Gå til innhold
Hundesonen.no

Utholdenhet og kapasitet


Guest Vicky

Recommended Posts

Tiden som gikk(eller fløy)

Blir noen ganger helt overasket over dyret... Idag har vi brukt mesteparten av dagen på trening, og dyret får jammen aldri nok! Hun er bokstavelig talt aldri sliten. :D Hver gang jeg sier nå skal vi inn, da sutrer hun og maser om ny treningsøkt. Da står hun ofte foran meg å utfører øvelser på egenhånd, mens jeg pakker sekken. Hun får aldri nok. Er så motiverende å avslutte treningsøkten med en masete hund i hælene.

Jeg ser at hun har fått mer kapasitet og utholdenthet de siste årene. Selv nå som hun har løpetid og er litt særere enn vanlig er hun helt med på alt.

Før som unghund kunne hun bli sliten noen ganger, men nå er hun omtrent aldri det lenger. Hun er alltid like kvikk og klar uansett hva. Og når jeg setter meg foran pc`n for å ordne med websia eller annet er hun alltid der med et sutrete utrykk og en pågående labb ;) Hun går selvsagt å legger seg hvis jeg sier at nå er hun litt masete. Ser ikke noe negativt i det, måtte bare fortelle litt om tulledyret mitt. Er bare så artig å se på den utholdenheten og kapasiteten!!

Utrolig morro å se utviklingen siden dyret var liten valp. (For meg er hun vel fortsatt en valp, hehe. Og det vil hun alltid være). Hun er som en valp på de fleste områder. Alltid klar for en god drakamp, trening eller annet. Det meste er spennende å følge med på.

Noen ganger når jeg ser henne inn i øynene ser hun helt vill ut der hun stirrer tilbake med sitt intense blikk. Og når jeg ser henne i aksjon kan jeg nesten ikke tro at det ligger så mye inteligens og arbeidsglede i det lille valpedyret jeg møtte i valpekassa for 5 år siden. Da var hun en liten lys valp på størrelse med hånden min. Hadde aldri trodd at den lille klumpete valpen ville bli en sånn arbeidsnarkoman(positiv arbeidsnarkoman altså). Samtidig som hun er intens når hun jobber har hun alltid kontroll. Selv om hun ser litt vill ut i blikket noen ganger. hehehe :icon_clapping: Det er et skikkelig kick å trene med en slik hund. Det er alltid like motiverende. Gleder meg enda mer til løpetiden er over når vi skal se hva vi kan på konkuranse igjen, og til agilitytrening. ;) Åh, som jeg savner agilitytrening og lp- konkuranser! Synd det ikke er lov å konkurere med løpetid... Men vi får overleve som alle andre med løpske tisper ;)

Trollet mitt.

vickystirre4bq.jpg

Tatt med mbilkamera det her, så det er ikke spesiellt bra... men men...

Er du snart klar mutter`n?

vickymas5bd.jpg

Syns noen av dere andre med voksne hunder det er rart å se tilbake? For meg er det liksom sånn: oj, hvor ble det av den tiden? Gikk det virkelig så fort? Er virkelig valpen blitt så stor?

Dere med gjetere, blir noen gang deres hunder slitne? Hva med dere med andre hunderaser og hundetyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese! ;)

ja, tiden flyr, satt på teori på et kurs vi begynner på nå, og skulle skrive hvor gammel hunden var. jeg skrev 1,5 år. Plutselig kom jeg på at han fyller 2 år i april! Ble helt forfjamset, gutten er jo blitt stor! :D

utholdenheten og kapasiteten til Ask er ikke på topp akkurat nå, hormonene styrer mye, men han glimter til innemellom, og da skal det jobbes! Om jeg setter meg ned i pausene, uten i leggge han i bilen, sitter han bare å syter, å tilbyr adferder i hytt og gevær :P "skal jeg legge meg? neivel..sitt da? Ok, ikke det heller..gi labb eller touche da? Jammen jeg vil ikke sitte her, jeg kjeder meeeeeg" ;) * Et blikk sier virkelig mer enn 1000 ord! :icon_clapping:

det er virkelig herlig å avslutte med en hund du føler kunne jobbet mye lenger ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese! ;)

ja, tiden flyr, satt på teori på et kurs vi begynner på nå, og skulle skrive hvor gammel hunden var. jeg skrev 1,5 år. Plutselig kom jeg på at han fyller 2 år i april! Ble helt forfjamset, gutten er jo blitt stor! :D

utholdenheten og kapasiteten til Ask er ikke på topp akkurat nå, hormonene styrer mye, men han glimter til innemellom, og da skal det jobbes! Om jeg setter meg ned i pausene, uten i leggge han i bilen, sitter han bare å syter, å tilbyr adferder i hytt og gevær :P "skal jeg legge meg? neivel..sitt da? Ok, ikke det heller..gi labb eller touche da? Jammen jeg vil ikke sitte her, jeg kjeder meeeeeg" ;) * Et blikk sier virkelig mer enn 1000 ord! :icon_clapping:

det er virkelig herlig å avslutte med en hund du føler kunne jobbet mye lenger ja ;)

Kjennes ut som om det var igår jeg henta Vicky hos oppdretter omtrent... merkelig... :S

Morro at du også opplever det der!! :P er så artig når man er igang å pakker sammen, også maser villdyret som fy... hihi

Tenker nok Ask blir en kjempegod treningshund når han kommer over verste hormonsvingningene :P Buhunden er kjent for sitt raske hode.

Edit: har jeg et spørsmål til alle. Hva ser du på som en god hund? hva er viktig for deg når du kjøper hund? Hva slags aktivitetsnivå syns du er best?

Endret av Mod: slått sammen to innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene lille Vickyjenta!

Så bra, må være utrolig morro ;)

Nå blir jo ikke det helt det samme for meg som for deg, men jeg kan ikke skjønne at det er hele 5 år siden du entet Vicky! Sikker på at du ikke tellte feil ? ;)

har jeg et spørsmål til alle. Hva ser du på som en god hund? hva er viktig for deg når du kjøper hund? Hva slags aktivitetsnivå syns du er best?

En god hund: en hund trenger ikke være "perfekt i alt", men den må ha muligheten til å kunne lære seg det som er "nødvendig" å lære seg, hunden kan gjerne være blid, fornøyd, oppmuntrende, og alltid være der for deg om det er noe, personlighet er viktig, måten den ser på deg når den skjønner at noe er galt, når den vil leke, og når den vil ut.. Slike småting er liksom det som gjør hunden "hel", det å kunne kombinere "daffing" på sofaen, men alikevel ha interresse for turer, agility, lydighet, og slike ting som er med på å stimulere hunden :D

Viktig for meg: Viktig for meg er foreldre (og også bakover i slekt), stamtavle, øyelyst, røntgen, skjekket for kneleddskader og typiske "raseskader", altså skjekking av det som bør skjekkes...

Viktig er også miljøet hunden vokser opp i, det bør helst være en oppdretter som har tid til hundene sine, slik at hundene kan vokse opp i ett "normalt" miljø, med den oppmerksomheten en valp krever.

Aktivitetsnivå: dette har jeg forsovidt beskrevet over ;) Gjerne litt futt og fart, med mulighet til å slappe av også, blir kanskje middels det da?

Hmm, er sikkert noe jeg har glemt nå, men det er hva jeg kom på nå :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god hund er for meg en hund som er klar i toppen, og den må gjerne passe meg og mitt aktivitetsnivå (altså ingen sofahund men ingen BC heller..) En god hund er alltid klar for nye utfordringer.

Viktig for meg er at hundens foreldre er friske, behøver ikke være høyt premiert, men det er jo et pluss selfølgelig. jeg skal kunne se på foreldredyrene at denne hunden følger standarden. Før jeg kommer så langt er det jo viktig at jeg føler jeg har god kontakt med oppdretter, og at dette virkelig er rasen for meg. Altså som nevnt over at rasen må passe mine behov og lyster ;)

aktivitetsnivå som sagt, ingen sofahund, men ingen BC heller, jeg vil ha en hund som gjerne følger med på harde dagsturer i fjellet, men som kobbler raskt av å klarer å ligge stille i noen timer. Jeg vil ha en hund som ikke stresser seg til døde om den ikke får nok hjernetrim. En hund som ikke utvikler adferder jeg ikke vil ha fordi den er stresset grunnet for lite hjernetrim. (da må man vel forsåvidt se hva man selv har gjort med hunden..) selfølgelig skal alle mine hunder få nok hjernetrim, men jeg trenger å vite at det er jeg som styrer hvor mye. derfor ville feks ikke en BC passet med pr. i dag hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe arti å lese. Vicky hadde nok tatt knekken på meg ja :P Jeg syns det kan bli for mye. Men nå er ikke jeg den som er hyper av natur eller driver med masse heller da. Derfor ble jeg nesten litt sliten av å lese om Vicky. ;) Men du ønsker jo en slik hund som alltid er på farten, og da passer det jo perfekt at Vicky er sånn!

Min hund er også alltid klar. Alt kommer an på oss. Ønsker vi å være på farta, så er hunden der med oss hele tiden. Ei helg for litt siden var hunden i gang i over 12 timer i ett strekk, uten å ha blundet engang.. Men det som er så bra meg Hera er at om vi ikke gjør så mye en dag, så slapper hun av og ligger og sløver. Vi har trent på dette fra hun var liten. Ikke masing inne om at noe skal skje. og hun har tilpasset seg perfekt sånn sett. Hun tar det helt chill inne, og er klar som ett egg når vi vil det. Det er en slik hund jeg ønsker.

Jeg er ikke glad i for aktive hunder. har møtt flere som stresser meg selv opp. Jeg syns det kan bli for mye. Hera er en rase med et stort aktivitetsnivå, men jeg har heldigvis vært heldig og fått en hund som vi har klart å av balansere godt. Men jeg har sett flere dobbere som er skikkelige kravstore. Tror det har veldig mye med eieren. At eieren nesten gjør FOR mye til tider, og hunden nesten blir overstimulert og ikke klarer å slå seg til ro.

Jeg kunne godt ha tenkt med en hund med lavere aktivitetsnivå, og det er nok noe jeg kommer til å lete etter hvis jeg vurderer ny hund.. Jeg vil ikke sitte med dårlig samvittighet en dag hvis ikke tiden strekker til og hunden ikke har fått en slik tur hunden ønsket. men en litt mer laid back hund. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med gjetere, blir noen gang deres hunder slitne?

Om min blir sliten, klart hun blir, kommer gjerne an på hva man legger opp til av aktivitet og utholdenhetstrening i perioden man er i og så klart trener dem opp/ned deretter.

Noe jeg er evig glad for med gjeterne er at de har en av-knapp som går an å finne, kjennetegnet på en god brukshund er vel nettopp det at den kan jobbe intenst når det kreves, for så å legge seg ned og samle opp energi når det ikke skjer noe, ikke stresse rundt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med gjetere, blir noen gang deres hunder slitne?

De jobber så lenge jeg mener de skal jobbe og de blir nok ikke slitne hvis ikke økta blir for lang. Og aldri slitne i den forstand at de ikke ønsker å jobbe lengre, man ser det gjerne på andre ting (dårlig presisjon, litt mindre intensitet osv). Når vi ikke jobber ligger de stort sett rolig og venter på neste aktivitet. Av- og påknapp som er utrolig deilig. Lite mas, men allikevel full fart når det er "påkrevd", enten det er 0700 eller 2300.

Og de kan slappe av et par dager i strekk på sofaen uten at de maser nevneverdig.. blir bare litt mer rastløse. Akkurat sånn jeg vil ha hundeholdet mitt. Hadde blitt sprø hvis mine skulle mast om aktivitet hele tida.

Tror vi farger hundene med vår egen væremåte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med en liten klump i halsen jeg nå..ble litt rørt av inlegget ditt :P;)

Pito er veldig glad i å jobbe hvis hun føler at hun mestrer det, men hvis det går en stund før jeg belønner så mister hun veldig fort motivasjonen. Så høy belønningsfrekvens er uten tvil det viktigste i vår trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min blir sliten, klart hun blir, kommer gjerne an på hva man legger opp til av aktivitet og utholdenhetstrening i perioden man er i og så klart trener dem opp/ned deretter.

Noe jeg er evig glad for med gjeterne er at de har en av-knapp som går an å finne, kjennetegnet på en god brukshund er vel nettopp det at den kan jobbe intenst når det kreves, for så å legge seg ned og samle opp energi når det ikke skjer noe, ikke stresse rundt ;)

nettopp. Er deilig med en hund som har det. Er glad min har en god av og på knapp. Så kan jeg styre det.. sier jeg at nå er det stopp, da er det det.

Sitter her med en liten klump i halsen jeg nå..ble litt rørt av inlegget ditt :P:P

Pito er veldig glad i å jobbe hvis hun føler at hun mestrer det, men hvis det går en stund før jeg belønner så mister hun veldig fort motivasjonen. Så høy belønningsfrekvens er uten tvil det viktigste i vår trening.

Hihi... ble litt sjokka for litt siden... tenkte liksom. huh :P har det gått 5 år allerede? også er det litt som om bildene opp gjennom tiden kommer opp i minnet..

er ikke lenge siden dyret var sånn (vicky i midten)

vickyvalp3zm.jpg

Endret av Mod: slått sammen dobbelpost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt; Ja, tiden går kjempefort! Ble helt på sippern da Mona fylte ett år, og tiden bare rant ut av hendene på meg.. Ett år mindre igjen ;)

Over til hund og hva jeg vil ha :P Akkurat nå, som livet mitt er nå, så passer en ulvehund meg bra, rolig og ikke krevende annet enn med tanke på størrelsen og litt vanskelig å trene.. Men jeg har lyst på noe mer aktivt senere når jeg har tid og anledning til det. Kanskje en aussie, hvem vet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt; Ja, tiden går kjempefort! Ble helt på sippern da Mona fylte ett år, og tiden bare rant ut av hendene på meg.. Ett år mindre igjen ;)

Over til hund og hva jeg vil ha :P Akkurat nå, som livet mitt er nå, så passer en ulvehund meg bra, rolig og ikke krevende annet enn med tanke på størrelsen og litt vanskelig å trene.. Men jeg har lyst på noe mer aktivt senere når jeg har tid og anledning til det. Kanskje en aussie, hvem vet :P

Så morro da! :P Aussien er spennende å jobbe med. Har også lyst på en aktiv hund til om noen år. Da blir det enten terv eller aussie fra Mr binks i Sverige regner jeg med :P Men er fortsatt en stund igjen, så jeg får fantasere litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra noen småting som en smule overdreven sosial glede så er Loke en god hund for meg..

Han er trygg,sosial og ved god helse. Slikt er veldig viktig..

I tillegg er han en arbeidshund som tydligvis jobber i det uendelige..I dag ble jeg faktisk litt posistivt overasket over kapasiteten hans. Trente først en stund med Fanny og Missy hvor han selvfølgelig var helt idiot så jeg var sikker på at han slet seg helt ut,(bare èn hund er mye vanskeligere enn 1000 må vite) for så å dra videre til fellestreningene med OODK. Og han var helt på topp! Full konsentrasjon i alle øktene inkl utstillingstreningen med Hilde helt til slutt. Jeg var sikker på han skulle miste fokuset eller intensiteten etter bare et par økter pga psykohund oppførselen tidligere, men neida ;)

Når han da i tillegg har blitt veldig flink på å være rolig inne og i bilen så er jeg fornøyd jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra noen småting som en smule overdreven sosial glede så er Loke en god hund for meg..

Han er trygg,sosial og ved god helse. Slikt er veldig viktig..

I tillegg er han en arbeidshund som tydligvis jobber i det uendelige..I dag ble jeg faktisk litt posistivt overasket over kapasiteten hans. Trente først en stund med Fanny og Missy hvor han selvfølgelig var helt idiot så jeg var sikker på at han slet seg helt ut,(bare èn hund er mye vanskeligere enn 1000 må vite) for så å dra videre til fellestreningene med OODK. Og han var helt på topp! Full konsentrasjon i alle øktene inkl utstillingstreningen med Hilde helt til slutt. Jeg var sikker på han skulle miste fokuset eller intensiteten etter bare et par økter pga psykohund oppførselen tidligere, men neida :)

Når han da i tillegg har blitt veldig flink på å være rolig inne og i bilen så er jeg fornøyd jeg :(

utrolig morro det der :( Har også ofte trodd at "nå blir sikkert dyret snart helt surrete", men der har jeg tatt feil.... hehe

Nå som jeg har blitt litt mer "kjent" med rasen, eller, har sett Martine sine i trening osv så liker jeg den mer. Gjelder å faktisk treffe noen, jeg likte jo f.eks ikke borzoi før jeg traff Serchaj :(

ja, er viktig å bli kjent med rasen man kan tenke seg smile.gif Jeg har alltid syns aussien er helt unik smile.gif Var helt hekta på rasen siden jeg var 10 år. Og da jeg ble kjent med en flere aussies ble jeg dobbelt så hekta...

Endret av Mod: slått sammen dobbelpost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky, om du trykker Sitér på de innleggene du vil quote og så trykker Skriv Svar så kan du ta med alle du vil svare i samme innlegg, så blir det ikke så rotete. Dobbelposting er egentlig ikke tillatt :)

den er grei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en arbeidsnarkoman, som dirrer og sitrer etter å få lov til å jobbe. Hun er alltid klar, og som regel 10 hakk foran meg (det siste tror jeg Kristin-no kan skrive under på). Det er moro å ha en hund med det nivået, og med den oppmerksomheten. De som kjenner jaktlabradoren vet at de er på linje med BC når det gjelder jobb, og det er utfordrende og moro. Det viktige for meg i mitt hundehold, med en slik hund, er at hun kan slappe av hvis jeg ber henne om å koble av. Jeg kan skru henne av når JEG føler vi er ferdige å trene, og jeg kan skru henne på når jeg vil trene. Hadde en hund før som var arbeidsnarkoman, men hun hadde ikke av/på knapp og hadde ingen planer om å koble av. Men.. det var jo ikke akkurat noen jaktlabbe! Negativt med Lisa og hennes intensitet er hennes forventninger, som til tider er litt for store og får henne til å pipe og trippe. Men etter ett år med henne i hus har jeg så smått begynt å finne ut av hvordan jeg kan dempe hennes forventninger og roe henne ned.

Siden jeg er her sjelden om dagen (flytting, ingen internettlinje) så må jeg benytte sjansen til å skryte litt. Jeg og Andreas var på skytterbanen i dag, Lisa tok to dobbeltmarkeringer på strak arm/labb på 100-150m og gjorde en strålende jobb. Hun er klar for Working Test i pinsen! (Dobbeltmarkering: Når hun er på vei inn med en dummy skyter skytteren og hiver ut enda en dummy som hunden skal markere, men ikke hente før den har levert den første. Hunden skal snu på hodet, se hvor den lander men opprettholde farten og avlevere ordentlig) Ja ja, nok off topic for i dag. Sorry trådstarter :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg likte jo f.eks ikke borzoi før jeg traff Serchaj :)

Ditto... Jeg synes ulvehunden var noe av det styggeste jeg hadde sett til jeg ble kjent med Mona.. Hun har forandret mitt syn på dem, og har fått meg til å synes de er utrolig elegante og vakre på sin måte.

Astrid.. Du har så rett! Ble også rørt av innlegget ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto... Jeg synes ulvehunden var noe av det styggeste jeg hadde sett til jeg ble kjent med Mona.. Hun har forandret mitt syn på dem, og har fått meg til å synes de er utrolig elegante og vakre på sin måte.

Astrid.. Du har så rett! Ble også rørt av innlegget ditt...

hehe, det viktigste er at vi er fornøyde med hundene våre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en arbeidsnarkoman, som dirrer og sitrer etter å få lov til å jobbe. Hun er alltid klar, og som regel 10 hakk foran meg (det siste tror jeg Kristin-no kan skrive under på). Det er moro å ha en hund med det nivået, og med den oppmerksomheten. De som kjenner jaktlabradoren vet at de er på linje med BC når det gjelder jobb, og det er utfordrende og moro. Det viktige for meg i mitt hundehold, med en slik hund, er at hun kan slappe av hvis jeg ber henne om å koble av. Jeg kan skru henne av når JEG føler vi er ferdige å trene, og jeg kan skru henne på når jeg vil trene. Hadde en hund før som var arbeidsnarkoman, men hun hadde ikke av/på knapp og hadde ingen planer om å koble av. Men.. det var jo ikke akkurat noen jaktlabbe! Negativt med Lisa og hennes intensitet er hennes forventninger, som til tider er litt for store og får henne til å pipe og trippe. Men etter ett år med henne i hus har jeg så smått begynt å finne ut av hvordan jeg kan dempe hennes forventninger og roe henne ned.

Siden jeg er her sjelden om dagen (flytting, ingen internettlinje) så må jeg benytte sjansen til å skryte litt. Jeg og Andreas var på skytterbanen i dag, Lisa tok to dobbeltmarkeringer på strak arm/labb på 100-150m og gjorde en strålende jobb. Hun er klar for Working Test i pinsen! (Dobbeltmarkering: Når hun er på vei inn med en dummy skyter skytteren og hiver ut enda en dummy som hunden skal markere, men ikke hente før den har levert den første. Hunden skal snu på hodet, se hvor den lander men opprettholde farten og avlevere ordentlig) Ja ja, nok off topic for i dag. Sorry trådstarter :/

Neida! det er ikke off topic :) Syns også det er utrolig viktig med en av og på knapp som funker til rett tid og sted uansett hva. Er så deilig å slippe at hunden stresser. Har aldri opplevd negativt stress på min... f.eks før vi skal ut på ag banen er hun helt rolig og slapper av, og når vi skal til å starte flammer hun opp som en rakett. Alltid klar når jeg vil hun skal være det, og alltid rolig når jeg vil det. Men er jeg syk i noen dager, og det blir korte treninger, da er hun litt klagete ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...