Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktivitet for valp


Sdvabn
 Share

Recommended Posts

Hei?

Vår første valp og jeg lurte på hva som er tilstrekkelig mengde aktivitet for vår Shetland sheepdog på fem måneder. De fleste tisseturer tar vi i Hagen, og så har vi en hovedtur som varer alt fra 30 min til to timer. Vi går selvfølgelig ikke to timer, men har skogen rett ved og går noen minutter inn hvor vi raster med kaffe og lar han løper løs og leker litt. Ellers er det leking i hagen og noe godbitsøk, trening på triks eller lignende i løpet av dagen. Hva tenker dere om dette? Hvor mye vil han kreve når han blir voksen? Noen som har noen idé??  

hilsen uerfaren og lærevillig hundeeier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sdvabn said:

Hei?

Vår første valp og jeg lurte på hva som er tilstrekkelig mengde aktivitet for vår Shetland sheepdog på fem måneder. De fleste tisseturer tar vi i Hagen, og så har vi en hovedtur som varer alt fra 30 min til to timer. Vi går selvfølgelig ikke to timer, men har skogen rett ved og går noen minutter inn hvor vi raster med kaffe og lar han løper løs og leker litt. Ellers er det leking i hagen og noe godbitsøk, trening på triks eller lignende i løpet av dagen. Hva tenker dere om dette? Hvor mye vil han kreve når han blir voksen? Noen som har noen idé??  

hilsen uerfaren og lærevillig hundeeier?

Hunder generelt er stort sett veldig tilpasningsdyktige, voksne lettere enn valper og unghunder gjerne. De fleste hunder krever ikke noe spesielt i den forstand at du nødvendigvis merker så mye på hunden, så det handler vell mest om hva hver enkelt av oss tenker om den saken og hva vi selv er komfortable med. Personlig tenker jeg at en time utenfor hus/hage er en grei nedre grense for de fleste hunder sånn på det jevne, så får man se an sin egen hund ifht hva man fyller denne tiden med. Noen vil kanskje bare rusle rolig rundt å snuse i grøfta eller se på livet, andre vil kanskje løpe en tur eller trekke, andre vil kanskje helst trene osv. Også har vi alle dårlige dager og travle dager osv hvor vi er mindre ute og kanskje noen dager vi er mer ute og det tåler de selvsagt og helt fint.  Og ingenting galt i å være mer ute en dag og litt mindre en annen osv, selvsagt. 

Høres ut som dere har et aktivt og fint hjem til en sheltie :) For min del er hunder fra ca den alderen med på det meste som jeg ville gjort med en voksen hund. Ihvertfall ifht tur, setter lite begrensninger på det når de nærmer seg halvåret. Ellers er det jo ofte som valper og unghunder de er mest krevende, mye energi og ikke så vellutviklet impulskontroll og sånt, likt barn. Så er han fornøyd nå så blir han nok iallefall ikke mer krevende med alderen :) Og om hunden maser så husk at det ikke nødvendigvis betyr at den trenger å gjøre noe, ofte handler det om at de trenger litt veiledning og hjelp til å roe ned også. De er ganske formbare stort sett. 

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...