti- årsalderen roet han seg enda litt. Men gammel var han ikke før en mandag kveld i fjor sommer. Tirsdag morgen tok vi farvel med ham hos vetrinæren. Han hadde en stor svulst i strupen som det ikke var noe å gjøre med annet enn for å utsette det uungålige. Da var han godt over tretten år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janka her blir 9 til høsten,men er mer leken og spretten av seg enn de fleste valper jeg har møtt,så klarer liksom ikke se på henne som gammel,vet jo hun begynner å dra på årene,men hun oppfører seg slett ikke som den alderen hun er..så er vel litt sant som en skrev over her,man er så gammel som man føler seg hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...