Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagligvarebutikkfor


Sirup

Recommended Posts

Jeg har brukt flere typer butikkfor. Noen var ikke så bra som andre igjen. Det er delte meninger om dette. Har lest flere artikkler om at butikkfor er bra, og andre sier det ikke er bra. Du får rett og slett danne deg opp din egen mening om det. hehe. jeg har ingenting imot det. :) Selv om jeg ikke bruker det nå da. Men syns ikke folk skal få dårlig samvittighet fordi økonomien er trang og de må handle mat på butikken til hunden. Selv om det ikke er så lett, siden noen folk sier at kun for til 500 kroner er bra nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det som det er lite av i et dagligvarefor er animalsk fett og protein.

Hovedvekten av fett og protein er vegetabilsk. Dette er lite tilgjengelig næring for en hund.

Det er derfor at det gjerne kommer ut i store mengder bak for at hunden ikke klarer å nyttegjøre seg det den tar inn.

I og med at hunden ikke får den næring den trenger vil du gjerne også se det på pelsen (røyting, flassing, kløe)

Det er også tilsatt for mye salt. Salt øker smakligheten på et for, men er vanedannende både for mennesker og dyr. Det er heller ikke sundt i for store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedegree.. er et fòr vi har brukt til Geisha i ca 6 år.(hu fikk Eukanuba da hu var valp, men hu ville ikke spise det hvis ikke hu var så sulten at hu var desperat)

Jeg kan skrive utifra egene erfaringer:

Det posetive:

- Veldig blank og myk pels

- God munnhygiene

- Bra avføring

- Velsmakende og mettende.

Det negative:

- Geisha var plaget av flatulens (promping /luft i magen)

- Geisha la på seg

Av innhold, så synes jeg at de kan droppe skukkeret som de har i fòret.

Ellers synes jeg at det er et bra alternativ for de som skulle ønske å bruke det. Har erfrat at det er bedre en frolic og friskies.

Men det viktigste er, at hunder er forskjellige og derfor har de forskjellige spise vaner. Noen hunder kan gå greit på billigmat, mens andre ikke.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setteren fikk pedigree, frolic, fest og annet butikkfor i 8år av sitt liv. Da begynte jeg å kjøpe Pro Plan til henne. Det jeg merket var at hun ikke trengte å spise så mye av ProPlan som hun måtte spise av pedigree, frolic o.l. Og når jeg da regnet på det så var dagsprisen (prisen på det hun måtte spise om dagen) billigere for ProPlan enn for daglivarebutikkforene (DBF)! ProPlan var bare dyrere i innkjøp, men ikke over lengere tid... Andre positive ting jeg merket når jeg gikk over var at hun fikk mindre avføring og drakk mindre (mer normalt).

Det som også er interessant er å bløte opp foret.. Om du legger litt dagligvarebutikkfor i blødt og litt "merkefor", så vil du se at DBF oftest sveller mye mer opp, så hunden trenger mye mer vann...

Nå forer jeg aussien og huskyen rått (vom og hundemat og bein), noe som plutselig ble ennå billigere. Er billigere å fore to hunder på rått enn en hund på tørrfor... :) Og da er det ennåmindre avføring, friskt miljø inne (ingen fising) og bedre for studentlommeboka mi;)

En må selv se hva som funker best på sin hund, det er forskjell på individer. Men, ikke se hva foret koster i innkjøp.. se hva det koster per dag i bruk....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at hunder ofte får flass, ørebetennelser og andre allergier av f.ex Pedigree.. uten at jeg vet om dette stemmer da.

Men Lady fikk Pedigree før og hun har hatt MANGE ørebetennelser. DA vi skiftet til kvalitetsfor begynte hun plutselig å høre igjenn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...