Gå til innhold
Hundesonen.no

Er alle raser like å oppdrette?


Aud Stokman

Recommended Posts

Ja, hva mener dere? Er det forskjell på å oppdrette de forskjellige rasene? Jeg tenker ikke da på diverse arvelige lidelser eller på sosialisering, men på den fysiske delen. Jeg vil gjerne forklare litt nærmere hva jeg tenker på.

Jeg har aldri oppdrettet noe kull av engelsk bulldog før mine to kull av denne rasen som er omtalt her på forumet. Men jeg har oppdrettet en god del andre kull, flere titalls kull faktisk, flere enn dere finner på dog web. Så jeg mener å ha belegg for å uttale meg om det å oppdrette valper. Hvis jeg har nevnt dette som kommer nedenfor noe annnet sted her på forumet, så beklager jeg, men dette opptar meg sterkt, meget sterkt.

Da jeg inngikk dette lille samarbeidet om disse engelsk bulldog kullene, så var det ikke grenser for hvilke såkalte gode råd jeg fikk med på veien av min samarbeidspartner. Det begynte med at det måtte selvsagt foretas keisersnitt, for naturlig fødsel kunne ikke komme på tale, og valpene kunne ikke ligge sammen med moren uten tilsyn på noe tidspunkt etter at de var født. For da ville moren legge seg på valpene. Valpene skulle legges i en eske med varmelampe over, så skulle de legges bort til tispa når de skulle suge, og de skulle også legges bort til tispa når tispa skulle vaske dem. Utover dette skulle ikke tispa ha noen kontakt med valpene. Og når tispa vasket dem så måtte man holde på navlen slik at tispa ikke vasket på dem navlebrokk. Så tispa skulle altså ikke få lov til å spise noe av etterbyrdene og heller ikke spise opp møkka til valpene, noe som begge deler er helt naturlig for tisper som har små valper og som får føde dem selv. Så, tenk dere da, å legge dem bort til tispa hver gang de skal suge melk og hver gang tispa skal vaske dem, døgnet rundt. Og da de ble såpass gamle at de skulle begynne å sette beina under seg, så skulle man lære de å gå. Jada, dere leste riktig, man skulle lære dem å gå. Jeg har jo til dags dato ikke opplevd en frisk valp som ikke klarer dette selv. Ja, også holdt jeg nesten på å glemme dette, man måtte ikke la valpene ligge noe særlig på magen, for da ville brystkassa deres bli flat. Så man skulle da legge dem på siden og støtte dem opp foran og bak. Og naturlig paring kunne ikke forekomme, for da ville både hannen og tispa dø.

Derfor spør jeg dere altså, hva mener dere om dette? Jeg mener jo at det er helt sykt. Og det med at de _må_ ta keisersnitt, det har jeg jo motbevist, og også dette at tispa legger seg på dem hvis valpene får ligge sammen med moren. Klart de må ha tilsyn, det må jo alle valper ha, men disse såkalte gode rådene blir vel i meste laget, eller?

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men det er vel ikke rart om en rase blir skjør hvis man holder på slik? Og hvis dette virkelig skulle være nødvendig, så mener jeg faktisk at rasen ikke har livets rett. men jeg kan altså ikke tro at det er vanlig å gjøre alle disse merkelige tingene som jeg fikk råd om å gjøre.

Hva mener dere om dette? Er det jeg som er litt rar i hodet mitt når det gjelder dette, eller er det flere som synes disse såkalte rådene høres litt syke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så er alt det du nevnte (og litt til) en av grunnene til at jeg mener at avl på Engelsk Bulldog bør forbys av dyrevernsmessige hensyn.. Det hadde jo selvfølgelig vært noe annet hvis dette bare var "overtro" men altså når alle oppdrettere og folk som har rasen mener at valpene ikke klarer å gå av seg selv en gang så må det jo være noe i det?

Jeg synes det er groteskt skal jeg være helt helt ærlig og er veldig enig med deg at en slik rase, hvis alt det du fortalte her og andre jeg vet om som kjenner til rasen har fortalt stemmer, ikke har livets rett...

Det blir helt "sideshow" aktig for meg at en rase skal være så deformert.

Ikke for det, jeg synes de er nydelige å se på...men aldri om jeg ville hatt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventer du av "diskusjon" på dette? Selvsagt er det helt villt det du her forteller, og neppe tilfelle med noen annen rase heller.. (Kanskje også noe overdrevet av de som sikkert velmenende fortalte deg dette?)

Men ja, det er selvsagt forskjellige ting man må passe på mellom de forskjellige rasene. Noen valper er senere enn andre, noen er proposjonalt mye større som nyfødte enn andre (og derfor mindre sjanse for å bli ligget ihjel), noen er sikkert også mere følsomme for temperaturer, trekk, etc.

I tillegg er selvsagt de forskjellige rasenes temperament også et tema - noen raser (og enkeltindivider) er mere "voktete" enn andre, noen er mere likegyldige ovenfor hva som skjer med valpene sine...

Men raser som trenger slik oppfølging som du her forteller om kan jeg ikke helt se ha livets rett. NOE må de da greie å få til selv også - ikke minst at valpene kan vaskes av mor, ligge "normalt" og faktisk leve opp uten at man "bygger opp" rundt dem...

Det rent fysiske om keisersnitt etc er et annet tema. Det finnes nok andre raser også som ikke nødvendivis føder selv normalt sett - men de får likevel normale valper som lever opp..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så er alt det du nevnte (og litt til) en av grunnene til at jeg mener at avl på Engelsk Bulldog bør forbys av dyrevernsmessige hensyn.. Det hadde jo selvfølgelig vært noe annet hvis dette bare var "overtro" men altså når alle oppdrettere og folk som har rasen mener at valpene ikke klarer å gå av seg selv en gang så må det jo være noe i det?

Jeg synes det er groteskt skal jeg være helt helt ærlig og er veldig enig med deg at en slik rase, hvis alt det du fortalte her og andre jeg vet om som kjenner til rasen har fortalt stemmer, ikke har livets rett...

Det blir helt "sideshow" aktig for meg at en rase skal være så deformert.

Ikke for det, jeg synes de er nydelige å se på...men aldri om jeg ville hatt en.

Først, det er en helt skjønn hunderase, synes jeg. Og jeg har disse såkalte rådene bare fra en person. Jeg mener at alt dette er en myte, og noe har jeg jo bevist allerede at er bare tull. :D

Begge kullene jeg fikk fødte jo helt av seg selv. Og valpene fra det ene kullet lå jo sammen med moren og diet henne og ble vasket uten noe problem. Ikke fikk de navlebrokk av å bli vasket av moren sin heller. :D

Hva forventer du av "diskusjon" på dette? Selvsagt er det helt villt det du her forteller, og neppe tilfelle med noen annen rase heller.. (Kanskje også noe overdrevet av de som sikkert velmenende fortalte deg dette?)

Susanne

Jeg ville vel egentlig bare høre hva andre her inne mente om dette som jeg kaller myter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdretteren min ligger sammen med valpene og mammaen i begynnelsen. Dette fordi mammaen er så stor, og valpene så små, at det er greit å passe litt på at mammaen ikke ruller seg over de søte små i søvne. men det eneste hun gjør er å flytte de litt hvis de havner bak henne. Og bare til hun ser at tispa begynner å skjønne poenget.

Har hørt mange slike historier, at de aldri kan føde, ikke kan gå, ikke kan puste riktig. Men har egentlig aldri trodd på det.. Var en veterinær som skrev en artikkel om dette, hun mente at hvis vi bare begynte å bruke tisper som kan føde selv, hvis man må ta keisersnitt så avler man ikke på den igjen. Hun mente at da ville dette gå over ganske raskt. Såvidt jeg forsto. Litt blond i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært litt opptatt av akkurat den avlen, for jeg synes de er avlet syke. Det jeg fikk vite av en veterinær som har vært mye borti akkurat dette var at oppdrettere ville ha store framparter og små bakparter på hundene. Pga. trangt bekken på tispa og store hoder/bryst på valpene, så var det veldig mange som ikke klarte å føde selv. Man burde jo absolutt avle på kun selvfødende linjer!!! Det burde være et minimum synes jeg! Og alt dette tullet med at man skal dille og dulle med valpene? Nei vettu hva, det klarer tispa helt fint selv. Man ødlegger jo bare godt morsinstinkt.

Så det er vettugt det du skriver, og fint du motbeviste disse "rådene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette virker litt merkelig ja. De eneste valpene jeg har hørt om som trenger hjelp til å gå, er såkalte svømmere - kanskje det er flere av dem i enkelte raser enn i andre, hva vet jeg? Men disse svømmerne kan trenge hjelp til å komme seg på bena. At noen raser er mer klossete enn andre ifht å legge seg på valpene, eller trå på dem, er en kjennsgjerning, men det er vel også individuelle forskjeller. JEg har selv mor og datter, moren er en klossmajor til å tråkke deg på tærne, hun tråkket også på valpene sine, og kunne godt legge seg på dem, så der måtte jeg passe på. Datteren har aldri trådt på en tå, ei heller på en valp, og er mye mer forsiktig når hun legger seg hos valpene. MAn må jo bruke sunn fornuft, tror ikke man kan generalisere her.

At noen buttnesede tisper ikke bør bite av navlestrengen selv, og at man må passe på så de ikke drar i navlestumpen så valpene får brokk er vel korrekt, men når navlestumpen har falt av, er det ikke noe problem lenger. Noen tisper med underbitt, kan, etter hva jeg har blitt fortalt, bite av navlestrengen så tett inntil magen at valpen forblør, og det ønsker man jo ikke.

Men hvorfor tispa ikke skal få rydde opp etter valpene har jeg ingen formening om, det er jo naturlig at de holder det rent.

Noen er litt hysteriske og tar keisersnitt uansett, de lar ikke tispa forsøke å føde selv engang, og det synes jeg blir feil, uansett rase. Kan ikke rasen føde selv i det hele tatt, bør man kanskje vurdere om rasen har livets rett, noe som vel har vært diskutert ifht bulldog. PÅ franks bulldog er det vel noen oppdrettere som prøver å avle på tisper som føder normalt, og utelukker de som har komplikasjoner fra videre avl.

Det burde kanskje flere gjøre, på andre raser også?

mvh

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva mener dere? Er det forskjell på å oppdrette de forskjellige rasene? Jeg tenker ikke da på diverse arvelige lidelser eller på sosialisering, men på den fysiske delen. Jeg vil gjerne forklare litt nærmere hva jeg tenker på.

Jeg har aldri oppdrettet noe kull av engelsk bulldog før mine to kull av denne rasen som er omtalt her på forumet. Men jeg har oppdrettet en god del andre kull, flere titalls kull faktisk, flere enn dere finner på dog web. Så jeg mener å ha belegg for å uttale meg om det å oppdrette valper. Hvis jeg har nevnt dette som kommer nedenfor noe annnet sted her på forumet, så beklager jeg, men dette opptar meg sterkt, meget sterkt.

Da jeg inngikk dette lille samarbeidet om disse engelsk bulldog kullene, så var det ikke grenser for hvilke såkalte gode råd jeg fikk med på veien av min samarbeidspartner. Det begynte med at det måtte selvsagt foretas keisersnitt, for naturlig fødsel kunne ikke komme på tale, og valpene kunne ikke ligge sammen med moren uten tilsyn på noe tidspunkt etter at de var født. For da ville moren legge seg på valpene. Valpene skulle legges i en eske med varmelampe over, så skulle de legges bort til tispa når de skulle suge, og de skulle også legges bort til tispa når tispa skulle vaske dem. Utover dette skulle ikke tispa ha noen kontakt med valpene. Og når tispa vasket dem så måtte man holde på navlen slik at tispa ikke vasket på dem navlebrokk. Så tispa skulle altså ikke få lov til å spise noe av etterbyrdene og heller ikke spise opp møkka til valpene, noe som begge deler er helt naturlig for tisper som har små valper og som får føde dem selv. Så, tenk dere da, å legge dem bort til tispa hver gang de skal suge melk og hver gang tispa skal vaske dem, døgnet rundt. Og da de ble såpass gamle at de skulle begynne å sette beina under seg, så skulle man lære de å gå. Jada, dere leste riktig, man skulle lære dem å gå. Jeg har jo til dags dato ikke opplevd en frisk valp som ikke klarer dette selv. Ja, også holdt jeg nesten på å glemme dette, man måtte ikke la valpene ligge noe særlig på magen, for da ville brystkassa deres bli flat. Så man skulle da legge dem på siden og støtte dem opp foran og bak. Og naturlig paring kunne ikke forekomme, for da ville både hannen og tispa dø.

Derfor spør jeg dere altså, hva mener dere om dette? Jeg mener jo at det er helt sykt. Og det med at de _må_ ta keisersnitt, det har jeg jo motbevist, og også dette at tispa legger seg på dem hvis valpene får ligge sammen med moren. Klart de må ha tilsyn, det må jo alle valper ha, men disse såkalte gode rådene blir vel i meste laget, eller?

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men det er vel ikke rart om en rase blir skjør hvis man holder på slik? Og hvis dette virkelig skulle være nødvendig, så mener jeg faktisk at rasen ikke har livets rett. men jeg kan altså ikke tro at det er vanlig å gjøre alle disse merkelige tingene som jeg fikk råd om å gjøre.

Hva mener dere om dette? Er det jeg som er litt rar i hodet mitt når det gjelder dette, eller er det flere som synes disse såkalte rådene høres litt syke ut?

Rådene høres jo passe syke ut ja. Minner meg litt om instruksene vi fikk da en ekstremt overvektig minigris skulle ha grisunger...

Samtidig vil jeg tilføye at jeg er fullstendig i mot avl og oppdrett av engelsk bulldog, for selv om mange hunder føder valper naturlig så er jo også den engelske bulldoggen kjent for å ha broblemer med valpingen, og det er ikke reint få som må ta keisersnitt. Det er mange usunne raser her i verden, det er jeg fullt klar over og engelsk bulldog er en av dem. Selv om de er søte å se på og har et flott gemytt så får jeg helt vondt inni meg når jeg f.eks. hører gryntelydene de lager når de hever etter pusten, for den er langt i fra lett å regulere når hele nesesystmet er presset sammen til nesten ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rådene høres jo passe syke ut ja. Minner meg litt om instruksene vi fikk da en ekstremt overvektig minigris skulle ha grisunger...

Samtidig vil jeg tilføye at jeg er fullstendig i mot avl og oppdrett av engelsk bulldog, for selv om mange hunder føder valper naturlig så er jo også den engelske bulldoggen kjent for å ha broblemer med valpingen, og det er ikke reint få som må ta keisersnitt. Det er mange usunne raser her i verden, det er jeg fullt klar over og engelsk bulldog er en av dem. Selv om de er søte å se på og har et flott gemytt så får jeg helt vondt inni meg når jeg f.eks. hører gryntelydene de lager når de hever etter pusten, for den er langt i fra lett å regulere når hele nesesystmet er presset sammen til nesten ingenting...

Skjønner ikke hvorfor de er avlet sånn i det hele tatt jeg. Den gamle engelske bulldogen er jo så nydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor de er avlet sånn i det hele tatt jeg. Den gamle engelske bulldogen er jo så nydelig!

Jeg er enig i at det bør gå an å avle på sunne individer av den mer "gamle" typen bulldog. Den engelske bulldoggen er jo ekstrem, men det finnes mange bulldogtyper.

Her er det jeg vil karakterisere som bulldog av den gamle typen, kjempeflotte hunder :) :

http://www.old-bulldog.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg mener i utgangspunktet at en rase som engelsk bulldog ( og mange flere med den) enten må gjennomgå drastiske! forandringer med hensyn til eksteriøret, eller forbys. Å avle på slike ekstreme deformiteter, som det udiskutabelt er, er nærmest dyreplageri.. Når det er sagt, så høres de "rådene" du har fått, nærmest "høl i hue" ut, for å bruke et folkelig uttrykk OG en bekreftelse på at rasen ikke er liv laga.. Mn nå tror jeg absolutt ikke at dette er et unikt tilfelle, mange oppdrettere later til å tro at en fødsel er en fullstendig unormal situasjon, hvor tispa nærmest må assisteres 24 timer i døgnet, fra parring til hvalpene er leveringsklare.. At resultatet av en slik overvåkning er at mye "skraphvalper" nærmest tvinges liv i, er et faktum. Ikke alt som fødes har livets rett og når disse igjen avles på, ja så forringes helsen i rasene på lang sikt. Forøvrig så har du jo bevist ved ovenstående historie, at selv en rase som engelsk bulldog, klarer mye selv, bare tispa FÅR en sjanse til å ordne opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...