Gå til innhold
Hundesonen.no

Alenetrening


Katrine1
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har en valp på snart 5 mnd. som er helt fantastisk. Men vi sliter en del med alenetreninga. Han bor sammen med et annen hund, og vi bor i et kollektiv på 3 stk. Jeg hentet han da han var 12 uker, og vi fikk en god start på alenetreningen, og han kunne forrige uke være alene i ca. 2-3 timer. Ligge i bil går fint. Men nå har hunden han bor med reist på tur, og han begynner å bjeffe i buret allerede etter 2 minutter alene. Han er i et stort bur når han er alene, grunnet at begge hundene er hannhunder og vi ikke ønsker at det skal skje noe når vi ikke er tilstede. Jeg er student så han ligger maks hjemme i ca. 4 timer, og ettersom vi bor i kollektiv blir det ikke stort mer enn det med det første.. Det jeg lurte på, var om noen hadde noen tips til hvordan vi kan jobbe oss opp mot 4 timer, når han plutselig fikk dette tilbakefallet? 

 

Takk på forhånd! ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok starte helt fra starten uten den andre hunden, og bygge opp igjen. Forhåpentligvis vil det gå fortere enn første gangen. Men det er jo en ganske stor endring fra å være alene med en annen hund, og helt alene.

Når det gjelder bur, mistrives han mer der? Kan han ikke være løs, evt. bruke grinder til å beskytte steder han ikke må komme til, nå som den andre er borte? Og evt. hvert sitt rom når den andre kommer tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt en del på dette med å ha han løs, for han reagerer ikke om jeg går ut med søppel/post om han er løs, men jeg er redd for eventuelle ødeleggelser ettersom vi leier. Det går riktignok helt fint med bur i bil, og han slapper av godt der, så alternativt kan jeg ha han med meg, men ikke i disse varme dager. 

Det å ha dem på hvert sitt rom hadde vært et alternativ, men de er veldig glade i hverandre sitt selskap, så det å stenge dem på hvert sitt rom, blir jo i det store og det hele som å være helt alene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Katrine1 skrev:

Jeg har tenkt en del på dette med å ha han løs, for han reagerer ikke om jeg går ut med søppel/post om han er løs, men jeg er redd for eventuelle ødeleggelser ettersom vi leier. Det går riktignok helt fint med bur i bil, og han slapper av godt der, så alternativt kan jeg ha han med meg, men ikke i disse varme dager. 

Det å ha dem på hvert sitt rom hadde vært et alternativ, men de er veldig glade i hverandre sitt selskap, så det å stenge dem på hvert sitt rom, blir jo i det store og det hele som å være helt alene? 

Det jeg gjorde med min var å sperre av et område med kompostgjerder. På det området han var løs var det ingenting han kunne ødelegge av typ sofa, stoler, gjenstander en glemmer å putte vekk osv. Evt kan du ha en barnegrind/kompostgjerde i døren sånn at hundene kan se hverandre, men ikke fysisk være med hverandre. Jeg gjorde det sånn veldig lenge og nå er han fri i hele leiligheten, sover for det meste og ødelegger ingenting. Anbefaler videokamera/app som du kan se hva hunden gjør mens du er borte - om du ikke har det fra før av☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...