Gå til innhold
Hundesonen.no

Avliving av valper.


Ulvinne

Recommended Posts

Nei, selvfølgelig ringer man ikke rundt å spør om å få en valp gratis fordi man ikke har råd til å kjøpe en, men man trenger da virkelig ikke å være "formuende" for å kunne gi hunden ett godt liv. Jeg har en sparekonto, men det er sjelden penger der, men skjer det noe med min hund, så ordner jeg alltid penger på ett eller annet vis. Jeg mistet brått min hund for ett par år siden. Brukte mange tusen for å prøve å redde henne, men dessverre gikk ikke det. Jeg mistet hunden, og tusenlapper jeg IKKE hadde, men til tross for det gikk jeg allikevel hen å kjøpte meg ny hund bare uker etter, for penger jeg heller IKKE hadde. Snille foreldre som hjelper til i en krisesituasjon med rentefrie lån, er gode å ha.

MEN man hører stadig om de som roper ut sin fortvilelse, fordi hunden trenger en operasjon, og så har de ikke penger. "Hunden er ikke forsikret, jeg er student, og barnet mitt må ha ny barnevogn". Har man så dårlig råd at man ikke har råd til forsikring, og VET at det ikke er noen som stiller opp i krisesituasjoner, ikke er kredittverdig til å få lånt litt penger, da bør man faktisk revurdere hundekjøpet.

Det er vel ingen her som har sagt at man må ha en formue i banken og tjene x antall kroner pr år for å ha hund. Endel her leser ofte litt annet enn det som står i innleggene...

Poenget er, at dersom man ikke har noen mulighet til å skaffe/spare opp penger til å kjøpe valpen man virkelig ønsker seg så bør man tenke gjennom om man har mulighet til å takle uforutsette ting.

Har man mulighet til å gi hunden det den trenger på alle områder så er det jo ikke noe problem.

Det er dem som ikke har mulighet til å gi hunden alt den trenger som ikke burde ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Diskuterer vi plutselig deg spesifikt nå eller diskuterer vi fortsatt generellt?Hvis du tar alle de pengene du bruker la si, i løpet av et år, på hunden din og putter på bok så har du råd til en ny hund sant? Du tror ikke at hunder er en engangsinvestering?Og du sier jo selv at du har tilgang på penger blir det krise?Hvis du gidder å lese med litt mer åpne øyne så ser du at jeg ikke påstår man skal ha 10 000 på bok?

Vel, det har ikke jeg...bortsett fra et eventuell høyrentelån i den ordentlige banken.Jeg har ingen i familien som kan hjelpe meg skulle det knipe, ikke har jeg rike venner heller så sånt sett er vel jeg mer ute å kjøre enn deg skulle det skje noe alvorlig som forsikringen ikke dekker.Men jeg hadde ordnet det på et vis..På samme måte som jeg ordner det på et vis hvis jeg plutselig finner ut at jeg skal ha en valp til 9000,- i år.Jeg hadde ikke kjøpt valper til "dumpingpris" i stedet.

Nei og ja, vi diskuterer ikke meg spesielt tror jeg, men jeg, på samme måte som at du bruker deg som eksempel, bruker meg selv som eksempel.. Og ja, hvis jeg hadde spart alt det jeg brukte på hund i løpet av ett år, hadde jeg antagligvis hatt råd til 2 fullpris valper..Det ville aldri skjedd da, det er alltids noe å bruke penger på fremfor å sette inn 200 kr her, 50 kr der, 500kr da osv.. Jeg har forøvrig aldri kjøpt valp til "dumpingpris" bare fordi at det var til dumpingpris heller..

Jeg har 0 kr på sparekonto men ville jeg hatt en hund som kostet 10 000,- så ville jeg enten ha spart de månedene det tok meg å spare de pengene eller gjort en avtale med oppdretter slik at jeg nedbetalte de pengene.Sannsynligvis det første med mindre det var en oppdretter jeg kjente.Når folk sier de ikke har råd til en hund til fullpris så skurrer noe i mine ører..kanskje man ikke er intressert nok? Eller kanskje man ikke skjønner hvor mye en hund faktisk kan koste?

Her siterer du mitt innlegg.. Og jeg har ikke råd til å kjøpe en hund til 10000kr så sant jeg ikke får en svært snill nedbetalingsavtale.. Ergo reagerer jeg på avslutningen din, og mener fortsatt at de eneste gangene det er bra å generalisere, er når man trener hund.. Det er det som er poenget mitt når jeg bruker meg selv om eksempel.. Du skreiv forøvrig tidligere:

Btw..enig med Belgerpia når det gjelder pris..har du ikke råd til å gi full pris for en hund så har du ikke råd til hund.Punktum.

Pan kostet meg 25000,- i en 4 måneders periode..

Sier du ikke her at folk som ikke har råd til å kjøpe hund til full pris, har ikke råd til å ha hund?

Nettopp...så spar da?Har man lyst på hund så har man vel gjerne lyst på hunden lenge nok til å rekke å spare opp eller? Jeg er ikke rik jeg heller (overhodet ikke...) men jeg har da penger til å spare opp til en hund og jeg er kredittverdig nok til å få ordnet penger kjapt er det krise.Jeg pratet med en dyrlege engang som sa at det var ufattelig mange som måtte avlive bikkja fordi de ikke hadde råd til å betale for enkle ting som benbrudd o.l...Sånt må man bare klare.

Okay, her er det stort sett snakk om prioritering, sant? Noen syns det er bedre å avlive fremfor å behandle, noen trenger ikke engang å ha dårlig råd for å velge avlivning fremfor behandling.. Det finnes de som forer med Labb eller andre dårligere billigfor og ikke vaksinerer også, for å spare inn enn 100 lapp her og der også.. Folk som tjener dobbelt så mye som meg, syns det var hårreisende at jeg gadd å bruke 250 kr på akupunktur til Gubbelille hver 4.uke, han var tross alt 11 år gammel, hva er poenget med å betale for å behandle en "så gammel" hund? 250 kr!

Vi hadde forøvrig en hund på karantenestajonen, hvis eier spinket og sparte sosialstønaden sin for å ha råd til å ha med hunden hjem til Norge, kom ikke å besøkte hunden sin mer enn 2 ganger på 4 mnd fordi hun heller sparte billettpengene så hun kunne betale karanteneoppholdet ans (hun fikk en veldig snill nedbetalingsplan) En hund hun hadde reddet fra et shelter i statene..

- Et par, hvor begge var i jobb, valgte å avlive sin hund fremfor å betale det det kosta å ha hunden i karantene.. Så at man har penger, er ikke det samme som at man vil bruke penger på dyrene sine.. Derfor får jeg bakoversveis av uttalelser som har kommet gjennom denne diskusjonen, som antyder at du må ha penger for å være en god hundeeier.. Det er ikke hva jeg har erfart.. Man må være interessert i å være en god hundeeier, for å være en god hundeeier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, her er det stort sett snakk om prioritering, sant? Noen syns det er bedre å avlive fremfor å behandle, noen trenger ikke engang å ha dårlig råd for å velge avlivning fremfor behandling.. Det finnes de som forer med Labb eller andre dårligere billigfor og ikke vaksinerer også, for å spare inn enn 100 lapp her og der også.. Folk som tjener dobbelt så mye som meg, syns det var hårreisende at jeg gadd å bruke 250 kr på akupunktur til Gubbelille hver 4.uke, han var tross alt 11 år gammel, hva er poenget med å betale for å behandle en "så gammel" hund? 250 kr!

Vi hadde forøvrig en hund på karantenestajonen, hvis eier spinket og sparte sosialstønaden sin for å ha råd til å ha med hunden hjem til Norge, kom ikke å besøkte hunden sin mer enn 2 ganger på 4 mnd fordi hun heller sparte billettpengene så hun kunne betale karanteneoppholdet ans (hun fikk en veldig snill nedbetalingsplan) En hund hun hadde reddet fra et shelter i statene..

- Et par, hvor begge var i jobb, valgte å avlive sin hund fremfor å betale det det kosta å ha hunden i karantene.. Så at man har penger, er ikke det samme som at man vil bruke penger på dyrene sine.. Derfor får jeg bakoversveis av uttalelser som har kommet gjennom denne diskusjonen, som antyder at du må ha penger for å være en god hundeeier.. Det er ikke hva jeg har erfart.. Man må være interessert i å være en god hundeeier, for å være en god hundeeier..

Jeg er helt enig i det du skriver her, at man har penger gjør ikke automatisk en person til en god hunde eier.

MEN, Hvis man ikke har mulighet til å skaffe penger på noen som helst måte (uansett hvor gjerne man vil) hvis noe skulle skje, så skal man heller ikke ha hund. Du er vel enig i det?

Det hjelper lite at hunden er det mest dyrebare man har hvis man ikke kan gi den det den trenger.

Enten spare/låne, et eller annet kan de aller fleste få til. Og da burde man også kunne klare å spare/låne til å betale kjøpe summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det du skriver her, at man har penger gjør ikke automatisk en person til en god hunde eier.

MEN, Hvis man ikke har mulighet til å skaffe penger på noen som helst måte (uansett hvor gjerne man vil) hvis noe skulle skje, så skal man heller ikke ha hund. Du er vel enig i det?

Det hjelper lite at hunden er det mest dyrebare man har hvis man ikke kan gi den det den trenger.

Enten spare/låne, et eller annet kan de aller fleste få til. Og da burde man også kunne klare å spare/låne til å betale kjøpe summen.

Hvor sannsynlig er det at man ikke klarer å skaffe penger på noen som helst måte uansett hvor gjerne man vil da? Men jo, da er jeg enig, da burde man ikke ha hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sannsynlig er det at man ikke klarer å skaffe penger på noen som helst måte uansett hvor gjerne man vil da? Men jo, da er jeg enig, da burde man ikke ha hund..

Takk, da er ihvertfall vi enige om akkurat det!

Det er faktisk folk som har hund som ikke har råd til å gi de det de trenger.

Kjenner ei som hadde en blandings hund, kjøpte blanding (1500,-) fordi hun ikke hadde råd til rase hund. Hun vaksinerte ikke hunden, kun av den grunn at hun ikke hadde råd. Hun kjøpte også billigste fôret, fordi hun ikke hadde råd til annet. Hun fikk litt problemer med å oppdra hunden, jeg foreslo å gå et kurs (etter å ha gitt henne utallige råd...) men hun hadde ikke råd. Denne hunden ble påkjørt av en bil, hunden var engstelig og slapp og spiste dårlig, jeg ba henne ta den til veterinær for sjekk, hun hadde ikke råd. Det endte med at jeg tok hunden til veterinæren og fikk den sjekket.

Jeg tror ikke dette er et unikt tilfelle...

I sånne tilfeller mener jeg at man ikke burde ha hund.

(men dette har jo egentlig ikke noe med tråden å gjøre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at jeg tydligvis utrykker meg fryktelig dårlig her..Ting blir jo oppfattet mye verre enn det var ment.

La meg formulere første innlegget på nytt: Som oppdretter ville jeg sannsynligvis ikke solgt til folk som ringte på valpene bare fordi de var billige..Eller som prutet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at jeg tydligvis utrykker meg fryktelig dårlig her..Ting blir jo oppfattet mye verre enn det var ment.

La meg formulere første innlegget på nytt: Som oppdretter ville jeg sannsynligvis ikke solgt til folk som ringte på valpene bare fordi de var billige..Eller som prutet.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at jeg tydligvis utrykker meg fryktelig dårlig her..Ting blir jo oppfattet mye verre enn det var ment.

La meg formulere første innlegget på nytt: Som oppdretter ville jeg sannsynligvis ikke solgt til folk som ringte på valpene bare fordi de var billige..Eller som prutet.

Jepp, det skal du ha for ;) hehe

Som oppdretter ville jeg sannsynligvis ikke solgt til folk som ringte på valpene bare fordi de var billige eller som prutet jeg heller.. Og som valpekjøper ville jeg ikke kjøpt hund av en oppdretter som avliver størsteparten av et kull fordi at de er blitt nærmere 3 mnd gamle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da er ihvertfall vi enige om akkurat det!

Det er faktisk folk som har hund som ikke har råd til å gi de det de trenger.

Kjenner ei som hadde en blandings hund, kjøpte blanding (1500,-) fordi hun ikke hadde råd til rase hund. Hun vaksinerte ikke hunden, kun av den grunn at hun ikke hadde råd. Hun kjøpte også billigste fôret, fordi hun ikke hadde råd til annet. Hun fikk litt problemer med å oppdra hunden, jeg foreslo å gå et kurs (etter å ha gitt henne utallige råd...) men hun hadde ikke råd. Denne hunden ble påkjørt av en bil, hunden var engstelig og slapp og spiste dårlig, jeg ba henne ta den til veterinær for sjekk, hun hadde ikke råd. Det endte med at jeg tok hunden til veterinæren og fikk den sjekket.

Jeg tror ikke dette er et unikt tilfelle...

I sånne tilfeller mener jeg at man ikke burde ha hund.

(men dette har jo egentlig ikke noe med tråden å gjøre...)

Må bare kommentere dette.... selv om det ikke har noe med tråden å gjøre.... Men altså, det er ALLTID mulig å skaffe penger hvis det kniper. I hvertfall hvis man har viljen på sin side samt ressurser til dette. Noe annet er bare tull... Men dette er min mening. Jeg valgte selv å få meg hund NÅ mens jeg er student fordi da har jeg mer tid til å følge ham opp enn hvis jeg var i fullt arbeid (er mor i tillegg, så dette med tid er et stort issue for meg :-)). Jeg skal love at det kniper økonomisk til tider, men når jeg har tatt valget om hund så må jeg følge dette opp. Selvfølgelig har jeg videre gardert meg, skulle Sofus komme utfor en ulykke eller lignende som vil koste flerfoldige tusen kr. (som jeg kanskje ikke har), så har jeg derfor forsikret ham. Så da slipper jeg å tenke på det til evt. dette må benyttes.

Så lenge man vil, så får man det til-mener jeg. Ikke noe slemt om din venninne, men jeg mener iaf at dette ikke burde vært noe problem what so ever! Har man forpliktet seg ved å få inn en hund i hus, om den så var gratis, kostet 1500 eller 10 000, så må man vite at man har muligheten (på en eller annen måte) til å skaffe de kroner det koster slik at pelsen får de nødvendige behov tilfredsstillt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere dette.... selv om det ikke har noe med tråden å gjøre.... Men altså, det er ALLTID mulig å skaffe penger hvis det kniper. I hvertfall hvis man har viljen på sin side samt ressurser til dette. Noe annet er bare tull... Men dette er min mening. Jeg valgte selv å få meg hund NÅ mens jeg er student fordi da har jeg mer tid til å følge ham opp enn hvis jeg var i fullt arbeid (er mor i tillegg, så dette med tid er et stort issue for meg :-)). Jeg skal love at det kniper økonomisk til tider, men når jeg har tatt valget om hund så må jeg følge dette opp. Selvfølgelig har jeg videre gardert meg, skulle Sofus komme utfor en ulykke eller lignende som vil koste flerfoldige tusen kr. (som jeg kanskje ikke har), så har jeg derfor forsikret ham. Så da slipper jeg å tenke på det til evt. dette må benyttes.

Så lenge man vil, så får man det til-mener jeg. Ikke noe slemt om din venninne, men jeg mener iaf at dette ikke burde vært noe problem what so ever! Har man forpliktet seg ved å få inn en hund i hus, om den så var gratis, kostet 1500 eller 10 000, så må man vite at man har muligheten (på en eller annen måte) til å skaffe de kroner det koster slik at pelsen får de nødvendige behov tilfredsstillt!

Ja, det var jo akkurat det jeg sa... Hun burde ikke hatt hund for hun hadde ikke resursene, og ikke hadde hun råd til forsikring heller...

Jeg har da aldri påstått at ikke studenter og andre med lite penger ikke bør ha hund.

Så lenge man kan gi hunden det den trenger så er det jo ikke noe problem.

Du skriver at det alltid er mulig å skaffe penger, flott at det er sånn for deg, men sånn er det absolutt ikke for alle!

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo akkurat det jeg sa... Hun burde ikke hatt hund for hun hadde ikke resursene, og ikke hadde hun råd til forsikring heller...

Jeg har da aldri påstått at ikke studenter og andre med lite penger ikke bør ha hund.

Så lenge man kan gi hunden det den trenger så er det jo ikke noe problem.

Du skriver at det alltid er mulig å skaffe penger, flott at det er sånn for deg, men sånn er det absolutt ikke for alle!

God helg!

Hehe, jeg tror nok at vi er enige men at jeg ikke klarer å skille mellom det å prioritere og det å ha ressursene tilgjengelig. Men meg om det!

God helg ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i slekta mi hadde valper. Men hun beholdte noen av valpene.

Det er jo teit og avlive de man ikke får solgt!Det er å leke med naturen! ;)

Useriøst!Man kan ikke bare gjøre sånt. Hvis valpene var alvorlig syke har det vært greit.

synes dama ikke burde hatt valper i huset!

Endret av Mod: Bruk av overdrevne tegn blir sett på som skriking. Ikke gjør dette. Vennligst les Sonens Retningslinjer øverst til venstre snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt av dette her og synes det er opp til hver enkelt og bruke fornuften sin når det gjelder hundekjøp vs.økonomi.

Selv er jeg meget sparsommelig,og kan uten ogomkomme klare meg selv på en minimal pengesum pr.mnd om jeg må eller vil.

Litt OT..

Jeg kjøpte noen sko jeg ville ha til nesten 3000,og da måtte jeg leve på nudler og knekkebrød i 2 1/2 uke etterpå.Ehrem...

Må tilføye at jeg ALDRI har kjøpt sko i nærheten av denne summen noengang da 300 kr passer bedre for min lommebok.

Men jeg ville ha dem.

Sist jeg kjøpte hund var det fordi jeg fikk masse penger tilbake på skatten..gangen før det var det alle feriepengene som gikk til hund.

Utenom har jeg ikke så fryktelig mye penger å rutte med,men jeg har en oversikt i hodet mitt hvor jeg beregner vaksiner ol,som hundene må ha.

Uforutsette ting har skjedd..

Som når Obelix ble overkjørt og jeg måtte til vet 3-4 dager pr.uke i ca 4 mndr.Kan love dere at det kostet tusener på tusener...Faktisk mer enn hunden..Ja det dobbelte faktisk.

Så det å ha hund er dyrt...

Jeg har vært heldig med friske hunder,så gjennom 11 år med hund har vaksiner og utstyr og sånt vært eneste utlegg.

Uheldig har jeg blitt i løpet av de siste 2 år med hundene...

Og det har kostet.Jeg har ikke vært klar over eller tenkt over påkjørsel dyrlege/adferdsterapaut timepriser osv osv...

Men har jeg fått det betalt??

Ja jøss..jeg har hatt egen hund fra jeg var liten shitunge.

11-12 år gammel fikk jeg faktisk sykle med Rogaland avis,og min første Akita på avbetaling over flaut mange måneder for en så liten sum.

Hvorfor?

Fordi min mor ikke hadde råd til hund.

Jeg hadde interessen,min mor hadde hverken interesse eller peiling på noen hund.

Pga at jeg er den jeg er og hunder er mitt liv velger jeg å bruke det jeg har av penger for at hundene mine skal ha det de trenger ,når de trenger det.

Om jeg må leve på billige nudler og knekkebrød,i tillfeller hvor jeg får økonomiske overraskelser så klarer jeg det.

Som noen også nevner er Dyrleger ofte greie med tanke på betalingsutsettelser og avbetaling.

Det forutsetter selvsagt at du er til å stole på,noe jeg for min del har bevist gang på gang.

Om vi skulle tenke på alle utgifter som kan komme ved et hundehold så er det vel bare kongen som har råd?

OIOI..nå kom jeg på at dette dreier seg om..ææh?husker ikke..om..avlivning av valper var det ja..men det har sklidd ut ja..

Derfor var det jeg skrev det jeg skrev.

Altså..

Jeg ser heller ikke noe problem med å senke prisen på valper.

Kravene til kjøpere holder du likevel dersom du er seriøs.

Jeg hadde satt 5000 kr på valpene jeg,men folk som hentet betalte en liten sum på 1000 kr.Fordi jeg er en dårlig selger,som ikke klarer å ta mer penger.De fikk sjokk de som skulle betale..da jeg hadde ombestemt meg.Uansett fikk valpene konge hjem..det er jeg glad for.

Ville aldri avlivet,og stiller meg i tvil til folk som avliver hunder i 3 mndrs alder.Uansett om dette er sjeldne hunder som muligens krever mer av kjøper,så bør de da ikke avles på.

Synes alt for mange kjøper seg en hund og skal begynne å avle.

Det er forskjell på avl og produksjon.

Jeg mener at folk som har kull i hytt å vær produserer.

Avl meg her og der...

Kennel A selger valp til person B.

B lager kennel med valp fra A.

B selger til C..og C skaper også hjemmeside kennel-

og sånn fortsetter det.

Jeg ville sagt at det er for mange oppdrettere av enkelte raser,

og at det derfor blir klin umulig å holde seg på rett spor med tanke på typelikhet og gode linjer.

Hvem som helst kan kjøpe seg ei tispe å sette valper på..så vet de ikke dritt om valper,marked,og hvilke mennesker som egner seg til deres rase.

Ville det ikke holdt med et begrenset antall oppdrettere som samsvarer med eterspørsel?

Schæfer feks.5 oppdrettere spredt utover i Norge.

Og raser som ikke egner seg for Ola og Kari i posveien 4 burdte det ikke bli mer å mer oppdrett skapt av valpekjøpere..

Noe er galt med hele oppdrettsgreiene.Det er for mange av dem.

3 Cane Corso kull i Norge hittil..eller var det 4?

Denne rasen er ikke for Per og Trine alltid..

Så jeg kan fortelle at et oppdrett her har solgt alle untatt 2 valper til ungdommer på 16-18 år.

Hvorav den ene presterer å ringe på togturen og spør om det er feil valp,for hannhunden har pupper?!

Jeg har vert vitne til denne salgsprossessen..Syke syke ting.

Vi trenger å luke bort oppdretter idiotene,og heller etablere et fåtall gjennomtenkte,målbevisste og seriøse oppdrett.Og bare det.

Få men gode.Og klausul på valper at de ikke får avles på sånn at ikke enhver valpekjøper kan avle,avle..

Tull sier jeg.

De fleste oppdrettere jeg har sett..gode og dårlige,selger til "hvem som helst "på slutten.

Det jeg mener med hvem som helst er gjerne mennesker som er greie og glad i hunder,men de ender opp med å måtte avlive hunden likevel..pga at den har blitt et problem hos noen uten peiling.

Så hva er problemet?

For mange oppdrettere?

Eller for dårlige eiere?

Begge deler alt ettersom kanskje.

Trist med døde valper..derfor..

Boikott sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste oppdrettere jeg har sett..gode og dårlige,selger til "hvem som helst "på slutten.

Akkurat denne setningen reagerte jeg momentant på :icon_redface:

Jeg har ALDRI, og vil ALDRI selge til HVEM som helst BASTA. Da beholder jeg heller valpene selv :D

Det er et levende vesen vi selger, og ikke sko, klær og andre døde ting.

Vet også at det FAKTISK er ganske mange oppdrettere som mener det samme som meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen,de jeg har sett gjør det..fordi de håper på gode hjem tross kjøpers eventuelle uvitenhet om rase etc.

Selvsagt bryr noen seg om valpene,og holder dem tilbake.

Jeg vet om noen som sitter med 6.7 valper på snart 10 uker jeg:)

Men dessverre er det mer oppdrett og valper enn egnede hjem,derfor blir de mest seriøse sittende tilbake med småtroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den dagen jeg blir oppdretter hadde jeg heller ikke solgt til noen bare for å få solgt, da hadde jeg som gunn beholdt dem selv... da hadde jeg vertfall visst at de fikk det godt ( evt funnet noen snille forverter som kunne passet på dem ) finnes jo mange muligheter, er bare å finne dem fram da de trengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at de fleste oppdrettere selger til hvem som helst. Av alle de oppdretterne jeg kjenner er det muligens en av disse jeg kanskje kunne tro noe slik om.

De fleste oppdretterne jeg kjenner (så og si alle faktisk) er glad i dyrene sine, steller pent med valpene sine og er nøye med hvem som får kjøpe.

Enkelte er raske til å kalle oppdrettere useriøse også. Fordi de ikke er enige i måten de gjør ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på at man ikke selger til hvem som helst. Man må alltid ta i betraktning at ikke alle valpene er solgt ved åtte ukers alder, og da må man ha tid, overskudd og råd til å la dem være hos seg, til egnet kjøper dukker opp. Har man ikke muligheten til det, så lar man ganske enkelt være å ha valper.

Jeg bruker lang tid på å bli kjent med mine valpekjøpere, og jeg sier alltid fra at jeg kan ombestemme meg, det kan alltids dukke opp momenter som gjør at man ikke føler de er rett familie alikevel.Det er oppdretters rett og plikt å gjøre alt for at valpene får det best mulig, og tiden fram til levering er tiden man har å gjøre det på. Etter levering er det dessverre for sent, da har man mistet alle rettigheter.

Har man gjort god nok jobb med å finne de rette folka, så får man alikevel være med på valpens utvikling, via mail, bilder, telefoner og besøk. :)

Har også inntrykket av at ordet useriøs blir veldig misbrukt, man trenger ikke være useriøs om man gjør ting på en annen måte enn noen forventer. Alt er relativt, det er utrolig mange ting som spiller inn når man driver oppdrett. Hadde det vært en fasit for hvordan man skulle oppnå perfekt resultat, hadde det vært enkelt, men en slik fasit finnes ikke. Man må bruke sunn fornuft, kjenne sine linjer og gjøre et godt forarbeide i forhold til potensielle avelspartnere.

Når man legger ned så mye arbeid i forkant av hver parring man foretar, så sier det seg selv at man ikke selger til kreti og pleti, bare de har penger å legge på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på at man ikke selger til hvem som helst. Man må alltid ta i betraktning at ikke alle valpene er solgt ved åtte ukers alder, og da må man ha tid, overskudd og råd til å la dem være hos seg, til egnet kjøper dukker opp. Har man ikke muligheten til det, så lar man ganske enkelt være å ha valper.

Jeg bruker lang tid på å bli kjent med mine valpekjøpere, og jeg sier alltid fra at jeg kan ombestemme meg, det kan alltids dukke opp momenter som gjør at man ikke føler de er rett familie alikevel.Det er oppdretters rett og plikt å gjøre alt for at valpene får det best mulig, og tiden fram til levering er tiden man har å gjøre det på. Etter levering er det dessverre for sent, da har man mistet alle rettigheter.

Har man gjort god nok jobb med å finne de rette folka, så får man alikevel være med på valpens utvikling, via mail, bilder, telefoner og besøk. :)

Har også inntrykket av at ordet useriøs blir veldig misbrukt, man trenger ikke være useriøs om man gjør ting på en annen måte enn noen forventer. Alt er relativt, det er utrolig mange ting som spiller inn når man driver oppdrett. Hadde det vært en fasit for hvordan man skulle oppnå perfekt resultat, hadde det vært enkelt, men en slik fasit finnes ikke. Man må bruke sunn fornuft, kjenne sine linjer og gjøre et godt forarbeide i forhold til potensielle avelspartnere.

Når man legger ned så mye arbeid i forkant av hver parring man foretar, så sier det seg selv at man ikke selger til kreti og pleti, bare de har penger å legge på bordet.

Hei Irene! :)

Det var hyggelig å treffe et kjent voksent "fjes" her. :)

Jeg er helt enig i det du skriver. Og for mitt eget vedkommende med oppdrett av K.O. så må jeg jo si at jeg avler mest for meg selv. Jeg har pr. i dag bare 6 K.O.er, så bestanden må jo økes betraktelig. Men nå har jo Natasha, moren till den vidunderlige Grom-Grom fått et superkull, og Nina(Vala) venter kull med Marve, min Polske import. Natasha sitt kull er nøyaktig samme kombinasjon som Grom-Grom. og pr. i dag ser de faktisk enda mer lovende ut enn kullet til Grommisen da hun var på samme alder. Jeg er virkelig spent på om de fortsetter å utvikle seg til å bli enda bedre enn Grommisen. Jeg skal selvfølgelig beholde flere av dette kullent hvis de ser meget lovende ut.

Og så er jeg utrolig spent på Nina sitt kull som antakelig kommer om ca. 14 dager. Her vil det også bli beholdt et eller to eksemplrer hvis de ser lovende ut. Jeg avler jo mest for meg selv.

Når det gjelder beskyldninger om å være seriøs, så er jeg helt enig med deg. Vi har alle forskjellige måter å gjøre ting på. Og mye er jo relatert til rasen det gjelder. Men noen måter å oppdrette valper på er jo mere kritikkverdig enn andre, etter min mening.

Jeg kan i hvertfall garantere at jeg siler valpekjøpere så godt jeg kan, men på tross av det, så blir jeg også manipulert fra tid til annen. Men nå har jeg blitt mer og mer mistenksom, og har nesten sluttet helt å stole på folk når de sier at de skal gjerde inn et stort uteområde til hunden. Heretter må dette inngjerdede område være på plass før de får kjøpt valp. Og det vil jeg se med egne øyne. Dette er jo spesielt viktig for en K.O, og også hvordn folk bor, at de virkelig bor landlig til og ikke i et boligstrøk i Aker og Bærum.

Ja huff, jeg er nok fæl og veldig mistenksom i manges øyne, men det kan jeg leve godt med. :-)

Jeg øsnker av hele mitt hejrte at vi oppdrettere kunne få flere rettigheter, og at noen ville gå sammen med meg om å prøve å få gjort noe med det. Foreløpig har vi jo bare plikter og ikke noen rettigheter etter at valpen er solgt.

Så bare meld dere, dere som er seriøst interessert i dette siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud!

Takk for varm velkomst. :D

Ønsker deg lykke til med kullene, men stort bedre enn du har gjort det, kan man vel nesten ikke gjøre. :D

Jeg er også møkk lei av at oppdretter ikke har noen rettigheter etter at valpen er solgt, så jeg melder meg herved på!

Det er på tide å få myndighetene til å forstå at det er liv det dreier seg om, ikke en "vare". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen,de jeg har sett gjør det..fordi de håper på gode hjem tross kjøpers eventuelle uvitenhet om rase etc.

Selvsagt bryr noen seg om valpene,og holder dem tilbake.

Jeg vet om noen som sitter med 6.7 valper på snart 10 uker jeg:)

Men dessverre er det mer oppdrett og valper enn egnede hjem,derfor blir de mest seriøse sittende tilbake med småtroll.

Det lengste jeg har hatt en valp igjen hos meg er ved 12 ukers alder. :) Nå må jeg jo også nevne at valpene hos meg er som oftest solgt før de er født.

Jeg er enig med deg at det finnes "oppdrettere" som gjør det på denne måten. Jeg vil vel heller ikke kalle dem skikkelig seriøse oppdrettere. For å unngå å sitte igjen med mange valper, er det veldig lurt å finne ut om det er spørsmål etter valper i den enkeltes rase.

Det hender at jeg får telefoner fra andre oppdrettere etterat jeg har hatt kull, der de spør om det var lett å få solgt valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er jo tull å si at man er en dårlig hundeeiere hvis man ikke har X antall kroner stående på kontoen sånn just in case. De som sier noe slikt er, etter min mening, litt skrudde i hjernemassen sin. :)

Takk for det Aud. :)

Godt og vite at ikke alle er så trangsynte..

Slutt å være så forbanna hårsår Ulvinne - det kler deg ikke - begynn i stedet å lese det som står og drit i å legge til det du mener mangler - det blir feil allikevel.

Det er ikke jeg som krever minst 2 mål inngjerdet område før jeg selger valp!

Det er også en kjensgjerning at mange "oppdrettere" som selger valper på billigsalg gjør det for å bli kvitt valpene fortest mulig - og de jeg vet om som gjør det er ikke spesielt opptatt av hvor bikkjene havner bare de blir kvitt dem og får penger for dem...............

MEN - for å dra den med økonomi igjen - dårlig og lite forutsigbar økonomi er en av grunnene til at jeg ikke selger valp til "ungdommer" som ikke har foreldre som backer opp............

De jeg selger valp til skal ha orden på livet sitt, ha forutsigbarhet og være klar over at hund koster mer enn kjøpesummen.

Jeg sier heller ikke at hundene dine ikke får det de trenger - så slutt å ta til deg alt mulig.

Og hva søren er feil med å spare liksom?

Spør du meg så vil det være ett kvalitetsstempel om en ungdom faktisk sparer til hund og utstyr og ikke ringer rundt til alle og kjøper valp der de får den på avbetaling fordi de MÅ ha hunden NÅ liksom.

:D:D:P Det er det værste jeg har hørt Belgerpia!!! Krever du altså at folk må ha super økonomi for å kjøpe hund?? Wow ,det synes jeg faktisk var å dra den altfor langt!Det er jo det samme som å si at folk med lite penger er dårlig hundeeiere! Faktisk! Samme hvordan du vrir og vender på det er det det jeg får ut fra inlegget ditt.Er det det som betyr noe for oppdrettere? selfølgelig må man jo ha penger til valpen,men jeg ser heller ikke noe galt i å kjøpe hund på avbetaling jeg,hvis det er noe oppdretter synes er greit. 10000 KRONER ER NEMLIG VELDIG MYE PENGER FOR MANGE!Men synes ikke det skal være grunnen til at man ikke kan få kjøpt hunden man har lyst på. Det bør jo være viktigere for en oppdretter at valpen får det bra. mye viktigere enn pengene mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars meg lever med 83000kr/året fra studielån og pluss noen tusen fra poker. Likevel har jeg greid å sette av over 30000kr hittil til hundebudsjettet. Jeg har også fått drømmevalpekjøper til kommentar :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...