Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Mulig, siden jeg ikke får opp linken. www.spoor.io ? Får bare "denne siden har ingen URL redirect".
  2. Linken din virker ikke. Om hunden stikker av så er det kanskje uansett greit å bruke langline. Nå er det i alle tilfelle båndtvang, så det er jo en stund til det er aktuelt å gå løs igjen. Ellers får du jo kjøpt gps-halsbånd på de fleste jaktforretninger. Usikker på om alle kan brukes med mobil. Men jeg vet uansett ikke om jeg ville sluppet en døv hun løs avgårde på egenhånd, da har du jo ingen kontroll på hunden om du ikke kan kalle ham inn.
  3. Høres mest ut som en unghund som ikke har hverdagslydigheten inne enda. Først og fremst bør ikke hunden få lov til alt dette. Om hunden løper bort til andre folk (eller dyr, for den del) bør han være i bånd eller langline så han ikke får muligheten til det. Selvkontroll og innkalling må trenes masse på separat, også det å roe seg ned. Om han ikke roer seg ned og hører på fører bør han tas bort fra situasjonen. Hovedprinsippet her er først å ikke la hunden få muligheten til å gjøre "feil", og deretter å lære den hva som er riktig adferd (ta kontakt med fører, komme på innkalling, legge seg ned/slappe av osv). Du finner flere tråder om rotrening og passeringstrening under hundetrening på forumet her, og flere tråder om unghunder med lignende utfordringer. Det krever mye jobb og at fører er konsekvent, men veldig deilig å ha en veloppdragen hund som ikke løper avgårde, trekker i båndet og slapper av.
  4. Malinois er en arbeidshund med stor utholdenhet, de SKAL ha mye energi. Og om eier ikke gir dem aktivisering for å få ut denne energien så ordner de det selv. Alt i hverdagen må også trenes på, både hjemme og utenfor huset, ikke bare på treningsplassen. Det samme med selvkontroll og lydighet. Men lite av dette hjelper hvis ikke hunden får nok aktivisering både fysisk og mentalt.
  5. Mye lettere å svare på om du sier hvilket merke og modell det er. Sjekket prisjakt.no?
  6. Han er i puberteten, på vei til å bli voksen og få egne meninger, og et annet forhold til andre, voksne hunder. Ikke gi de mat sammen. La hunden din få være helt trygg på at ingen får muligheten til å ta maten hans.
  7. simira

    Aggressiv valp?

    En valp på 3 mnd er ikke dominant. Derimot er den antageligvis uoppdragen og usikker på sin helt nye livssituasjon, og tar ikke signalene fra din hund når den sier at det er nok. Det er opp til dere eiere å sørge for at valpen ikke blir for masete på unghunden og respektere når unghunden gir signaler om at den ikke vil ha valpen i nærheten. Jobb med å lære de å slappe av i nærheten av hverandre, og gi de fred fra hverandre i perioder. En unghund på halvannet år er langt fra voksen enda og skal ikke ha jobben med å oppdra en valp. Og for all del, gi valpen tid til å slå seg til ro i sitt nye hjem uten for mye mas og styr de første dagene.
  8. Sært at de beskriver edderkopper under skadedyr på den linken. I Norge er de jo tvert imot ikke skadelig for noe særlig mer enn innsekter. Jeg er heller ikke særlig begeistret for dem, men greier å leve med dem i viten om at de spiser insekter jeg ikke vil ha i huset mitt. Hm, vrien om du ikke finner næringsgrunnlaget deres, kanskje. Min første tanke er "hvem spiser edderkopper". Kanskje du trenger flere dyr.
  9. Det står det ikke lengre, og de har fjernet alle spørsmål om sidene (så langt jeg kan se uten å være innlogget på fb ihvertfall)... ikke særlig profft. Sidene er nå et virvar av gammelt innhold og dårlig struktur. Noe er verdifullt og noe er fullstendig utdatert og/eller spam. Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å bruke en time eller to på å fjerne det som ikke lengre fungerer.
  10. Vanlig er det vel ikke, men noen ganger dukker det opp en kombinasjon av øvelser som av en eller annen grunn blir en utfordring for mange, eller andre forhold som påvirker. Det vil si, i elite er det ganske vanlig, og kan lett skje i klasse 3 også. Sjeldnere i de lavere klassene, på grunn av muligheten til repetisjon. Gratulerer med gode resultater!
  11. Godt gjennomført arrangement! Jeg hadde av naturlige årsaker ikke så mye tid til å si hei, men hyggelig å se dere som var der.
  12. Startnummer sendes sjelden ut på forhånd, noen steder får du utdelt ved registrering, andre på briefing. Noen steder ikke i det hele tatt. Kle deg etter været, husk på at du kan bli kald ved venting/stillesitting om det ikke er sol. Husk solkrem og myggmiddel også. Og regntøy, hvis det er det minste fare for regn. Når du skal møte opp kommer an på hunden din og hvor lang tid han trenger til å bli kjent med området og varme opp. Du har antageligvis fått en oppmøtetid, og da bør du og hunden være klar til start (eller ihvertfall briefing). Om du trenger 20 minutter, en time, eller to, vet du best selv. Tenk også på at hunden kan bli sliten av å være på stevneområdet lenge før start, spesielt hvis dere er ferske, så ikke kom fire timer før dere skal starte. Beregn god tid på veien om du ikke har vært der før. Lykke til!
  13. Jeg tenkte også på det med kniven. Selv om jeg hadde hatt samekniven i beltet på skogstur så må jeg innrømme at det nok ikke ville vært det første som slo meg å bruke hvis en rottweiler kom og angrep. Men det er mange hull i historien her, utover tilsynelatende ymse holdninger hos begge hundeeierene.
  14. Det luker litt rart i hagen vår, synes Odin og Kovu. Vi hadde nemlig kaffeslaberas i hagen i dag! Takk for besøk, veldig hyggelig og morsomt med underholdning i egen hage. http://simira.net/gallery/Hund/20170519-NoorInca/ Godbit, plz! Vi bare står her og er søte, vi. Den rota var interessant. De ble slitne, til slutt. Litt ihvertfall.
  15. Grei og nøktern forklaring fra Petter da.
  16. Jeg fikk se det. Tipper det kommer litt an på nettleser og innstillinger. Litt ustrukturert, men ikke helt usaklig artikkel.
  17. Induksjon er fint, men få gjerne med knapper/brytere. Touchpanel PÅ selve komfyrplaten er noe drit da ting går i spinn hvis en gryte havner litt oppå trykkflaten.
  18. Om han er i bånd når disse situasjonene oppstår så håper jeg ikke at han leker med andre hunder når han er i bånd. Det er ofte en kilde til konflikt og lett at hundene vikler seg sammen og kan bli redde, sinte og/eller skadet. Men om det er på tur eller i andre sosiale situasjoner så er den enkleste løsningen som sagt stort sett bare å gå unna på litt avstand.
  19. Til min bruker jeg ofte de som heter micro trainers. Men hvis hunden spiser tørrfôr så kan du godt bruke det også, så lenge hunden vil jobbe for det. Selvlaget er også praktisk med tanke på at man kan lage så store eller små man vil ha de selv.
  20. Å legge ham ned har ingen hensikt, tvert imot kan han føle at du setter ham i en veldig sårbar situasjon når dere er rundt andre. Til dels det samme når du løfter ham opp. Når han blir for ivrig rundt andre hunder og folk så ville jeg tatt ham i bånd og bare gått et stykke unna. Om du holder ham fast og det er fullt liv rundt så er det klart det er vanskelig for ham (selv om han etterhvert må lære å tåle det også). Du kan trene på at han skal sitte mellom bena dine når du setter deg på huk, så kan du holde ham i ro der ved behov når det ikke er mulig å gå unna på avstand. Stryk ham med en hånd på brystet for å roe ham ned.
  21. Alt mulig, kurs og adferdsspesialister? Jeg er ETT kurs nevnt, der instruktør ikke var kompetent til å hjelpe dem overhodet og viste dem bort? Og "hundefolk mener". Det gjør jo vi også, men ingen her kan faktisk hjelpe dem uten å ha sett hund og eier og hvordan de (ikke) fungerer i hverdagen. Og fortrinnsvis ha både formell kompetanse og erfaring med slike hunder. Jeg mener ikke at hunden skal reddes for enhver pris, men om de IKKE har fått vurdering og hjelp av en kompetent hundetrener så synes jeg det er verdt forsøket før sprøyta settes. Om de derimot har vært gjennom 15 adferdseksperter så ville jeg ikke vurdert å holde hunden i live, nei. Hvor i landet er du? Nina Haaland hos Hund i Fokus er en av de bedre jeg har vært borti (har selv en hund jeg har vurdert avliving av pga hundeaggresjon, han var aldri så ille som din, men er i alle tilfelle ganske fin nå). Hun holder til i Darbu/Hokksund. På østsida har du Carola i Råde hundeskole. I Stavanger har du Arne Aarrestad, Siddis hundeskole (de har utdanning og flere flinke folk). Kjersi fra DogAcademy Norge holder til i Oslo-området og er også veldig flink. Men igjen, kommer litt an på hvor i landet du er.
  22. Jeg er i prinsippet enig, men får litt vagt inntrykk av hva som er prøvd her. Et hundekurs med såppas dårlig tilrettelegging at hunden blir vist bort er ikke særlig ok. Hvis dette ikke er forsøkt jobbet med av noen som har kompetanse på problemadferd og hundetrening så kan det være mange muligheter for å jobbe med denne hunden. I tillegg til en grundig sjekk hos veterinær ville jeg tatt kontakt med god adferdsekspert for å se på hunden hjemme og hjelpe med et treningsopplegg. Er dette faktisk prøvd, og smerter og sykdom kan utelukkes, så er jeg enig i at avliving bør vurderes sterkt. Jeg ville ikke omplassert en hund som allerede har bitt flere ganger.
  23. Hvis du søker etter tråder med "biler" i tittelen på forumet her så får du opp flere tråder som tar opp samme problem. Du kan sikkert finne noen gode råd og tips der.
  24. Ja, da har du jo valgt en rasekombinasjon som er avlet for høy aktivitet. Får han noe mental akvitisering? For det kan godt være at det hjelper vel så mye.
  25. I prinsippet enig, og de fleste hunder greier seg fint en dag eller to uten mat - men - det er en stund siden de fleste hunder levde på den måten du snakker om. Selv gatehunder/"villhunder" i dag spiser nok mer regelmessig fordi de henger rundt mennesker og ikke ute i naturen langt fra sivilisasjon. Så vi snakker noen århundrer med utvikling av hundefordøyelsen her. Samt at hunder som i utgangspunktet er vant til å få mat regelmessig fra valpestadiet er tilvennet det. Det ville nok fungert dårlig om de plutselig fikk mat en gang eller to i uka. Løvene i dyrehagen likeså (der varierer det vel litt på steder om de får mat hver dag, vel å merke).
×
×
  • Opprett ny...