Jump to content
Hundesonen.no

Er det ingen butikker som er seriøse nå lenger?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Jeg skriver dette innlegget for å høre om hva dere tenker om dette? Tenker dere noe på det?

Jeg vet ikke hva jeg skal tro, plutselig har alle svin på skogen, vet nesten ikke hvem som er "bra" og hvem som er "dårlig".

Det avsløres at flere kjente store butikkjeder, bl.a. ONLY, H&M, Lindex, Vero Moda m.fl. ikke vil oppgi hvor og hvem som syr klærne deres. Det trenger ikke bety barnearbeid men det er veldig mistenkelig, er det ikke?

Om IKEA:

"Møbelgiganten IKEA har inngått samarbeid med Unicef. Pinlige avsløringer om barnearbeid er glemt."

(http://www.ikea.com/ms/no_NO/about_ikea/PDF/Miljno_no.pdf)

Nike har også brukt barnearbeidere, men skal nå jobbe mot det...

Om H&M

Leser litt her og litt der, både at de er "for" og at de er mot

(http://www.fn.no/ilo/ilo_informasjon/magasinet_arbeidsliv/2001/

arbeidsliv_nr_2_2001/klaer_sjokolade_og_barneslaver)

Det virker nesten som alle som blir avslørt "omvender" seg, og ettersom det er mange saker om det, er det mange som ikke har hatt rent mel i posen, og antakelig mange som fortsatt har det.

For et år siden kanskje så jeg også et program på Tv om Coca Cola, som Henter vann fra en landsby gjennom store rør, slik at de ikke får vann selv en gang, det vannet de har er forurenset og man blir syke av det. I mange timer sitter de og venter på en bil med vann som kommer en gang om dagen.

Uansett, her er noen sider man kan lese mer:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1024226223.54

http://www.folkevett.no/index.php?artikkelid=1127&back=1

Er det ikke mulig lengre å kjøpe klær av seriøse kjeder som faktisk ikke bruker barnearbeid, og som betaler arbeiderne godt? :)

Ja det er sikkert mange som bruker barn til å sy produktene deres.

Nå høres jeg sikkert helt makaber ut, men hvorfor er det så forferdelig at de har barn til å sy f.eks klær?

Mange barn/ungdommer trenger en jobb for å hjelpe familien sin økonomisk. Og boikotter alle disse kjedene så blir disse barne arbeidsløse og dermed søker andre måter å tjene penger på.

Som f.eks prostitusjon og tigging.

Jeg for min del syns det er bedre at en jente syr armani dresser, enn å selge seg på gaten.

For all del, misforstå meg rett! Jeg går ikke rundt og kjøper ting med god samvittighet hvis jeg VET at dette produktet er laget av barnehender.

Men noen ganger må man prøve å se to sider av én sak.

Jeg er nokså bevisst på det, men med tynn og slapp lommebok er det vanskelig å unngå utnytting av fattige mennesker for å masseprodusere varer helt.

Jeg kjøper ikke klær på H&M og andre kjeder lenger, det er i så fall svært, svært sjelden. Selv om jeg kjøper en genser på Fretex som opprinnelig er fra H&M, så støtter jeg jo ikke H&M økonomisk, men Fretex. Vi har bare fem-seks bruktbutikker her i Trondheim som selger klær, men jeg klarer da fint å finne det jeg trenger derifra + fra loppemarked. Dessuten er det mye billigere enn å kjøpe fra kjedebutikker (jeg hører stadig vekk fra folk i klassen min "denne genseren kjøpte jeg for bare 400 kroner!" og tenker at så mye vil jeg aldri betale for en genser).

Ellers. Jeg drikker Coca Cola, men foretrekker Coop Cola, som er billigere. Om de har renere mel i posen veit jeg ikke, men det føles litt sånn liksom.

Nå høres jeg sikkert helt makaber ut, men hvorfor er det så forferdelig at de har barn til å sy f.eks klær?

Mange barn/ungdommer trenger en jobb for å hjelpe familien sin økonomisk. Og boikotter alle disse kjedene så blir disse barne arbeidsløse og dermed søker andre måter å tjene penger på.

Jeg for min del syns det er bedre at en jente syr armani dresser, enn å selge seg på gaten.

For all del, misforstå meg rett! Jeg går ikke rundt og kjøper ting med god samvittighet hvis jeg VET at dette produktet er laget av barnehender.

Men når man hører om hvilke forhold de jobber under, i hvor mange timer og hvor lite de sitter igjen med!

Men jeg forsår hva du mener.

Det jeg egentlig ville med innlegget mitt var om dere visste om noen kjeder som stod åpent ut mot sånn. Men jeg tviler jo på at det er så mange, de fleste har ikke rent mel i posen... Sånn virker det iallefall.

:icon_redface:

Når barn jobber under elendige forhold for bare 1 dollar om dagen (eller mindre) i stedet for å gå på skole. Ja, det er forferdelig.

Ja barna trenger høyere lønn for de tjener jo altfor dårlig.

Men hvordan skal vi klare å få dem på skole?? Ved å boikotte produktene so de lager så de blir arbeidsløse? De begynner ikke å bygge skoler fordi at barna går hjemme og suller fordi at de har ikke jobb lengre.

Jeg sier ikke at barnearbeid er GREIT! Men jeg sier at man må prøve å se to sider av samme sak.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Når jeg fjerner meg selv eller han fra situasjonen begynner han å bjeffe, forså å fortsette atferden. Setter han da bak en grind eller går inn på ett annet rom hvor han ikke har tilgang. Det er ikke i forbindelse med mat, men han blir lett oppgiret. Han kan også være litt munnete bare ved vanlig kos også, og merker at etter 1,5 år begynner jeg å bli litt lei av de tennene. 
    • Det er litt vanskelig å si uten å se hunden og situasjonene. Hva skjer når du fjerner deg selv (eller ham?) fra situasjonen? Jeg antar at du gjør det slik at han ikke kan nå fram til deg, enten gjennom stengt dør, grind e.l. Det kan kanskje hjelpe å evaluere situasjonene det skjer i. Blir han for oppgiret? Er det i forbindelse med mat? Bruk av for sterk belønning i trening? Sammen med andre hunder? Prøv å forutse situasjonene, være i forkant, og roe ned før det tipper over. Det er også viktig at han får nok mental og fysisk aktivisering, men mye kan også trigge overslagshandlinger. Jeg ville satt meg ned og skrevet en oversikt over de gangene det har skjedd, se på likheter, og prøve å unngå eller forutse og forebygge situasjonene først og fremst. I selve situasjonen ville jeg tvert avbrutt og oversett hunden. Og med en så intens rase er det viktig å være konsekvent, for hver gang han opplever at han oppnår noe med biting så blir det vanskeligere å trene det bort.
    • Hei! Har en Jack Russel Terror på 1,5 år som fortsatt er ganske bitete når han ikke får viljen sin.  Har prøvd å trene det bort med "au" som kontaktlyd, fjerne meg selv fra situasjonen og fryse helt uten noe hell.  Er det noen som har noen gode tips? Han har forsåvidt alltid vært litt "munnete". 
    • Våren er her, deilig å kunne gå tur  i skogen igjen.  Ellers har vi klart kvalifiseringsprøven for jakt, første delmål nådd for 2025
    • Lurer på hvorfor kjettinglenker har gått av moten. Lett etter og bare funnet en kjip, for lang, med nylonhåndtak. De er utrolig praktiske når en har villstyring. Ikke kan de tygges istykker, og med den deilige tyngden kjenner en hundens bevegelser umiddelbart, om en ikke ser på den.  Når ble de avlegs? Ønsker meg en tykk og tung kort en med lærhåndtak. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...