Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe valp av oppdretter.


Tskk

Recommended Posts

Jeg mener ikke at dem skal det nei men hadde vært litt greit om de gjorde det da, det er faktisk noen som gjør dette jo.. jeg syntest det er heilt greit og lære den det selv men hadde og vært greit om den hadde vært det og:P om du skjønner? når vi fikk gizmo hjem så hadde den lært seg og gå på avis papir noe som var greit da...men den som kan bli litt problematisk da er at den tror den skal gjøre det hele tiden noe jeg har merka i ettertid :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg mener ikke at dem skal det nei men hadde vært litt greit om de gjorde det da, det er faktisk noen som gjør dette jo.. jeg syntest det er heilt greit og lære den det selv men hadde og vært greit om den hadde vært det og:P om du skjønner? når vi fikk gizmo hjem så hadde den lært seg og gå på avis papir noe som var greit da...men den som kan bli litt problematisk da er at den tror den skal gjøre det hele tiden noe jeg har merka i ettertid :/

Man klarer ikke lære valper å være stuerene til de er 8 uker og leveringklare! Hallo! Ja, enkelte hunder klarer nok det (som min berner som var stueren da han var 9 uker), men tispa mi var ikke stueren før hun var 5 mnd, enda hun var veldig opptatt av å tisse ute! Det er absolutt ikke oppdretters jobb å gjøre valper stuerene, bare legge grunnlaget for renslighet. Så må man ta tiden til hjelp og vente til valpen har full blærekontroll. En 8 ukers valp har IKKE blærekontroll, uansett hvor mye oppdretter har trent på renslighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tssk:

Du har nok bare vært veldig veldig uheldig med oppdrettere. Jeg sender alltid en lang og utfyllende mail til de jeg er interessert å kjøpe valp fra, så ringes vi og så avtales for å møtes. Jeg har gjort dette minst et halvt år før jeg skal ha hunden. Da har jeg god tid til å forberede meg, finne riktig hund og viser til oppdretter at jeg ikke gjør "impulskjøp".

Understrek at du ønsker å prøve forskjellige grener innenfor hundesport, ikke utøve alle hele tiden, for dette virker nok litt mot sin hensikt.

Selv var jeg 22 år da jeg fikk min første hund og 23 da jeg fikk min andre, og dette var aldri noe problem med de oppdretterne jeg kontaktet. Jeg hadde også store planer om å prøve de forskjellige grenene, og satte fram klare krav til oppdretter om hva jeg var ute etter, men understrekte også at hvis ikke alt gikk etter planen, så var jeg fornøyd med å bare ha en kosehund. Bør vel også nevne at jeg er alene om mine to hunder, og begge oppdrettere er veldig fornøyd med at jeg har kjøpt valp fra dem.

Så bare fortsett å lete!!! Ikke alle oppdrettere er sure og kyniske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg tror nok du bare har vært uheldig med valpekjøperne.

Eller at de har misforstått deg. Jeg ville prøvd å ringe videre.

Selv var jeg 20 dag jeg fikk min første hund. Og ingen negative reaksjoner på det i hvertfall.

Så jeg tror nok du bare har vært uheldig.

Men er kanskje vanskelig å ha hanne og tispe sammen :unsure:

Hva gjør du med løpetid?

Ingen av mine har vært stueren da jeg fikk dem. Men de har gått på avis.

Det er valpekjøpernes oppgave å få dem stuerene. Det mener i hvertfall jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg tror nok du bare har vært uheldig med valpekjøperne.

Eller at de har misforstått deg. Jeg ville prøvd å ringe videre.

Selv var jeg 20 dag jeg fikk min første hund. Og ingen negative reaksjoner på det i hvertfall.

Så jeg tror nok du bare har vært uheldig.

Men er kanskje vanskelig å ha hanne og tispe sammen :unsure:

Hva gjør du med løpetid?

Ingen av mine har vært stueren da jeg fikk dem. Men de har gått på avis.

Det er valpekjøpernes oppgave å få dem stuerene. Det mener i hvertfall jeg :P

Jeg har "barnepass"

Eldste hunden vil bo mest hjemme hos mine foreldre! Han begynner å bli gammel (7)

Han er veldig inngrodd her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... hvordan blir border collier flest holdt i dag da?

Med eiere som jobber, antar jeg at mange av dem ligger uvirksomme hjemme store deler av dagen. Så er det ut, og kanskje litt intensiv trening, kanskje da?

Hva med en eier som bedriver null trening, men som har med hunden hele dagen på en jobb der det går folk ut og inn, og der sønnen i huset kommer og henter hunden og tar den med hjem. Meget velfungerende bc, har aldri sett en sau eller en treningsbane, og er kjøpt fra en gård oppi huttaheiti etter avisannonse.

Og ja, dette med gård... BCer som arbeider i Norge, på norske gårder, hvordan blir de "aktivisert"?

Norske sauer går på beite hele sommerhalvåret, og står inne mye av resten av tiden. Kun korte sesongøkter med gjeting, og endel turer opp for å se til sauene antar jeg? Og hva gjør bcene da? Går bøndene på agilitytrening? Neppe... hundene er vel med rundt på gården, og tråkker rundt.

Er det "nok"?

Eller er eneste politisk korrekte måten å ha bc på, det å være treningsnarkoman - og da er man jo langt unna hundens opprinnelige bruksområde?

Bare funderer litt på dette...

Det er svært mange Border Collier som bor på gårder og mange av dem får ikke nok stimuli psykisk eller fysisk. De vokter hver gang det kommer noen og blir helt hysteriske, de gjeter biler og sykler som kommer forbi gårdene. Det bøndene gjør er å vekke gjeterinstinktet for så å gi de en pause hele sommeren og da vil jo hundene arbeide. De begynner å kjede seg og så finner de på eget arbeid og danner uvaner.

Det er sjelden jeg har hørt bønder som går tur med hundene sine hver dag, de tar seg kanskje en lang tur i heia en gang i blandt, men ellers så er jo hunden bare rundt på gården eller ute i bånd.

Det er mange BC'er som ikke blir brukt til noe, men disse får daglige turer og er ikke blitt trent til å arbeide heller i motsetning til de på gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Tssk,

Husk! Det er du som bestemmer hvem du vil kjøpe valp hos. Er bare å ringe rundt til du finner en oppdretter som du ønsker å ha mer kontakt med fremover. En hyggelig oppdretter vil lettere få et godt samarbeid med valpekjøperene sine enn en streng og uforskammet en. ;)

Opplevde det samme som deg da vi kjøpte vår forrige hund, fikk helt bismak. Til slutt fant vi en oppdretter som både var hyggelig og hadde hunder av mye bedre kvalitet enn de vi ringte først. Angret aldri på valget vårt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært mange Border Collier som bor på gårder og mange av dem får ikke nok stimuli psykisk eller fysisk. De vokter hver gang det kommer noen og blir helt hysteriske, de gjeter biler og sykler som kommer forbi gårdene. Det bøndene gjør er å vekke gjeterinstinktet for så å gi de en pause hele sommeren og da vil jo hundene arbeide. De begynner å kjede seg og så finner de på eget arbeid og danner uvaner.

Det er sjelden jeg har hørt bønder som går tur med hundene sine hver dag, de tar seg kanskje en lang tur i heia en gang i blandt, men ellers så er jo hunden bare rundt på gården eller ute i bånd.

Det er mange BC'er som ikke blir brukt til noe, men disse får daglige turer og er ikke blitt trent til å arbeide heller i motsetning til de på gårdene.

Må faktisk si meg enig der...Har møtt mange "GårdBcer" som er langt ifra hva jeg vil kalle en velfungerende hund.Husker jeg i høst gikk en liten tur i sentrum av en bygd, hvor det er mange sauebønder. Alle Border colliene jeg så, var spik spenna gærne på hunden jeg hadde med, som gikk rolig forbi dem. (Nei, jeg hadde ikke med Lassie). Det satt ganske mange border collier i biler bla, og de voktet bilen med en intensitet jeg ikke har sett maken til, både mot folk og dyr. Ellers passerte vi også et par stykker som gikk i bånd, som var like ille.

Har også flere slektninger som er sauebønder, og hundene deres flytter sauen ut på fjellet og inn igjen, og står nok for det meste i hundegård ellers. De hundene er ikke akkurat av den typen som får hilse på besøkende...De vokter som bare rakkern, mot alt og alle, og kan hvertfall ikke gå løse rundt på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...