Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe valp av oppdretter.


Tskk

Recommended Posts

Hei! Jeg har møtt noen hindringer når jeg har ringt til oppdrettere.

Nå er jeg nesten blitt redd for å ringe for å høre på valp.

I dag ringte jeg til noen som driver med oppdrett av valper der jeg bor. Det var rene forhøret. Greit nok man vil at valpen skal få det bra.

Men, når hun hørte at jeg hadde blandingshund (hann) på 7 år så ble hun nesten sur på meg fordi jeg ville ha tispe.

Hun sa hun hatet blandingshunder.. Og at det bare ville bli bråk med hann/hund. Jeg prøvde å forklare at om det ble problemer så ville moren min passe hannen de ukene det gjaldt.

Hun sa også at blandingshunder hadde så sterke kjønnsdrifter at det aldri ville gå bra. Jeg ble mer og mer skjelven på stemmen. Jeg er alltid litt nervøs av meg når jeg snakker på telefon. Synd at det skal bli et hinder for meg angående valpekjøp.

Når jeg sa at jeg skulle tenke på det (angående valpekjøp fra denne oppdrettern) Så sa hun, ja det trenger du veldig surt. Jeg ble lei meg. Det som såret mest er at hun sa at hun hater blandingshunder.. Hun kjenner jo ikke hunden min engang :icon_redface:

Jeg bestemte meg for å ringe til en annen oppdretter. Jeg ville ikke la hun skremme meg helt fra valpekjøp. Men, det gikk like dårlig her. Hun sa først at hun ikke hadde kø ¨på valper, men når hun hørte alder på meg (Jeg er 20) Og at jeg hadde blandingsgutt fra før av så hadde hun plutselig fem på liste som skulle ha tispe. Hun ba meg ringe noen andre..

Dette føles helt håpløst :P Virker ikke som at noen vil selge til meg av en eller annen grunn. Jeg er forresten veldig seriøs, elsker dyr over alt på jord. Vil ha en hund jeg kan drive på med aktivt med både utstilling, lydighet og agility..

Men, hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør da ingenting galt! De oppdretterne jeg kjenner ser det som positivt at man har/har hatt hund fra før.

Dessverre konkluderte denne oppdretteren med, hvis jeg ikke har misforstått, at du vil ha tispe for å avle blandingshunder. Dersom en person hadde satt meg i (feil) bås utifra at jeg hadde hatt en blandingshund (eller hund av motsatt kjønn og annen rase for den saks skyld), så hadde ikke jeg villet hatt noe med den personen å gjøre. Håper det samme gjelder for deg. Dette er en oppdretter du sannsynligvis ikke ville fått noe særlig godt forhold til uansett.

Prøv noen andre du! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør da ingenting galt! De oppdretterne jeg kjenner ser det som positivt at man har/har hatt hund fra før.

Dessverre konkluderte denne oppdretteren med, hvis jeg ikke har misforstått, at du vil ha tispe for å avle blandingshunder. Dersom en person hadde satt meg i (feil) bås utifra at jeg hadde hatt en blandingshund (eller hund av motsatt kjønn og annen rase for den saks skyld), så hadde ikke jeg villet hatt noe med den personen å gjøre. Håper det samme gjelder for deg. Dette er en oppdretter du sannsynligvis ikke ville fått noe særlig godt forhold til uansett.

Prøv noen andre du! :icon_redface:

Hei. Jeg er veldig imot avl på blandingshunder, og ville aldri i verden satt valper på tispen.

Jeg ble bare så sjokkert når hun sa at hun hatet blandingshunder. Greide ikke helt komme med et argument. Hun så rett og slett ned på meg fordi jeg hadde han.

Men, uansett.. Jeg vil aldri nekte for at jeg eier en blandingshund. Han er det vakreste for jord.

Godtar man ikke han, så godtar man jo egentlig ikke meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ringte jeg til noen som driver med oppdrett av valper der jeg bor. Det var rene forhøret. Greit nok man vil at valpen skal få det bra.

Men, når hun hørte at jeg hadde blandingshund (hann) på 7 år så ble hun nesten sur på meg fordi jeg ville ha tispe.

Hun sa hun hatet blandingshunder.. Og at det bare ville bli bråk med hann/hund. Jeg prøvde å forklare at om det ble problemer så ville moren min passe hannen de ukene det gjaldt.

Hun sa også at blandingshunder hadde så sterke kjønnsdrifter at det aldri ville gå bra. Jeg ble mer og mer skjelven på stemmen. Jeg er alltid litt nervøs av meg når jeg snakker på telefon. Synd at det skal bli et hinder for meg angående valpekjøp.

Når jeg sa at jeg skulle tenke på det (angående valpekjøp fra denne oppdrettern) Så sa hun, ja det trenger du veldig surt. Jeg ble lei meg. Det som såret mest er at hun sa at hun hater blandingshunder.. Hun kjenner jo ikke hunden min engang :icon_redface:

Jeg bestemte meg for å ringe til en annen oppdretter. Jeg ville ikke la hun skremme meg helt fra valpekjøp. Men, det gikk like dårlig her. Hun sa først at hun ikke hadde kø ¨på valper, men når hun hørte alder på meg (Jeg er 20) Og at jeg hadde blandingsgutt fra før av så hadde hun plutselig fem på liste som skulle ha tispe. Hun ba meg ringe noen andre..

Dette føles helt håpløst :P Virker ikke som at noen vil selge til meg av en eller annen grunn. Jeg er forresten veldig seriøs, elsker dyr over alt på jord. Vil ha en hund jeg kan drive på med aktivt med både utstilling, lydighet og agility..

Men, hva gjør jeg galt?

Jeg vet ikke om du gjør noe galt, men hvis du ringer til meg på en av mine søte små, så må du også regne med å gå gjennom et forhør, nettopp fordi jeg ønsker det absolutt beste for mine valper. Men jeg spør på en pen måte og på en finurlig måte, slik at mange skjønner ikke at de blir spurt ut en gang. Det at du har blandingshund fra før bryr jeg meg ikke noe om, men hvis du har f.eks. tispe fra før, også vil ha en hannhund, vil jeg alltid spørre hvordan du løser problemene som kan dukke opp når hannhunden blir kjønnsmoden og tispa får løpetid. Da bør du ha en meget god forklaring til meg, slik at jeg skjønner at dette er godt gjennomtenkt. Min erfaring er at mange 20 åringer fremdeles ikke er modne nok til å ha egen hund, særlig hvis de skal være alene om den. Jeg har fått tilbake noen hunder fra 18-20 åringer oppigjennom de årene jeg har drevet oppdrett, så jeg er også skeptisk til å selge til unge mennesker.

Men jeg hadde da sagt det slik som det var, at jeg hadde en dårlig magefølelse for å selge valp til deg, jeg ville aldri funnet på en unnskyldning, tatt ut av det blå.

Det har nok mye å si hvordan du presenterer deg, og hvis du legger ut om at du har de store planene for valpen, med dressurtrening, bruks, lydighet, agility, utstilling, så synes mange oppdrettere at dette høres litt voldsomt ut, og at dette klarer du ikkkke å gjennomføre. For de aller fleste oppdrettere så er valpens ve og vel det aller viktigste, så får det du skal bruke hunden til komme i andre rekke. de aller fleste hunder ender jo opp som hyggelige familiehunder likevel, nesten uansett hvilke store planer man har til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men Aud, ville tro at oppdrettere var positivt innstilt til at hunden skal brukes til noe..Ikke alle valpekjøpere har tenkt på sånt en gang..

de fleste vil jo ha bare turkamerat..

Vil tro at når en tenker på å drive med masse forskjellig, så har man en ide med hundeholdet.Litt mindre sjans for å gå lei for å si det så... :unsure:

trodde hund fra før bare hva positivt jeg, mmen jeg er enig i at kjønnsproblematikken bør løses først.. Fortsett å lete du..Din hund finnes der ute.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men Aud, ville tro at oppdrettere var positivt innstilt til at hunden skal brukes til noe..Ikke alle valpekjøpere har tenkt på sånt en gang..

de fleste vil jo ha bare turkamerat..

Hvis det blir ramset opp at hunden skal brukes til alt mulig nesten, så reagerer nok mange oppdrettere negativt på det, da de fleste oppdrettere vet at dette lar seg sjeldent gjennomføre. Og hva er nå galt med å ha en hund bare som turkamerat, sier nå jeg. Hundene elsker jo det. En hund som blir brukt til bruks, lydighet eller agility blir ingen lykkeligere hund enn en som kun er turkamerat, våger jeg å påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvor di vil, jeg er bare ikke unyansert enig i hvordan en oppdretter vil oppfatte det.En hører vel om det er planer eller luftslott en legger fram??

Ingen hund er lykkeligere enn den som lever i harmoni med sine mennesker og venner..

Og engasjerte eiere er nøkkelen til himmelen.Fjellfant eller agility ape...

( eler som meg : nybakt freestylefan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som blir brukt til bruks, lydighet eller agility blir ingen lykkeligere hund enn en som kun er turkamerat, våger jeg å påstå.

Det kommer da helt an på hvilken rase man går utifra. En border collie eller belger som ikke blir brukt blir nok vesentlig mindre lykkelig enn enn cavalier som ikke blir brukt.

Så til topic - hvis du fort blir shaky på telefon, hvorfor ikke sende en mail? Mange oppdrettere foretrekker å få en mail med litt info om deg og hva du vil bruke en evt. valp til, også kan dere heller ringes etterpå. I verste fall får du svar om at du må ringe, liksom :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer da helt an på hvilken rase man går utifra. En border collie eller belger som ikke blir brukt blir nok vesentlig mindre lykkelig enn enn cavalier som ikke blir brukt.

En hund som blir brukt som turkamerat og som får løpe fritt i skogen er jo i sitt rette element, så den blir da absolutt brukt til det som er mest naturlig for den. Dette gjelder da både border collie og belgere og alle andre raser. Hva er vel mer naturlig for en hund enn å rase rundt, eller rusle rundt, i skogen i sitt eget tempo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som blir brukt som turkamerat og som får løpe fritt i skogen er jo i sitt rette element, så den blir da absolutt brukt til det som er mest naturlig for den. Dette gjelder da både border collie og belgere og alle andre raser. Hva er vel mer naturlig for en hund enn å rase rundt, eller rusle rundt, i skogen i sitt eget tempo?

Hei Aud! Hunden min er ofte løs rundt omkring på på jorder, skog og andre områder.

Om sommeren pleier jeg å ta med hunden min for å bade.

Han har problemer med leddene sine så det er begrenset hvor mye han kan brukes. Men, han er også veldig glad i sofaen :icon_redface:

Han elsker andre hunder, og er flink med valper.

Jeg skal ikke drive min nye hardt. Jeg vil bare prøve ut litt forskjellige grener for å finne ut hva som passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud! Hunden min er ofte løs rundt omkring på på jorder, skog og andre områder.

Om sommeren pleier jeg å ta med hunden min for å bade.

Han har problemer med leddene sine så det er begrenset hvor mye han kan brukes. Men, han er også veldig glad i sofaen :icon_redface:

Han elsker andre hunder, og er flink med valper.

Jeg skal ikke drive min nye hardt. Jeg vil bare prøve ut litt forskjellige grener for å finne ut hva som passer meg.

Dette høres jo bra ut. Pass bare på at når du kontakter en oppdretter som du kanskje kan tenke deg å kjøpe valp fra, så ikke overdriv det du har tenkt å bruke den nye hunden til. Vent gjerne til du får spørsmål om dette, og ikke overdriv din egen hundeerfaring heller. Jeg får dårlig smak i munnen når jeg snakker med noen som ønsker å kjøpe valp av meg og som skryter sin egen hundeerfaring opp i skyene. Som oppdretter setter jeg mere pris på folk som er litt mer tilbakeholdne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jamme glad jeg kun traff på svært hyggelige oppdrettere da jeg skulle ha min Frisbee. Og dette til tross for at jeg er kun 22 år, og at jeg hadde ambisjoner med hunden. Jeg sa jo rett ut at jeg hadde ønske om en hund som kunne få en annenpremie på utstilling pga agilitychampionatet. De jeg snakket med var utelukkende positive til mine planer om å bruke Frisbee. Hadde oppdretteren blitt negativ pga dette hadde jeg vel tenkt "jaja, så har de vel ikke hunder som kan brukes da", og avskrevet den oppdretteren.

Og det med at hunden er i sitt rette element når den får løpe fritt... Jo da, selvsagt er den det, men da har man ikke tatt med i betraktingen at enkelte hunderaser er avlet for å jobbe, og da vil jo det å være en arbeidende hund være det naturlige for den.

Lykke til! DIN oppdretter finnes nok! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også bare møtt på veldig koselige oppdrettere, og da de har begynt og forhørt meg er dette bare en trygghet på at jeg vet de vil valpens aller beste. Men jeg er også veldig lett og snakke med og har stor interesse for hva oppdrettern forteller meg, og elsker og lære noe nytt om rasen min, også andre raser.

Jeg er jo også veldig utstillings interissert er også interissert i bruks. Jeg er heler ikke mere en 20 år gammel, men jeg har faktisk ikke møtt på noen problemer med dette. Selvom da jeg var 18 år gammel og vi kjøpte Yorkshireterriern våres familie hund, så var det meg som styra og ordnet, han står i mitt navn også, men hadde jeg prøvd og ta med meg han på flyttelasset så hadde jeg nok vært drept. Dette er mamma og pappas sønn allså! Jeg savner Oliver veldig mye til tider, men vi er hjemme hos meg som regel hver uke og sover over. Da var oppdrettern noe kritisk til min unge alder, og hun ringte og sjekka oss opp allså, og hun sa til meg, hos meg for ingen velge valp, her velger jeg. Da var vi innom noen ganger, og den dagenvi skulle hente valpen kom hun bærene på 3 valper, og sa til meg velg! Så der fikk jeg en stor oppgave, det skulle jo være en familie hund så mine foreldere kom med innspill.

Syntes det er forferdelig at du har mått oppleve dette, men du kunne jo spurt dem om det var noe mulighet for at du kan treffe oppdrettern en dag, så de kan få ett sikkelig inntrykk av deg som person.

Det har isåfall jeg spurt om, og da har jeg vært hjertelig velkommen hos alle.

Når jeg ringte på våres valp Rexob Urban Queen, så var det en annen som hadde ringt og annbefalt oss først da. Siden de har møtt oss på en del utstillinger, de viste jeg brente for rasen og at jeg hadde sett på dette kullet, og syntes det så utrolig bra ut. Så da jeg ringte henne så sa henne, ja men sett i gang fortell om deg selv, hvorfor ønsker du og kjøpe denne valpen. Og jeg tegna og forklarte. Men da hadde jeg å en måte satt noen mål da for hva jeg ønska og bruke valpen til.

Jeg håper på at du for tak på en like hyggelig oppdretter. Så må du holde oss oppdatert.

Forklar også at du er interissert i og prøve deg på noen utstillinger etterhvert, og at du skal melde deg opp til ett valpekurs, dette annbefales jo uansett på det strekeste. Er stor stas for en oppdretter at valpekjøper stiller ut, og valpen har veldig godt av sosialiseringen den for med de andre valpene på kurset av forskjellige raser. Dette vet du jo siden du har hund fra før da :-) Bare tenker med meg selv, om jeg var oppdrettern, så hadde jeg satt veldig stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til de som har svart til nå. Vært veldig oppmuntrende.

Kanskje jeg bare har vært uheldig med de to jeg snakket med. Ikke vet jeg.

Jeg vet at _alle_ vil finne best mulig hjem for valpene sine, og spør mange spørsmål. Det er jo en selvfølge. Men, jeg ble overrasket over at hun ene fortalte meg at hun hatet blandinger, og at hun ble irritert på meg fordi jeg ville ha tispe.

Jeg har tenkt på melde meg på valpekurs. Det tar jeg som en selvfølge.

Men, om jeg ikke er en bra nok hundeeier fordi jeg leier leilighet, er ung og har så blanding fra før av så er det nok ingenting jeg kan gjøre med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det nok slik at hva mennesker sier,er ikke det samme som hva de gjør.

Hvis du Tskk hadde ringt meg og sakt "Hei jeg er 20 år og har en blandingshund(hanne).Jeg vil gjærne kjøpe en tispevalp som jeg skal bruke til utstilling,lydighet,bruks osv.Jeg er veldig seriøs og vil også gå på valpekurs. Jeg hadde tenkt: hmm,jasså,vi får se.

Så haddde jeg spurt deg om du hadde gått på valpekurs med hunden du har,trent lydighet,bruks,konkurert?

Hadde svarene dine vært negative,hadde jeg tenkt" sa hun ikke at hun var" seriøs" hmmm. Så hadde jeg spurt når du vaksinerte hunden din,når du ga den ormkurer osv.osv Så hadde jeg spurt hva du hadde tenkt å gjøre når tispen fikk løpetid osv. Mulig jeg hadde sakt at du fikk ta med deg hunden din å komme på besøk.Alt etter som hvordan jeg hadde oppfattet deg :icon_redface:

Men jeg har ingen ting til overs for mennesker som forteller meg hvor seriøse,flinke osv.de er. Slike mennesker har jeg desverre erfart er stikk motsatt av det de sier.

Jeg husker godt når jeg ringte på min første hund. Oppdretteren fortalte meg hvor lange turer jeg måtte gå med hunden,og at den sikkert ville angripe meg når den ble runt året osv. Han avskrev meg ganske fort,men jeg spurte om jeg kunne få se på valpene og få litt mere info om rasen osv. Jeg maste til han sa ja.

Besøket ente med flere besøk og lange diskusjoner fordi vi var uenige i det meste om oppdragelse av hund.Jeg kjøpte min hund (som forøvrig aldri prøvde å anngripe meg :P ) Jeg var omgangsvenn med oppdretteren til han døde,og lærte utrolig mye av ham.

Så stå på hvis du har bestemt deg for hvilken rase du vil ha. Mange gode valpekjøpere kan bli avvist over telefonen fordi de ordlegger seg feil. Kan du ikke ta kontakt med et par oppdrettere på utstillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok vært uheldig, jeg tror mange oppdrettere vil at hundene skal brukes til noe (litt avhengig av rase selvsagt), og alderen din behøver ikke være mer enn et tall...

Det finnes både flinke tenåringer og umodne førtiåringer, så det med alder er helt feil grunn til å dømme noen synes jeg. Unge mennesker er ofte veldig engasjerte og er interessert i å forsøke forskjellige ting og lære mye, og det er jo positivt. Jeg ville i alle fall ikke dømme noen "nord og ned" pga alderen deres, men heller forsikre meg (som ved alle valpesalg) om at dette er gjennomtenkt og vel vurdert, og så tilby en god oppfølging, som for meg er en selvfølge.

At du ble møtt på en så dårlig måte, vitner om intoleranse og uvitenhet fra oppdretternes side, og kanskje en liten grad av oppfølging av sine valpekjøpere? For der er det stor forskjell, noen oppdrettere selger valpen og er ferdig, andre gir deg råd, hjelp og oppfølging så lenge hunden lever.

Gå på utstilling, treff flere eiere og oppdrettere og finn en du føler du kan stole på og ha en god tone med, få hjelp av osv., så tenker jeg det ordner seg for deg.

Lykke til!

mvh

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo bra ut. Pass bare på at når du kontakter en oppdretter som du kanskje kan tenke deg å kjøpe valp fra, så ikke overdriv det du har tenkt å bruke den nye hunden til. Vent gjerne til du får spørsmål om dette, og ikke overdriv din egen hundeerfaring heller. Jeg får dårlig smak i munnen når jeg snakker med noen som ønsker å kjøpe valp av meg og som skryter sin egen hundeerfaring opp i skyene. Som oppdretter setter jeg mere pris på folk som er litt mer tilbakeholdne.

det sies at selvskryt skal en lytte til, det kommer fra hjertet.. :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som du har gjort noe feil i det hele tatt. Har du prøvd å sende mail til oppdrettere, i stede for å ringe? Selvfølgelig er det mer seriøst å ringe, men det er kanskje lettere å forklare på mail? Da blir du hvertfall ikke avbrutt. Det er jo som noen andre sa bare positiv at du har erfaring om hund fra før. Slik som du beskrev den oppdretteren, ser jeg på den som useriøs. Blandingshunder er like bra som rase hunder. Det er heller ikke sant at blandingshunder har større kjønnsdrifter :D

Nei, du må ikke gi opp :P Du har sikkert bare vært uheldig. 20 år, det er da ikke en gal alder å få hund i. Jeg er 16 år, oppdretterene er allikevel positive når jeg kontakter de.

Hvilken rase er det du skal ha? Kanskje noen her kan tipse deg om bra oppdrettere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Aud her :D

Jeg ville heller også, dersom jeg hadde fortsatt med oppdrett, solgt en hund som skulle få være med eieren eller familien sin på "alt", heller enn bare å bli kjøpt til et spesifikt formål.

Heller et liv med timer på tur, enn en hund som hele tiden må vente, i bilen, buret eller bundet til et tre, på at dens treningstid skal komme - mens eier hjelper de andre i treningsgjengen. Da jeg var på det mest aktive, var hunden min mye ute i friluft - bundet til et tre, fordi rundering tok evigheter med tid... men det ble faktisk mindre tur. Den har det morsommere idag, hvor turene er lengre, og med innlagte økter med hjernetrim og søk og spor og alt, tror jeg :D

Jeg har sett det gå like "galt" med hunder som ble solgt til ambisiøse utstillingsfolk eller konkurransemennesker.... som de som ble solgt som "bare" familiehunder.... Det kommer jo an på: Hvis ingen i familien egentlig er så interessert i friluftsliv, blir det dumt dersom den bare skal fylle opp i villa, volvo- vovve-drømmen. Men også hos de ambisiøse kan det går dårlig, har jeg sett sjøl: Dersom hundene ikke oppfylte forventningene, var veien ut til omplassering - eller til et liv i skyggen av NESTE "drømmehund" - ganske så kort.

Jeg ville faktisk reagert negativt på en som kom med "kravet" om minst annenpremie... fordi her skulle det bli championat, gitt. Hva hvis ikke det lykkes? Betyr hunden mest, eller treningen sammen med hunden? Sorry... jeg hadde heller gitt en slik eier på båten, enn Tsskk...

Overambisiøse eiere uansett alder er ikke bra. Heller ikke de som ønsker å lykkes med "alt", selv om de er helt grønne. Ser det på en hund fra en jeg kjenner, solgt til en familie der tenåringsjenta vil mye - men verken har tid eller tålmodighet til å gjennomføre, og så kutter hun ut i perioder. Bra pappaen er den som egentlig er eieren, men litt synd at det blir berg og dalbaneliv for hunden - den blir faktisk litt stresset av det, særlig fordi det er en rase som egentlig ikke egner seg så godt til bruket som jentungen har satt seg i hodet å drive med.

Hvis du har bestemt deg for rase, så oppsøk miljøer der noen har slike hunder, eller prøv å få kontakt. Snakk med dem, hør hvilke oppdrettere som har ry på seg for dette eller hint, ta det derfra, send en mail og presenter deg på realistisk vis, skriv gjerne litt humoristisk om at du blir litt stresset av å snakke på telefon, derav mailen (jeg vet andre oppdrettere som IKKE er så begeistret for mail som første kontakt), og ta det videre.

Du høres jo ut som en grei eier, vet ikke hva slags rase du er interessert i - men når du skriver slik som her, at du er en normal tyveåring, som gjerne vil prøve litt ulike hundeaktiviteter, fordi du vil lære mer, men at hunden først og fremst skal være venn og turkamerat - og at du har familie som er villig til å stille opp. Si også at du gjerne vil få komme på besøk, både med og uten hunden du har fra før, og så videre. Uansett: Det er hyggelig å finne en oppdretter som faktisk LIKER deg litt, så vær deg selv, er det noen som ikke liker det, så spørs det om det er så ok å kjøpe hund derfra. Jeg er ikke interessert i å bli omgangsvenner med oppdretter heller... men bare finne en jeg snakker samme språk som, og at vi skjønner hverandre sånn passe greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

En hund som blir brukt som turkamerat og som får løpe fritt i skogen er jo i sitt rette element, så den blir da absolutt brukt til det som er mest naturlig for den. Dette gjelder da både border collie og belgere og alle andre raser. Hva er vel mer naturlig for en hund enn å rase rundt, eller rusle rundt, i skogen i sitt eget tempo?

for f.eks en border er ikke dette nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... hvordan blir border collier flest holdt i dag da?

Med eiere som jobber, antar jeg at mange av dem ligger uvirksomme hjemme store deler av dagen. Så er det ut, og kanskje litt intensiv trening, kanskje da?

Hva med en eier som bedriver null trening, men som har med hunden hele dagen på en jobb der det går folk ut og inn, og der sønnen i huset kommer og henter hunden og tar den med hjem. Meget velfungerende bc, har aldri sett en sau eller en treningsbane, og er kjøpt fra en gård oppi huttaheiti etter avisannonse.

Og ja, dette med gård... BCer som arbeider i Norge, på norske gårder, hvordan blir de "aktivisert"?

Norske sauer går på beite hele sommerhalvåret, og står inne mye av resten av tiden. Kun korte sesongøkter med gjeting, og endel turer opp for å se til sauene antar jeg? Og hva gjør bcene da? Går bøndene på agilitytrening? Neppe... hundene er vel med rundt på gården, og tråkker rundt.

Er det "nok"?

Eller er eneste politisk korrekte måten å ha bc på, det å være treningsnarkoman - og da er man jo langt unna hundens opprinnelige bruksområde?

Bare funderer litt på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også si meg enig med Aud og Akela her...

Jeg har inntrykk av at man gjennom alle disse hundeforaene på nettet trigger veldig dette med at hundene skal være så mye i aktivitet og trenes med til den store gullmeldaljen, men hvem er det egentlig som har det best med det ? Hunden eller eieren ?

Jeg har sett mine egne hunder denne vinteren. De har ikke fått hjernetrim en eneste gang siden før jul omtrent, det har blitt en god del skiturer og spaserturer, men altså ingen trening. Men har de gått på veggene av den grunn ? Har de rasert huset ? Nei... vel har gamlemor på snart 10 år ryddet i søppelsekken et par-tre ganger, men det har neppe hatt sammenheng med lite mental trening.

Jeg synes å merke på mine hunder at de er VEL så rolige og avslappet inne etter en vinter med gode skiturer som etter en seson med mye hjernetrim.

Som Akela har også jeg undret meg over dette med bordercolliene og alt maset om at de krever så vanvittig mye... Når man tenker på hvor mange bordercollier som fødes i landet i løpet av et år - og hvor mange som havner i hjem der de blir trent - så vil jeg tro at de fleste bordercollier også faktisk lever - OG FUNGERER - som familiehunder rundt om. At noen blir problemhunder er kanskje så, men det er det mange hunder av andre raser som også blir - og jeg tror ikke det har veldig stor sammenheng med aktivitetsnivå og mental trening, men en generell mangel på vanlig oppdragelse og forståelse for hundene som hunder - og ikke fordi de er bordercollier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg faktisk ikke møtt på problemer selv men det som hadde vært litt var at oppdretterene kunne kanskje prøvd og få hunden litt stue ren til den kommer til nye eigere... Dette er sikkert litt vanskeligt da om du ha 7 valper som springer rundt men hvet faktisk at det er en god del oppdrettere som gjør dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg faktisk ikke møtt på problemer selv men det som hadde vært litt var at oppdretterene kunne kanskje prøvd og få hunden litt stue ren til den kommer til nye eigere... Dette er sikkert litt vanskeligt da om du ha 7 valper som springer rundt men hvet faktisk at det er en god del oppdrettere som gjør dette :P

Dette innlegget ditt var det ikke så lett å forstå noe av, men hvis jeg forstod deg rett, så mener du at oppdretteren skal få valpene husrene før de selges? Her er du på feil planet. Det å få valpen renslig er sannelig min hatt en av valpekjøpernes oppgaver. Jeg våger å påstå at ingen oppdrettere med et normalstort kull på en normalstor rase, 6-10 valper, gjør dette bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...