Gå til innhold
Hundesonen.no

GAl av vom og hundemat?


Ulvinne

Recommended Posts

ei veninne av meg tør ikke fore hunden sin på rått kjøtt,hun mener det oppmuntrer bite lyst og at hunden da lettere vil angripe mennesker og andre dyr.

Det hadde visstnok skjedd med en hund hun kjente.

Jeg mener dette er heeeelt feil,men,jeg kn ikke så mye om for så jeg har ingen virkelig gode argumenter. Jeg synes jo det er litt trist at hun føler det slik,jeg skal (forhåpentligvis) begynne og fore pådette etterhvert og hun sa da at hun ville bli skeptisk til hunden min. De har et fint forhold nå så dette synes jeg er trist.

Er det noen som kan hjelpe meg litt? Trenger og forklare henne skikkelig at det at hunder blir gale av råforing er en myte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den myten er faktisk gammel. Hunder som får rått kjøtt og lignende blir blodtørstige og agressive! Er ikke no annet enn en myte.

Will feeding raw meat make my dog become aggressive and vicious?

This idea is a myth. There is NO causative relationship between eating raw meat and wanting to kill animals. Whole, natural, raw food is what dogs ate before the invention of kibble in the 1930's. Other canines eat raw meat e.g., wolves, foxes, coyotes, and they have not gone vicious or mean.

If you are still not convinced think about what happens when a person eats raw meat e.g., steak tartar or sushi. Do we go wild or get aggressive? No, of course not. Feeding an animal the way nature intended, will only add to its overall health and well-being. Research does indicate though, however, that behavioral problems may result from feeding an inadequate diet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hundene er blitt mye roligere, etterat vi startet med rått for. Tror det kommer av at de nyttiggjør seg foret på en mye bedre måte, enn de gjorde da vi foret med tørrfor. Er bare min mening da, har ikke noe vitenskap å vise til. :P

De er også mye bedre i hold,har en mye finere pels, virker gladere og mere fornøyd, og det beste av alt, ingen fising, og minimalt med møkk og plukke opp. Det har litt å si, når man er omgitt med store hunder. :P

Anbefaler v. og h. til alle jeg kjenner, og selvfølgelig til valpekjøperne.

Jeg tror du kommer til å bli veldig fornøyd om du bytter over, og du får i hvertfall ingen villhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hunden drept og spist et dyr før så tviler jeg på at den ser sammenhengen mellom rått kjøtt og levende dyr. Hunden vet ikke hvilket dyr den spiser når den bare får servert en del av det, den vet nok mest sannsynlig ikke at det er et dyr den spiser. Hadde hunden hatt slike egenskaper så burde den også kunnet sammenligne smaken av kylling i tørrforet med en levende kylling.

Vet ikke hva du kan si til venninnen din for å berolige henne, men får du ikke overbevist henne hadde jeg ikke fortalt henne om forbyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gammel myte at når hunder får rått kjøtt og blodmat så blir de gale og vil tørste etter menneskeblod :rolleyes:

Jeg har hørt bakgrunnen for denne myten forklart slik: Det ble i sin tid forært det franske hoff noen staselige og vakre hunder som en gave fra et fjærnliggende asiatisk land. Disse hundene var så dyrebare og flotte at de måtte få det fineste av rått kjøtt og blodmat. Men siden hundene var oppvokst på en streng vegeteriansk diett fikk de store problemer med magen av brå overgang til ren kjøttdiett. Hundene var kraftige og massive (tibetanske mastiff?) manglet opdragelse og ble "ville" etter kjøtt og blod.

Personlig synes jeg mindre om pipeleker til hund, da jeg har sett et par foruroligende gira bikkjer som aldri blir ferdig med å drepe pipeleken sin. :P

Rått kjøtt vile jeg ikke vært redd for å gi hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ei veninne av meg tør ikke fore hunden sin på rått kjøtt,hun mener det oppmuntrer bite lyst og at hunden da lettere vil angripe mennesker og andre dyr.

Det hadde visstnok skjedd med en hund hun kjente.

Min forrige hund var en særdeles vaktsom sør-afrikansk mastiff. Min nåværende hund er en like vaktsom nord-afrikansk mynde. Begge to har vært råfôret siden dag én. Ingen av dem har vist noen tegn til overdrevet bitelyst eller vilje til å bite mennesker eller andre dyr.

Hvem ville du egentlig tro var mest blodtørstig: en hund som får blodig kjøttmat hver dag, eller en hund som aldri får det....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem ville du egentlig tro var mest blodtørstig: en hund som får blodig kjøttmat hver dag, eller en hund som aldri får det....?

Den der opphever seg selv.

Man kan ikke ha lyst på noe man ikke vet hva er.

Men dog. Mener jeg ikke at man blir blodlysten av å spise kjøtt.

Forøvrig, er det bare vås/oppspinn/tull/fanteri.

Historien hennes har ugler i mosen, det er ikke fare på fære om du benytter deg av kjøttmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...