Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyng og Lira

Mailin

Recommended Posts

• Svar 135
  • Created
  • Siste svar
  • 2 months later...

På tide å komme med litt flere bilder av krapylet mitt, for de som vil se:)

IMG_1745.jpg

På telttur. Lyng (19mnd) trekker som en helt, å trekke er noe han elsker.. er kanskje noe husky i linjene?

IMG_1669.jpg

IMG_1656.jpg

IMG_0181.jpg

DSC_0052.jpg

IMG_0245.jpg

Påska 07. Kakaopause.. Til høyre kan en se fjellduken som lager ly for vinden;)

IMG_0232.jpg

Skipause:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Syns han hadde nydelig farge, jeg! :D Og så skal jeg være veldig enig i at det er deilig med hunder som er rolige og som tilpasser seg og klarer å slappe av selv om de er i nye miljø og masse skjer.. :D

Hvordan går det med redningshundtreningen? Når begynte dere (hvor gammel var han)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nyhyyydelig Lyng er! Helt fantastisk flott! Har bare sett bildene som lå på siden din, morsomt å se disse når han er blitt større! :D

Ja, jeg har vært litt sløv med å legge ut nye bilder av ham på hjemmesiden... det kommer;)

Syns han hadde nydelig farge, jeg! Og så skal jeg være veldig enig i at det er deilig med hunder som er rolige og som tilpasser seg og klarer å slappe av selv om de er i nye miljø og masse skjer..

Hvordan går det med redningshundtreningen? Når begynte dere (hvor gammel var han)?

På grunn av veldig mye forskjellig (blandt annet mitt dårlige kne) så er redningstreninga lagt litt på is en god stund frammover. Trener fortsatt rundering og spor med ham, for det er noe han elsker, og jeg er sikker på at gutten gir katta i om vi er i NRH regi eller bare med venner;)

Lyng var 3mnd da han var med på sin første lille trening med NRH, der var det kun lek og kos med figuranter:) Hvis en vet hva en vil er det jo greit å starte tidlig, men ta det veldig pent og bare lek, slik all trening skal være. Og ikke minst la de være valp;) For utenom litt småtrening så fikk gutten være valp til han var rundt 10mnd.. *ler* vi har ikke hastverk med noe.. Han skal jo leve til han er 15;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av veldig mye forskjellig (blandt annet mitt dårlige kne) så er redningstreninga lagt litt på is en god stund frammover. Trener fortsatt rundering og spor med ham, for det er noe han elsker, og jeg er sikker på at gutten gir katta i om vi er i NRH regi eller bare med venner;)

Lyng var 3mnd da han var med på sin første lille trening med NRH, der var det kun lek og kos med figuranter:) Hvis en vet hva en vil er det jo greit å starte tidlig, men ta det veldig pent og bare lek, slik all trening skal være. Og ikke minst la de være valp;) For utenom litt småtrening så fikk gutten være valp til han var rundt 10mnd.. *ler* vi har ikke hastverk med noe.. Han skal jo leve til han er 15;)

Liker tankegangen din, gjorde det ca likt med Tulla. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting, så jeg må bare høre. Hvordan trente dere ro-trening når Lyng var valp?

Når jeg fikk Lyng bodde jeg på en liten hybelleilighet med Laska (huskyen). I og med at det ikke var plass for noe action der fikk de kun leke ute, og all lek inne ble hardt slått ned på (den av hundene som startet ble puttet bak barnegrinda på badet, da så han/hun oss hele tiden). Når han ble eldre, 9mnd ca, flyttet Laska ut og jeg begynte å trene Lyng litt inne. Litt trening (klikker) også var det ro når jeg var ferdig. Roet han seg ikke så ble han satt i bånd/på badet. Nå sover han stortsett inne og roer seg kjapt etter innendørs trening. Kan gire seg litt opp når vi får noen han liker ekstra godt, men roer seg greit, ellers roer han seg veldig kjapt i bånd.

På besøk/overnatting på fremmedsted roer han seg også kjapt. Når jeg slår av lyset er det natt, og da legger han seg ned:)

Ute har han bare vært med på trening hvor jeg har skravlet med andre og han har måttet forholde seg i ro. Akkurat dette har det blitt lite trening på nå i "ungdomstida" pga kulde og regn.. Men, vi får vel ta det opp igjen nå til sommeren;)

På turer har jeg vært streng og innimellom tatt ham i bånd for å bare være rolig. Når han roet seg sånn (liiiten valp) så begynte jeg å sette ham fast litt unna meg, slik at han ble vandt til det. Dette funker veldig bra nå også. Det eneste han ikke greier (jeg har vært slapp...) er å ligge i ro mens jeg er aktiv...Da må han utdype sin frustrasjon;) Ble litt langt, men,men:)

Koselig at andre liker han, han er jo en ganske liten aussiegutt, med lite pels.. Nå vet jeg at linjene hans utvikler seg ganske seint, i forhold til andre linjer, men stor er han ikke!

Buhund-jenta; artig at du har møtt pappa Cisco, ikke så rart kanksje, dere bor jo i samme by:) Håper jeg får møte ham om ikke så lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ikke av skikkelige brukslinjer da? Har ikke de det med å være litt mer små og mindre bepelset?

Ser for meg det blir liv i stua med en Aussievalp og et terrierkrek et år til sommeren her hos meg. Tror det blir en valpegrind på badet her også ;) Lur idè. De blir sikkert å bytte på hvem som må stå i timeout ganske ofte vil jeg tro.. Men jeg er ikke i tvil om at det er terrierfrøkna som blir å være sjefen. :ahappy: Hun er jo eldst også da, alikevel minst.

Tenker ro-trening og miljøtrening er det vi blir å bruke det meste av det første året på. Skrekken er en hund som ikke takler miljøforandringer og har mye negativt stress. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ikke av skikkelige brukslinjer da? Har ikke de det med å være litt mer små og mindre bepelset?

Ser for meg det blir liv i stua med en Aussievalp og et terrierkrek et år til sommeren her hos meg. Tror det blir en valpegrind på badet her også ;) Lur idè. De blir sikkert å bytte på hvem som må stå i timeout ganske ofte vil jeg tro.. Men jeg er ikke i tvil om at det er terrierfrøkna som blir å være sjefen. :ahappy: Hun er jo eldst også da, alikevel minst.

Tenker ro-trening og miljøtrening er det vi blir å bruke det meste av det første året på. Skrekken er en hund som ikke takler miljøforandringer og har mye negativt stress. :ahappy:

Han har en del show i seg han også, det kommer en ikke unna her i Norge, men han har en del gjeterhundlinjer i seg ja. Noen "harbarka gjeterhunder" har faktisk en del pels og størrelse, men de fleste er nok mindre og med mindre pels enn de med mer show i seg.

Er veldig kjekt å trene en del ro og sånt første året, samt lære inn gode belønninger og at man har det morsomt med hunden. De trenger en del trim, selv om en skal ta det med ro. Jeg har bestandig hatt en forkjærlighet for å sitte i veldig ulent terreng og slappe av mens valpen surrer rundt meg, fra de er 8uker gamle. Da får de herje og utforske i sitt eget tempo og får inn balanse og kropsbeherskelse tidlig:) Familien og venner har gjort dette med settere og huskyer opp igjennom åra. Koselig å lese bok mens valpen tumler rundt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Sommeren har endelig kommet! Det har i allefall blitt bart mange steder rundt om!:D

IMG_0143.jpg

Han er en fjellgeit på tur, vil helst opp på toppene og helst der det er litt vanskelig...

DSC_0323.jpg

Galeøyet kommer fram når noe er morsomt;)

DSC_0159.jpg

Er ikke vanskelig å merke når han tar spor, for da er han fryktelig bestemt, og trekker meg til skogs!

DSC_0134.jpg

På vei inn over midtlinja (rundering)

DSC_0064_edited-1.jpg

Noen ganger ser han litt tøff ut...

DSC_0072_edited-1.jpg

DSC_0075_edited-1.jpg

...andre ganger kan en derimot lure hva det er i hodet hans...

DSC_0087_edited-1.jpg

DSC_0091_edited-1.jpg

Hehe:) Han er nå god den gutten!

DSC_0177.jpg

*glad i deg* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Lyng er ellllskbar. :icon_redface: Gleder meg til dere kommer nedover og jeg får hilse på sprettballen! Spent på hvordan han blir å reagere på Emma og Emma på han! Kjenner jeg tøtta mi rett blir hun å se at han er en Aussie på LANG avstand og tar labbene på hodet hans når hun kommer nært nok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...