Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagligvarebutikkfor


Sirup

Recommended Posts

Jeg har brukt flere typer butikkfor. Noen var ikke så bra som andre igjen. Det er delte meninger om dette. Har lest flere artikkler om at butikkfor er bra, og andre sier det ikke er bra. Du får rett og slett danne deg opp din egen mening om det. hehe. jeg har ingenting imot det. :) Selv om jeg ikke bruker det nå da. Men syns ikke folk skal få dårlig samvittighet fordi økonomien er trang og de må handle mat på butikken til hunden. Selv om det ikke er så lett, siden noen folk sier at kun for til 500 kroner er bra nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det som det er lite av i et dagligvarefor er animalsk fett og protein.

Hovedvekten av fett og protein er vegetabilsk. Dette er lite tilgjengelig næring for en hund.

Det er derfor at det gjerne kommer ut i store mengder bak for at hunden ikke klarer å nyttegjøre seg det den tar inn.

I og med at hunden ikke får den næring den trenger vil du gjerne også se det på pelsen (røyting, flassing, kløe)

Det er også tilsatt for mye salt. Salt øker smakligheten på et for, men er vanedannende både for mennesker og dyr. Det er heller ikke sundt i for store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedegree.. er et fòr vi har brukt til Geisha i ca 6 år.(hu fikk Eukanuba da hu var valp, men hu ville ikke spise det hvis ikke hu var så sulten at hu var desperat)

Jeg kan skrive utifra egene erfaringer:

Det posetive:

- Veldig blank og myk pels

- God munnhygiene

- Bra avføring

- Velsmakende og mettende.

Det negative:

- Geisha var plaget av flatulens (promping /luft i magen)

- Geisha la på seg

Av innhold, så synes jeg at de kan droppe skukkeret som de har i fòret.

Ellers synes jeg at det er et bra alternativ for de som skulle ønske å bruke det. Har erfrat at det er bedre en frolic og friskies.

Men det viktigste er, at hunder er forskjellige og derfor har de forskjellige spise vaner. Noen hunder kan gå greit på billigmat, mens andre ikke.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setteren fikk pedigree, frolic, fest og annet butikkfor i 8år av sitt liv. Da begynte jeg å kjøpe Pro Plan til henne. Det jeg merket var at hun ikke trengte å spise så mye av ProPlan som hun måtte spise av pedigree, frolic o.l. Og når jeg da regnet på det så var dagsprisen (prisen på det hun måtte spise om dagen) billigere for ProPlan enn for daglivarebutikkforene (DBF)! ProPlan var bare dyrere i innkjøp, men ikke over lengere tid... Andre positive ting jeg merket når jeg gikk over var at hun fikk mindre avføring og drakk mindre (mer normalt).

Det som også er interessant er å bløte opp foret.. Om du legger litt dagligvarebutikkfor i blødt og litt "merkefor", så vil du se at DBF oftest sveller mye mer opp, så hunden trenger mye mer vann...

Nå forer jeg aussien og huskyen rått (vom og hundemat og bein), noe som plutselig ble ennå billigere. Er billigere å fore to hunder på rått enn en hund på tørrfor... :) Og da er det ennåmindre avføring, friskt miljø inne (ingen fising) og bedre for studentlommeboka mi;)

En må selv se hva som funker best på sin hund, det er forskjell på individer. Men, ikke se hva foret koster i innkjøp.. se hva det koster per dag i bruk....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at hunder ofte får flass, ørebetennelser og andre allergier av f.ex Pedigree.. uten at jeg vet om dette stemmer da.

Men Lady fikk Pedigree før og hun har hatt MANGE ørebetennelser. DA vi skiftet til kvalitetsfor begynte hun plutselig å høre igjenn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...