Gå til innhold
Hundesonen.no

straff av hund

mie

Recommended Posts

Jeg bare lurer på hva dere gjør for å straffe hunden deres når den har gjort noe galt?

Kjeftingen min ser ikke ut å ha noen virkning, derfor jeg lurer på om noen har noen andre gode alternativer som faktisk virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært inn Nei når hunden gjør noe galt, og da skal den stoppe med det den gjør. Hvis den ikke gjør det så tar jeg han bort å plasserer han på et eget rom, alene (gjør han noe galt får han ikke være med resten av flokken å ha det gøy).

Hvis du kjefter hele tiden så vil hunden forstå at du ikke gjør noe mer ut av det, og dermed ikke bry seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hva dere gjør for å straffe hunden deres når den har gjort noe galt?

Kjeftingen min ser ikke ut å ha noen virkning, derfor jeg lurer på om noen har noen andre gode alternativer som faktisk virker?

Straff er pr. def. effektivt, så hjelper det ikke, så straffer du ikke hunden allikevel. Hva med å lære den uforenlig atferd? Jeg mener..om du f. eks. skal avlære en hund å hoppe opp på folk, så er det å hoppe uforenlig med å ha alle fire labber på bakken i den situasjonen. Og en annen ting...har hunden gjort noe galt, så har den gjort noe galt og det toget har gått og du står alene på perrongen med straffen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff er pr. def. effektivt, så hjelper det ikke, så straffer du ikke hunden allikevel. Hva med å lære den uforenlig atferd? Jeg mener..om du f. eks. skal avlære en hund å hoppe opp på folk, så er det å hoppe uforenlig med å ha alle fire labber på bakken i den situasjonen. Og en annen ting...har hunden gjort noe galt, så har den gjort noe galt og det toget har gått og du står alene på perrongen med straffen din.

Hun spurte bare enkelt om hva vi gjør for å straffe hunden :) Kan du ikke svare på det også?

PS: Jeg er enig med det du skriver, jeg holder på å få en knallgod "legg deg" for å få vekk hopping og stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... hva gjør dere hvis bikkja tar mat fra bordet da? ikke noe straff da heller?

blir det sånn " ignorere voff mens den spiser opp biffen din?" og rose når den har spist opp biffen?"

eller? ta voffen ned fra bordet og straffe den med ett mørkt nei??

kanksje dumt spørsmål, men jeg lurer nå på det selvom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt "sjokk-trening" når hun tar mat fra bordet. Det jeg gjorde var at jeg lå masse fristende mat på bordet så gikk jeg inn i stuen (maten lå på bordet på kjøkkenet). Jeg hadde med meg et grytelokk, og når hun hoppet opp på bordet for å spise slapp jeg lokket på gulvet, det gjorde at hun fikk et lite sjokk. Nå går hun ikke oppå bordet lengre fordi hun er redd for at det ubhagelige smellet skal komme igjen. Det er det eneste som har virket her.

Hvis du gjør dette bør du heller ikke vise deg før ca. 10 sekunder etter du har sluppet grytelokket på gulvet, slik at hun ikke skal vite at det bare var en lyd som kom fra deg.

hmm... hva gjør dere hvis bikkja tar mat fra bordet da? ikke noe straff da heller?

blir det sånn " ignorere voff mens den spiser opp biffen din?" og rose når den har spist opp biffen?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Ero tar mat fra bordet så er det et strengt nei, ta hunden ned fra bordet og rett inn på et eget rom. Når han gjør noe han ikke får lov til så får han heller ikke være sammens med resten av flokken som har det artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt sagt, så "fjerner jeg en gode" som straff. Jeg tilfører ikke noe ubehag/sjokk etc, men fjerner det hun har lyst på. Om hun hopper opp for å få oppmerksomhet, så "fjerner jeg oppmerksomheten" når hun hopper opp. I praksis kan vedkommende snu ryggen til når hun hopper opp, og gi henne oppmerksomhet ved ønsket atferd (alle beina på bakken). Om hun tar mat fra bordet fjerner jeg henne, og belønner henne for å ha alle beina på bakken. Hun oppnår ingenting ved å hoppe opp på bordet og prøve å ta maten derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg straffer Loke svært sjelden..eller aldri egentlig.Jeg trenger det ikke lenger, men jeg straffet han når jeg fikk han for å avlære han fra å rive i stykker klærne mine og å hoppe opp og bite meg i armer og ansikt. Fysisk straff fungerer svært dårlig på han fant jeg ut de gangen jeg fikk så vondt at jeg mistet besinnelsen litt , han ble bare enda verre. Mulig det var meg som utførte det dårlig, men jeg antar det er en grunn til at han hadde så mange hjem før han kom til meg :) Den straffe måten som fungerte var å si "kutt" og hvis det han ikke ga seg, binde han til noe og late som om jeg gikk fra han. I noen sekunder bare..nå trenger jeg bare å si "kutt" hvis han begynner å vurdere å bli rabiat.Eller bare ta tak i halsbåndet hans når vi går.

Men det skjer egentlig aldri at han bøller med meg lenger, selv om han kan begynne å små bølle med andre. Går han på bordet så tar jeg fra han det han har rappet eller ber han gå vekk. Han gjør egentlig svært sjelden noe jeg føler han fortjener kjeft for, jeg bare fjerner han fra situasjonen uten noe om og men og det fungerer helt utmerket. Hadde det ikke vært for at han måtte avlæres noen unoter som rett og slett kan være farlige så tror jeg neppe jeg hadde hatt behov for å straffe han overhodet. Fysisk straff har jeg aldri opplevd at noen av mine til sammen fem hunder har hatt behov for (eller noen av de jeg har passet siden jeg var 8 år ), det betyr ikke dermed at jeg ikke har straffet noen av dem, jeg har bare ikke hatt kunnskap og erfaring nok tidligere til å skjønne hvor komplett unødvendig det stort sett er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bikkja mi aldri inne i huset ved maten, men om det var tilfelle ville jeg mer eller mindre dyttet han litt hardt ned fra bordet med et strengt nei, og satt han i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forsøkte å spørre om var når den allerede har gjort noe galt,og er akkurat ferdig med det.Men du tar den i det øyeblikket ikke lenge etterpå altså.er ikke noe vits i å si nei når den akkurat er ferdig med å ødelagt noe f.eks.Hva skal den straffes med da?Putte eden inn på et rom alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjefting i seg selv er jo ikke mer straff enn at det sikkert virker litt voldsomt med kroppspråk og er ubehagelig i ørene. Så lenge det ikke blir fulgt opp av noe så blir det til slutt utvannet. Blir som Tenåringen som kommer hjem fra ulovlig fylla midt på natten og mor gauler og bærer seg hver gang men det skjer ikke noe mer og morgenen etter er alt glemt.

Et Nei følges opp av

Enten

Negativ straff (fjerne noe hunden vil ha, eks oppmerksomhet)

Eller

Positiv straff (tilføre noe hunden ikke vil ha, eks klyp i øret, dusj med vann)

Får du betinget Nei til å bli en uønsket opplevelse for hunden (au det gjør vondt eller å nå blir det kjedelig her) blir det med en gang noe annet. Da skal det holde å si Nei -hunden avbryter, gi hunden en alternativ adferd du ønsker -feks legg deg, og så belønng. Hyling og bæring og kjefting hjelper ikke annet enn på å få ut ens egen frustrasjon (men akk så godt det er det også innimellom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forsøkte å spørre om var når den allerede har gjort noe galt,og er akkurat ferdig med det.Men du tar den i det øyeblikket ikke lenge etterpå altså.er ikke noe vits i å si nei når den akkurat er ferdig med å ødelagt noe f.eks.Hva skal den straffes med da?Putte eden inn på et rom alene?

Det er det som er det "farlige" ved bruk av positiv straff. Om man ikke timer riktig, så endres ikke atferden, og da kan det ikke kalles straff, kun ubehag. Ser du forskjellen? Og jeg ville ha sagt at det er for risikofylt å bruke positiv straff etter at hunden er ferdig med uønsket atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

For å få kjeftingen til å funke, så kan du, når hunden gjør noe galt, si NEI! og klype den i øret.

Den anbefales ikke å eksperimentere med dette, men jeg tror det vil gå veldig bra jeg, med mindre du gjør noe veldig gærent.

Det har jo gått bra for over halve hundenorge så...

Men det finnes andre 'alternative' metoder, som feks labbis har nevnt her. Som timeouter og ignorering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hva du mente Mindy.. Så du mener at et mørkt nei er mishandling?

Vil påstå at et NEI er en kommando, som hunden faktisk må lære seg å forstå betydningen av før den vil utføre det vi ønsker på lik linje som den må lære at SITT betyr rumpa i gulvet. Kanskje Nei har en annen betydning for din/e hund/er?

Er mange hunder som kun reagerer her ved mørk stemme, det fordi eier gir hunden mange negative konsekvenser etter det mørke nei'et. Du kunne sagt hoppla med lys stemme for den del, hunden vil uansett gjøre det som lønner seg best for den enten ved å unngå noe ubehagelig eller motta en belønning. Det er opp til eieren og bestemme hvor positivt eller konfliktfylt de ønsker sitt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...