Gå til innhold
Hundesonen.no

Norwegian Polar/Vom og Hundemat

LiLi

Recommended Posts

Hvordan er det med disse fôrene i forhold til tannstein? Det sies jo at tørrfôret liksom skraper vekk tannstein, men det kan jo ikke disse fôrene gjøre?

Er usikker på om jeg vil gå over til et slikt fôr eller ikke, hører jo at mange er veldig fornøyd med det. Mener dere at det er bedre enn tørrfôr av høy kvalitet? Vet jo at det er billigere, men prisen har ingen betydning for meg. Ser for meg at det blir litt komplisert, i og med at hun skal ha så lite, men vet ikke. Har også liten fryser, men det går kanskje bra allikevel. Ser også for meg at det er litt problemer når man reiser, som jeg gjør en del. Hun funker jo bra på Royal Canin også, så har ingen grunn til å bytte egentlig, men vil jo selvsagt alltid det beste :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom & hundemat skraper nok ikke vekk tannstein, men de fleste som forer med dette gir kjøttbein og/eller tyggebein i tillegg som er med på å rense tennene.

Jeg mener det er bedre en kvalitets tørrfor, men jeg kan bare si min mening utfra hva jeg selv har sett.

Det jeg har sett bli bedre med v&h er avføring og problemer med magen, pelsen blir finere og lukter mindre, hunden ser sunnere ut, kløe og betennelser forsvant rett etter forbyttet. Ene hunden spiste egen avføring når den gikk på kvalitetstørrfor, men sluttet med dette etter forbytte.

Har prøvd forskjellige kvalitetstørrfor på tre hunder, men har aldri vært så fornøyd som jeg er nå med v&h.

Siden du har liten hund så tror jeg ikke det gjør noe at du har liten fryser :icon_redface:

v&h kan fint ligge i kjøleskap i flere dager uten å bli dårlig, og kan tas med på reiser i kjølebag e.l eller du kan kombinere det med tørrfor og bare bruke tørrfor på reiser.

Jeg legger som regel frem mat for 3-4 dager fremover i kjøleskapet og har ennå ikke opplevd at det blir dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte jo Vom og hundemat på Buffy de siste 3 årene, og på den tida skrapte jeg vekk tannstein en gang eller noe slik tror jeg... Mot et par ganger i året da hu gikk på tørrfor. (jeg gjorde det alltid selv da)

Og hu fikk lite bein å gnage på også, så rett og slett generelt mindre tannstein av vom og hundemat enn av tørrfor.

Kommer nok ikke til å fore på noe annet på evnt hunder tenker jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med disse fôrene i forhold til tannstein? Det sies jo at tørrfôret liksom skraper vekk tannstein, men det kan jo ikke disse fôrene gjøre?

- V&H har nok ikke samme funksjon ift til fjerning av tannstein, men som sikkert mangen andre så får mine hunder endel å tygge på som tar den jobben. Forer dessuten 50/50 med tørrfor/V&H nr 33.

Er usikker på om jeg vil gå over til et slikt fôr eller ikke, hører jo at mange er veldig fornøyd med det. Mener dere at det er bedre enn tørrfôr av høy kvalitet? Vet jo at det er billigere, men prisen har ingen betydning for meg.

-Ut av egen erfaring etter ca 1 mnds bruk så har labbisen mindre mengde avf og pyrren bedre ånde, så jeg er veldig fornøyd.

Ser for meg at det blir litt komplisert, i og med at hun skal ha så lite, men vet ikke. Har også liten fryser, men det går kanskje bra allikevel.

-Får maten oppdelt i ca 1 kgs blokker av forhandler, dersom jeg hadde hatt behov så kunne jeg nok fint klart å dele blokken frossen i to, kanskje mer.

Ser også for meg at det er litt problemer når man reiser, som jeg gjør en del. Hun funker jo bra på Royal Canin også, så har ingen grunn til å bytte egentlig, men vil jo selvsagt alltid det beste :icon_redface:

-Tja, kan nok ikke gi et godt svar på den, derfor har jeg valgt å fore halvt om halvt, slik at i tilfelle krise kan de få tørrfor-måltid feks v reise. Skal jo ikke være noe problem hvis man har fryseboks tilgjengelig på ferie, men om man skal reise lang slik at maten tiner på veien er jo ikke det særlig gunstig.Vet ikke helt hvor mangen forhandlere det er snakk om som er spredd over landet.

Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Er usikker på om jeg vil gå over til et slikt fôr eller ikke, hører jo at mange er veldig fornøyd med det. Mener dere at det er bedre enn tørrfôr av høy kvalitet? Vet jo at det er billigere, men prisen har ingen betydning for meg. Ser for meg at det blir litt komplisert, i og med at hun skal ha så lite, men vet ikke. Har også liten fryser, men det går kanskje bra allikevel. Ser også for meg at det er litt problemer når man reiser, som jeg gjør en del. Hun funker jo bra på Royal Canin også, så har ingen grunn til å bytte egentlig, men vil jo selvsagt alltid det beste :)

Min erfaring med rått kjøttfôr er at jeg aldri, noensinne, har måttet rense tenner. Men den dalmatineren jeg sist hadde som fikk tørrfôr slet med både tannsten og dårlig ånde. Og den stinket "hund" generelt! Derfor er jeg kjempeglad for V&H, som ikke gir tannsten, dårlig ånde eller hundepelslukt. Jeg er sterkt allergisk mot hunder generelt, men merker at hunder som kun får rått, kjøttbasert fôr ikke forårsakler noen allergisk respons hos meg. Og DET er bonus, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få foret levert på døra?

Hvor mye betaler dere for 20 kg?

Forhandleren her kan komme innom å levere det hvis det passer slik at han kjører forbi, evt så kan vi møtes på butikken som er ved hovedveien, men som oftest henter jeg det bare selv. Tror dette kommer litt ann på hvem som er forhandler i området ditt.

Jeg betaler 200kr for en 20kg blokk. Da må jeg kappe den opp selv, men det går fort, bare å tine den litt først:) Er egentlig ganske fint, jeg bruker ca 200-250kr mnd på mat til to hunder; en ganske aktiv og en i vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandleren her kan komme innom å levere det hvis det passer slik at han kjører forbi, evt så kan vi møtes på butikken som er ved hovedveien, men som oftest henter jeg det bare selv. Tror dette kommer litt ann på hvem som er forhandler i området ditt.

Jeg betaler 200kr for en 20kg blokk. Da må jeg kappe den opp selv, men det går fort, bare å tine den litt først:) Er egentlig ganske fint, jeg bruker ca 200-250kr mnd på mat til to hunder; en ganske aktiv og en i vekst.

Ot men: Hvordan ser en blokk ut? Kanskje et dumt spørsmål men :rolleyes: Gjerne bilde :D Her kan bare dyrebutikkene tilby pølser, og de er litt for store synes jeg (1kg) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønner forresten ikke kordan tørrforet kan "skrape" vekk tannsten. Pingle pelletsene kan jo man lett skvise med fingrene og da ser eg ikke helt logikken. Vofsen her får annen hverdag v&m sin frossent slikt at han kan bruke litt tid og kose seg med maten istendenfor å sluke det rett ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønner forresten ikke kordan tørrforet kan "skrape" vekk tannsten. Pingle pelletsene kan jo man lett skvise med fingrene og da ser eg ikke helt logikken. Vofsen her får annen hverdag v&m sin frossent slikt at han kan bruke litt tid og kose seg med maten istendenfor å sluke det rett ned.

Spørs jo hvordan "pellets" du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr vs våt mat..

Jeg tror ikke tørrfôr har noen effekt på "skrape tannstein" av en hund uansett. Det er nok en myte. Hundene får stort sett bare tannsten kun på yttersiden av sine tenner, de har ikke "tygge-tenner" (som f.eks. en planteeter), og tørrfôr-knottene beveger seg ikke særlig rundt i munnen på hunden før de åker ned...

Tannsten kommer helt øverst på rovdyrtennene og hjørnetennene - og hvis man tenker etter hvordan en hundemunn er skapt (dårlig med "kinner"), så ville tørrförknotter som beveger seg rundt helt der oppe, på utsiden av tennene nok raskt falle ut av munnen uansett.

Sikkert tungvint forklart, men håper dere skjønner likevel..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr vs våt mat..

Jeg tror ikke tørrfôr har noen effekt på "skrape tannstein" av en hund uansett. Det er nok en myte. Hundene får stort sett bare tannsten kun på yttersiden av sine tenner, de har ikke "tygge-tenner" (som f.eks. en planteeter), og tørrfôr-knottene beveger seg ikke særlig rundt i munnen på hunden før de åker ned...

Susanne

Det er nok ikke en myte nei.... :) dagens gode tørrformerker er laget slik at de har en skrapeeffekt, eukanuba (som det beste) faktisk med opptil 45% mindre dannelse av tannsten.

ei heller er det mindre tannsten på innsiden av tennene til en hund/katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilder :P Hvor mange kg er den? Og hvor mye koster den?

Forstår heller ikke hvordan man klarer å dele en slik :icon_redface::rolleyes:

Når jeg kjøper vom hos "min" forhamdler får jeg den ferdig oppdelt i blokker på ca 1 kg. Når jeg kjøper 20 kg betaler jeg 300 kr, 15 kr pr kg.

Har forstått det sånn at forhandleren deler opp med kjøttsag i frossen tilstand. De anbefalte å IKKE tine for så å porsjonsfryse for da ville næringsverdien synke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var billig! Hvor lenge varer det på en hund på ca 20 kg? Noen som vet det? :D

Hannhunden min på 40 kilo spiser 800 gram om dagen (2% av kropsvekta).

Det er egentli umulig å si hvor mye din hund trenger, da det spørs på hvor gammel den er og hvor mye aktivitet den er i osv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunden min på 40 kilo spiser 800 gram om dagen (2% av kropsvekta).

Det er egentli umulig å si hvor mye din hund trenger, da det spørs på hvor gammel den er og hvor mye aktivitet den er i osv. :D

Okey :D Da blir det jo mye billigere. Min hund trenger ca 400gram. Det varer jo en stund med 20 kg da.

Takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey :D Da blir det jo mye billigere. Min hund trenger ca 400gram. Det varer jo en stund med 20 kg da.

Takk for hjelpen :D

Har to border collier, og de trenger veldig forskjellig mengde, selv om de veier omtrent det samme (ca 18 kg):

Hannhunden på 3 år får 400-500 gram daglig

Tispa på 3,5 år får 200-300 gram daglig.

Og ja, hannhunden er mer aktiv enn tispa B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to border collier, og de trenger veldig forskjellig mengde, selv om de veier omtrent det samme (ca 18 kg):

Hannhunden på 3 år får 400-500 gram daglig

Tispa på 3,5 år får 200-300 gram daglig.

Og ja, hannhunden er mer aktiv enn tispa B)

Okey. Hos meg er det også hannhunden om er mest aktiv, og som har vanskligheter med å legge på seg. Så det blir sikkert noe slik som deg hos meg også. Vet ikke om alderen har så mye å si, men de er 6 og 5 år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...