Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur - atter en gang


Recommended Posts

Jeg har noen spørsmål om bur:

- Har dere bur for ulikt bruk, f.eks ett for reise og ett for sove, eller bruker dere ett og samme bur til alt?

- For flyreiser, er det noen bur som er "mer godkjent" enn andre? Er det noen bur jeg IKKE kan bruke om hunden for eksempel må reise ikke-cabin?

- Og hvor stort skal buret være i høyde? Si at hunden er 60 cm, hvilken høyde på buret bør jeg da gå for? Og kjøper dere "voksenstørrelse" med en gang, selv om dere får hunden som valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål om bur:

- Har dere bur for ulikt bruk, f.eks ett for reise og ett for sove, eller bruker dere ett og samme bur til alt?

- For flyreiser, er det noen bur som er "mer godkjent" enn andre? Er det noen bur jeg IKKE kan bruke om hunden for eksempel må reise ikke-cabin?

- Og hvor stort skal buret være i høyde? Si at hunden er 60 cm, hvilken høyde på buret bør jeg da gå for? Og kjøper dere "voksenstørrelse" med en gang, selv om dere får hunden som valp?

Jeg har to sorter bur.. Har sveisede bilbur i bilen og vari kennel flykasser inne. Nå sover mine løse i hele hybelleiligheten, men jeg bruker å ha de i buret når de er alene hjemme. Spesielt huskyen har en lei tendens til å ramponere hybelleiligheta når hun er alene..

Vari-buret er godkjent for fly og passelig stort for mine hunder til å reise med. Har str Large, huskyen er ca 60cm høy og bruker halve plassen i buret til å ligge på, og aussien er for tiden ca 50cm høy men vokser ennå litt (er 6,5mnd). De vokser jo kjapt første året, så jeg har kjøpt voksenstørrelse med en gang.

En ting som kan være greit å tenke på er noen typer fly som feks Wideroe bare tar vari kennel kasser opp til str Large. XL blir for stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan være greit å tenke på er noen typer fly som feks Wideroe bare tar vari kennel kasser opp til str Large. XL blir for stort...

Det var et godt tips! Det er slikt jeg ikke ville tenkt på før jeg eventuelt sto der med et for stort bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett bur, og det er et spesialsveiset et til bilen. Hundens sikkerhetssele :D

Buret er ikke særlig stort, men slik at hunden kan reise seg og snu seg, men så ligger ikke hunden så veldig mye der heller.

Inne slipper hunden å ligge i bur :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tøybur som jeg har stående på kjøkkenet og to stålbur stående på hunderommet. De står hele tiden åpne så de går å legger seg der når de vil. :wub:

Tøyburet bruker jeg også på utstilling.

Har også et Atlas 40 bur som jeg av og til bruker på utstilling også.

Også har jeg et Atlas 30, som jeg brukte til de som valper, men syns det er litt knapt nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et atlas 30 bur som egentlig er for lite til Ero, men som jeg bruker i bilen nå. Jeg føler ikke han trenger all verdens plass i bilen, han kan stå oppreist i bilburet, dessuten er han ikke så mye i bilen at det gjør noe. Inne har jeg et atlas 40 bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg har et vari kennel bur som tispen sover i, og er i mens jeg er vekke. Hannhunden har stålbur.

-I bilen bruker jeg stål bur som kan legges sammen.

-Har også et stort tøybur som jeg bruker når jeg er på utstillinger og konkurranser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stålbur i bilen..et lavt et slik at han akkurat får reist seg (han klarer å sitte med hodet bøyd) og det er akkurat plass til at han kan ligge der.Jeg er ikke noe for store bilbur.Noen bilbur er så store at man kunne like gjerne hatt bikkja løs.

Inne har jeg et stort stoffbur som står oppe.Han velger stort sett å sove der om natten men kan tusle ut og inn som han vil.Det bruker vi også når vi er på utstilling veldig lenge av gangen og ha (og jeg )trenger å slappe av i mellom og når vi er på besøk hos folk som ikke vil ha et belgerkrapyl rundt seg hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 bur til Miko.

Et stål bur som står på soverommet, altså han sover i det om natta.

Et plast bur i bilen.

Et stoff bur som jeg skal bruke på utstilling og når jeg sover borte, for det er lett ta med seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har tre bur :P

1. Står i garagen..Gammelt og rustent, bruker det ikke

2. I bilen

3. Til utstillinger, lange reiser osv.

Bruker kun bur i bilen. Milo skadet seg på buret som unghund, og får fnatt når det settes i gangen. Han går fritt i hele huset.

+ At har netopp kjøpt et tøybur som skal brukes til hundeleirer, utstillinger osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så ny i gamet, at jeg må jo bare spørre jeg da og håper dere bærer over med maset mitt:

- Hvorfor brukes tøybur til ustillinger?

Hmm, det er vel ikke noen spesiell grunn annet enn at det er lettere å ta med seg, ikke så tungt å bære.

Har selv kjøpt et stoffbur nå, som jeg skal ha med neste helg i letohallen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Og hvor stort skal buret være i høyde? Si at hunden er 60 cm, hvilken høyde på buret bør jeg da gå for?

Burstørrelser etter dyrevernloven ( for bur som skal brukes som oppholdsrom - gjelder ikke reisebur etc):

Skulderhøyde opptil 40 cm:

Areal: 1m2

Ingen sider kortere enn 80 cm

Høyde minimum 80 cm

Skulderhøyde mellom 40-65 cm:

Areal: 1,5 m2

Ingen sider kortere enn 100 cm

Høyde minimum 120 cm

Skulderhøyde mer enn 65 cm:

Areal: 3 m2

Ingen sider kortere enn 120 cm

Høyde minimum 150 cm

Ellers så vet jeg ikke så mye om bur da vi aldri har brukt det. Vi har ikke plass til bur i bilen så vi bruker sikkerhetsseler istede. Men det blir bur når vi får kvittet oss med bilen vi har nå å kjøpt en mer hundevennlig en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burstørrelser etter dyrevernloven:

Skulderhøyde opptil 40 cm:

Areal: 1m2

Ingen sider kortere enn 80 cm

Høyde minimum 80 cm

Skulderhøyde mellom 40-65 cm:

Areal: 1,5 m2

Ingen sider kortere enn 100 cm

Høyde minimum 120 cm

Skulderhøyde mer enn 65 cm:

Areal: 3 m2

Ingen sider kortere enn 120 cm

Høyde minimum 150 cm

Ellers så vet jeg ikke så mye om bur da vi aldri har brukt det. Vi har ikke plass til bur i bilen så vi bruker sikkerhetsseler istede. Men det blir bur når vi får kvittet oss med bilen vi har nå å kjøpt en mer hundevennlig en.

Eh.. Er ikke dette reglene til hvor store bur det skal være i dyrepensjonat o.l.? Det er ikke reglene for hvor store reisebur skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Er ikke dette reglene til hvor store bur det skal være i dyrepensjonat o.l.? Det er ikke reglene for hvor store reisebur skal være?

Det lurer jeg og på...dette kan da ikke være reiseburmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Vi tenker på bur først og fremst til reise, men også fordi enkelte anbefaler det som hundens egen plass/sovested i huset. Det er ikke snakk om oppholdsrom, men blir eventuelt et sted hunden kan trekke seg tilbake om den trenger en pause fra oss.

(Og siden jeg skal gå og være valpesyk i vel 7 måneder - med den tiden jeg har ventet allerede er det omtrent som et svangerskap! - så er det vel fare for at hunden kan trekke et sted å gjemme seg... å-kosemose-gissegasse-skjønnenønne-valpen!) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...