Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er jeg lei...


Tonje

Recommended Posts

ja nå er jeg skikkelig lei..Ike er skikkelig kresen i matveien,så da jeg hørte så mye bra om olivers(god smak blandt annet),så bytta jeg ut josera med det.Men matlysten til bikkja er den samme..Jeg synes han spiser for lite,og bæsjer alt for mye,pluss at det sjeldent er skikkelig fast avføring. Så nå sitter jeg å prøver å finne ut av hva slags for vi skal prøve nå. Ei vennine var her noen dager med ei tispe som ble fora på spesific,og Ike gikk å stjal av den maten en god del,men vet ikke om det var fordi han likte det eller bare fordi han ikke ville at tispa skulle ha det :rolleyes: Noen her som bruker det foret? eller er det noen som har andre tips til foring til ekstremt kresen hund? Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her.

Hadde selv kresen hund før og jeg skulle ønske at jeg visste om dette foret tidligere så hadde jeg sluppet unna masse bekymringer og ekstra kostnader.

Balder danser med hele kroppen når det er mattid, men han er ikke kresen heller da :P

Hadde glemt og tine opp mat til han en dag og ga han derfor tørrfor som ikke har blitt brukt opp før jeg sluttet med det. Han spiste til slutt, men ikke før han hadde demonstrert at dette ikke var godt nok i en times tid :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Nå har jeg ordnet med to pølser til Ike så nå blir han vell glad. Vom og hundemat:) Men jeg må jo si Ike har jo lagt på seg fint etter at du begynte med Olivers også. Men greit å ha litt variasjoner i kosten til tider også. Mange mynder blir fort matleie og da må man prøve litt andre ting for å få opp matlysten.

Lykke til Tonje med spisinga til Ike.

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nå er jeg skikkelig lei..Ike er skikkelig kresen i matveien,så da jeg hørte så mye bra om olivers(god smak blandt annet),så bytta jeg ut josera med det.Men matlysten til bikkja er den samme..Jeg synes han spiser for lite,og bæsjer alt for mye,pluss at det sjeldent er skikkelig fast avføring. Så nå sitter jeg å prøver å finne ut av hva slags for vi skal prøve nå. Ei vennine var her noen dager med ei tispe som ble fora på spesific,og Ike gikk å stjal av den maten en god del,men vet ikke om det var fordi han likte det eller bare fordi han ikke ville at tispa skulle ha det :rolleyes: Noen her som bruker det foret? eller er det noen som har andre tips til foring til ekstremt kresen hund? Alle tips mottas med takk!

Hva med å ta med hunden din til veterinæren og sjekke at den er helt frisk? Ta noen blodprøver, ta med urinprøve og det som hører med? Det er ikke noe poeng å stadig bytte fôr, da det ødelegger mage/tarm-bakteriefloraen. Spiser lite, mye og dårlig avføring klinger dårlig i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker er vel ikke Ike så veldig gammel, og det er veldig vanlig for unge hannhunder å ha dårlig appetitt :D

I så tilfelle er mine hanner meget uvanlige, for de har kjempeappetitt fra de er helt små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har vi prøvd vom og hundemat,og han spiste det med nokså god apetitt.

Takk for tipset Aud, men tror kanskje det ble litt dumt skrevet av meg,det virker jo som om han ikke spiser i det hele tatt,men det gjør han,bare ikke så mye som jeg kunne tenkt meg at han skulle ha spist :) Han går jo ikke ned i vekt,så da må han jo få i seg nok,eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta med hunden din til veterinæren og sjekke at den er helt frisk? Ta noen blodprøver, ta med urinprøve og det som hører med? Det er ikke noe poeng å stadig bytte fôr, da det ødelegger mage/tarm-bakteriefloraen. Spiser lite, mye og dårlig avføring klinger dårlig i mine ører.

Å skifte matvarer ødelegger ikke mage-/tarmfloraen mer for hunder enn det gjør for mennesker. Tvert imot, mangelen på variasjon er hovedgrunnen til at hunder ikke tåler variasjon. Egentlig veldig logisk, hvis man tenker seg om...

Fôrer man bare på én ting, ender man dessverre ofte med at hunden blir avhengig av nettopp dette. Et fordøyselsessystem som aldri opplever variasjon vil lett få problemer med å gå over til noe nytt. Jeg for min del fôrer med V&H kombinert med et stort utvalg av rå kjøtt- og fiskeråvarer. Og jeg har aldri opplevt noen problemer med å innføre noe nytt, hverken for min nåværende eller min forrige hund. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte matvarer ødelegger ikke mage-/tarmfloraen mer for hunder enn det gjør for mennesker. Tvert imot, mangelen på variasjon er hovedgrunnen til at hunder ikke tåler variasjon. Egentlig veldig logisk, hvis man tenker seg om...

Fôrer man bare på én ting, ender man dessverre ofte med at hunden blir avhengig av nettopp dette. Et fordøyselsessystem som aldri opplever variasjon vil lett få problemer med å gå over til noe nytt. Jeg for min del fôrer med V&H kombinert med et stort utvalg av rå kjøtt- og fiskeråvarer. Og jeg har aldri opplevt noen problemer med å innføre noe nytt, hverken for min nåværende eller min forrige hund. Heldigvis!

Hvor tar du dette fra da? Enhver som kan noe om fôring av hund sier stikk imot av hva du sier her. Du ødelegger faktisk mage/tarm-bakteriefloraen ved hyppig fôrskifte, og en hund har ikke brehov for variasjon i kosten slik som osss mennesker. Det skal finnes alt hunden trenger i et ferdig hundefôr.

Så dette kan du helt tydelig ingenting om. Jeg antar at fagpesonell innen fôring på hund er mere å høre på enn legfolk som har fått en fiks ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har vi prøvd vom og hundemat,og han spiste det med nokså god apetitt.

Takk for tipset Aud, men tror kanskje det ble litt dumt skrevet av meg,det virker jo som om han ikke spiser i det hele tatt,men det gjør han,bare ikke så mye som jeg kunne tenkt meg at han skulle ha spist :P Han går jo ikke ned i vekt,så da må han jo få i seg nok,eller?

Etter at det endelig, etter mye om og men, kom fram hva VH inneholder av vitaminer etc. så anbefaler jeg ikke lenger dette fôret. Hvis noen lurer på hvorfor, så kan man lese tråden om fôring/avl og oppdrett, og skrive evt. kommentarer basert på temaet der.

Jada, når han ikke går ned i vekt, får han i seg nok mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hunden min Royal Canin Sensible Maxi.

Kjøpte det pga. jeg tordde han hadde flassproblem (samme dagen som jeg hentet han) :)

viste seg at han ikke hadde det dagen etterpå, etter en dusj..

men, men.. han liker nå det foret veldig godt.

550kr kostet det vel for 15kg, som iflg. tabellen skal vare i underkant av 40 dager, ved 1-2 timer mosjon. (32kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du dette fra da? Enhver som kan noe om fôring av hund sier stikk imot av hva du sier her. Du ødelegger faktisk mage/tarm-bakteriefloraen ved hyppig fôrskifte, og en hund har ikke brehov for variasjon i kosten slik som osss mennesker. Det skal finnes alt hunden trenger i et ferdig hundefôr.

Så dette kan du helt tydelig ingenting om. Jeg antar at fagpesonell innen fôring på hund er mere å høre på enn legfolk som har fått en fiks ide.

Nå er jeg like "legfolk" som deg, Aud, men min Gubbelille hadde aldri problemer med magen (bortsett fra når han var valp, da spiste han gråstein), til tross for stadige fôrskifter. Nå var han en sær hund, som i perioder bare spiste en gang hver tredje dag, og i jakten på å finne fôret han gadd å spise i det minste annenhver dag, så var vi sikkert innom de fleste fôrtyper på markedet, inkludert "søplefôr" som Pedigree Pal, Labb og Chappi (jepp, han hadde sine øyeblikk hvor han ikke gadd å spise boksemat heller). Han fikk i tillegg (når han gadd å spise) restemat som grillmat, pizza, kyllingvinger osv.. Han var en sunn og frisk hund nesten hele sitt liv.. (og jeg tviler på at de forkalkningene han fikk etter en bilulykke hadde noe med fôring å gjøre?)

Tispa jeg har nå, som spiser alt hun får tak i, har heller aldri problemer med magen.. Herverket hadde heller aldri problemer med magen, til tross for sin ekspertise i å stjele mulig rart.. Jeg hadde trodd han ville fått diare av nesten en kilo kjøttdeig eller de to adventskalenderene med sjokolade han fikk tak i, men nei.. Han var fin i magen han og..

Ikke det at jeg mener at man skal bytte fôr bare for å bytte fôr, men å kategorisk hevde at hunder blir dårlige i magen fordi at de ikke tåler fôrskifte noe særlig, at de ikke har behov for variasjon, og alt en hund trenger finnes i ferdige hundefôr.. Noen hunder (som hos mennesker) har sarte mager, allergier, whatever, og burde få samme fôr hver dag.. Men noen hunder både tåler og liker variasjon i kosten, uten at de får diare eller mangelsykdommer av det (er min påstand :) )

Fagpersonell innen fôring på hund, jobber ikke de stort sett i firma som produserer hundefôr, forresten? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, ville no bare si at det er viktig å fore til faste tider, samt ta vekk maten etter ca. 10 min (om det ikke spises opp) Kan også være lurt å blande i litt leverpostei/våtfor en gang i blandt. Kjøp også litt frysetørret vom og strø over som krydder. På den måten blir det spennende for hunden og man forhindrer forhåpentligvis at hunden blir matlei. Viktig å ikke gi alt for mye "snop" i mellom måltidene også :icon_redface:

Lykke til!

(Min erfaring er at en frisk hund alltid spiser tilslutt, men er jo forståelig at de går lei vanlig tørrfor om de får det dag etter dag....!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...