Gå til innhold
Hundesonen.no

"Skikkelig" trening - hvor ofte


Flash

Recommended Posts

Våren nærmer seg, og nå ser det endelig ut til at vi får ut fingeren og begynner å delta på kurs og organiserte treninger igjen.

Lurer bare på om dere med erfaring kan tipse om hvor ofte man ideellt sett bør trene (da snakker jeg om organiserte treninger, gjerne over litt tid og med andre hunder til stede) - både med tanke på best mulig framgang og ikke minst hva hunden tåler.

Vil tro at for mye av det gode er for mye av det gode også her, og vil ikke ende opp med en overstimulert og stressa hund heller.

Regner med vi får muligheten til å trene organisert på ting kanskje tre ganger i uka, i tillegg til småøkter på privaten - er dette for mye?

Hunden er snart to år, dersom det har betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo og jeg vet ikke hvilke hundeskoler dere har i Trondheim. Lurer litt på hva dere har gått på før? Hvis dere aldri har gått på kurs, kan det være greit å begynne med grunnkurs. (Eldste hunden vår var 4 år da vi begynte og hun lærte masse!!) Hvis det er videre kursing du tenker på, er det jo litt avhengig av hva du tenker. Lydighet? Agility? Søk? Uansett, så har de fleste store hundeskolene mange tilbud. Vi har nok truffet blink som har valgt Lundquist hundeskole på Hellerud. Vet at Din beste Venn også har bra tilbud. Kanskje de har en avdeling i Trondheim.

Det varierer jo hvor ofte man er på fellestreninger avhengig av hvilket kurs du tar, men man tar jo gjerne med seg det man jobber med på kurs hjem og trener videre der. Det er jo i hverdagen de viktige arenaene er. (Tenker ikke nå på de som konkurrerer i forskjellige grener). Vi går for tiden på agility og for å trene på framsending (?), altså jeg står stille og hunden skal løpe fra meg på instruks, har Fibi lært å finne Tarzan i skogen. Bare morsomt selvfølgelig, men når jeg spør hvor Tarzan er, løper hun til nærmeste tre og hopper opp på stammen.

Vi har også en hund som lett blir stressa. Trener masse ro innimellom, avleder (skåner) henne ved potensielle stress situasjoner, så godt vi kan, går utenom, kaster ikke baller og pinner etc.Er "uhellet ute" kan jeg godt bruke femten repitisjoner før hun mestrer å gå forbi en som måker snø uten utfall. Sukk, har god tid, jeg.. Har nok erfart at det og bygge selvtillitt er god medisin mot stress og usikkerhet! Bare tren du! Vi trener hver dag, vi. Turen er litt lek, litt snus og litt trening.

Vet ikke om noe av dette var til hjelp, men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund med mye kapasitet og som "aldri" blir lei av å trene og han prøver jeg å trene minst 2 ganger i uka sånn organsiert.Men ellers så (etter planen, ikke alltid det blir sånn)trener jeg pittesmå økter flere ganger om dagen.Hadde jeg hatt en hund som ikke var så gira på å trene som Lokeliten så hadde jeg heller kuttet ned på den organsierte treningen og heller trent sporadisk i hverdagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly er også gira på å trene, så det står ikke på viljen :)

Til Ida:

Vi har gått grunnkurs agility og skal sannsynligvis gå både sporkurs samt appellmerkekurs i løpet av våren/tidlig sommer.

Tenkte mest på de påfølgende treningene, hundeklubben her har vel ukentlige treninger - i alle fall i agility og lydighet (mer usikker på spor).

I tillegg kommer ukentlige treninger med raseklubben, så jeg har vel mulighet til minst tre organiserte treninger i uka framover.

Nå blir det sikkert sånn etter hvert at man velger ut den "sporten" som passer best, og det blir neppe aktuelt å satse like hardt på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ganger i uka høres bra ut. Men det jeg legger like mye vekt på er at hunden skal ha en "fridag" mellom hver treningsdag. Dette gjer jeg for å ikke få en stressa og kravstor hund. Men selvfølgelig så varierer jeg med treningsmengden i løpet av året. Øker mengden om jeg skal trene opp hunden, og minsker når jeg bare skal holde vedlike.

Men kan du fortelle litt om kva treningsopplegg du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har treff med hundetrening 1 gang i uken. Dette er noe vi har tatt initiativ til her i byen vår, så nå gjenstår det bare å se hvor mange folk som blir med. Har erfart at folk er egentlig veldig uangasjerte faktisk.. At det er kun de mest "proffe" som driver aktivt med konkurranser etc. som er mer engasjert i dette. Og det er dette vi prøver å snu her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, en gang i uka, men når vi begynner på apellmerke kurs i april blir det to ganger i uka.

men! I sommer derimot, blir det vel nesten hver dag tipper jeg :) nidarosbanen er åpen, og det er alltid folk der, men det er ikke så veldig organisert det da. trener etter eget ønske. :D

hvor mye organisert trening en hund trenger trur jeg avhenger veldig av hunden. noen klarer fint trening nesten hver dag, andre syns det er helt greit med 1 eller 2 ganger i uken. men om man trener organisert med klubb eller slikt nesten hver dag synns jeg det er veldig viktig og variere treningen, så hund og eier ikke gpr lei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Tja... det varierer litt. Men lydighet i lære hos Instruktør er to ganger i uken. Ellers trener jeg hvertfall en time med lydighet hjemme. Ofte med min treningsvenninne med bc, så det er nokså organisert. Også trener jeg egentlig agility hvertfall en gang i uka, men nå har jeg rett og slett ikke nok tid. Men det blir snart håper jeg :) Helgene går også til mye organisert trening. Det syns jeg er allright :D Men tilsammen ville jeg hvertfall trent 1 time hver dag organisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...