Gå til innhold
Hundesonen.no

Mest kjente raserepresentant av din rase

Fillerya

Recommended Posts

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Det var vel det bildet av Labbetuss og barne-TV? Siden trådstarter selv har en OES?

Selv har ikke min rase noen kjent representant siden den er så sjelden, men i andre raser vil jeg med en gang tenke på

Båtsmann i Tjorven (st. Bernhardshund)

Lassie (collie)

Rex i den tyske detektivserien med samme navn (schäfer)

og sikkert mange fler som jeg ikke kommer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historisk så er vel Hachiko den mest kjente akitaen:

Hachiko ble født i Odate i 1923 og kom til Tokyo to måneder senere. Hachikos eides av Dr. Ueno, professor ved Tokyo Universitetet. Dr. Ueno gikk bort da Hachiko kun var et og et halvt år gammel. I de følgende ti årene fortsatte Hachiko å gå til Shibuya stasjonen hver aften for å vente på sin eier trass at han var død. Hachiko selv dog i 1935. Hachikos historie beveget hele det japanske folket. Navnet ”Hachiko” ble ikke bare kjent i hele landet, men også utenfor landets grenser.

I Europa er det vel Seihoh of Juntaido som er den mest berømte:

Seihoh var en japansk import som gjorde det veldig godt på utstillinger på 90-tallet. 4 WW-Championater (4 BIR, og 2 BIG plasseringer), 3 x EW-Championater (3BIR, og BIG + BIS-plassering), Championat titler i 20 land. 26 Int BIS i 10 land, bare for å nevne noe.. I 1999 ble han også BIS i ”Collare d’Oro” konkurransen i Italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hvem man spør.

Man sier jo at hunden til Simpsons (Santa's Little Helper) er en greyhound, men etter den relative størrelsen å dømme mener jeg bestemt det må være en whippet. Typisk nok - selv om det er mange ganger flere whippets i Norge en greyhounds, må man gjerne fortelle folk at man har en rase som ser ut som en liten greyhound for at de skal nikke gjenkjennende.

I Norge vil jeg vel tro at rasens eneste bamsevinner fra 2000 - Paper Moon's Parisian Maiden (Trude) - bør være den mest kjente representanten.

Ellers har rasen to BIS-vinnere på Crufts, Pencloe Dutch Gold i 1992 og Cobyco Call the Tune i 2004.

På verdensbasis er det vel for tida tragisk nok whippeten Vivi som har fått mest oppmerksomhet. Hun kom seg løs og forsvant fra flyplassen på vei hjem fra Westminster-utstillingen i New York. Letingen pågår fortsatt over en måned etterpå, så langt uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. Mest kjente innen film/tv vet jeg faktisk ikke.

Men i filmen "good boy" var det med en berner:

B00018WL4E.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Utstillingsmessig så er det DK N FIN NORD INTuch EUV97 KBH97 VV Sennetta's Sixten som er mest kjent her i Skandinavia.

sixten.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så må vi vel ikke glemme Eddie - Parson Jack Russel (tror jeg ?) i komiserien Frazier! Historien bak den hunden er egentlig fantastisk - den var en stray dog som var mannevond og som skulle avlives. Helt til en hundetrener abdopterte ham og vips! så er han TV-stjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange som har hørt om Griffon Bruxellois, men de fleste har hørt om "Verdell¨ (Jill the Dog), hunden i Livets Lyse Side (As Good as it Gets) m/Jack Nicholson.

Jeg var ikke klar over dette da jeg bestemte meg for rasen, det var faktisk en oppdretter som fortalte meg det. Men det er vel kanskje ikke så rart at jeg ikke hadde lagt merke til det, Jill the Dog er ikke akkurat den beste representanten for rasen med sin alt for lange pels. Jill har forresten samme eier/trener som hundene som spilte Eddie i Frasier (Jrt, ikke Prt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded collie

Veldig få personer engang har sett filmen "A boy and his Dog" fra 1975 m Don Johnson (som en meget ung mann) og kompisen hans - en Bearded collie. Og de få er kanskje så ekstreme film-nerder at HUNDEN kanskje er det siste de tenker på..

Også har vi jo en nesten-Beardis på intro'n og mange av de tidligste episodene av Huset På Prærien (men igjen 30 år siden..).

MEN vi får "vår" nå - med den nye Disneyfilmen The Shaggy Dog som nettopp har kommet på kino i USA. Den er med Tim Allen, Kirsten Davis, Robert Downing Jr., Danny Glover - og en faktisk ganske pen Bearded Collie.

Filmen The Shaggy Dog ble sist filmatisert (50-tallet?) med en Old English Sheepdog - men denne gangen har de brukt en Beardies.

Ellers - Jack Russell'en fra the Mask gjorde at den rasen fikk ett oppsving har jeg hørt.. Den har vel et eget TV-program i USA også nå, tror jeg.

Chihuahua - enorm PR fra Taco Bell-reklamene (i tillegg til Paris, Britney, etc).

Pit Bullen Jake fra Rakkerungene.

Collie - Lassie, Schäfer - Rin Tin Tin..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det vel Leo siden han er filmstjerne og greier.. :P

Har ikke peiling på noen andre..

Litt morsomt, I denne filmen er det en BC som er helt lik Kali, med det blåe øyet på samme sted og alt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
    • Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...