Gå til innhold
Hundesonen.no

Teller godbiter på totalmengden mat?

Recommended Posts

Vår lille Lagotto-valp er nå 9 uker gammel og har vokst mye på denne uka vi har hatt henne. Vi fôrer enn så lenge på tørrfôr fra Essential Foods, som var det hun var vant til fra oppdretter. Hun får 1 dl tre ganger om dagen, etter beskjed fra oppdretter. Men når jeg sjekker bakpå pakka til Essential foods og ser den anbefalte mengden fôr per dag, så ser det ut til at hun egentlig skal ha mer! Ettersom en Lagotto-tispe vanligvis blir mellom 11-14 kg som voksen, er anbefalt total mengde fôr når valpen er 2 mnd mellom 145 og 180 gram. I dag prøvde vi for første gang å vege hvor mye 1 dl fôr er, og det viser segå veie omtrent 45g, som betyr at hennes daglige mengde fôr nå er på 135 g. Men så skal det sies at hun får MYE godbiter. Vi roser jo alt som kan roses, og da blir det mye ekstra innimellom. I tillegg får hun gjerne litt leverpostei i kongen sin, og sånn som i dag fikk hun en eggeplomme i fôret. Teller dette kanskje som en del av det daglige fôret? Slik at det totalt går opp i opp? Eller pleier dere å gi alt det utenom? Hun er fin i størrelsen nå - ikke for tynn og ikke for tjukk, men hun har nok blitt noe rundere over magen siden vi fikk henne. Også har hun myyyye luft i magen, fiser som et lite uvær 😂🙈

Så hva tenker dere? Bør vi justere opp mengden fôr? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Sunnivamb said:

Vår lille Lagotto-valp er nå 9 uker gammel og har vokst mye på denne uka vi har hatt henne. Vi fôrer enn så lenge på tørrfôr fra Essential Foods, som var det hun var vant til fra oppdretter. Hun får 1 dl tre ganger om dagen, etter beskjed fra oppdretter. Men når jeg sjekker bakpå pakka til Essential foods og ser den anbefalte mengden fôr per dag, så ser det ut til at hun egentlig skal ha mer! Ettersom en Lagotto-tispe vanligvis blir mellom 11-14 kg som voksen, er anbefalt total mengde fôr når valpen er 2 mnd mellom 145 og 180 gram. I dag prøvde vi for første gang å vege hvor mye 1 dl fôr er, og det viser segå veie omtrent 45g, som betyr at hennes daglige mengde fôr nå er på 135 g. Men så skal det sies at hun får MYE godbiter. Vi roser jo alt som kan roses, og da blir det mye ekstra innimellom. I tillegg får hun gjerne litt leverpostei i kongen sin, og sånn som i dag fikk hun en eggeplomme i fôret. Teller dette kanskje som en del av det daglige fôret? Slik at det totalt går opp i opp? Eller pleier dere å gi alt det utenom? Hun er fin i størrelsen nå - ikke for tynn og ikke for tjukk, men hun har nok blitt noe rundere over magen siden vi fikk henne. Også har hun myyyye luft i magen, fiser som et lite uvær 😂🙈

Så hva tenker dere? Bør vi justere opp mengden fôr? 

ja, det er jo kalorier i godisen så det går på total mengde konsumert.  

Etter egen erfaring er det ofte alt for høye anbefalinger på pakkene,  det gir tjukke hunder,  eller ihvertfall kraftige nok,  men uansett så er det bare et veiledende utgangspunkt. Hunder er forskjellige ifht forbrenning,  det er forskjellig hvor mye trim de får,  mengde godis/annen mat osv.  Så for etter hold,  har hunden blitt rundere så bør du antagelig heller vurdere å trappe ned litt 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, absolutt alt hunden spiser i løpet av et døgn telles med. Og mengder på pakkene er som Malamuten sier bare veiledende, og ofte litt i overkant for en del hunder. 

Jeg anbefaler også å ikke tenke så mye over hva pakka sier, og heller fóre etter hold. Blir hunden rund, gå ned. Blir den tynnere, gå opp. Får den mye godis en dag, gi den litt mindre kveldsmat.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg kan man belønne med hundens tørrfor innimellom også. Avhengig av hva godisen er, og blir det masse masse godis (og det blir det gjerne på små valper som skal belønnes for det meste liksom), så kan man risikere å feilernære bikkja - feks hvis man bruker mye pølse/vaffel etc.  Og så henter man mye inn på å belønne med bittesmå godisbiter også (men det er jo en grense for hvor små de kan være da..)

Og jeg sier som de andre her, de porsjonene som anbefales på forsekker er gjerne i overkant rause (tror det er taktisk av forprodusentene, da selger de jo mer!).  Så passe på hvor tjukk valpen over ribbeina, og tilpasse deretter! 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, TonjeM skrev:

I tillegg kan man belønne med hundens tørrfor innimellom også. Avhengig av hva godisen er, og blir det masse masse godis (og det blir det gjerne på små valper som skal belønnes for det meste liksom), så kan man risikere å feilernære bikkja - feks hvis man bruker mye pølse/vaffel etc.  Og så henter man mye inn på å belønne med bittesmå godisbiter også (men det er jo en grense for hvor små de kan være da..)

Og jeg sier som de andre her, de porsjonene som anbefales på forsekker er gjerne i overkant rause (tror det er taktisk av forprodusentene, da selger de jo mer!).  Så passe på hvor tjukk valpen over ribbeina, og tilpasse deretter! 

Takk for mange gode svar. Da stoler vi mer på rådene fra oppdretter om 3x1dl og heller masse godbiter. Hittil har hun ikke fått noe annen menneskemat enn leverpostei, kanskje en liten klatt hver eller annenhver dag. Men hun har fått litt avskjær fra kjøtt og i dag fikk hun smake oksehale. Vi har pleid å gi noen godbiter av laks som vi fikk med fra oppdretter, men i det siste har hun heller fått noen tørrfôr-biter vi fikk gratis vareprøve av hos veterinæren. De hadde mye lukt og smak, og hun liker dem godt.

Nå skal det sies at hun ikke er tjukk, men kanskje har en litt rund valpemage :-) men er vår første valp, så vet ikke helt hva som er normalen heller :-)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når jeg er fornøyd med svingen, øker jeg avstanden og selvstendigheten. Sender fra lenger avstand, stikker tidligere ol. Så kjører jeg øvelser med hindervinge - tunnel - hindervinge i forskjellige variasjoner, hvor hunden skal plukke hindervingen selvstendig. Jeg trener også opptil 360 grader på en vinge, og setter dette i "kombinasjon" med to og tre vinger. Deretter setter jeg opp helt hinder og begynner "på nytt". Kort avstand, lavere hastighet og jobber på nytt svinger. Introduserer så bakbytter (svinge tight vekk fra meg). Veksler mellom disse, først på et hinder, så på to, og så på to med tunnel mellom, og mange andre variasjoner. Kjører også her bakside wrapper og s-svinger. Parallelt jobber vi med "inn" i forskjellige variasjoner - først på én vinge, deretter helt hinder 😊
    • 2018-valpen min er snart 5,5 måned og begynner å bli en stor og flott jente Hun er en liten håndfull på enkelte ting, men jeg tenker at det kommer seg med trening og alder. Ellers virker hun fortsatt veldig trygg og stabil, hun er sosial og tilgjengelig ovenfor folk og sosial ovenfor andre hunder. Likevel er hun ikke overdreven sosial, og begynner i større grad å velge meg i stedet for å løpe og leke med andre hunder helt av seg selv. Hun er fortsatt glad i å jage hunder som løper, og da blir man litt heit i hodet, men så lenge jeg får nådd inn til henne før det koker helt, er dette ganske så kontrollerbart. Trening om dagen går mest i fokusøvelser som søk og impulskontroll, da sistnevnte mangler det litt på  Øvelser der hun må tenke selv og tilbye etc. skaper en del frustrasjon, så for å ikke få det inn i treningen kjører vi helt korte økter med dette og med mye belønning. Ellers jobber vi som sagt med fokusøvelser, det takler hun bedre. Jeg vet ikke hvor høy hun er, men for halvannen uke siden viste vekta 22 kg. så nå har endelig den voldsomme veksten bremsa litt opp!      
    • Da tror jeg du skal slappe helt av. Høres helt normalt ut.
    • Mange løfter på leppa før de biter, også i lek. Ingenting å bekymre seg over. Når det gjelder hund så er det nok mye viktigere hvordan situasjonen/stembinga oppleves enn akkurat hva hunden gjør. Logring er ikke nødvendigvis bare logring, knitring er ikke bare knitring osv. Føler du ikke at det er en trussel så er det neppe det 😊 
    • I dag kjørte jeg fra Bodø til Tromsø. I hui og hast for å rekke en ferge slik at jeg, på sommerdekk, kunne komme meg hjem før vær og føre gjorde det umulig. Kanskje for godt denne sesongen.  Sånn et par timer før ferga kom det biler i mot og blinket med lysene. Jeg sakket ned farten, og langs E6, mellom to tunneler, stengt inne på veien av loddrett bergvegg på ene siden og autovern på andre siden hadde en elghund forvillet seg. Hunden var tydelig stressa og så nesten desperat ut. Panisk. Jeg skulle ønske at jeg kunne fortelle at jeg endte opp som helt i denne historien. Men det gjorde jeg ikke. Jeg kjørte videre. Der og da føltes det som om jeg ikke hadde noe valg. Og der og da tenkte jeg at det måtte da være andre på veien hvor ikke så mye sto på spill som for min del. Herregud som jeg angrer. Ser for meg blikket til den fine hunden fremdeles. Har saumfart trafikkmeldinger og lokalaviser etter nyheter om hunden, men finner ikke noe. Jeg håper så inderlig at det gikk bra til slutt. Neste gang får hjemreise være hjemreise uansett konsekvenser. Så akkurat nå lurer jeg på om jeg får sove i natt. Om jeg ikke får det, såmer det vel fortjent. Lesson learned.
  • Nylig opprettede emner