Gå til innhold
Hundesonen.no

MH test= funskjonsanalyse?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg hører om at mange hunder tar MH test. Mens få tar funksjonsanalyse. Er MH test det samme som funksjonsanalyse, bare ett annet navn? Eller er dette en annen del? Så på filmen som lillepersille la inn, og der var det mange faktorer som også gjøres i funksjonsanalysen. Så jeg er litt forvirret. hva er forskjellen? Om i det hele tatt er noe forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg hører om at mange hunder tar MH test. Mens få tar funksjonsanalyse. Er MH test det samme som funksjonsanalyse, bare ett annet navn? Eller er dette en annen del? Så på filmen som lillepersille la inn, og der var det mange faktorer som også gjøres i funksjonsanalysen. Så jeg er litt forvirret. hva er forskjellen? Om i det hele tatt er noe forskjell?

Hovedforsjellen er at Mental testen er beregnet på yngre hunder (fra 1år) og er dermed mildere. (tidligere het testen MUH. Mental Unhund Beksriving.) Det er også bare en beskrivelse. Der ser man og registrere det hunden gjør. Ikke noe bestått/ikke bestått. Men kjent mental status (skal mye til får å "stryke")

FA blir gjort etter 2 år og er en "Tjenestehund test", den er laget for å sjekke lempligheten opp mot tjenestehund. Her blir det også krysset av bestått/ikke bestått opp mot om hunden har mye/lite lyster, avvreagering osv og hunden må være innenfor enkelte skraverte felt.

Det er litt enklere å forklare når man har en test å vise, håper det kom vettigt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ettersom jeg har forstått kan man kun stryke på tilgjengelighet og skudd på en MH.

Men man kan fint vurdere om MH resultatet på en hund er dårlig eller bra.

Man har en "mal" å gå etter her og for hva som er bra og dårlig.

Skal se om jeg ikke får lagt inn en slik. :)

Tilgjengeligheten kan være "dårlig" men aggresivitet godtaes ikke. Da får man ett stor rødt kryss på: "Uakseptabel beetende" (eller noe slikt på svensk)

Man får "kjent mental status" selv om man stryker på skuddet. Dem kan også bryte testen om hunden ikke avvreagerer. men da står det bare: Brutt test.

Du kan se en Mh test her Det er tispen min sin Mh, det ligger også en til Mh der under MH2.

ellers kan du se en FA her med dem skraverte feltene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når testleder avbryter testen så er den "ikke bestått" Dette kan han gjøre hvor som helts under testen.(vanskelig å formulere seg da det ikke er noe som heter bestått ikke bestått men regner med du skjønner hva jeg mener).

Da får man heller ikke mulighet til å ta testen på nytt.

Men om man selv avbryter testen så har man mulighet til å ta den på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har en "mal" å gå etter her og for hva som er bra og dårlig.

Skal se om jeg ikke får lagt inn en slik. :)

Har du eventuelt en link til en sånn mal? Interessant, jeg skjønner ikke helt hva som er bra og dårlig nei..Og hvis noen har kjempelyst, lurer jeg veldig på om dette er en bra MH eller ikke: link Rasen er mudi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karine.

Her er malen jeg har på dobermann. Tallene under er ønskelig, man må se på Mh skjemaet hvilke verdier hunden faktisk har.

For andre raser har jeg desverre ikke.

1a. KONTAKT

Hilsning

Ønskelig 4

1b. KONTAKT

Samarbeid

Ønskelig 4

1c. KONTAKT

Håndtering

Ønskelig 4

2a. LEK 1

Lekelyst

Ønskelig 4

2b. LEK 1

Gripelyst

Ønskelig 4

2c. LEK 1

Drakamp

Ønskelig 4

3a. JAKT

Forfølgelse

Ønskelig 4

3b. JAKT

Gripelyst

Ønskelig 5

4. AKTIVITET

Ønskelig 2

5a. AVST. LEK

Interesse

Ønskelig 3

5b. AVST.LEK

Hot/agg.

Ønskelig 1

5c. AVST. LEK

Nysgjerrighet

Ønskelig 5

5d. AVST.LEK

Lekelyst

Ønskelig 5

5e. AVST.LEK

Samarbeid

Ønskelig 5

6a. OVERRASKELSE

Redsel

Ønskelig 1

6b. OVERRASKELSE

Hot/Agg.

Ønskelig 2

6c. OVERRASKELSE

Nysgjerrighet

Ønskelig 5

6d. OVERRASKELSE

Gjenværende Redsel

Ønskelig 1

6e. OVERRASKELSE

Gjenværende interesse...

Ønskelig 1

7a. LYDFØLSOMHET

Redsel.

Ønskelig 1

7b. LYDFØLSOMHET

Nysgjerrighet

Ønskelig 5

7c. LYDFØLSOMHET

Gjenværende redsel.

Ønskelig 1

7d. LYDFØLSOMHET

Gjenværende interesse.

Ønskelig 1

8a. SPØKELSER

Hot/Agg.

Ønskelig 2

8b. SPØKELSER

Kontroll

Ønskelig 5

8c. SPØKELSER

Redsel

Ønskelig 1

8d. SPØKELSER

Nysgjerrighet

Ønskelig 5

8e. SPØKELSER

Kontakt

Ønskelig 4

9a. LEK 2

Lekelyst

Ønskelig 4

9b. LEK 2

Gripelyst

Ønskelig 4

10. SKOTT

Ønskelig 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det skjemaet du hadde laget var kjempe bra, er det mulig at jeg kan kopiere det og bruke det på min hund? :unsure:

Ja det kan du få lov til :) Det er en ;) å lage den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for svar! Jeg så videoen din på hjemmesiden, lille persille, og jeg syns det var veldig interessant å se. Uredd og flink hund du har også! :) jeg har selv meldt meg på funksjonsanalyse i Juni, og jeg ser fram til det. Det blir veldig spennende å se hvordan hunden takler de forskjellige momentene. jeg forventer ikke å bestå på testen, men jeg bruker dette for å bli bedre kjent med hunden min og dens reaksjonsmønster. Det har ikke vært tilbud om andre tester her i området jeg bor, så derfor har jeg ikke fått prøvd K test eller noen andre. Så det blir rett på funskjonsanalysen. Ble glad for at det endelig ble en mulighet for noe slikt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tusen takk :P Ja tviler ikke på at det har vært et pes å lage den. Godt jeg slipper ;)

Finnes det noen mal på Kelpie og eller? Ikke alle raseklubber som har laget maler.

Dem har ikke laget en fullstendig mal. Ettersom noen avler Australsk kelpie som gjeterhund og andre som brukshund så er meningen delte om hva som er ønskelig. bla på momentene jakt og grip.

Men dem har ønskelige mål på 1a-1c (verdiene 3,4 eller 5) og 10 (skudd) er det ønskelig med 1,2 (eller 3)

Man får ikke valpehenvisning av klubben om ikke disse verdiene er oppfylte.

Ellers så ligger gjennomsnitts Kelpien på Genetica Uofissielt så er det en "mal" som dem fleste ønsker å ligge over eller likt med. (Bruks oppdrettere ønsker spesiellt å ligge over på lek, jakt, gripelyst, nysjerrighet og skudd. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eventuelt en link til en sånn mal? Interessant, jeg skjønner ikke helt hva som er bra og dårlig nei..Og hvis noen har kjempelyst, lurer jeg veldig på om dette er en bra MH eller ikke: link Rasen er mudi.

Det er ikke rart at man ikke ikke skjønner hva som er "bra" og "dårlig" for dette forandrer seg jo fra rase til rase, (og fra person til person). Som nevnt over her så har mange raser "maler" eller "ønskeprofil" andre har ikke laget det og har bare rasens gjennomsnitt og gå etter.

For å ta et eksempel, Likkas MH ligger sånn ca likt med gjennomsnittet på rasen, men hadde Likka vært en schæfer eller malle så hadde nok folk revet seg i håret over den pysete hunden min.. ;)

Når det gjelder den mudien du nevner, så kan man feks se at den har mye lekelyst, mer enn rasens gjennomsnitt, noe som kan være en fordel hvis man skal trene med den, det kan være en ulempe i en familie med barn osv (Dette var bare et eksempel!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at man ikke ikke skjønner hva som er "bra" og "dårlig" for dette forandrer seg jo fra rase til rase, (og fra person til person). Som nevnt over her så har mange raser "maler" eller "ønskeprofil" andre har ikke laget det og har bare rasens gjennomsnitt og gå etter.

For å ta et eksempel, Likkas MH ligger sånn ca likt med gjennomsnittet på rasen, men hadde Likka vært en schæfer eller malle så hadde nok folk revet seg i håret over den pysete hunden min.. ;)

Når det gjelder den mudien du nevner, så kan man feks se at den har mye lekelyst, mer enn rasens gjennomsnitt, noe som kan være en fordel hvis man skal trene med den, det kan være en ulempe i en familie med barn osv (Dette var bare et eksempel!)

Takk, tror jeg skjønte litt mer nå.. :P Hvordan ser du hva som er gjennomsnittet for rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...