Gå til innhold
Hundesonen.no

‘Fantastiske’ Idiarot, baksiden av medaljene..


QUEST
 Share

Recommended Posts

Jeg har lest litt om den saken, og uten å forsvare noe som helst, så har en sak alltid flere sider.

Ihttps://www.ktuu.com/content/sports/Iditarod-Trail-Committee-takes-strong-stand-against-PETA-allegations-508420041.html?fbclid=IwAR3PVX4OWqrWQnattFR0VbF-SYAknfxM3VuZ3IXWUqXd3YhKQSEIQFXNp6c

PETA stoler jeg dessverre ikke veldig mye på. Det er akkurat avslørt at undercover-filming på en gård der det ble filmet mishandling ble iscenesatt av nettopp dem som jobbet undercover. 

En del av bildene som ble vist kan faktisk ikke forsvares, og jeg har personlig ikke sansen for en slik oppstallingsmåte. Men så er det en viss fare for at noen av bildene er iscenessatt da. Det er det som er så vanskelig med PETA, man kan ikke stole på dem. De ødelegger derfor mer for saken enn de bidrar. Dessverre :( Deres måte å håndtere "hittehunder og - katter" er jo under enhver kritikk. https://www.petakillsanimals.com/category/animal-rights/

Og så kan man jo ta et kjapt googlesøk for å se hva aktivister har vært innblandet i, og hva organisasjonen bruker penger på. Husk: Peta er i mot all slags dyrehold. Også kjæledyr. De er ikke en organisasjon som jobber for god dyrevelferd. De vil ha slutt på alt dyrehold. 

Gjentar gjerne meg selv - jeg forsvarer IKKE bildene i artikkelen fra den omtalte kennelen. jeg vil bare påpeke at Peta ikke nødvendigvis viser bilder som er sanne. Det er veldig synd. Det ødelegger for arbeidet for bedre dyrevelferd for trekkhunder (og andre dyr). 

Endret av Meg
  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene og filmene viser helt klart hunder som lever under uverdige forhold, problemet med artikkelen er at PETA ikke er en troverdig kilde.

Men for å ta diskusjonen om dyrevelferd og hundekjøring: Jeg reagerte på at artikkelen i hovedinnlegget ikke nevner noe om anmeldelse eller lignende, det burde vært gjort hvis saken var ekte. Det jeg fant er at tilsynelatende gjelder ikke Alaskas lov Sec. 11.61.140 Cruelty to animals for hundekjøring: "(e) This section does not apply to generally accepted dog mushing or pulling contests or practices or rodeos or stock contests". Hvorfor er hundekjøring unntatt fra denne loven og hva betyr egentlig dette i praksis for sledehunder i Alaska?

1 hour ago, Meg said:

I denne artikkelen ville ikke ITC inspisere kennelene. Greit nok når det er PETA som kommer med anklagene, men det fikk meg til å lure på i hvilke tilfeller de faktisk inspiserer kenneler. I deres Kennel Standard dokument står det at kjørerne «self-certify» og «ITC will not independently inspect except for cause or reasonable suspicion». https://d3r6t1k4mqz5i.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/06/2019-Kennel-standards-agreement.pdf?x95530 Virker ikke som de er særlig interesserte i å dokumentere at kjørerne faktisk følger denne standarden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tyttebæra said:

Bildene og filmene viser helt klart hunder som lever under uverdige forhold, problemet med artikkelen er at PETA ikke er en troverdig kilde.

Men for å ta diskusjonen om dyrevelferd og hundekjøring: Jeg reagerte på at artikkelen i hovedinnlegget ikke nevner noe om anmeldelse eller lignende, det burde vært gjort hvis saken var ekte. Det jeg fant er at tilsynelatende gjelder ikke Alaskas lov Sec. 11.61.140 Cruelty to animals for hundekjøring: "(e) This section does not apply to generally accepted dog mushing or pulling contests or practices or rodeos or stock contests". Hvorfor er hundekjøring unntatt fra denne loven og hva betyr egentlig dette i praksis for sledehunder i Alaska?

I denne artikkelen ville ikke ITC inspisere kennelene. Greit nok når det er PETA som kommer med anklagene, men det fikk meg til å lure på i hvilke tilfeller de faktisk inspiserer kenneler. I deres Kennel Standard dokument står det at kjørerne «self-certify» og «ITC will not independently inspect except for cause or reasonable suspicion». https://d3r6t1k4mqz5i.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/06/2019-Kennel-standards-agreement.pdf?x95530 Virker ikke som de er særlig interesserte i å dokumentere at kjørerne faktisk følger denne standarden?

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sledehundkjøring representerer noe av den dårligste hundevelferden som finnes, og hvor langdistansesporten troner på toppen.  LD er på mange måter organisert hundemishandling.  Men en ting skal dette svært spesielle miljøet ha; de har lykkes godt med å skape en MYTE om at hundene har det så bra.  

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, spot said:

Sledehundkjøring representerer noe av den dårligste hundevelferden som finnes, og hvor langdistansesporten troner på toppen.  LD er på mange måter organisert hundemishandling.  Men en ting skal dette svært spesielle miljøet ha; de har lykkes godt med å skape en MYTE om at hundene har det så bra.  

heldigvis finnes det forskjellige folk også blant hundekjørere, akkurat som blant jegere. De som ikke driver bra skulle man hatt ut. Jeg er til dels enig med deg ang Langdistanse. Man balanserer på en knivsegg hva angår dyrevelferd. Det er lett å tippe over. 

(og kjenner man til kjørere der en mistenker at hundene ikke har det bra, ja så finnes det en mulighet for varsling på MTs nettside). 

Hvordan det står til her til lands får vi jo se når Mattilsynets rapport kommer i september. Evalueringa av femundløpet er jo allerede klar. 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...