Gå til innhold
Hundesonen.no

Bra eller dårlig språk?

Toya

Recommended Posts

Har prøvd med min. Han oppførte seg fint langs med gjerdet inne hos sauen (i bånd), stoppet der han skulle og ble der til sauen flyttet seg. Jeg fortsatte ikke fordi det ble mye å jobbe med i tillegg til bc min. Og for at det i det hele tatt skulle bli noe ut av det, måtte jeg ha mengdetrening, derfor. Så ja, jeg rekker opp hånden! Det holder vel kanskje ikke siden jeg ikke gjeter aktivt med han...

Redigert

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Hvor mange her er det som gjeter med sin schæfer?

Du får spørre i samme slengen da:

Hvor mange jakter med sin spaniel/setter/kontinentale fuglehund?

Hvor mange jakter med sine apporterende fuglehunder?

Hvor mange mynder blir brukt til jakt?

Hvor mange tempelhunder lever i de vide ermene på munkedraktene til eierne sine?

Betyr det at instinktene ikke ligger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med min. Han oppførte seg fint langs med gjerdet inne hos sauen (i bånd), stoppet der han skulle og ble der til sauen flyttet seg. Jeg fortsatte ikke fordi det ble mye å jobbe med i tillegg til bc min. Og for at det i det hele tatt skulle bli noe ut av det, måtte jeg ha mengde trening, derfor. Så ja, jeg rekker opp hånden!

Margrete

morro å høre! :) finnes det bilder av schæfer i gjeting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra en diskusjon om hundens språk til en diskusjon om gjeting..jaja :)

men til det du sa at det nesten kun er kelpie og BC som kan gjete astrid, så må du nok en gang lære litt med før du skriver. Buhunden er riktignok ikke brukt mye til gjeting i Norge, men i dannmark har vi en fin gjetende gruppe av buhunder, og der er det ikke mye jaging :( bare så det er dagt liksom :( Gøy å lese en skikkelig diskusjon igjenn forresten, lenge siden sist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra en diskusjon om hundens språk til en diskusjon om gjeting..jaja :)

men til det du sa at det nesten kun er kelpie og BC som kan gjete astrid, så må du nok en gang lære litt med før du skriver. Buhunden er riktignok ikke brukt mye til gjeting i Norge, men i dannmark har vi en fin gjetende gruppe av buhunder, og der er det ikke mye jaging :( bare så det er dagt liksom :P Gøy å lese en skikkelig diskusjon igjenn forresten, lenge siden sist..

ja, jeg vet buhunden ble noe brukt som gjeterhund. Min bestemor brukte buhunden sin til gjeterhund :( Men var ikke det bare før i tiden de ble brukt til det? Nå avles det vel ikke med tanke på det? Men er artig å se andre raser i aksjon sånn på slike områder :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg vet buhunden ble noe brukt som gjeterhund. Min bestemor brukte buhunden sin til gjeterhund :) Men var ikke det bare før i tiden de ble brukt til det? Nå avles det vel ikke med tanke på det? Men er artig å se andre raser i aksjon sånn på slike områder :(

jo, her i norge ja :( Men i danmark har vi den dag i dag en gruppe buhunder som gjeter sau :( Buhunden blir nok i dag brukt mest på utstilling, selv om dagens eksemplar faktisk ikke har forandret seg mye utsende messig fra de gjeterne vi hadde i norge. Vi avler ikke buhund som utstillingshund, men som allround-hund.

collie ble jo også brukt til gjeting, og sheltie også..lurer på hvor mange gjetere vi har igjenn av dem..synd at så mange gode (nå vet jo ikke jeg noe om de var gode gjeterhunder da men..) gjeter-raser er forduftet.

Noen som vet om det er mange som i det hele tatt bruker hund til å drive sau ned fra fjells, inn i fjøest, til andre beiter osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, her i norge ja :) Men i danmark har vi den dag i dag en gruppe buhunder som gjeter sau :( Buhunden blir nok i dag brukt mest på utstilling, selv om dagens eksemplar faktisk ikke har forandret seg mye utsende messig fra de gjeterne vi hadde i norge. Vi avler ikke buhund som utstillingshund, men som allround-hund.

collie ble jo også brukt til gjeting, og sheltie også..lurer på hvor mange gjetere vi har igjenn av dem..synd at så mange gode (nå vet jo ikke jeg noe om de var gode gjeterhunder da men..) gjeter-raser er forduftet.

Noen som vet om det er mange som i det hele tatt bruker hund til å drive sau ned fra fjells, inn i fjøest, til andre beiter osv?

tror nok det for det meste er små minoriteter av andre raser som er avlet med tanke på gjeting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du Border Collie så er det mange bønder som bruker dem i aktivt arbeid ja.

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får spørre i samme slengen da:

Hvor mange jakter med sin spaniel/setter/kontinentale fuglehund?Hvor mange jakter med sine apporterende fuglehunder?

Hvor mange mynder blir brukt til jakt?

Hvor mange tempelhunder lever i de vide ermene på munkedraktene til eierne sine?

Betyr det at instinktene ikke ligger der?

Eh? Ikke for å arrestere en moderator - men hvor mange jakter med sin setter? Det er noen tusen det gitt! Engelsksetter er vel den mest brukte jakthunden i Norge, og det er vel litt over 100.000 registrerte jegere her på knausen..... Så ja, mange jakter med setter. I tillegg til engelsk setter, så har du jo vanlige jakthunder som Gordon Setter og Irsk Setter feks.

Og hvor mange jakter med sin kontinentale fuglehund? Hmm...veldig mange her også, Vorsteh er en kontinental fuglhund, og selv om at jeg har hørt at de finnes, så har jeg ennå tilgode å møte en vorsteh som ikke brukes til jakt - og jeg har nok møtt over 1000 av arten. I tillegg har man raser som kleiner munsterlander og grosser munsterlander - også her har jeg tilgode å møte noen som ikke brukes til jakt, selv om jeg vet at de finnes. Italiensk spinone og Korthals griffon er også stort sett brukt til jakt, også kontinentale fuglehunder. Breton er også en rase som flertallet nok brukes til jakt. Sjekker man raseklubben, så ser man at de oppfordrer folk som "lukter" på rasene, men som ikke driver med jakt, om å heller finne andre raser, og veldig mange oppdretterere - flere og flere heldigvis, ønsker ikke selge til deg såfremt du ikke driver med jakt. Mynder, tempelhunder og spanielere vet jeg ikke mye om, så de skal jeg ikke uttale meg om, apporterene fuglhunder har jeg vært borti både de brukt til jakt og de som kun blir brukt til fotvarmere - men vet ikke noe om hva som er mest vanlig. Men eksemplet med settere og kontinentale fuglhunder var i beste fall lite gjennomtenkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Ikke for å arrestere en moderator - men hvor mange jakter med sin setter?

Arrester i vei :) Er her for å lære jeg også...

Med tanke på at (med et lite forbehold) alle tre settertypene er på topp ti listen over registrerte hunder i Norge, er det så mange som er i skogen? Hvor stor er andelen Bærumshamstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at (med et lite forbehold) alle tre settertypene er på topp ti listen over registrerte hunder i Norge, er det så mange som er i skogen? Hvor stor er andelen Bærumshamstre?

Tja - visste ikke at alle tre lå på topp-ti-listen, men da har jeg lært noe nytt i dag også! :(

Det har vært litt problemer innen GS-rasen at den har økt i popularitet, og at ikke-jaktende har skaffet seg rasen som kosehund/pyntegjenstand (mange synes den er "såååå vakker"). Men jeg vil nå si at 95% av alle settere jeg møter benyttes til jakt! Og jeg møter da ikke settere bare i skogen. Og - jeg kjenner en del setter-mennesker bosatt i Bærum - som faktisk jakter!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrester i vei :) Er her for å lære jeg også...

Bærumshamstere som ALDRI brukes til jakt, er det nok ikke mange av. Noen få er det, og derfor har de havnet i media - og dermed tror mange at "ja, sånn er setter-holdet i Norge" - akkurat som noen tror at alle amstaffer og pitbulls spiser de menneskene de møter... :(

Når det gjelder at folk har settere som "hamstere" er dette et problem som stort sett gjelder Gordon Setteren - og grunnen er elendig arbeid av ledelsen i raseklubben. En tidligere formann der fant ut at et av GordonSetter-klubbens store mål skulle være å gjøre rasen større i Norge. Dermed ga de en GordonSetter til Bjørn Dæhlie og en til Thomas Alsgård - dette i perioden hvor de var på sitt mest populære og mest "i vinden". Dermed kom bikkjene på tv, folk syntes de var pene og folk som aldri skulle hatt jakthund ikke bare kjøpte seg GS, de begynte pinadø å avle på disse stakkars dyrene som levde sofa- og asfaltliv. Dette har nesten ødelagt hele rasen, idag er det litt "bingo" hvis man kjøper seg en GS til jakt, man må virkelig legge ned mye arbeid før kjøpet for å være sikker på at det er en skikkelig jakthund man får seg og at man får en hund med ordentlig psyke. Heldigvis har raseklubben skjønt dette, og mannen med de "gode ideène er heldigvis borte fra styre og stell. Jeg vurderte lenge å kjøpe meg en GS, men har droppet det - har møtt for mange mannevonde, hundeaggresive GS'er uten særlig jaktinnstinkt - så jeg kommer til å avvente når det gjelder den rasen. Kanskje en dag, om oppdrettsarbeidet til raseklubben klarer "berge" rasen. For flotte er de - og store, sterke hunder med høy arbeidskapasitet - så når de først er gode jakthunder, er de gjerne veldig gode.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder at folk har settere som "hamstere" er dette et problem som stort sett gjelder Gordon Setteren - og grunnen er elendig arbeid av ledelsen i raseklubben.

Amen!

Har heldigvis vært heldig med min hund så langt (bortsett fra feil pelsfarge :(), og selv om det den dag i dag er mange motstridende meninger innad i styre og stell i klubben, så virker det som om det har kommet seg litt, i allefall! Det hjelper også å møte mange flotte GS'e rundt omkring, som faktisk jakter og ikke spiser andre hunder til middag! :)

Synes forøvrig at litt av samme problematikken gjelder irsk settere - møter en del sånne som ikke blir jaktet med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen!

Har heldigvis vært heldig med min hund så langt (bortsett fra feil pelsfarge :(), og selv om det den dag i dag er mange motstridende meninger innad i styre og stell i klubben, så virker det som om det har kommet seg litt, i allefall! Det hjelper også å møte mange flotte GS'e rundt omkring, som faktisk jakter og ikke spiser andre hunder til middag! :)

Synes forøvrig at litt av samme problematikken gjelder irsk settere - møter en del sånne som ikke blir jaktet med...

Ja - helt enig med deg - irsk settere er også i faresonen om ikke raseklubben er våken og jobber aktivt. Det litt ironiske er vel at både irsk og gordon lider av at de er "for pene" - folk som ikke driver med jakt synes det er flotte hunder (noe det jo også er) - og kjøper dem av feile grunner. Heldigvis har mange i raseklubbene forstått dette, og begynt å gjort noe med det. Flere og flere oppdrettere er mer bevisst på gemytt og jaktegenskaper foran utstillingskvaliteter. Alt hjelper, men skal GS bli den hunden det en gang var, så må det ligge mange år med godt oppdrettsarbeid i bunn. Jeg har også møtt mange flotte GS'er som ikke spiser andre hunder til middag - men jeg har også møtt de som ønsker å spise andre hunder til middag. (Vi hadde da heldigvis en selvsikker vorsteh som kunne fortelle GS'en hvor david kjøpte ølet, for så å bare overse den helt etterpå, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det så mange som er i skogen?

Glemte å si det: Som jeg sa i et tidligere innlegg, det er over 100.000 registrerte jegere i Norge - og en haug med uregistrerte også (desverre), så antall settere i skogen er nok veldig stort faktisk. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel heller det eksempelet ment mer for å vise at det finnes en drøss av raser som ikke alltid blir brukt til det de er ment for.. :)

Joda, skjønte det, men eksemplet blir dårlig når man spør om "hvor mange av disse brukes til jakt idag" - og det er snakk om raser det i all hovedsak avles på kun med tanke på jakt. Og heldigvis nekter flere av oppdretterne innen disse rasene å selge en slik hund til deg såfremt du ikke har jegerprøven og driver aktivt med jakt.

Det ville være som om jeg brukte schäfer som eksempel og sa "hvor mange schäfere brukes egentlig som politihund i dag?" - Selvsagt finnes det mange schäfere som ikke er politihund, men flertallet av politihundene er nettopp schäfer. På samme måte er settere og kontinentale fuglhunder i stort flertall i fjellet blandt jaktende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...