Gå til innhold
Hundesonen.no

Ut på tur, utan eigar...


Gjest

Recommended Posts

Eg har eit lite problem med sheltietispa mi, ho er veldig glad i gå på tur, aleine..

Vi har ho ute i ein stor innhegning i hagen, der ho er mykje ute i sommar halvåret, av den enkle grunn at ho synes det er kjekt å springe litt fritt ute.

Men om vi med eit uhell har gløymd å lukke grinda til innhegninga, tek ho seg gjerne ein rusletur på eigenhand rundt i nabolaget. Ho kjem heim att ja, etter ca 30 min. Men det er utruleg frustrande, og spesielt for dei som møtar ho ute og er redd for hundar.

Bella får meir enn nok tur om dagane, så grunnen til turane, trur eg er alle fuglane og kattane som "lokkar".

Har prøvd å trene masse på dette ved at eg set grinda open og klikkar når ho held seg innanfor. Men så lenge ho veit at eg er der, og har snop, så stikk ho ingen plass.

Så er det nokon som har tips til korleis eg kan trene ho til å halde seg innanfor grinda når den ein sjeldan gong står open?

Mvh Bella_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, lukk døra! :D :D trudde ikke det gikk an å glemme dette mer en en gang, hvertfall ikke når man synes det er såpass frstrerende :D.

og en hund som holder seg i innhegningen, med åpen grind, uten tilsyn av eier, vel, den hunden vil jeg likt å hilse på! Det er da heelt naturlig at en hund stikker når den har tilgang til det!

Det eneste jeg ser som kan gjøres er at du/ dere som eiere gjør deres for at dette ikke skjer, og lukker porten! :wub:

hvor mye tur hunden får har ikke sammenheng med dette i det hele tatt. Ask kan være dønn sliten etter langtur, men om jeg slepper han, får han hvertfall nok energi til å jage den nermeste katten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en hund som holder seg i innhegningen, med åpen grind, uten tilsyn av eier, vel, den hunden vil jeg likt å hilse på! Det er da heelt naturlig at en hund stikker når den har tilgang til det!

Da får du komme på besøk hit. Naboen som har ei riesenschnauzer tispe kan ha henne ute i hagen uten at hun går noen steder. Jeg gikk forbi med Buster og forventet jo at hunden skulle komme løpende for å hilse, men neida hun holdt seg i hagen. Jeg vet ikke hvordan de har fått til dette i det hele tatt.

Men står det ikke noe i boken din hund fortsetter om akkurat dette? Mener å huske det hvertfall.. Har ikke boken her så får ikke slått det opp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, den som hadde fått til det... men jeg tror at da må en begynne særs tidlig, i allefall..Akkurat hvordan man lærer hunden til slikt skulle jeg likt å vite...men om jeg ville stolt på at hunden lystret slik uansett hvam og hva som passerer..... tviiiiler <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har en amerikansk cocker spaniel som aldri forlater hagen. De bare slipper den ut av verandadøra så den får gjøre ifra seg så skraper den på døra når den skal inn igjenn. Jeg skjønner ikke at de tør da.. For hagen deres leder rett ut til veien på to sider av huset! Men hunden går jo ingen steder så det er vel ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er nok å lukke porten, og være nøye på at den er lukket. Så slipper man å bekymre seg. Veit om folk som har hunder som ikke forlater hagen, både trent positivt og negativt. Men skal man gjøre det på en positiv måte, trur jeg at man må starte fra de er valper.

Hadde selv aldri stolt på at hunden aldri gikk noen steder. Plutselig en dag gjør den det, og en gang er nok til at hunden kan bli påkjørt. Så ta ansvar. Både mhp hunden og omgivelsene. Du veit aldri hva som kan skje hunden din når den er ute på egenhand.

Blir folk sinte eller redde nok, kan de sparke og slå den. Kaste ting på den mm. En dag så kommer hu kanskje ikke hjem igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur kanskje mange er missforstod litt..

Så klart skal ikkje hunden stå ute med ei grind som er open, men når det kanskje skjer i 1 min ein gong i halvåret så er det veldig irriterande, og hadde set pris på hunden holdt seg innanfor i hvertfall 2 sek før ho stakk...

Og det med tur var for å dokumentere at det skjedde ikkje berre når ho var slapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles mener jeg at det er en meget enkel sak å lukke den grinda, samme hvor mange ganger i året det skjer.

trener du med klikker? eller tåler hun litt kjeft? Du kan enten stå utenfor innhegningen, å klikke å belønne når hun ikke går utm så øke tiden hun må stå der med åpen grind. til slutt skulle det vel være mulig å få til to min..men så må du lærer henne at det ikke lønner seg å gå ut når du ikke er til stede, og hvordan du skal gjøre dette vet jeg ikke :)

men helt ærlig..lukk døren, det kan da ikke være så vanskelig? Og hunden din kommer tilbake, så du har det lett i forhold til mange andre når hunden din stikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles mener jeg at det er en meget enkel sak å lukke den grinda, samme hvor mange ganger i året det skjer.

trener du med klikker? eller tåler hun litt kjeft? Du kan enten stå utenfor innhegningen, å klikke å belønne når hun ikke går utm så øke tiden hun må stå der med åpen grind. til slutt skulle det vel være mulig å få til to min..men så må du lærer henne at det ikke lønner seg å gå ut når du ikke er til stede, og hvordan du skal gjøre dette vet jeg ikke ;)

men helt ærlig..lukk døren, det kan da ikke være så vanskelig? Og hunden din kommer tilbake, så du har det lett i forhold til mange andre når hunden din stikker :P

Jo eg trenar med klikker, så takk for tipset...

Så klart lukkar eg grinda, men når vi passerar gjennom den 20 gangar dagleg så hender det at det blir glømt å lukke den ein gang i blandt, skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke bare Pippin som stikker av så fort han får en sjanse... Og jeg som har vært så flau for at jeg ikke har lagt mer arbeid i oppdragelsen når det gjelder dette. Jeg har liksom inntrykk av at alle andre kan gå med løse hunder når det ikke er båndtvang, for meg er det bare en drøm... Eller er det bare når dere er hjemme at hundene stikker av? Har dere 100% innkalling når dere er ute og går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om en kar som har fått til det med bikkja si.

Hver gang han gikk ut av porten tok han å kasta bikkja inn igjen.

....så det er en måte...

....om man vil bruke den eller ikke er opp til hver enkelt.

samme måten brukte en i nabolaget mitt...

og han har ikke bikkja i bånd..

ikke har han hatt noen av bikkjene sine i bånd i hagen ( hagen er ikke inngjerdet)

men kommer det noen, så går de kun t innkjørselen i hagen, og samme hva de ser på utsiden, så går de ikke utenfor...

han hadde kastet valpen inn når den ikke hørte...

jeg hadde nok ikke brukt den metoden...

men han har hatt en del bikkjer, og ingen har fyki ut av hagen, så funker vel på en måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kenny kunne stikke av hvis han lå ute i gangen, og døra sto oppe. men hvis terassedøra sto oppe, og vi var i nærheten, stakk han ikke av! han stakk ofte av når vi hadde besøk. det er så stress å passe på hver gang vi får besøk, men sånn er det å ha hund! døra vår har en tendens til å gli opp igjen hvis vi ikke presser den til det siste klikket.. ikke alle gjester som vet det.

ei jeg kjenner hadde en schæfer som aldrig gikk utforbi porten! de lærte det ikke til han.. han ville vel ikke... nå har de kjøpt seg en ny scæfer og denne er en helt annen type. de tror ikke denne vil holde seg innenfor grensa! jeg tror det er litt tilfeldig at noen ærer det, mens andre ikke. jeg skjønner jo godt at hunden vil utforske verden alene!

men det er stor forskjell å ver i nærheten av og være en helt annen plass. noen ganger passer hunden seg når eierene er i nærheten, men når eieren forsvinner bak et jørne, er hunden borte..

Toya: synest ikke det høres så bra ut om eieren kaster valpen inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så det er ikke bare Pippin som stikker av så fort han får en sjanse... Og jeg som har vært så flau for at jeg ikke har lagt mer arbeid i oppdragelsen når det gjelder dette. Jeg har liksom inntrykk av at alle andre kan gå med løse hunder når det ikke er båndtvang, for meg er det bare en drøm... Eller er det bare når dere er hjemme at hundene stikker av? Har dere 100% innkalling når dere er ute og går?

Eg har ca 90 % inkalling ute på tur. om ho er foran meg og ser ein hund ho kjenner godt frå før, spring ho gjerne bort til den før ho tek ein U-sving tilbake til meg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder stikker aldri av om vi er ute i gården her,men har alltid porten lukket,for man vet aldri,plutselig kan de reagere på en ny/annerledes måte enn de pleier..er porten åpen når vi går ut herifra,løper de aldri lenger ned enn der porten begynner,og kikker på meg mens jeg lukker den..men hadde dem for vane å stikke av,så hadde jeg jo aldir glemt å lukke porten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...