Gå til innhold
Hundesonen.no

Bra eller dårlig språk?

Toya

Recommended Posts

De ER gjetere, de ER av en type som takler egen usikkerhet med heller å gå i forsvar/konfrontasjon, de ER nyanseváre og vil fange opp eiers holdninger.

ehhh, å sammenligne en schæfer med en gjeterhund blir som å sammenligne en katt og en mus. Schæferen har ikke noe gjeterinstinkt igjen, og det blir helt feil å putte den i den gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 175
  • Created
  • Siste svar

ser heller ikke problemet med å la valper sosialiseres med schæfere, har en ganske så sammensveisa valpe gjeng her oppe i feltet hvor jeg bor (eh.. ikke valper lengre nå da, men unghunder... er alt fra Bc, schæfer, papilon og bicon frise) alle har møttes gjenvnlig siden valpe dagene, og det har gått helt fint, selvom vi har vært 4 schæfere...

så...

I rest my case...

Syntes de fleste schæfere er greie å lese jeg, men det er sikkert siden jeg har schæfer fra før, og har sett språket hennes siden hu var liten valp...

Greit nok at enkelte schæfere kan være klin gale, men sånne hunder finner man i alle raser...

Toya er den som virkelig har fått min slitsomme valpe tispe til å forstå at nok er nok. Vi har møtt Toya flere ganger,og min tispe har prøvd å buse på å være frekk,da har toya alltid først viket vekk,for så å brumme litt å vise bust hvis hun ikke gir seg. Da tar hun signalet med en gang(min tispe altså) å lar henne være i fred. Jeg synes Toya har et kjepetydelig å flott språk,tenk om alle hunder kunne hatt det!

Til de som som sier her inne at de ikke vil la valpene sine sosialiseres sammen med shefere: dere gjørbare hundene deres en kjempe bjørnetjeneste! Dere gjør jo hundene deres redde for nettopp den rasen! Det er som å sitte på hesten ,faller man av må man opp igjen så fort som mulig(altså,kommer valpen deres utfor en lite hyggelig hund uansett rase,er det viktig å heller oppsøke disse rasene mye. Kjenner så mange som har hunder som eks er redde svarte hunder. De har et kjempeproblem når de går på tur å møter svarte hunder,bikkja blir livredd å du trekker hunden din vekk. Nei sosialisering med alle, å da mener jeg alle raser er så utrolig viktig!!Ikke gjør hunden deres redd,selv om du har hatt en el to dårlige erfaringer med akkurat den rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh, å sammenligne en schæfer med en gjeterhund blir som å sammenligne en katt og en mus. Schæferen har ikke noe gjeterinstinkt igjen, og det blir helt feil å putte den i den gruppen.

Oi... du burde kanskje lese litt om de forskjellige rasene før du plumper ut med slike påstander. På denne tiden (ca 1899) var schäferhunden en gjeterhund, den var bondens hund som passet store saueflokker

Etterhvert fikk schäferhunden også andre oppgaver. Argumentet ditt om den ikke innehar disse egenskapene lenger er i og for seg greit nok, men den er og blir en gjeterhund. Egenskapene fra gjeterhunden er noe av det mest verdifulle i en schæfer er: førevarhet og jaktinstinkt (gjeting er "temmet" jakt). Den brukes fortsatt i dag som gjeterhund, dog med noe varierende resultat. Det skal litt mer enn 100 år for å fjerne en egenskap totalt. Tror det var Anette som sa at hun ikke helt viste hva som var hva når hun møtte en schæfer som kom snikende.... vennlig eller ikke. Eller når noen stikker av fra flokken, så får den arme sjelen seg en killevink så det holder når den måtte innfinne seg igjen, eller at den rett og slett blir hentet inn igjen noe ublidt.

Til de som som sier her inne at de ikke vil la valpene sine sosialiseres sammen med shefere: dere gjørbare hundene deres en kjempe bjørnetjeneste! Dere gjør jo hundene deres redde for nettopp den rasen! Det er som å sitte på hesten ,faller man av må man opp igjen så fort som mulig(altså,kommer valpen deres utfor en lite hyggelig hund uansett rase,er det viktig å heller oppsøke disse rasene mye.

Hvorfor det? Kan jeg unngå den ekstra jobben så gjør jeg da det! Hadde jeg vist at det var et flertall schäfere som var ok, så hadde jeg ikke brydd meg en tøddel, poenget er at det finnes desverre et flertall av dårlige indvider. De som har det ok i topplokket er gjemt i skogen med treningstrekant på seg. Jeg tasser heller en tur i skogen med trygge, gode og voksne schäfere, fremfor å "sosialisere" den i fri lek. Mine valper får hilse på voksne hunder (over 3 år) som jeg kjenner. Jeg har mer enn nok annet å ta meg til enn å venne mine valper til at schäfere er greie. Glem nå endelig ikke at jeg har schäfer og han er av typen brøleape. Ingen valp ever får hilse på han!

Schäfern har et spesielt "språk", ikke til å komme unna. Jeg forguder dem, men ikke pokker om jeg lar mine valper (schäfer eller annen rase) komme borti hvem som helst som jeg ikke kjenner godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... du burde kanskje lese litt om de forskjellige rasene før du plumper ut med slike påstander. På denne tiden (ca 1899) var schäferhunden en gjeterhund, den var bondens hund som passet store saueflokker

Etterhvert fikk schäferhunden også andre oppgaver. Argumentet ditt om den ikke innehar disse egenskapene lenger er i og for seg greit nok, men den er og blir en gjeterhund. Egenskapene fra gjeterhunden er noe av det mest verdifulle i en schæfer er: førevarhet og jaktinstinkt (gjeting er "temmet" jakt). Den brukes fortsatt i dag som gjeterhund, dog med noe varierende resultat. Det skal litt mer enn 100 år for å fjerne en egenskap totalt. Tror det var Anette som sa at hun ikke helt viste hva som var hva når hun møtte en schæfer som kom snikende.... vennlig eller ikke. Eller når noen stikker av fra flokken, så får den arme sjelen seg en killevink så det holder når den måtte innfinne seg igjen, eller at den rett og slett blir hentet inn igjen noe ublidt.

jeg plumper? Dette er harde fakta.

VAR er noe helt annet enn ER. Selvsagt var den en gjeter. Men det er den desidert ikke den dag idag. Og gjeting har ikke noe med jakt å gjøre. Det er 100% sikkert.

Forskjellige definisjoner her: Og mange hunder kan "gjete" med å jage. Men det er ikke ekte gjeting. Nå i disse dager er det vel omtrent kun Borderen og Australsk Kelpie som har bevart gjeteregenskapene. Er kun små minoriteter av andre raser som har snev av gjeterinstinkt. Og dette er minimale minoriteter. Og Schæferen har jeg hørt ikke engang har noen minoriteter med egenskapene. Men spørs jo på definisjon. For hvis du mener jaging og jakting er det samme som "gjeting" kan det være det. Men EKTE gjeting er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: nå er du så på bærtur at jeg blir helt skremt! Du som er så opptatt av gjeting må da vite såpass? Gjeting er en jaktatferd som vi mennesker har viderutvklet og spesialisert..Du vet, ulver som jager i flokk ringer inn bytteyrene og den egenskapen har blitt tatt tak i og viderutviklet sammmen med evnen til å samarbeide..Og selvom ikke schäferen blir brukt i gjeting i dag så har den fortsatt de fleste andre gjeterhund egenskapene?Jeg ser det jo selv i min egen hund som er mer lik schäfer enn bordercollie i bruksegenskapene, han har mye jaktlyst (uten å bite byttet selvfølgelig)og er veldig førerorientert, men han går ikke å ringer inn alt som beveger seg og er høy i antall. Men han var da mer enn velkommen på gjeterhundkurs?

Alle raser er ikke utviklet til å gjete med eye, og det er absolutt ikke opp til deg hva som er "ekte " gjeting eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg plumper? Dette er harde fakta.

VAR er noe helt annet enn ER. Selvsagt var den en gjeter. Men det er den desidert ikke den dag idag. Og gjeting har ikke noe med jakt å gjøre. Det er 100% sikkert.

(en fortsettelse av Anette sitt innlegg) og de fleste gjetere har ikke eye (bc som bruker øynene, så du skjønner hva jeg mener), de gjeter med kroppen sin. De som er kroppsgjetere bruker kroppen sin aktivt og gjeter nære. De aller fleste utvanna gjetere kan utvikle gjeting igjen, tatt frem på et tidlig tidspunkt i valpestadiet, på lik linje med en bc må de introduseres tidlig. Klart det krever litt mer læring, enn på en bc som er litt gratis hund, som må "temmes" fremfor å læres.

Forskjellige definisjoner her: Og mange hunder kan "gjete" med å jage. Men det er ikke ekte gjeting. Nå i disse dager er det vel omtrent kun Borderen og Australsk Kelpie som har bevart gjeteregenskapene. Er kun små minoriteter av andre raser som har snev av gjeterinstinkt. Og dette er minimale minoriteter. Og Schæferen har jeg hørt ikke engang har noen minoriteter med egenskapene. Men spørs jo på definisjon. For hvis du mener jaging og jakting er det samme som "gjeting" kan det være det. Men EKTE gjeting er det ikke.

Ang det du sier om at gjeting ikke er en forfinet jaktatferd, sier litt om din uvitenhet. Tass å les litt i både Schäfer boka og i BC boka. For ikke å snakke om gjeting. Det du tenker på Astrid, er nok de som blir brukt som gjetere i dag, dog har de også en forfinet jaktatferd når de gjeter. Som Anette sier om ulven; de omringer, sniker seg innpå og angriper, en jakt. Hva ellers det kan være må gudene vite. Fortell da Astrid, du som vet så mye bedre enn oss, gi meg en skrevet deff av gjeteatferd i samme slengen er du snill.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Margrete og Loke, for at dere har sagt det meste. Vet man ikke bedre enn Vicky, burde man ikke uttale seg så skråsikkert ;) Jeg trodde dette var relativt elementært for alle som hadde litt mer interesse av hund, og som faktisk har hund innen rasegruppen, men nei...

Foreslår for Vicky at hun leser seg litt opp på emnet, jeg, hvis hun ikke helt vil tro på noen av oss - og i tilfelle Vicky ikke finner frem til noe litteratur på egenhånd, så gjør jeg det enkelt: Her er adressen til en norsk side, en artikkel Gry Løberg har skrevet, hun er universitetsutdannet adferdskonsulent, og driver Manimal. http://www.manimal.no/Artikler/Gjeterhunder.pdf

La meg bare sitere ETT enkelt sted her:

"Man mener at gjeterhundene bruker jaktmønsteret til ulven når de gjeter. Et jaktmønster består av: Orienteringspositur fulgt av; ”eye”, ”stalk”, ”chase”, feste-bitt, draps-bitt (ofte med ristende hodebevegelser), parteing og eting."

Her er en amerikansk schäfergjeterside, http://www.german-shepherdherding.com/herding.htm, som beskriver schäferens opprinnelige "gjeterstil":

"German shepherd herding dogs are used where large flocks must be contained in relatively small grazing areas and kept out of unfenced neighboring crop fields. The working style of the German shepherd herding dog consists primarily of boundary patrol, or flock containment. Since the shepherd must pay the farmer for any damage done to his crops by the sheep, the shepherd cannot afford the expense of keeping a dog that cannot hold a boundary.

German shepherd herding dogs are selected for their strong prey drive since a strong prey drive is fundamental to maintaining a sustained high energy in the dog while working sheep. How the dog naturally expresses, or is allowed to express, his natural prey instinct while working sheep illustrates the fundamental difference between the German shepherd's style and other styles of sheep herding."

Litt nedi der beskrives det hvordan "intense prey drive" - intens byttedrift - sammen med like sterk evne og vilje til samarbeid er blant de viktigste egenskapene (dette tok omtrent to minutter å finne frem til på nettet, mye bra å lese seg opp på der, og mye som er nyttig å vite i hverdagen).

En schäfer jeg kjenner godt, som kommer fra en god brukskennel, har enorm flokkfølelse og evne til å samarbeide med fører. Og byttedrift da selvsagt... En gang "hentet" den alldeles ubedt hestene på gården der den var på besøk; den rundet dem opp, drev dem foran seg, avleverte dem foran grinda. Bare fordi eier hadde prøvd å lokke hestene til seg. Var det fremmed hest der, skilte den vekk den fremmede - drev den vekk fra de andre, og holdt dem deretter atskilt. Samme adferden viser den når den går tur med hunder de kjenner, da "henter" den ofte disse hundene - for at de skal holde seg til "flokken". Dette ligger latent i hunden, helt uforsterket, mange generasjoner fra noen gjetervirksomhet.

Og hva er det mange schäfere jeg har observert gjør? Jo, de sniker på hunder som nærmer seg dem og de hundene som allerede er samlet, eller som har dratt litt for langt ut - og så vender tilbake. Det er et slags utløp for flokk/gjeteradferden..... det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: nå er du så på bærtur at jeg blir helt skremt! Du som er så opptatt av gjeting må da vite såpass? Gjeting er en jaktatferd som vi mennesker har viderutvklet og spesialisert..Du vet, ulver som jager i flokk ringer inn bytteyrene og den egenskapen har blitt tatt tak i og viderutviklet sammmen med evnen til å samarbeide..Og selvom ikke schäferen blir brukt i gjeting i dag så har den fortsatt de fleste andre gjeterhund egenskapene?Jeg ser det jo selv i min egen hund som er mer lik schäfer enn bordercollie i bruksegenskapene, han har mye jaktlyst (uten å bite byttet selvfølgelig)og er veldig førerorientert, men han går ikke å ringer inn alt som beveger seg og er høy i antall. Men han var da mer enn velkommen på gjeterhundkurs?

Alle raser er ikke utviklet til å gjete med eye, og det er absolutt ikke opp til deg hva som er "ekte " gjeting eller ikke.

jeg har ikke noe tro på at det er noe gjeterinstinkt igjen i en schæfer. Og jeg har ikke noe tro på at man trenger noen jaktende hund i gjeting. Og schæfer er den siste hunden jeg ville sluppet sammen med en sau. Men det er min mening.

Fortell da Astrid, du som vet så mye bedre enn oss, gi meg en skrevet deff av gjeteatferd i samme slengen er du snill.

har jeg sagt at jeg vet alt? Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg har null tro på at man kan gjete ordentlig med en schæfer. Det blir vel mer jaging. Og nei, jeg har ikke lest alt av litteratur. Men jeg mener å ha lest at Schæferen er ikke akkurat den rasen som har igjen snev av gjeterinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å innrømme at du faktisk TAR FEIL, Vicky? Du kan knapt ha lest noe litteratur, hvis du er så uvitende som du insisterer på. Som sagt: Jeg tror mer på det du selv faktisk kan lese hos Gry Løberg om jaktadferd/gjeting, og på de referansene jeg gav - men som du tydeligvis ikke gidder sjekke.

Helt ærlig: Som eier av en australian shepherd, som heller ikke er særlig gjeteregnet, hva slags "ekspert" er du egentlig?

Nei, lille venn, innrøm at du var på bærtur langt ute på et jorde istedet for å tviholde på at "jeg har rett, jeg har rett, jeg har rett, asså...." ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å innrømme at du faktisk TAR FEIL, Vicky? Du kan knapt ha lest noe litteratur, hvis du er så uvitende som du insisterer på. Som sagt: Jeg tror mer på det du selv faktisk kan lese hos Gry Løberg om jaktadferd/gjeting, og på de referansene jeg gav - men som du tydeligvis ikke gidder sjekke.

Helt ærlig: Som eier av en australian shepherd, som heller ikke er særlig gjeteregnet, hva slags "ekspert" er du egentlig?

Nei, lille venn, innrøm at du var på bærtur langt ute på et jorde istedet for å tviholde på at "jeg har rett, jeg har rett, jeg har rett, asså...." ;)

Ro deg ned du :P Må ikke hisse deg så opp.

Det finnes ikke mange aussies med gjeterinstinkt heller nei. Og er du kun ute etter å få frem at jeg tar feil? ler litt når jeg leser innlegget ditt. Ser ut som du er ganske på hugget av en eller annen grunn.

Ekte gjeting er det omtrent kun australsk kelpie og border som kan. Annet blir jaging. Og det er ikke mye gjeteregenskaper i andre raser. I aussien er det jo også ganske minimalt nå i disse dager. Er små minoriteter som kan. Gjeteregenskaper kan ikke læres inn. Du kan trene opp noe som kan ligne gjeting ja.

Jeg har null tro på at en schæfer kan gjete på annen måte enn med jaging. Det spørs hva du definerer med gjeting vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så tilbake til den opprinnelige diskusjonen. Jeg sier bare det at schæferen er en "gjeterhund" er ikke noen unskyldning for at den er skarp eller gjør seg skummel eller hva dere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte gjeting er det omtrent kun australsk kelpie og border som kan. Annet blir jaging. Og det er ikke mye gjeteregenskaper i andre raser. I aussien er det jo også ganske minimalt nå i disse dager. Er små minoriteter som kan. Gjeteregenskaper kan ikke læres inn. Du kan trene opp noe som kan ligne gjeting ja.

Du viser desverre bare mer mangel på kunnskap når du skriver australsk kelpie. Tror nok du mener Working Kelpie! Det er ikke mange Australske kelpier som brukers til gjeting skjønner du ;)

Selv om det er ot. To av våre tidligere Schäfere viste store tedenser til henting og driving av flokk. Aldri prøvd på sau nei, men gikk vi 4 stk sammen med flere hunder så gikk dem bak og "jaget" tilbake dem som gikk ut. Instnktene er der selv om dem ikke har eye vet du. Det er faktisk ikke mange gruppe 1 hunder som har eye. Det er vell bare Border Collie og Working Kelpie. Resten er kroppsgjetere (med iblandt tedenser til eye, men ikke utpreget) eller "drivere" som A.Cattledog.

Så jeg tror nok du skal ta å lese deg litt opp på hva gjeterinstinkt er, ikke gjeterevne(egenskaper) for det er to forsjellige ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer egentlig på hvorfor den heter germand shepard, hvis den ikke blei brukt til noen form for gjeting jeg, astrid...

og må si meg enig med de andre her at du virker ikke særlig up to date (eller belest om dette) vertfall ut i fra det du skriver ;)

Jeg har ikke noe mer peiling enn deg trur jeg, men burde vel være sikker hvis man skal uttale seg om noe?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du viser desverre bare mer mangel på kunnskap når du skriver australsk kelpie. Tror nok du mener Working Kelpie! Det er ikke mange Australske kelpier som brukers til gjeting skjønner du ;)

Selv om det er ot. To av våre tidligere Schäfere viste store tedenser til henting og driving av flokk. Aldri prøvd på sau nei, men gikk vi 4 stk sammen med flere hunder så gikk dem bak og "jaget" tilbake dem som gikk ut. Instnktene er der selv om dem ikke har eye vet du. Det er faktisk ikke mange gruppe 1 hunder som har eye. Det er vell bare Border Collie og Working Kelpie. Resten er kroppsgjetere (med iblandt tedenser til eye, men ikke utpreget) eller "drivere" som A.Cattledog.

Så jeg tror nok du skal ta å lese deg litt opp på hva gjeterinstinkt er, ikke gjeterevne(egenskaper) for det er to forsjellige ting

ja, det var deet den het! men det er ikke mange rasene som har snev av gjeterinstinkt igjen. Nå avles det mest til utstilling. Hvor mange schæfere er det med gjeterhundprøven i norge liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer egentlig på hvorfor den heter germand shepard, hvis den ikke blei brukt til noen form for gjeting jeg, astrid...

og må si meg enig med de andre her at du virker ikke særlig up to date (eller belest om dette) vertfall ut i fra det du skriver ;)

Jeg har ikke noe mer peiling enn deg trur jeg, men burde vel være sikker hvis man skal uttale seg om noe?

:P

den var en gjeterhund før i tiden. Men er nok ikke mye gjeterinstinkter igjen nei... Spørs hva man definerer som gjeting vil det si. Noen ser på jaging som gjeting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var deet den het! men det er ikke mange rasene som har snev av gjeterinstinkt igjen. Nå avles det mest til utstilling. Hvor mange schæfere er det med gjeterhundprøven i norge liksom?

Ettersom gjeterhund prøve i Norge er lagt opp til Eye gjeting så er det ikke mange som gjør det nei. Det er praktisk umulig for en kroppsgjeter å delta på en konkurranse hvor dem omtrent stryker for å bite i dyret. I sverige jobber dem med å få innført en test for kroppsgjetere. HIT heter den: HerdingInstinktTest. Anbefaler deg nok en gang å lese deg fram slik at du får en forståelse for hva som er gjeterinstinkt og hva som er gjeteregenskaper-det er to forsjellige ting!!!!!!!!!

Bare det at du sier at AK avles for utstilling er også noe du må bite i det sure eple for. Å komme med en slik uttalese viser bare dårlige kunnskaper fra din side. <_<

Redigert:

AK = Australsk kelpie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom gjeterhund prøve i Norge er lagt opp til Eye gjeting så er det ikke mange som gjør det nei. Det er praktisk umulig for en kroppsgjeter å delta på en konkurranse hvor dem omtrent stryker for å bite i dyret. I sverige jobber dem med å få innført en test for kroppsgjetere. HIT heter den: HerdingInstinktTest. Anbefaler deg nok en gang å lese deg fram slik at du får en forståelse for hva som er gjeterinstinkt og hva som er gjeteregenskaper-det er to forsjellige ting!!!!!!!!!

Bare det at du sier at AK avles for utstilling er også noe du må bite i det sure eple for. Å komme med en slik uttalese viser bare dårlige kunnskaper fra din side. <_<

AK? jeg mener at kroppsgjeting blir noe litt annerledes. Og var ikke det jeg snakket om opprinnelig. Da mente jeg gjeterinstinkt. Man kan ikke trene opp det, det ligger i hunden eller så gjør det ikke. Jeg har fått høre at schæferen jager. Kanskje det er det du mener med kroppsgjeting? Og hunden skal da uansett ikke bite i dyret!? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AK? jeg mener at kroppsgjeting blir noe litt annerledes. Og var ikke det jeg snakket om opprinnelig. Da mente jeg gjeterinstinkt. Man kan ikke trene opp det, det ligger i hunden eller så gjør det ikke. Jeg har fått høre at schæferen jager. Kanskje det er det du mener med kroppsgjeting?

Nei, kroppsgjeting er ikke jaging. Kroppsgjeting er å "gå inn" for å flytte på dyret. Ikke jage, men å drive. En kroppsgjeter er mye mer i bevegelse enn en eye-gjeter. Tror nok du skal sette deg ned å lese litt mer før du begynner å diskutere gjeting. Om du ikke vet forsjell på en eye-gjeter og en kroppe gjeter så bør man heller ikke uttale seg om gjeteregenskaper.

Her er ett bilde av en kroppsgjeter. Den bruker "kroppen/bevegelse" til å drive sauene framover. Jobber også mye tettere på enn en eye-gjeter.

Anbefaler deg å lese det Belgerpia skrev under trådene Hundespråk. (ligger under mental & fysisk helse) Så forstår du muligens hvorfor Schäferen oppfattes anderledes for andre raser.

Ønsker du bedre forklart ting rundt gjeting og variasjonene rundt dette så anbefaler jeg deg å lage en egen tråd om det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at kroppsgjeting blir noe litt annerledes. Og var ikke det jeg snakket om opprinnelig. Da mente jeg gjeterinstinkt. Man kan ikke trene opp det, det ligger i hunden eller så gjør det ikke. Jeg har fått høre at schæferen jager. Kanskje det er det du mener med kroppsgjeting? Og hunden skal da uansett ikke bite i dyret!? ;)

Jeg har en border collie som er mer kroppsgjeter enn eyegjeter, faktisk :P

Han er voldsomt mye i bevegelse, jobber nære sauen og driver de fremover ved å stadig løpe frem og tilbake bak sauen.

Den forrige borderen min var en typisk eyegjeter. Flyttet sauen med blikket.

Så stor forskjell på border colliene også.

Og gjeterinstinkt ER modifisert jaktatferd. Menneskene har avlet bort siste delen av jaktatferden - drepingen (og det er jo godt).

Men dere... bare lurer litt jeg, eller mulig det er brist i mine kunnskaper: var ikke schäferen opprinnelig linjegjeter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid en smule irritert når folk påtar seg å vite bedre - men ikke gidder å høre på dyktige kilder, eller oppsøke den EKTE kunnskapen, men slenger lettvint ut av seg ting de ikke "gidder" (Vickys egne ord) å sjekke mer... Særlig når de i andre sammenhenger også påtar seg å gi "råd".

Når det gjelder gjeting og schäfer:

Har lest mest om dette på engelsk eller tysk... men schäferen skulle være et "levende gjerde", siden bøndene flyttet flokken med sau fra sted til sted, almenninger etc, og holde flokken innenfor det området. Et enda større poeng... når det gjelder endel schäfersk adferd, som er et slags ekko av dette.

Lille Vicky tror visst gjeterhunder bare omfatter border collie-måten hun kan ha sett, men se gjeterhundgruppen - som omfatter gjeterhundraser av alle slag, inklusive noen reindyrkede heelere (australsk cattledog, lancashire heeler). Ulike gjeterraser gjeter på ulikt vis, det finnes vallanlagsprov i Sverige og/eller Finland der raser som for eksempel lapsk vallhund, västgötaspets etc får vist sine anlegg.

Også disse rasene, selv om noen av dem også er et stykke vekk fra det opprinnelige, har adferder som avspeiler gammelt bruksområde - og som man BØR vite om, dersom man har rasen, så man kan ta høyde for slik adferd og dempe eller forebygge den, dersom den er uønsket. Fra voktegreier til flokkfølelse.

Og hele POENGET med diskusjonen var vel adferd idag, og hva endel schäferadferd - slik andre hundeeiere opplever den - kan skyldes. Klart det finnes mange spor igjen i enhver schäfer, mens de er sterkere tilstede i linjer som avles med vekt på mer mentalitet.

Da er rasens bakgrunn viktig å ha i bakhodet, særlig når også andre schäfereiere forteller om tilsvarende ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gjeting og schäfer:

Har lest mest om dette på engelsk eller tysk... men schäferen skulle være et "levende gjerde", siden bøndene flyttet flokken med sau fra sted til sted, almenninger etc, og holde flokken innenfor det området.

Takk, da var jeg altså ikke helt på jordet ;)

Sauebonden snudde torva, og innenfor der skulle sauen gå - og schäferen sørget for at det ble slik. Noe enkelt forklart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor j... sta på at du ikke vil innrømme at du ER på jordet og må slenge ut spydigheter? Det viser jo bare hvor lite gjennomtenkt du er. Tror du sauene magisk fløy dit? Nei, de skulle transporteres mellom ulike steder, og da måtte hunden sørge for at alle gikk riktig vei, ikke sant (trenger jeg bruke enda mer teskje?), og den skulle nok også kunne gjøre atskillig andre oppgaver - som en gjeter ville ha den til.

Hvis du "gidder" (hvilket du tydeligvis fremdeles ikke har gjort) lese det andre stykket, den amerikanske hjemmesiden du forlengst har fått link til - så beskrives endel ting der.

Jaja, at jeg "gidder" (for å si det som deg) å diskutere med sta småpiker som synes det er flaut å ta feil og mangler fullstendig evne til å søke mer kunnskap..... i gode bøker, på gode nettsteder etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor j... sta på at du ikke vil innrømme at du ER på jordet og må slenge ut spydigheter? Det viser jo bare hvor lite gjennomtenkt du er. Tror du sauene magisk fløy dit? Nei, de skulle transporteres mellom ulike steder, og da måtte hunden sørge for at alle gikk riktig vei, ikke sant (trenger jeg bruke enda mer teskje?), og den skulle nok også kunne gjøre atskillig andre oppgaver - som en gjeter ville ha den til.

Hvis du "gidder" (hvilket du tydeligvis fremdeles ikke har gjort) lese det andre stykket, den amerikanske hjemmesiden du forlengst har fått link til - så beskrives endel ting der.

Jaja, at jeg "gidder" (for å si det som deg) å diskutere med sta småpiker som synes det er flaut å ta feil og mangler fullstendig evne til å søke mer kunnskap..... i gode bøker, på gode nettsteder etc.

ups.. håper ikke den var til meg? Sta er jeg, men småpike tror jeg det er lenge siden noen kunne kalle meg.

Men for all del... jeg kom bare med et spørsmål om schäferen opprinnelig ikke var linjegjeter, noe du også bekreftet. At den drev sauen samtidig, tviler jeg da overhodet ikke på...

Ville bare ha frem de forskjellige gjeteregenskapene i de forskjellige gjeterhundene...

Beklager virkelig hvis du anså meg som spydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ups.. håper ikke den var til meg? Sta er jeg, men småpike tror jeg det er lenge siden noen kunne kalle meg.

Men for all del... jeg kom bare med et spørsmål om schäferen opprinnelig ikke var linjegjeter, noe du også bekreftet. At den drev sauen samtidig, tviler jeg da overhodet ikke på...

Ville bare ha frem de forskjellige gjeteregenskapene i de forskjellige gjeterhundene...

Beklager virkelig hvis du anså meg som spydig.

Den var nok ikke til deg nei ;) Det er en annen som ikke skjønner at hun tar fryktelig feil her :P

Schæferen er en linje-gjeter. og det ser man lett hvis man studerer de løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...