Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det ingen butikker som er seriøse nå lenger?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Jeg skriver dette innlegget for å høre om hva dere tenker om dette? Tenker dere noe på det?

Jeg vet ikke hva jeg skal tro, plutselig har alle svin på skogen, vet nesten ikke hvem som er "bra" og hvem som er "dårlig".

Det avsløres at flere kjente store butikkjeder, bl.a. ONLY, H&M, Lindex, Vero Moda m.fl. ikke vil oppgi hvor og hvem som syr klærne deres. Det trenger ikke bety barnearbeid men det er veldig mistenkelig, er det ikke?

Om IKEA:

"Møbelgiganten IKEA har inngått samarbeid med Unicef. Pinlige avsløringer om barnearbeid er glemt."

(http://www.ikea.com/ms/no_NO/about_ikea/PDF/Miljno_no.pdf)

Nike har også brukt barnearbeidere, men skal nå jobbe mot det...

Om H&M

Leser litt her og litt der, både at de er "for" og at de er mot

(http://www.fn.no/ilo/ilo_informasjon/magasinet_arbeidsliv/2001/

arbeidsliv_nr_2_2001/klaer_sjokolade_og_barneslaver)

Det virker nesten som alle som blir avslørt "omvender" seg, og ettersom det er mange saker om det, er det mange som ikke har hatt rent mel i posen, og antakelig mange som fortsatt har det.

For et år siden kanskje så jeg også et program på Tv om Coca Cola, som Henter vann fra en landsby gjennom store rør, slik at de ikke får vann selv en gang, det vannet de har er forurenset og man blir syke av det. I mange timer sitter de og venter på en bil med vann som kommer en gang om dagen.

Uansett, her er noen sider man kan lese mer:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1024226223.54

http://www.folkevett.no/index.php?artikkelid=1127&back=1

Er det ikke mulig lengre å kjøpe klær av seriøse kjeder som faktisk ikke bruker barnearbeid, og som betaler arbeiderne godt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert mange som bruker barn til å sy produktene deres.

Nå høres jeg sikkert helt makaber ut, men hvorfor er det så forferdelig at de har barn til å sy f.eks klær?

Mange barn/ungdommer trenger en jobb for å hjelpe familien sin økonomisk. Og boikotter alle disse kjedene så blir disse barne arbeidsløse og dermed søker andre måter å tjene penger på.

Som f.eks prostitusjon og tigging.

Jeg for min del syns det er bedre at en jente syr armani dresser, enn å selge seg på gaten.

For all del, misforstå meg rett! Jeg går ikke rundt og kjøper ting med god samvittighet hvis jeg VET at dette produktet er laget av barnehender.

Men noen ganger må man prøve å se to sider av én sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså bevisst på det, men med tynn og slapp lommebok er det vanskelig å unngå utnytting av fattige mennesker for å masseprodusere varer helt.

Jeg kjøper ikke klær på H&M og andre kjeder lenger, det er i så fall svært, svært sjelden. Selv om jeg kjøper en genser på Fretex som opprinnelig er fra H&M, så støtter jeg jo ikke H&M økonomisk, men Fretex. Vi har bare fem-seks bruktbutikker her i Trondheim som selger klær, men jeg klarer da fint å finne det jeg trenger derifra + fra loppemarked. Dessuten er det mye billigere enn å kjøpe fra kjedebutikker (jeg hører stadig vekk fra folk i klassen min "denne genseren kjøpte jeg for bare 400 kroner!" og tenker at så mye vil jeg aldri betale for en genser).

Ellers. Jeg drikker Coca Cola, men foretrekker Coop Cola, som er billigere. Om de har renere mel i posen veit jeg ikke, men det føles litt sånn liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert mange som bruker barn til å sy produktene deres.

Nå høres jeg sikkert helt makaber ut, men hvorfor er det så forferdelig at de har barn til å sy f.eks klær?

Mange barn/ungdommer trenger en jobb for å hjelpe familien sin økonomisk. Og boikotter alle disse kjedene så blir disse barne arbeidsløse og dermed søker andre måter å tjene penger på.

Som f.eks prostitusjon og tigging.

Jeg for min del syns det er bedre at en jente syr armani dresser, enn å selge seg på gaten.

For all del, misforstå meg rett! Jeg går ikke rundt og kjøper ting med god samvittighet hvis jeg VET at dette produktet er laget av barnehender.

Men noen ganger må man prøve å se to sider av én sak.

Men når man hører om hvilke forhold de jobber under, i hvor mange timer og hvor lite de sitter igjen med!

Men jeg forsår hva du mener.

Det jeg egentlig ville med innlegget mitt var om dere visste om noen kjeder som stod åpent ut mot sånn. Men jeg tviler jo på at det er så mange, de fleste har ikke rent mel i posen... Sånn virker det iallefall.

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert mange som bruker barn til å sy produktene deres.

Nå høres jeg sikkert helt makaber ut, men hvorfor er det så forferdelig at de har barn til å sy f.eks klær?

Mange barn/ungdommer trenger en jobb for å hjelpe familien sin økonomisk. Og boikotter alle disse kjedene så blir disse barne arbeidsløse og dermed søker andre måter å tjene penger på.

Som f.eks prostitusjon og tigging.

Jeg for min del syns det er bedre at en jente syr armani dresser, enn å selge seg på gaten.

For all del, misforstå meg rett! Jeg går ikke rundt og kjøper ting med god samvittighet hvis jeg VET at dette produktet er laget av barnehender.

Men noen ganger må man prøve å se to sider av én sak.

Når barn jobber under elendige forhold for bare 1 dollar om dagen (eller mindre) i stedet for å gå på skole. Ja, det er forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja barna trenger høyere lønn for de tjener jo altfor dårlig.

Men hvordan skal vi klare å få dem på skole?? Ved å boikotte produktene so de lager så de blir arbeidsløse? De begynner ikke å bygge skoler fordi at barna går hjemme og suller fordi at de har ikke jobb lengre.

Jeg sier ikke at barnearbeid er GREIT! Men jeg sier at man må prøve å se to sider av samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...