Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat


dorab01

Recommended Posts

Hei

Jeg gikk over å fore med vom og hundemat etter at jeg hadde vert på den hundemessa og det har fungert kjempe bra for meg. Men så ble jeg lit oppmerksom på den debatten om foring av valper og tisper. Og jeg la merke til at noen av de mest iherdige vom og hundemat brukerne plutselig hadde sluttet å fore med det. Så jeg blir jo selvfølgelig bekymra (hønemor som jeg er). Så hva er deres mening av det foret etter at dere har foret med det en stund? er dere fornøyde? Er det noe dere mener mangler i foret? Eller sist men absolutt ikke minst har dere sluttet å fore med det?? hvis ja hvilken grunner kan dere oppgi da?

Håper på mange svar her slik at vi en gang for alle kan diskutere ut alle våre meninger om dette foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer fortsatt med vom og hundemat, iblandet litt tørrfor. Grunnen til det er at den ene bikkja mi får diare av rent tørrfor, og at jeg tror hele debatten som har rast er overdrevet.

Gadd ikke å lese alle innleggene i alle diskusjonene om V&H, men jeg tror det dukket opp noe mot slutten som tilsa at det ikke var farlig mye A-vitamin likevel. (Var det A-vitamin..?) Jeg kommer i alle fall til å fortsette med dette foret. :)

Oppskriften kom vel opprinnelig fra Veterinærhøgskolen tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer fortsatt med Vom og Hundemat, og er veldig fornøyd.

Diego gikk iallefall opp i vekt, endelig, også har han ikke så dårlig mage lenger..

Cody gir jeg 50% tørrfør, 50% vom og hundemat, veldig fornøyd med det på han også. Selv om han enda er litt for tynn, men han er jo unghund da.

Kineseren til søs tror jeg ikke tok det så veldig bra, fikk veldig dårlig mage, så hun byttet tilbake til Royal Canin og da gikk det nesten over dagen etter. Men kanskje det var pga VogH eller kanskje ikke.

Men han har veldig ømfintelig mage da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo får litt vom og hundemat sammen med tørrforet. Han trener ikke så hardt at han trenger proteiner i slike mengder, men han får ca. 250 gram + 1,2 liter tørrfor. Skal han jobbe mye noen dager så kommer jeg til å gå opp i mengden våtfor. Er fornøyd med begge forene jeg bruker nå, (olivers og VH) men vil ikke fore han som om han var en sledehund siden han tross alt ikke jobber åtte timer om dagen.

Det var ikke noe galt med a vitamininnholdet, folk sluttet vel litt med det fordi forhandleren var litt treg med å legge ut informasjon, men har ikke inntrykk av at mange sluttet for godt.

Jeg har ikke foret med dette lenge, men er veldig fornøyd. Og hugo slikker bollen ren og pen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo får litt vom og hundemat sammen med tørrforet. Han trener ikke så hardt at han trenger proteiner i slike mengder, men han får ca. 250 gram + 1,2 liter tørrfor.

Ble litt :P:P når jeg så mengden, men så så jeg hvordan hund du har og da ble det litt bedre. :D

Går mye mat på store hunder gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt vom og hundemat i over et halvt år nå, og kommer sannsynligvis aldri slutte med det.

Slutter ikke fore hunden med vogh bare p.g.a en person er missfornøyd, den samme personen roset foret opp i skyene bare uker før denne ble missfornøyd.. Hvor mange er ikke missfornøyd med forskjellige tørrfor merker...

Her i huset er hundene blitt positivt forandret i pels og de ser mye sunnere ut, noe folk ser og kommenterer.

Min mors hund er helt fri for eksem og betennelser, noe han var veldig plaget med, ikke spiser han sin egen avføring lengre og matlysten har bedret seg veldig.

Så jeg er superfornøyd, har nå for noen mnd siden gått over på å bare fore med v og h og div. kjøttbein og fisk. Har stående en sekk med tørrfor som jeg bruker i en aktivitetsball eller bruker som godbiter av og til(har et matvrak) Hundene stortrives og da trives jeg også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vom og hundemat eller annet kjøttbasert våtfôr i 2 år nå, og kunne ikke vært mer fornøyd! Castor har alltid hatt veldig høy forbrenning så satte han på 1 kg VogH om dagen og han la på seg og trivdes. Flott pels har han og verken tannsten eller dårlig ånde. Valpen går også på dette og hun vokser fint og er akkurat passe hold. Når Castor innimellom går på tørrfôr så raser vekta hans ned igjen, så da må han gå på høyenergi-fôr i så fall(han er en berner :D ). Men sverger til Vom og Hundemat og kommer nok aldri til å slutte med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker V&H og er kanonfornøyd. Jonas får bare dette. Vet det er mange hunder som er alergiske som får dette og som går bra på det. Jeg kommer ikke til å bytte for igjen. Jonas er blank og fin i pelsen, avføringen gang om dagen og nesten ikke noe, det er jo ett klart tegn på at han tar til seg alt som han trenger og det er ikke masse der som han ikke trenger. Alt i alt, kanon fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hugo får litt vom og hundemat sammen med tørrforet. Han trener ikke så hardt at han trenger proteiner i slike mengder, men han får ca. 250 gram + 1,2 liter tørrfor.

Betyr dette at du mener det er mye proteiner i V&H?? På den jeg bruker, er det bare ca 13%, noe som er veldig lite i forhold til de andre (få?) fôrene jeg har sammenlignet med (for valper).

Vi skiftet til v&H for ca 1,5mnd siden, fordi Tulla var plaget av ørebetennelse, rødskjær i pelsen under potene/langs munnviken, kløe, sår i armhulene, og brune prikker på magen. En dyrlege sa hun sikkert hadde allergi, en annen sa hun var overfølsom mot noe, men ingen kunne teste henne, siden hun ikke var fylt året. (Hun er nå 11mnd.) Vi gav henne en siste ørebetennelsekur samtidig som overgangen til V&H, og siden har det ikke vært antydning til noe som helst. Hun hadde kronisk ørebetennelse i utgangpunktet. Det røde i pelsen holder på å vokse ut, og kløen har blitt mindre. Det som kommer ut er så lite at det kan sammenlignes med kattebæsj, så vi er storfornøyd. Hun sluker fôret sitt, selv om hun aldri har vært spesielt matgal. Så så lenge fôret fortsetter å virke på denne måten, kommer vi til å bruke det. Dessuten er det jo riv ruskende billig! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet lite om sånt, og hører på treneren min. Han mener at siden han ikke blir trent hardt så trenger han ikke så mye proteiner. Rått kjøtt, rå kylling, vom og rå fisk trodde jeg var proteiner. Men jeg er fornøyd med foret, og hvis jeg vet han skal gå mye en stund så får han mer. Sammenligningsgrunnlaget mitt er litt dårlig, men har tenkt at jeg ikke gir to liter havre til en hest som bare skal luske i skogen, men skal han gå terrengløp så trenger han mer energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått kjøtt, rå kylling, vom og rå fisk trodde jeg var proteiner.

Det inneholder proteiner, det er ikke ren protein.

I den mye omtalte testen av hundefor, gikk de ut fra en sammensetning på 26% protein, 38% fett og 36% karbohydrater. Dermed har V&H med sine 13% faktisk bare halvparten av det proteinnivået en del andre for har. Men fordøyeligheten er kanskje bedre siden det kommer fra animalske produkter som er lite bearbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg vet lite om hva min hund trenger og er dårlig til å lese innholdsdeklarasjoner og forstå dem.. :D

Så vi hører på treneren vår vi.. Han vet mye om mye og er en fin fyr! Og det han sa, relativt ordrett, var at hugo ikke trenger like mye energi som en sledehund, derfor synes han vi skulle gå på hovedsaklig tørrfor, og vom og hundemat som tillegg, og heller øke vommen noen dager før han skal brukes mye. Synes det høres fornuftig nok ut, så da gjør vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan spiser bare vom-storfe, og har gjort det siden rett etter jul, dvs. fra han var 13mnd til nå. Han spiser en 500grams pølse hver dag i 1700-1800 tiden som han får rå(jeg vet noen koker vommen). Han har fin, fast og tørr avføring og han taper ikke vekt(noe som var et problem for oss tidligere). Han holder en stabil vekt på 19,5kg., noe som er ideelt for en litt stor wheaten.

For oss fungerer Vom veldig bra! Morgan får en 500grams pølse hver dag. Den spiser han rå, ispedd litt vann. Det fine med Vommen er at den lukter ikke i matkoppen, hunden får ikke dårlig ånde og barten(en wheaten skal ha bart!! :D ) blir ikke griset til. Han har fin og fast avføring. Og det aller beste av alt, når Morgan får Vom, ser det ut som om han spiser et fest-måltid hver dag.

*Endret av Moderator Taz pga Dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi hører på treneren vår vi.. Han vet mye om mye og er en fin fyr! Og det han sa, relativt ordrett, var at hugo ikke trenger like mye energi som en sledehund, derfor synes han vi skulle gå på hovedsaklig tørrfor, og vom og hundemat som tillegg, og heller øke vommen noen dager før han skal brukes mye. Synes det høres fornuftig nok ut, så da gjør vi det.

Litt kort kanskje? Det finnes tørrfor med mye energi og tørrfor med lite energi... og for de riktig avanserte går det an å justere matmengden etter energibehovet, så det er ihvertfall ingen grunn til ikke å gi VoH...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...