Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk/svensk Lapphund (far finsk mor svensk)

Recommended Posts

Hei. Har tenkt lenge på å skaffe meg hund og har nå valgt en 8 ukers valp som jeg henter 18/11 tispe.

Noen som har erfaring med denne "blandingen" ? 

Har lest masse om rasen og er sikker på at dette er et riktig valg, lurer bare på om det er noen her som kjenner til noe jeg bør være ekstra oppmerksom på i og med finsk far og svensk mor 

Endret av Petteraas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har de blandet rasene? Sånn i forhold til egenskaper så er det jo ikke noe problem å blande, de er samme rasetype og ingen veldig motsettende egenskaper. Men jeg ville ihvertfall hatt en god grunn til å bruke to renrasede hunder i en slik blanding uansett. Om de er gode individer burde de jo heller være brukt til å føre rasen videre med stamtavler.

Jeg ville ha sjekket alt som bør sjekkes av helsestatus på begge rasene. Er foreldrene sjekket? Har de stamtavle, så du eventuelt kan sjekke helsetester også bakover i slekta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var et "arbeidsuhell" tror jeg. Og ja begge foreldre har bra stamtavle og sykdomsfrie. Så har ingen mistanke om noe. Tror det blir en fantastisk fin hund 

Endret av Petteraas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ikke bare sjekke om foreldrene er sykdomsfrie, men evt deres søsken og foreldre igjen. Det hjelper ikke om de er friske om hele stamtavlen er full av sykdom. ;)

Jeg tror ikke det er noe bestemt du bør sjekke i forbindelse med at det er en blanding, men sjekk minst like nøye de tingene man vanligvis ville sjekket hos renrasede hunder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg tenker at sånn rent gemytt messig osv stiller begge rasene veldig likt, og ingen store forskjeller i str osv. Så er vel mindre sjans for å kjøpe «katta» i sekken ved en sånn blanding. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner til oppdretter.

Hundene er nok friske osv., men av etiske grunner ville jeg unngått denne oppdretteren. Ta kontakt på pm om du vil vite mere da jeg ikke er ute etter å henge ut noen. 

Endret av Wildlife

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive