Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Tannstein

Recommended Posts

Noen gode råd mot forebygge tannstein? Bortsett fra tannpuss selvsagt. 
hjelper slike tørrfôr som heter dental? Andre ring? 

Jeg kjenner til at folk pusser tennene til hundene, gir dem dentastix, plac off er noe pulver man tar på foret. Og det er vel det jeg har hørt om.

Jeg skammer meg over å si det, men jeg tar ikke spesielt vare på tennene til hundene mine. Pusser ikke tenner deres, eller gir dem noe å spise for å bedre tannhelsen.

Men jeg gir dem heller ikke middagsrester, jeg gir dem stort sett bare tørrfôr. Og ingen av hundene mine har hatt problemer med tennene sine. De er av forskjellige raser. De får fjernet tannstein sånn hvert 5. år hos tannlegen, så de har heldigvis ikke noe problem med tennene.

Min har dårlige tenner. Jeg pusser hver dag, gir, tyggelapper fra Bucadog og Antiplakk fra Norsk Dyrehelse. I tillegg gnager hun bein og får maten sin rett fra fryseren. Allikevel må hun fjerne tannstein et par ganger i året - men hadde jeg ikke pussa og styrt hadde hun sannsynligvis vært tannløs. Hun råfores stort sett, tørrfor synes jeg bare gjør tennene enda verre pga. smuler som legger seg i tannkjøttet  og er vanskelig å pusse bort.

Katten min hadde mye problemer med tenner og tannstein som ble helt borte etter at hun begynte på dental-fôret til hills. Det er mange år siden hun har fjernet tannstein nå og jeg pusser ikke tennene hennes. 

Hvor mye tannstein de får er nok individuelt. Jeg bytta fra tørrfôr til VOM for ca 4 år siden, og hun har hatt mye mindre tannstein etter det. Hun får også noe å tygge på hver kveld, i tillegg en gulrot etter hvert måltid. Tannpuss driver vi ikke med :icon_redface:

Forumet fortsetter under annonsen