Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan sele har dere? -bilde?


Renate A

Recommended Posts

Shaylee hadde også en Gresshoppa sele, men nå er den forliten så jeg er på jakt etter ny... Likte de Puppy selene, noen som har link til butikk e.l ??

Du skrev Puppy sele, men hvis du mente puppia selene så kan man kjøpe dem her (svensk nettbutikk).

http://www.doggie.se/hundselar-c-22.html?o...874386bed6db9d8 eller her

http://www.lollipup.se/index.php?cPath=24_...cc4f053c159cfc9 (også svensk).

Har ikke funnet noen norsk nettbutikk som har dem. Vi kjøpte våre på tropehagen zoo. Er en del av butikkene under det navnet som tar inn puppia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Du skrev Puppy sele, men hvis du mente puppia selene så kan man kjøpe dem her (svensk nettbutikk).

http://www.doggie.se/hundselar-c-22.html?o...874386bed6db9d8 eller her

http://www.lollipup.se/index.php?cPath=24_...cc4f053c159cfc9 (også svensk).

Har ikke funnet noen norsk nettbutikk som har dem. Vi kjøpte våre på tropehagen zoo. Er en del av butikkene under det navnet som tar inn puppia.

Ja, jeg mente Puppia :) Har en Tropehagen Zoo her, får sjekke ut den også. Takk for linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gresshoppa sele. Har ikke sett denne typen sele før.. Det er en brystreim foran og en under reim magen. og to justerbare reimer oppå nakken. Litt merkelig opplegg hehe, men den fungerer fint. :) Den kostet 370 kr.

sele1.jpg

sele.jpg

Har samme type fra Kennel... Og er jo så og si fornøyd. Men syns det er litt vanselig å vite hvor stramt alt skal være sånn at han ikke stikker ut av den, og den sklir en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex har også en sånn som på bilde av Shaylee. Problemet er at ingen produkt beregnet på Westie passer

Alex, for han er en stor Westie med veldig dyp brystkasse. Så vi må opp i alle størrelser, og må stramme

mye inn på alle justeringer siden neste størrelse skal dekke Retrievere o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en sele fra Norsk hundeutstyr som har nomehals, men bare enkel brystreim. Bruker den som sporsele og til sykkelsele (når bare snøen forsvinner...) er veldig fornøyd med den fordi den ikke belaster skuldrene når han drar. hAdde gresshoppa sele før, men syns det var vanskelig å finne en som satt godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm og Vida bruker nomeseler på tur. Vida sin er polstret langs sidene, og er mer åpen i halsen (ikke så trang å dra over hodet), men den ligger bra i brystet på hu fortsatt. Så jeg vurderer å kjøpe en likens til Nirm. Nirm har en tradisjonell en.

Bogar har en en som er lik som nomesela i fronten, men ellers er lik som en "vanlig" sykkelsele. Bare en enkel bukrem. Synes det er mest praktisk til han, siden han er så liten.

Ellers har Nirm en sykkelsele også. Samme sort som nome i fronten, og med to spenner på hver side som festes rett bak forbeina. Festepunktet kommer rett bak skuldrebladene. Vurderer en slik en til Vida og når sykkelsesongen starter.

Så har jeg sporseler jeg har sydd selv, men vurderer å bytte de ut. Får se hva det blir til der.

Edit: Fant ikke så mange gode bilder da, men her er noen:

Bogars sele

Nirms sele

POW fra tur. Selene bakfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nomesele..Jeg har også brukt webmaster selen mye, men jeg føler at Nomeselen passer best til han..jeg har ikke ork til å lære pelsen å gå pent (jeg vet, jeg vet..) og for at han ikke skal lide under min latskap så bruker jeg nomeselen til vanlig tur og...

Bilde av litt av selen i det minste...:

loketurvrweb4.jpg

Ehh.... kan jeg bare få si noe? Med mindre du fester lina til nomeselen rundt knea dine når du går tur så blir det helt feil belastning på hunden når han drar.... du bør derfor kjøpe deg en brystsele med ring til feste rett bak skulderbladene til hunden dersom du skal bruke det til å trekke deg (hihi - du skjønner hva jeg mener)

Nomeselen er laget og tilpasset ett lavt trekkpunkt og den er derfor ikke egnet til snørekjøring og turgåing hvor man enten holder båndet i hånden eller har hunden festet i strikk til magebelte - eventuelt sykling.

Skal hunden trekke pulk etter line eller akebrett osv. så er nomeselen super og absolutt best - til snørekjøring, sykling og tur med magebelte og strikk skal man ha sele med festet frem på ryggen.

Man får kjøpt en kombisele som har forstykke som nomeselen - den synes jeg er best - ellers funker vanlige sykkelseler aldeles utmerket bare man passer på at de ikke er for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... kan jeg bare få si noe? Med mindre du fester lina til nomeselen rundt knea dine når du går tur så blir det helt feil belastning på hunden når han drar.... du bør derfor kjøpe deg en brystsele med ring til feste rett bak skulderbladene til hunden dersom du skal bruke det til å trekke deg (hihi - du skjønner hva jeg mener)

Nomeselen er laget og tilpasset ett lavt trekkpunkt og den er derfor ikke egnet til snørekjøring og turgåing hvor man enten holder båndet i hånden eller har hunden festet i strikk til magebelte - eventuelt sykling.

Skal hunden trekke pulk etter line eller akebrett osv. så er nomeselen super og absolutt best - til snørekjøring, sykling og tur med magebelte og strikk skal man ha sele med festet frem på ryggen.

Man får kjøpt en kombisele som har forstykke som nomeselen - den synes jeg er best - ellers funker vanlige sykkelseler aldeles utmerket bare man passer på at de ikke er for store.

;) Jeg håper litt at du tuller nå? Og jeg som trodde jeg var übersmart..... Vel, da er det bare å finne frem akerettet for ny sele får ikke Lokeliten før mamma får lønning i april :P Og jeg gidder fortsatt ikke lære han å å pent i bånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Jeg håper litt at du tuller nå? Og jeg som trodde jeg var übersmart..... Vel, da er det bare å finne frem akerettet for ny sele får ikke Lokeliten før mamma får lønning i april :P Og jeg gidder fortsatt ikke lære han å å pent i bånd :D

Er ikke tull nei, får belastning opp- og ikke bakover. Skal ærlig innrømme at jeg bruker nomeselen om jeg har strikk på en del meter, så er jeg kort i beina og lang i ryggen, så feste blir ikke så høyt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele og turgåing passer jo bra for oss som er veldig små da?

Regner med at hunden min synes den er behagelig, for det kommer ikke noe frustrasjonslyder fra ham om han tar litt i. Med de andre selene (vanlig tvers over brystet og den som er lik noma i fronten men slutter bak skuldrene) så starter han å bjeffe og hyle om han må ta litt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dere ikke bare er ekle nå? <_<

Han dør vel ikke av det den nærmeste tiden..Men jeg har jo alltids Webmasterselen ;) Men den liker han ikke så godt :D

Nope. Hu er nok ikke ekkel...det stemmer det hun sier om den selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg stiller et litt teit spørsmål nå, men hva er hensikten med selen? Brukes alle til trekk/sacco eller er det som en erstatning for vanlig bånd? Sånn for å unngå trekking i båndet mener jeg?

Jeg har overhodet ikke peiling på dette så det er ikke for å være frekk jeg spør :blush:

Jeg har også en sele til sportrening - men den brukes KUN da for det betyr jobb. Ellers blir bikkjene forvirra.

1ettersoksdebut%20Amigo%20024-medium.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg stiller et litt teit spørsmål nå, men hva er hensikten med selen? Brukes alle til trekk/sacco eller er det som en erstatning for vanlig bånd? Sånn for å unngå trekking i båndet mener jeg?

Jeg bruker den når hun går med flexi eller langline, så hun skal slippe å trekke så "tungt" med halsen :D Er ikke så mange plasser her jeg kan ha henne løs, på grunn av mye trafikk, og jeg gidder ikke gå med kort bånd hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg stiller et litt teit spørsmål nå, men hva er hensikten med selen? Brukes alle til trekk/sacco eller er det som en erstatning for vanlig bånd? Sånn for å unngå trekking i båndet mener jeg?

Jeg har overhodet ikke peiling på dette så det er ikke for å være frekk jeg spør :blush:

Jeg har også en sele til sportrening - men den brukes KUN da for det betyr jobb. Ellers blir bikkjene forvirra.

Bruker den og mest til sportrening, men har den og på av og til når vi går tur, spesielt når hun har dressen på (bruker ikke dress fordi det er så fint, men for å kunne ha henne lenge ute når det er kramsnø ;) ), synes dressen sitter bedre når hun har selen på. Ser ikke ut som om hun blir forvirret av det. :D

Opprinnelig kjøpte jeg sele til henne fordi hun hadde fått en ganske stor kul på nakken (etter en kombinasjon av en sprøyte og en kræsj med bordkanten på tur ned fra stolen sin), og da kunne hun ikke bruke vanlig halsbånd. Så har det bare blitt sånn at vi bruker sela når hun ikke trenger å gå pent. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg stiller et litt teit spørsmål nå, men hva er hensikten med selen? Brukes alle til trekk/sacco eller er det som en erstatning for vanlig bånd? Sånn for å unngå trekking i båndet mener jeg?

Vi bruker Buster til trekk. Har blitt litt lite i vinter pga mangel på utstyr til oss. Vi bruker ikke trekkselen som erstatning for vanlig bånd. Har prøvd det et par ganger men jeg får for lite kontroll, fordi han vet at han får trekke med de på, og en sterk hund på rundtom 40kg er ikke alltid enkel å holde igjen :D . Har forresten og lyst på saccovogn men har ikke råd akkurat nå :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg stiller et litt teit spørsmål nå, men hva er hensikten med selen? Brukes alle til trekk/sacco eller er det som en erstatning for vanlig bånd? Sånn for å unngå trekking i båndet mener jeg?

Jeg har overhodet ikke peiling på dette så det er ikke for å være frekk jeg spør :blush:

Jeg har også en sele til sportrening - men den brukes KUN da for det betyr jobb. Ellers blir bikkjene forvirra.

Hvorfor skal bikkjene bli forvirret? Eller er hundene så dårlig trent, at de ikke forstår forskjellen mellom å gå spor og gå tur, selv om de har sele på? Eller trur den at den skal gå spor når du setter den i sele ved siden av sykkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal bikkjene bli forvirret? Eller er hundene så dårlig trent, at de ikke forstår forskjellen mellom å gå spor og gå tur, selv om de har sele på? Eller trur den at den skal gå spor når du setter den i sele ved siden av sykkelen?

Selen er et signal på det er ettersøk som skal foregå. Sportrening og reelle søk gjør vi ikke bare i skogen, men også langs trafikkerte veier. Dersom jeg skulle hatt sele på når jeg går tur (jeg sykler ikke med bikkjene), ville hunden lett ha slått over på jobbemodus, noe som ikke er ønskelig.

Det er som et arbeidsantrekk for bikkja. Du kan godt si at selen er en forsterker som setter hunden over i riktig "modus". Det er også grunnen til at selen aldri tas fram før vi kommer fram på skadested/skuddplass, for ellers bygger hunden seg for mye opp i forventning om hva som skal skje og kan bli stressa.

Dersom jeg skulle brukt selen også til vanlig turgåing, ville signaleffekten blitt dårligere. Skal vi jobbe nå? Eller er det bare tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...