Jump to content
Hundesonen.no

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Førstegangs hund

Recommended Posts

Har inntrykk av at ingen raser er en førstegangshund?!?!? Kanskje det bare er meg som faller for de "ikke-en-førstegangshund" :? Men fins det en hunderase i Norge som blir anbefalt som en førstegangshund? Hva sier oppdretterne til labradorer og golden? Sier de at det er en førstegangs hund eller ikke?

Den rasen som nesten alle anbefaler som førstegangshund er Cavalier King Charles Spaniel! Altså, det er jo forståelig, men man er nesten nødt til tenke på behov og kunnskaper fremfor hvor mange hunder man har hatt før eller hvem andre anbefaler. Jeg for eks. velger en ganske krevende rase som førstegangs, men er innstilt på å klare det, og mener jeg har kompetanse til å ha en slik hund. Men det er mange som ikke aner noe om hund før de skaffer seg det, og i de fleste tilfeller lærer man seg ting under veis. Mens i andre tilfeller går det skjeis.

Jeg vil si at noen raser er mer disponible som førstegangshund enn andre. Det er for eks. ikke så ofte et sjakktrekk å velge en Dobbermann som første hund om man ikke kan noe spesielt om hund. Men alt ettersom hva man kan og hva man er vant til osv. Man kjøper ikke en Mops om man liker godt fuglejakt for eks. Da kjøper man en hund som passer til sine behov, altså fuglejakthund, med de egenskapene og tingene det medfølger.

Syns det er bra at flere får opp øynene for ulike raser. Jeg merkler at flere og flere som skaffer seg hund har høyere kunnskaper enn før, selvfølgelig med unntak! :D

Så konklusjonen er; At MANGE hunderaser passer som førstegangshund, men man må se an kunnskaper, interesser, aktivitetsnivå på familien, erfaringer osv osv. et finnes den som faktisk KAN ha for eks. en dobbermann som føstegangshund, grunnet en veldig interesse for selve rasen. Mange kan sitte inne med en del teoretiske kunnskaper som man trenger om en rase, men lære rasen å kjenne ordentlig gjør man ikke før man har sin egen erfarig, og en gang må være den første! :D

Mange raser som egner seg som førstegangshunder. Alle vil nok egentlig jeg si, så lenge man setter seg godt inn i det før man kjøper seg hunden.

Men mange raser er litt mer disponible for prøve-og-feile-og-prøve-igjen om du skjønner hva jeg mener. Vi har gjort massevis av feil på Tinka, men det er lett å lære det om igjen... :wink:

japanere er utrolig gode førstegangs hunder, blir faktisk annbefalt som det. :wink:

Forumet fortsetter under annonsen

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Har sett en del bilder på instagram av hunder med lilla Nonstop-halsbånd. Dette finner jeg ikke i noen nettbutikk, og heller ikke på Nonstop sine egne sider, så jeg lurer på om noen her inne vet om de i det hele tatt er mulig å få tak i, eller om det er limited edition eller evt noe de bare har sendt ut til de de sponser? 🤔
    • Her kom det opp en del lys allerede 1. november, men i går ble det et par lyslenker til 🙈 Syns det er såå koselig! Og nå laver snøen endelig ned også, så jeg koser meg litt med det selv om det ser ut til at det skal komme regn nærmere helga... Gleder meg ikke til 3 uker med semesterinnspurt, men skal i hvert fall være veldig fornøyd når to store oppgaver (forhåpentligvis) er levert i slutten av denne uka! Da er det "bare" eksamenene igjen, og jeg tror de skal gå fint i år. 
    • Min erfaring er at de er ekstremt glad i sin egen stemme ja, det er jo tross alt en spisshund... De få individene jeg kjenner er ikke spesielt trivelig mot andre hunder heller, men hvor rasetypisk det er aner jeg ikke.
    • Buhund er etter min mening ikke veldig lettlært, selv om det er en forholdsvis enkel hund. I forhold til trådstarters ønsker så røyter den også ganske mye, og kan ha en del lyd. Litt avhengig av hvor viktige de to punktene er synes jeg ikke det er en veldig god match?
    • Jeg og tenkte buhund! Føler den passer perfekt

De har god pels, tåler vinter bra, krever ikke alt for mye mosjon, har noe jaktinstinkt, men jeg oppfatter de som en mer lett trent hund som kan læres å være løs på tur vs mange av de andre gruppe 5 hundene. Ikke er den for stor og ikke for liten. Det blir en del røyting da, men de røyter stort sett bare i sesonger. Hvis du vil ha en hund som har pels som tåler kulde, så må du nesten tåle røyting og. Så her er det om å velge hva som er viktigst for deg. En hund med en naturlig pels som tåler kulden og en natt ute, eller en hund som røyter lite?
  • Nylig opprettede emner