Gå til innhold
Hundesonen.no

Et godt råd til de fleste


Aud Stokman

Recommended Posts

Jeg vil gjerne få komme med det godt råd som de fleste kan dra nytte av. Ikke ta alt for god fisk av det som skrives her. Det kan være at enkelte innlegg blir misforstått, og det kan også være at enkelte ting som skrives overdrives. Å lese diverse innlegg i et diskusjonsforum kan aldri bli det samme som å snakke med folk direkte. Og noen er dessverre kun ute etter å slenge dritt om andre. Hvis dere legger merke til det, så kommmer det stadig nye brukere når det er et hett tema der noen enkeltpersoner blir hengt ut, og det er også gjengangere som alltid henger seg på uthengingen av enkeltpersoner.

Selv om dette forumet blir betraktet som "nede i kjelleren", så går det an å oppføre seg litt bedre og hyggeligere enn enkelte gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ta tydelig av seg moderatorhatten*

Personlig mener jeg folk her inne generelt er flinke til å sile bort rykter og andres prat om andre de har hørt av tanten til fetteren, de som ferdes her Down Under er såpass erfaren hva diskusjon på nett gjelder at de vet man må ha pålitelige kilder.

Om man ikke skal kunne stole på det en bruker skriver om sitt hundehold og sin egen problemstilling så er vel hele vitsen med å diskutere borte. Om jeg lager en tråd om min hobbyanorektiske Tervueren så må jo folk ta det for korrekt informasjon i forhold til en problemstilling jeg ønsker under debatt, om broren til datteren av Kongen av Danmark derimot hadde sagt at jeg sulter hunden min fordi den ser ut som et takras, og laget en tråd om dette hadde det blitt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*tar også av seg hatten og det som måtte høre til*

Man burde kanskje tenke litt over seg selv også, før man begynner med alle andre :D Det er ikke alltid tonen her er like pen, uansett hvem det kommer fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*tar også av seg hatten og det som måtte høre til*

Man burde kanskje tenke litt over seg selv også, før man begynner med alle andre :D Det er ikke alltid tonen her er like pen, uansett hvem det kommer fra..

Siden det var undertegnede som startet denne tråden, er det meg du sikter til? I så fall kan jeg informere deg om at mange andre går meg en høy gang, men at det bir akseptert av dere såkalte moderatorer. Skriver jeg noe tilsvarende blir innleggene slettet, i beste fall.

Nå lagde jeg ikke denne tråden for å diskutere meg og mitt, men som et godt og velment råd til enkelte andre. Så ta på dere moderatorhatten igjen dere, og bli der med hatten på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Såkalte moderatorer"? Det er nettopp det jeg snakker om.

Vi forskjellsbehandler ingen, men siden ingen er like kan man heller ikke behandle alle LIKT. :D

Uansett hatt eller ei, moderatorer på Hundesonen har heldigvis muligheten til å skrive innlegg som en hvilken som helst annen bruker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som skrives inne på slike forum blir utrolig lett missforstått fordi vi kjenner ikke de andre personene som skriver og kanskje noen skriver spøk og andre alvor! Vi bør alle sammen tenke over at ingen kjenner meg og da skrive forståelig ovenfor de andre.

Bra tråd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selv om dette forumet blir betraktet som "nede i kjelleren", så går det an å oppføre seg litt bedre og hyggeligere enn enkelte gjør".

Hvem betrakter dette forumet som "nede i kjelleren", og hva i all verden menes med det?

Jeg synes de aller aller fleste oppfører seg på en hyggelig måte i dette forumet, og innleggene er stort sett helt ok.

Jeg synes dette var en underlig tråd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem betrakter dette forumet som "nede i kjelleren", og hva i all verden menes med det?

Jeg synes de aller aller fleste oppfører seg på en hyggelig måte i dette forumet, og innleggene er stort sett helt ok.

Jeg synes dette var en underlig tråd jeg.

Dette er hva som står om *hundediskusjoner*;

Hundediskusjoner

Her er det forventet at man kan diskusjonsetikette.

Diskusjonene her er tøffere og rett på sak. Her kan du noen ganger få krasse svar tilbake. Tåler du ikke det, så anbefales du ikke å bruke dette forumet.

Og jeg beklager å måtte si det, men hvis du ikke har fått med deg alle de ufine innleggene som er rettet mot enkelte enkeltpersoner, så anbefaler jeg å lese på nytt.

Du må gjerne synes at tråden er underlig, deg om det.

"Alle" betrakter *hundediskusjoner" som er et forum i hundesonen, som "nede i kjelleren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens,

Her er det forventet at man kan diskusjonsetikette.

Diskusjonene her er tøffere og rett på sak. Her kan du noen ganger få krasse svar tilbake. Tåler du ikke det, så anbefales du ikke å bruke dette forumet.

Når det står slikt på et forum, vil det si det er mer takhøyde enn øvrige deler av forumet. Forøvrig, er det ikke oppfordret til offtopic, o.l.

Opphetede diskusjoner vil forekomme fra tid til annen, men man kan ikke hindre yttringsfriheten, så lenge den er rett på sak og ikke ansees som direkte drittslenging.

Mao.

Går jeg inn der og sier: "Bobbys dyrebutikk er elendig på service", så har bobbys dyrebutikk, eller hvem som helst andre lov å være uenig med meg.

Dog. Offtopic drittslenging vil ikke ansees som en del av diskusjonen, men om noen da har positive erfaringer eller stiller tvil til mine utsagn, har de sin fulle rett til å skrive de inn der.

Om du/dere er "redd" for negative tilbakemeldinger, husk å lage en åpning for tvil, ikke vær 100% bastant.

Det er bare mitt tips da, jeg har erfaringer fra rimelig store forum rundtom og jeg må innrømme jeg av og til selv kommer i opphetede diskusjoner, men jeg synest det går greit, for jeg har jo alltid rett :D

Ha en videre fin helg, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg synest det går greit, for jeg har jo alltid rett :P

Hihi :D;)

Fin tanke det der...

Det er jo ikke så dumt å huske på at man ikke alltid skal ta alle innlegg like seriøst og at man noen ganger kanskje skal se over innlegget en gang til og spørre seg hva personen som skriver innlegget egentlig mener, men selvfølgelig det er jo ikke alltid at det behøves :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hmmmm.............. tja, når vi først er inne på gode råd liksom: "Om man ikke vil ha hodet hugget av så er det en god ide å la være å legge det på huggestabben"

Og skal vi ta ting med en klype salt her på forumet så gjelder vel det fra ALLE og ikke bare alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne få komme med det godt råd som de fleste kan dra nytte av. Ikke ta alt for god fisk av det som skrives her. Det kan være at enkelte innlegg blir misforstått, og det kan også være at enkelte ting som skrives overdrives. Å lese diverse innlegg i et diskusjonsforum kan aldri bli det samme som å snakke med folk direkte. Og noen er dessverre kun ute etter å slenge dritt om andre. Hvis dere legger merke til det, så kommmer det stadig nye brukere når det er et hett tema der noen enkeltpersoner blir hengt ut, og det er også gjengangere som alltid henger seg på uthengingen av enkeltpersoner.

Selv om dette forumet blir betraktet som "nede i kjelleren", så går det an å oppføre seg litt bedre og hyggeligere enn enkelte gjør.

Jeg synes de aller fleste både "her nede" og ellers på Sonen oppfører seg alldeles eksemplarisk. Bare unntaksvis leser jeg innlegg fra folk som mister besinnelsen, kaller andre for "knehøner", "inkompetente", "amatører" og "idioter" - og når sånt kommer fram så synes jeg alltid det sier mer om den som skriver enn den det blir skrevet om :D Men selvsagt hadde det ikke gjort noe om de som tyr til sånn retorikk hadde oppført seg litt bedre, det er jeg enig i - men jeg har ikke så store forventninger, egentlig.

Det er lenge siden jeg innså sannheten i ordspråket:

"Man får ikke talg av en trebukk" :rolleyes:

Ha en strålende aften,

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*tar også av seg hatten og det som måtte høre til*

Hmm..... Nå vet ikke jeg hvor mye som måtte høre til, men post gjerne et bilde, sånn i tilfelle :)

Nei, altså - seriøst: Først: Jeg synes ikke moderatorer og administratorer osv må "ta av seg" rollen for å poste en personlig mening - moderatorer/administratorer er dere okke som.

Så: Når det gjelder at noen "tar" andre i innlegg, og bedriver hets og slikt, så synes jeg de aller fleste tilfellene av ufine innlegg på hundesonen har kommet på følgende måte:

Person A legger inn et innlegg.

Person B svarer på innlegget.

Person C svarer på B sitt innlegg, er uenig og ganske kritisk.

Person B overtolker C, ser alt i værste mening og hudfletter tilbake om at C driver med hets og ufin opptreden - og dette formulert på en så skarp og "stygg" måte at C også blir passe irritert, og there we go again...

Jeg synes ofte de som roper høyest om at man må være tykkhudete og tåle litt er de samme som skriker opp hvis noen kritiserer dem - og at de gjerne overtolker kritikken. Hadde alle lest innleggene to ganger før de svarer og hvis noe virker som et personangrep, så tenk over om det kan tolkes på en annen måte eller om man selv ilegger meninger som kanskje innleggskriver ikke hadde. Ellers så er jeg enig med Aud i at man må være kritiske til alt man leser her - og egentlig til alt man leser på åpne forum på nett.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså - seriøst: Først: Jeg synes ikke moderatorer og administratorer osv må "ta av seg" rollen for å poste en personlig mening - moderatorer/administratorer er dere okke som.

Hei,

Kan du omformulere dette, så jeg skjønner hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Husker det kom flere nye medlemmer hver gang jeg provoserte i diskusjoner ;) Syns bare det er genialt og morsomt at noen kan gidde å prøve å debatere meg ... hehe. snodig at folk faktisk hisser seg opp og melder seg inn i forumet spesiellt for det jeg sier noe de missliker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kan du omformulere dette, så jeg skjønner hva du mener?

Ikke jeg som skrev det men er relativt sikker på jeg vet hva Helix mener:)

Slik jeg oppfattet det: dere trenger ikke ta av mod/admin hatter osv for og skrive et innlegg,dere er jo modder og admin likevel så om dere tar av dere liksom hatten deres spiller vel ikke det noen rolle?

Jeg for min del kan ikke skjønne hvorfor dere ikke kan svare på innlegg som moderatorer da det er nettopp det dere er.

(mine ord altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det kom flere nye medlemmer hver gang jeg provoserte i diskusjoner ;) Syns bare det er genialt og morsomt at noen kan gidde å prøve å debatere meg ... hehe. snodig at folk faktisk hisser seg opp og melder seg inn i forumet spesiellt for det jeg sier noe de missliker... :)

Nesten litt smigrene er det ikke? ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Nesten litt smigrene er det ikke? ;):)

ja, jeg er nærmest rørt! ;);) Skjønner ikke at de som gjør og har gjort det gidder. Jeg hadde ikke tatt meg tid til det samme. ;) Men er hyggelig at folk gjør så mye pga meg.... hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kan du omformulere dette, så jeg skjønner hva du mener?

Tja, hvordan skal jeg si det? Vel - når moderatorerer skriver innlegg som går på hva de mener (i motsetning til innlegg ala "ifølge reglene her er det ikke lov til å ... ), så skriver de nesten alltid at de ikke skriver som moderator... Mener det er litt unødvendig, da de jo faktisk er moderatorer, det bør da holde å skrive "jeg synes" eller "jeg mener" for at man skal forstå at det er snakk om en personlig mening og ikke en regel eller noe sånt. Fillesak, bare poengterte det.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvordan skal jeg si det? Vel - når moderatorerer skriver innlegg som går på hva de mener (i motsetning til innlegg ala "ifølge reglene her er det ikke lov til å ... ), så skriver de nesten alltid at de ikke skriver som moderator... Mener det er litt unødvendig, da de jo faktisk er moderatorer, det bør da holde å skrive "jeg synes" eller "jeg mener" for at man skal forstå at det er snakk om en personlig mening og ikke en regel eller noe sånt. Fillesak, bare poengterte det.

mvh

HeliX

åja, ok..

Jeg mener jeg har gjort det :)

hehe..

Jeg skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm.............. tja, når vi først er inne på gode råd liksom: "Om man ikke vil ha hodet hugget av så er det en god ide å la være å legge det på huggestabben"

Og skal vi ta ting med en klype salt her på forumet så gjelder vel det fra ALLE og ikke bare alle andre?

Ganske så enig her. Eg vet best fordi.. holdningen fungerer meget dårlig men det er en annen diskusjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det kom flere nye medlemmer hver gang jeg provoserte i diskusjoner ;) Syns bare det er genialt og morsomt at noen kan gidde å prøve å debatere meg ... hehe. snodig at folk faktisk hisser seg opp og melder seg inn i forumet spesiellt for det jeg sier noe de missliker... :)

Mnææ, så søt du er da ;)

(Tror du virkelig folk har sittet på det store internettet og ventet på at du skulle skrive noe "provoserende" for deretter å skaffe seg et nick for å "ta deg"?)

(Juhu! Jeg tror det må være det herligste jeg har lest på lenge! (for det kan jo ikke være sånn at noen registrere flere nick for å late som om de er mange som er mot deg...?) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det kom flere nye medlemmer hver gang jeg provoserte i diskusjoner ;) Syns bare det er genialt og morsomt at noen kan gidde å prøve å debatere meg ... hehe. snodig at folk faktisk hisser seg opp og melder seg inn i forumet spesiellt for det jeg sier noe de missliker... :)

hihi, godt med selvtillit ;)

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er litt unødvendig, da de jo faktisk er moderatorer, det bør da holde å skrive "jeg synes" eller "jeg mener" for at man skal forstå at det er snakk om en personlig mening og ikke en regel eller noe sånt. Fillesak, bare poengterte det.

mvh

HeliX

Siden det var jeg som begynte i tråden her så kan jeg gjerne utdype: Tidligere har det blitt ytret fra brukere at de synes det er vanskelig/umulig å skille mellom modereringsmeldinger og personlige meninger og tilbake igjen at vi drar det personlige inn i modereringen (noe som jo ikke skjer, vi har tross alt regler og Retningslinjer å forholde oss til). Derfor, i saker som gjerne er litt betente, velger jeg å understreke tydelig at dette er et personlig innlegg og har ingenting med måten jeg modererer på å gjøre.

Forøvrig er jeg enig med deg, det burde holdt å skrive "jeg mener at...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...