Gå til innhold
Hundesonen.no

Hårløse flekker


Bebop

Recommended Posts

Har de siste dagene oppdaget 2 hårløse flekker på dobermann-tispa vår. De er begge på den ene skulderen/ene siden av halsen, og i tillegg har hun en mindre oppå hodet. Størrelsen kan være som en avlang 50-øring, om man bretter til side de hårene som ligger over de nakne flekkene.

Noen som sett noe sånt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være ringorm?

Jeg tenker på det med en gang jeg hører om hårløse flekker... har dårlige erfaringer etter min tid som heste eier...Det smitter fra hest til hund og fra hund til hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å *******, nå har jeg funnet artikler om hårsekkmidd (demodex?), og det er ikke hyggelig lesing. :)

Demodex midd er en lett test å ta hos dyrlegen,jeg tror det er en skraping og så rett under mikrosop med prøven.

Jeg tenkte også ringorm med en gang...demodex midd er jo kke akurat vanlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være ringorm?

Jeg tenker på det med en gang jeg hører om hårløse flekker... har dårlige erfaringer etter min tid som heste eier...Det smitter fra hest til hund og fra hund til hund...

Jeg spurte veterinær om det smittet fra hest til hund om hunden driver i hestebæsjen, og det gjør det heldigvis ikke. Det er forskjellige parasitter for hvert dyr, så det smittet ikke fra hest til hund (finnes sikkert forskjellige meninger om dette også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte veterinær om det smittet fra hest til hund om hunden driver i hestebæsjen, og det gjør det heldigvis ikke. Det er forskjellige parasitter for hvert dyr, så det smittet ikke fra hest til hund (finnes sikkert forskjellige meninger om dette også).

Forrige bikkja mi ble smitta av hest... Det er ihvertfall mest sannsynlig at han ble smittet av hesten siden han ikke hadde vært i kontakt med andre hunder og vi hadde fått ny hest på stallen hjemme som kom med ringorm.

Edit: men uansett så kan jo dette være ringorm, om det smitter fra hest til hund har jo ikke noe med dette tilfellet å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hårsekk midd er vanskelig å påvise når man tar prøver og ofte om hunden har det så er det ikke bare hårløseflekker,men også sår.Hvis hunden har problemer med stoffskiftet uten at du er klar over det kan det komme hårløseflekker..se etter om hunden er tynnere der hvor det ikke er pels i forhold til resten av kroppen.Tar deg en tur til doktor dyregod med hunden..jeg er nettopp ferdig med mange runder til dyrlegen med masse prøver blodprøver og biopsi pga en hårløsflekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenkte på da jeg leste overskriften var demodex, thyroxinmangel eller ringorm. Så jeg er enig med Casper, en tur til dyrlegen er nok ikke så dumt, kan jo være kjekt å få bekreftet at det f.eks. ikke er demodex, så slipper du å tenke på det. :)

*krysser fingrene for at det er lett å behandle*

Ps. hvor gammel er hunden? Og hvordan er formen generellt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...