Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan liker du det motsatte kjønn?(eller det samme)

Wanderlust

Recommended Posts

Hmm det er så sinnsykt forskjellig fra gang til gang altså... Ex'en min var liksom "normal" hehe.. Sånn kjedelig normal liksom.. Han hadde Blå øyene og lyst hår og så så normal ut.. lol...

Og han jeg er sammen med nå.. Ehh, han har sånn.. mørkeblondt hår... Og skikkelig grønne øyne.. Og ser ikke bestandig så.. kremt normal ut:P Deg da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette bare var for jenter??

hmm.. jeg liker nå bare jenter..

hmm.. vel.

Jeg er kanskje litt kravstor :innocent:

Min drømmedame røyker ikke. Hun drikker ikke "for mye", hun har humor, er søt, aktiv og gjerne litt "tullete".

Videre, må hun være kosete, men ikke for klengete.

Jeg må også få "tid for meg selv", dvs. om jeg feks. vil programmere litt, gnikke litt på bilen, besløke kompiser, elns. må det ikke være et problem..

Det høres sikkert ut som en selvfølge for mange, men.. ja.. Jeg har opplevd at det er vanskelig å få friheten jeg trenger, hehe..

Ellers, er det også greit om hun er snill, da spesiellt med tanke på å være utro :S

Jeg har få ting jeg ikke liker, men det jeg ikke takler, er "negative folk", dvs. klaging/syting/masing.

Selvfølgelig kan alle klage/syte/mase litt av og til, men.. Det bør jo være en grunn, ikke bare ting som ikke er nevneverdige..

Personlig, tror jeg at jeg ikke er så vanskelig.. hehe..

Jeg tar ned dosetet og dolokket!! Samt jeg er ikke så ille til å rydde etter meg selv..

må innrømme jeg har skeiset litt ut nå, som jeg har vært singel snart et år.. men ja.. hehe..

jeg tar meg fort i nakken.. rydder som regel mer eller mindre strøkent før jeg får besøk.

(ja, vasker også glassbordet, vinduer, tørker støv, etc).

ja.. samt en ting som er viktig for meg, er mat.. hehe..

Folk som ikke spiser noe spennende mat, er faktisk litt "utslitende"..

Det blir så pes om man skal være så tradisjonell og kjedelig i mat-veien..

Skremte jeg vekk alle jentene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. vel.

Jeg er kanskje litt kravstor :P

Min drømmedame røyker ikke. Hun drikker ikke "for mye", hun har humor, er søt, aktiv og gjerne litt "tullete".

Jeg må også få "tid for meg selv", dvs. om jeg feks. vil programmere litt, gnikke litt på bilen, besløke kompiser, elns. må det ikke være et problem..

Det høres sikkert ut som en selvfølge for mange, men.. ja.. Jeg har opplevd at det er vanskelig å få friheten jeg trenger, hehe..

Ellers, er det også greit om hun er snill, da spesiellt med tanke på å være utro :S

Jeg har få ting jeg ikke liker, men det jeg ikke takler, er "negative folk", dvs. klaging/syting/masing.

Selvfølgelig kan alle klage/syte/mase litt av og til, men.. Det bør jo være en grunn, ikke bare ting som ikke er nevneverdige..

Jeg tar ned dosetet og dolokket!! Samt jeg er ikke så ille til å rydde etter meg selv..

må innrømme jeg har skeiset litt ut nå, som jeg har vært singel snart et år.. men ja.. hehe..

jeg tar meg fort i nakken.. rydder som regel mer eller mindre strøkent før jeg får besøk.

Ikke meg :innocent: Bare synd jeg har gubbe da :P Sikkert derfor jeg tåler mye også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at han er litt høyere enn meg. Ikke mye, men litt. Lys i luggen og blå øyne er kjekt! :P Men seff ingen krav det.. Et kriterie er at han må klare å løfte meg. Ellers må han være snill, omtenksom, ikke for selvsentrert, ikke rundbrenner, helst ikke røyke, Han må ikke ha et stort ønske om å få barn, og han må være glad i dyr. Ha noen lunde samme moral og mål med livet.

Dette er noen stikkord.. Og så har jeg jo funnet denne mannen da! :innocent: Kunne ikke ha funnet en som passet meg bedre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. vel.

Jeg er kanskje litt kravstor :P

Skremte ikke meg ;) hehe

jeg røyker ikke (aldri prøvd heller, og skal ikke) drikker SJELDENT :P kanskje for lite da.Også har jeg humor (kanskje litt dårlig humor), heller ikke hvert utro :P

nei skal gi meg nå :P:innocent: hehe

Men hva jeg liker..,. Hm.. Jeg foretrekker vel egentlig høy og helst mørkhåra. Er selv 175, så helst litt høyere så jeg kan gå med litt forskjellige sko:P helst ikke-røyker/snuser. Ikke måtte drikke HVER helg. Kunne være romantisk til tider. Vise offentlig (sånn kanskje blandt kameraet) at han liker meg (trenger ikke være klengete av den betydning, men kankje vise at han ikke glemmer meg). hehe.

Helst ikke bare være soffasliter. Greit å sitte hjemme litt å se en god film (thriller er min favoritt).

Han må syntes det er greit å reise litt rundt. og kanksje være med å se på treningene i blandt. og sånne ting som har med hund å gjøre..

Og seff like hunder. et + om han driver med hundesport selv...

Være trofast, (ikke utro), snill, ærlig, (ikke BARE bilfyr. Orker snart ikke mer snakk om bil:P da jeg hører dette daglig...) men endel er greit, bare det ikke overtar hverdagen...

og misliker virkelig at gutter drar å ser strippeshow og xxxfilmer :P (så det er fyfy fra min side)...

Da var det nok ikke gutter igjen til meg nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. vel.

Jeg er kanskje litt kravstor ;)

:innocent: Den kontaktannonsen! Neida... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at han er litt høyere enn meg. Ikke mye, men nok til at jeg kan gå med høye hæler uten å føle meg som eiffeltårnet. Ellers må han være snill, omtenksom, ikke for selvsentrert, ikke rundbrenner, ikke utro ;) Han må være glad i dyr, og takle at hundene mine tar opp en del av tiden. Har han hund eller liker å drive med en eller annen form for hundesport så stiger han også endel grader hos meg :innocent: Han må takle at jeg måå i kirken på juleaften og mine andre rare juletradisjoner :P

Jeg gidder ikke å bruke tiden min på gutter som må feste HVER helg. Han må kunne være romantisk til tider. Han må takle å vise også blant kamerater at han liker meg (trenger ikke være klengete av den betydning, men kanskje vise at han ikke glemmer meg).

Han må takle at jeg har musikksmaken til Bridget Jones, og at jeg garantert vil ploppe ut med minst et idiotisk utsagn daglig. Jeg har ingen barrierer for når det er greit å le, og har en til tider en så intern humor at det bare er meg som forstår den :rolleyes:

Han må være; ærlig (men hvite løgner om rompestørrelse, hvor fin kjolen er og karaokeprestasjonene i fylla er lov), morsom (humor er nøkkelen til et godt forhold), ikke altfor klengete, ikke for lite klengete, ikke le av meg når jeg prøver å forklare for bilmekanikeren hva som er galt med bilen, og ellers være en likandes fyr :P

Bilinteressert eller ikke - det spiller ingen trille for meg - bare ikke forvent at jeg er med på bilpraten. Jeg detter ut etter hjulkapsel..

Om denne mannen finnes? Jeg undres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker gutter som er annerledes! Som ikke gjør akkurat som alle andre, har helt lik stil som alle andre, mener det samme som alle andre "fordi alle andre mener det" osv osv.. Gutter som tør å stå for det de mener.. De kan gjerne ha helt andre meninger enn meg.. da blir jeg som oftest veldig interessert.. også faller jeg alltid for de uoppnåelige :rolleyes: Liker gutter som er spennende, og ikke svigermors drøm heller.. gale gutter er gøy B)

selve utseende på gutten er veldig forskjellig på hva jeg liker.. er jeg først interessert i en gutt, så har han automatisk blitt utrolig kjekk, om dere skjønner :D hehe.. men om jeg skal prøve å forklare nå, så hadde det vel blitt noe sånt:

-høyere enn meg

-mørkt hår

-blå øyne

-kul, egen og litt rocka stil

-gjerne piercing i brystvorten :icon_redface:

-glad og smilende

noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke særlig kravstor på akkurat dette. Ei heller kresen.

Men han bør vel like hund da, og ha interesse for bil. Og ikke ha for mange jentevenner (kan være meget sjalu av meg :icon_redface: ) Utseende spiller ingen stor rolle for meg i grunn, men må være høyere enn meg, (er ikke så høy selv da)og ikke tynnere da hehe, må være litt å ta i :P

Humor er og viktig. Og vise at han bryr seg, uansett om han er sammen med kamerater eller ikke.

Å at han ikke er utro er jo et must da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Vansklig spørsmål.

Han må være høyere enn meg.

Ikke klengete, men ikke helt fraværende heller.

Han må like dyr, altså ikke være allergisk mot dyr og sånt.

Ha humor.

Gi meg fritid til det jeg har lyst til, jeg gir også fritid til han. Ikke sjalu på mine andre venner.

Jeg tiltrekkes mest av gutter med dreads, piercinger og tatoveringer. Jeg syns det er råfint!

Festing er greit, men ikke hver eneste helg med rølping.

Jeg orker ikke klaging, sutring eller masing (litt går greit da). Selvom jeg kan være litt sånn selv noen ganger, jeg prøver å ikke være det, siden jeg ikke liker det selv. Orker heller ikke sånne som er for opptatt av å oppføre seg hele tiden, pynte seg, spise pizza med kniv og gaffel osv. Han må være avslappa og hverdagslig.

Respektere meg, snill, ikke utro osv osv som de fleste har som krav.

Røyking, drikking, raping, snusing bryr jeg meg ikke mye om.

Edit: Han må heller ikke ha store ønsker om 17 unger.

Ble vist endel detta. Hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må være høyere enn meg (beklager til alle dere som er korte i lortfallet).

Hårfarger det samme, men jeg syns ikke det er så fint med helbleiket eller skikkelig helsvart farget. Ikke langt hår! Halvlangt er greit. Kort også.

Han må være litt kjekk, jeg mener at utseendet betyr litt (kunne du vært sammen med en du måtte kle på en pose over hodet på?) :P

Kropp er ett fett, det er bedre med litt ekstra enn litt for lite! Det er min mening. Gutter som stikker deg ihjel med ribbeina når de klemmer deg er bare fy-fy fra min side. Spis litt eller tren!

Fordel om han liker hunder. Han trenger ikke være spesielt interessert, men hvertfall ikke ha noe imot hunder.

Han må være minst like gammel som meg. Yngre gutter er ikke noe for meg.

Han kan gjerne ha teit humor! For jeg ler av mye....dumt. Også er jeg veldig ironisk til tider.

Helst ikke-røyker, men jeg hadde nok overlevd en røyker, det plager meg ikke. Syns snus er verre faktisk. Deilig når det renner som en liten møkkete bekk nedover tenna, mmm! Hipp hurra for bakesnus.

Han må kunne snakke med meg og være der for meg når jeg trenger det.

Utroskap er selvfølgelig IKKE akseptabelt.

Høres egentlig ut som om jeg har funnet drømmemannen :D

PS: Masse penger, hus og lekker kjerre er ikke å forakte :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd!

Hmm.. Min drømmemann: Han bør helst være litt eldre enn meg, ett par år eller noe. Høyere enn meg, og ikke tynnere enn meg, det er et must. Hårfarge o.l er ikke viktig, ei heller hudfarge Jeg er skikkelig svak for mulatter da, men jeg har ikke spesifikke krav til utseende. Ikke dermed sagt at gutten kan se ut som om addressen er femte kontainer på venstre hånd, jeg BRYR meg om utseende, men det finnes mye pent der ute!

Han må ha humor, jeg ler av det meste. Jeg får bakoversveis av gutter som bare snakker om pupper, f**te, rumper osv, men litt bil/fotballprat er greit, så lenge du ikke forventer at jeg skal delta aktivt:p

Jeg liker gutter som kan ta en kaffe latte på en utekafè om sommeren uten å føle seg ekstravagante, og han bør ha interesser utenom sport og bil, f.eks studier og karriereplaner. Han bør absolutt ikke være gjerrig, og hvis han ikke tolererer at en eventuell hund vil komme før en eventuell fest, så har vi nok ingen fremtid sammen. Derimot trenger han ikke være interessert i hund, ulike interesser er bare bra.

Så; jeg trenger en mann som er litt sjalu. Det høres kanskje rart ut, men det finnes faktisk en mellomting mellom Martin i "sleeping with the enemy", og en som synes at det er helt greit om jeg flørter vilt rundt på en fest. Det er greit å føle at han bryr seg!

Han må vise at han liker meg, også foran kamerater, og bære over med min lille usikkerhet når det gjelder monogamiske forhold (dårlige erfaringer!).

Så bør han verken være for klengete, eller for selvstendig, noe midt i mellom er perfekt. Han må ha lyst til å finne på ting sammen med bare meg, og er han for stedbunden er det et problem siden jeg flytter rundt som en annen nomade. Han bør være knyttet til familien min, men han kan godt prioritere meg foran mammas søndagsmiddag en gang i blant. Så bør han jo like god mat, og litt kos, for det gjør jeg=)

Finnes han? Jepp, det tror jeg! Men jeg har ikke funnet han enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hmm jeg har funnet drømme mannen som jeg har hatt i 4 år men kan fortelle likevel :P

Han må være høyere en meg har litt kort hår sånn at han kan rufse håret litt. Normal bygning alså sånn passe. Brune øyne da jeg elsker dette, være like gammel som meg elle eldre. Være romatisk sånn en gang i blandt, like at jeg holder på med hunden min litt og at jeg får tid for meg selv. Han må kunne være hjemme med meg noen helger men kan samt gå på fest bare ikke hver helg. Han må kunne lage litt mat og ikke være mammas gutt alså tro at han får alt oppi nevene hos meg, men kan gjør en del selv...... Like noe av det samme jeg ser på tv og respektere at jeg sitter en del på pcn min :D Ikke være for klengete men samt like og kose og gi meg kjærlighet, trygghet osv som er vanligt i et forhold. Ikke være utro som er en selvfølge, han ,må tåle at jeg har stian som er min beste venn og jeg bruker noe tid på han. Og selfølgeligt like dyra mine :P Og like og reise litt rundt bare en weekend eller noe, slik at det bare er oss to :P kommer ikke på mer nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, får vel si noe jeg også:

Høyere enn meg i hvert fall(Er helt gjennomsnitt, så det pleier ikke å være noe problem :)) Jo høyere jo bedre egentlig, men 2 m er høyt nok. :D

Ikke ha "kommunefarget" hår.

Like dyr og like å trene.

Grei, snill, morsom osv.

IKKE røyke <_< , ikke snuse heller, ikke mer enn "festsnusing" i hvert fall.

Vet ikke om jeg ville holdt ut med en trønder(ikke for å være slem her, men for meg som ikke er vant til det kan det bli vel slitsomt å høre på), veldig bredt bergensk er heller ikke noe særlig.

Ikke fotballfrelst(ikke for hardt angrepet i hvert fall)

Ikke religiøs

Ikke pinglete, må ha litt muskler og være litt kraftig bygget.

Hmmm, kanskje jeg klarer å finne en i Kina eller noe? Har ikke de litt overtall med gutter? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, får vel si noe jeg også:

Høyere enn meg i hvert fall(Er helt gjennomsnitt, så det pleier ikke å være noe problem :)) Jo høyere jo bedre egentlig, men 2 m er høyt nok. :D

Ikke ha "kommunefarget" hår.

Like dyr og like å trene.

Grei, snill, morsom osv.

IKKE røyke <_< , ikke snuse heller, ikke mer enn "festsnusing" i hvert fall.

Vet ikke om jeg ville holdt ut med en trønder(ikke for å være slem her, men for meg som ikke er vant til det kan det bli vel slitsomt å høre på), veldig bredt bergensk er heller ikke noe særlig.

Ikke fotballfrelst(ikke for hardt angrepet i hvert fall)

Ikke religiøs

Hmmm, kanskje jeg klarer å finne en i Kina eller noe? Har ikke de litt overtall med gutter? :P

festsnusing? hehe.. den var ny :P

KEDEGÅRI? liker ikke du folk fra BÆÆÆRGEN?

nei, jeg tror jeg skal sove litt.. en time elns

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at de utsagnene der er litt motstridende? Høy og velbygget er ikke akkurat de ordene som først faller meg inn når jeg tenker på gjennomsnittsmannen fra Kina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har ikke noe a4 svar på kordan drømmekvinnen min siden eg mener kvinner kan være utrolig vakre på hver sin måte. Men men hun måtte være kjærlig og kosete (nesten klengete), måtte være lavere enn det eg er (176). En jente som liker hunder, som liker å finne på ting ute (fiske, kjøre rundt, gå turer med vofsen og venner) men som også liker å daffe inne med film og generelt nerdeting med pc osv. Om hun røyker gjør det egentlig ikke noe siden eg selv røyker litt men holder på å slutte (klarer det om eg vil men har ikke hatt behov for å slutte) Hun må like meg slik som eg er men også være med på å vise meg mine negative sider som eg kan jobbe med. Må tåle litt humor for eg liker å tulle mye og være romantisk. Liker å høre på musikk høyt som bare det innimellom. :P En lett sjalu kvinne er faktisk ikke en bad ting. Må også like barn og vurdere å ha barn en gang i framtiden. Eg er som en sten som trenger en kvinne som kan fjerne det stygge for å få fram den diamanten eg egentlig er. :)

Kommer egentlig ikke på mer.

Og går og gjemmer meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har ikke noe a4 svar på kordan drømmekvinnen min siden eg mener kvinner kan være utrolig vakre på hver sin måte. Men men hun måtte være kjærlig og kosete (nesten klengete), måtte være lavere enn det eg er (176). En jente som liker hunder, som liker å finne på ting ute (fiske, kjøre rundt, gå turer med vofsen og venner) men som også liker å daffe inne med film og generelt nerdeting med pc osv. Om hun røyker gjør det egentlig ikke noe siden eg selv røyker litt men holder på å slutte (klarer det om eg vil men har ikke hatt behov for å slutte) Hun må like meg slik som eg er men også være med på å vise meg mine negative sider som eg kan jobbe med. Må tåle litt humor for eg liker å tulle mye og være romantisk. Liker å høre på musikk høyt som bare det innimellom. :P En lett sjalu kvinne er faktisk ikke en bad ting. Må også like barn og vurdere å ha barn en gang i framtiden. Eg er som en sten som trenger en kvinne som kan fjerne det stygge for å få fram den diamanten eg egentlig er. :)

Kommer egentlig ikke på mer.

Og går og gjemmer meg. :D

Aaaaaw - med det sjarmerte du nok alle jentene her :P Ihvertfall meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og går og gjemmer meg. :)

jeg tenker det samme ang. sjalusi, så lenge det ikke er sykelig sjalusi.

hensikt må man jo ta.. og grenser må jo selvsagt defineres i forhold :D

men.. ja.. det verste av alt, er folk som later som alt er ok, når noe plager dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...