Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynnere blir behandlet dårlig på utstilling :(

Kristina

Recommended Posts

Ja det må jeg si.. Her er hva som skjedde med venninden min i helgen :)

Her i helgen var det utstilling i stange. Venninden min skulle melde seg på valpeshow og hun har aldri stilt før. Dessuten trodde hu ikke at det var så seriøst og viktig hvordan påmeldingen var, så hun bare skrev de viktigste opplysningene, men desverre glemte hun adressen sin.

Da hun ringe hu som tar i mot påmeldingene fikk hu bare kjeft og dritt slengt til seg! Venninden min beklagde og sa hu var nybegynner så hun visste ikke helt. Men neida... Hun fikk også beskjed om at hun skule starte på søndag, men hun hadde meldt seg på på lørdagen. Da fikk hu kjeft for det også, selvom det ikke var hennes feil at de som tok i mot påmeldingene hadde surra. Men det ordnet seg...

Da hun kom på utstillingen på søndag fikk hu beskjed om at hu måtte betale på nytt fordi hu ikke hadde kvittering. Og når man betaler over nett, og ikke har skriver, så er det ikke så lett å få kvittering da.

Hun spurte om de kunne sjekke om det stod at hun hadde betalt, men neida, hu måtte betale påmeldingsavgift en gang til! Men da hu sa hu hadde betalt fikk hun til svar : " Det driter vi i" :-o

HVA ER DETTE FOR EN OPPFØRSEL?? Og at voksne mennesker kan si noe sånnt til et barn, det skjønner ikke jeg! Vi er faktisk den neste generasjonen som skal vidreføre utstilling!

Er det rart at folk ikke tør å stille ut når de blir møtt av ei sinna kjerring som ikke gjør annet enn å kjefte første gang de er på utstilling!?

makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje damen hadde en dårlig dag :roll: Men allikevel kan dette ikke være rigtig. Sånn er man ikke mot andre mennesker. Heldigvis er jeg en person som IKKE finner meg i hva som helst, så havde hun begyndt at kjefte på meg, ja da havde hun fått dobbelt tilbake :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det vært meg som hadde fått det derre drittet der slengt i trynet så hadde jeg bare spurt om dama hadde mensen og hadde det vært en mann så hadde jeg spurt om han ikke hadde fått seg noe på en stund.

men rett skal være rett du skal ha kvitering hvis du ikke får start nr, og på vår nettbank så går det an å krysse av for å få kvitering tilsendt. du er jo ikke nødt å skrive ut i fra siden hvis du ikke har skriver. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møtte ganske hyggelige mennesker på sekretariatet vi...

Vi hadde betalt 2 uker etter fristen, men vi sa at betalingen ikke gikk igjennom første gangen og at vi hadde ringt og de sa det gikk greit... :wink: Da slapp vi å betale 50% mer!

Det var ganske gøy å stille, Jasper ble nr 2 begge dagene! Var forresten første gang han ble stilt ut, og første gang vi har vært med. Har heller ikke øvd noe!! :)

Han tapte mot en puff, så det var ikke noe tap egentlig...nakne kinesere ser HELT anderledes ut enn puffene. Ingen som skjønner hvorfor de stilles ut sammen...alle andre raser som er kort og lang hårete stilles hver for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg helt nervøs for å stille da :D hoho.. Dette høres ikke bra ut, men alle er heldigvis ikke sånn :) Var ei som var litt frekk mot meg på utstilling også, LiLi var jo bare 10 uker da, så vi bare så på, men da kom det ei dame som har hatt papillon før og spurte "har du virkelig betalt full pris for det der?" Jeg ble jo helt paff da, for alle andre, både på utstillingen og ellers, synes jo hun er helt nydelig. Den damen syntes visst at hun var for liten, men hva kan man egentlig si om størrelsen når valpen er bare 10 uker? Uansett synes jeg det var litt frekt da... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he he da skal du ta den som jeg gjorde en gang med faren til Småen som vi hadde en gang i tiden.

kommer på en utstilling (det var faktisk på stord for noen år siden), hadde meldt han på i bare veteran klasse og sa bare på spøk til noen jeg kjenner (rett før jeg skulle inn i ringen) at no skulle jeg inn plukke alt i veteran klassen og reise hjem.

som sagt så gjort, kommer inn og må stille mot en champion hannhund som akkurat var blitt gammelnokk til å gå i veteran (altså 7 år) og min hun var nesten 13 år (bare to mndr til), også slår vi hannhunden og må da gå mot en tispe som også var like gammel som hannhunden vi slo (kan vell få med at de andre som gikk i veteran klassen var begge N/S/DUCH internasjonal uch norsk vinner og alt der derre og min hannhund hadde ikke noen slike tittler) og vi slo den tispen også og jeg fikk bare mere og mere hakeslepp.

vi gikk visdere til BIS og gikk inn i bis ringen med veldig små forventninger, opp på bordet for det med hunden for det var ikke den samme som hadde dømt japanerene hun sjekker hunden og spør om alder snart 13 år sier jeg, ok også måtte jeg løpe en runde med hunden også pluttselig roper dommeren noe jeg ikke helt oppfatter og alle som var rundt ringen jubler og klapper i hendene, lure meg stopper opp litt for så å løpe videre, vi fikk en 3 plass som BIS veteran med han og grunnen til applausen og jubelen?? jo han var den eldste veteranen som hadde gått videre til BIS alle de andre var under 10 år, jett om vi var stolte når vi reiste hjem den dagen. 8) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...