Gå til innhold
Hundesonen.no

Lagottoen Ceres

Recommended Posts

Hurra! I morgen blir Ceres fire måneder. Og vi har feira på forskudd med vår første skogstur uten båndtvang. Jeg har jo ikke helt kontroll på henne ennå, men tenkte det var lurt å trene når hun var løs. Hun var superflink til å søke kontakt og hun eeelsket å løpe fritt rundt og snuse på ting og tang. I tillegg øvde vi på at hun skulle sitte og holde kontakt hver gang det gikk folk forbi - noe hun klarte kjempebra! Men når det kom en hund klarte hun ikke dy seg 😅 Men men, vi får øve mer.

Ceres har også mistet sine første to tenner! De to midterste fortennene nede. Så nå er det fullt kjør med kløe og biting. Hun har også fått opplevd å bli skamlklipt for første gang 😂 Sånn blir det med en lurvete valp som ikke kan stå i ro. Så nå har hun superkort pels på ryggen, og lang pels på beina.. haha. Øvelse gjør mester, og vi har innsett at vi skal kjøpe klippemaskin.

Vi har hatt første arbeidsuke, og er i full gang med logistikken for å unngå at Ceres får alt for mange alenetimer. Forrige uke hadde vi besøk fra familie, og denne uka er det venner som stepper inn. Hun er nå hjemme omtrent 4 timer hver dag, fra rundt kl 8 til 12, og blir så hentet av noen. Fra neste uke av må hun være hjemme ennå litt lengre, men da har vi fått ordna det slik at vi har en time fri midt på dagen og kan gå hjem for å lufte henne. Planen er å holde på med dette frem til høstferien, når Ceres er 5,5 mnd.0A71AEEA-9C4D-4238-8692-044E5C222C61.thumb.jpeg.35b95814ba09040833f8003aed3f46cf.jpeg

4AFBE733-C48F-478D-A134-DB8D30AB280B.thumb.jpeg.79875e90f44302be6c32ea945b7fa7e9.jpeg

26F5139C-AF5B-47F3-B96A-A1619EAD45F4.thumb.jpeg.2e07cb382cffeb831c2e578280e63948.jpeg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tida flyr og i dag er Ceres 5 måneder gammel. Vi har kommet oss godt inn i tilværelsen med hund/valp og alt går veldig fint. Hun er fremdeles rampete innimellom, men hun begynner å bli flinkere til å finne roen og er en mer harmonisk hund nå. 

Den siste måneden har hun riktignok vært litt plaget, både med tannfelling og ørebetennelse. Men ørebetennelsen er nå på bedringens veg, og tennene er hun ferdig med å miste. Nå mangler vi bare noen få som skal vokse ut igjen, så dette har gått veldig radig!

Ellers har hjemme-alene-treningen gått veldig bra - heldigvis. Når vi drar på jobb er hun inne på badet med sengen sin, noen leker og vannskålen og hun legger seg rett ned og sover uten noen lyder i løpet av dagen. Hun er da hjemme mellom 6 og 7 timer hver dag. Etter høstferien skal vi også prøve å utvide til at hun en dag i uka må være hjemme 8 timer. 

Hun er nå blitt en relativt stor valp! Over 11 kg tung, og er da innenfor rasestandarden på hva en fullvoksen Lagotto skal veie.

Legger med noen bilder av Ceres fra den siste tiden:

D3FFEF1D-CF05-4712-9C22-90D8F3EA9D65.jpeg

FF8F6936-3EDC-4A48-8CA1-2DD2E4906C1A.jpeg

E08CC29C-0380-4A24-B22E-F33D72B3023B.jpeg

E6689B38-DF3D-4054-955F-760F36B2B650.jpeg

8F561294-74C1-4462-9C06-5A80A3579EF5.jpeg

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Håper ørebetennelsene roer seg når hun vokser og får bedre plass inni der! Blir hun stor tror du, siden hun veier såppas allerede? Hun er veldig søt :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Mirapusen skrev:

Håper ørebetennelsene roer seg når hun vokser og får bedre plass inni der! Blir hun stor tror du, siden hun veier såppas allerede? Hun er veldig søt :) 

Jeg er faktisk veldig spent! Hun var på størrelse med flere andre Lagottotisper på et Lagottotreff vi var på forrige uke, og forrige gang hos veterinæren hadde hun bikket 12 kg. Hun er heller ikke tjukk. Så ser for meg at hun fort blir litt over rasestandard, faktisk! Nå er det ikke sikkert hun vokser så veldig mye mer i mankehøyde da, men hun legger seg nok uansett litt ut i muskler ettersom hun bare er fem måneder.

Til det med ørene, så håper vi også det! Vi trodde ørebetennelsen var på bedringens veg etter en uke med antibiotikakur og rens fra oss. Men nå har vi vært på kontroll hos veterinær, og det var visst blitt verre langt inne i øregangene. Det er mye mørkebrun voks som tetter øregangene. Dermed må hun på en ny runde med bedøvelse og ørerens... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Sunnivamb skrev:

Jeg er faktisk veldig spent! Hun var på størrelse med flere andre Lagottotisper på et Lagottotreff vi var på forrige uke, og forrige gang hos veterinæren hadde hun bikket 12 kg. Hun er heller ikke tjukk. Så ser for meg at hun fort blir litt over rasestandard, faktisk! Nå er det ikke sikkert hun vokser så veldig mye mer i mankehøyde da, men hun legger seg nok uansett litt ut i muskler ettersom hun bare er fem måneder.

Til det med ørene, så håper vi også det! Vi trodde ørebetennelsen var på bedringens veg etter en uke med antibiotikakur og rens fra oss. Men nå har vi vært på kontroll hos veterinær, og det var visst blitt verre langt inne i øregangene. Det er mye mørkebrun voks som tetter øregangene. Dermed må hun på en ny runde med bedøvelse og ørerens... 

Så kjedelig med ørene! Dere får sikkert god hjelp fra dyrlegen, men tenkte jeg kunne tipse om at Cortavance spray gjorde underverker på min gamle. Hun fikk ørebetennelser stadig vekk, men etter at jeg begynte å spraye ørene hennes jevnlig forsvant de helt. Vet det er kortison og mange vil unngå det, men for vår del ble det litt pest eller kolera.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag er Ceres 6 måneder gammel og hun har blitt en stor jente. Omtrent 45 cm mankehøyde og 13,5 kg tung. Dermed har hun bare et halvt kilo å gå på i vekt for å være innenfor rasestandard. Vil dermed tro at hun blir litt større enn standarden. Men hun er nok utvokst i høyde nå.

Ceres er fortsatt en veldig aktiv, morsom og sosial valp. Hun er riktignok litt mer skeptisk til ting så fort det blir mørkt ute. 

Nå har vi begynt på Grunnkurs i lydighet hos Monsens Hundeskole. Veldig fornøyd etter første teoriøkt, så det blir spennende å se hvordan Ceres utvikler seg på de neste sju tirsdagene.

2B021642-2281-461C-8A3C-DE9C9E080674.jpeg

11FAAA46-C516-4C95-9DE8-ACC32F456464.jpeg

22FA4FBD-CFBF-4A72-AA9C-8A0461562CFF.jpeg

A3F3C0B0-B5E2-4F60-8B98-0591DC0F44E9.jpeg

70F3CC23-79F3-4294-8C72-C58A04106787.jpeg

5391D1DD-5045-466F-9364-02FDD39F9B7E.jpeg

8A503737-2331-4D7B-8B05-EDDDC5F96628.jpeg

853CAB9C-80CF-484E-8877-6B32F12C8BBD.jpeg

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har tenåring i hus! Ceres er nå 7 måneder gammel, og er både stor og tung. Rasestandarden tilsier at hun ikke skulle bli mer enn 14kg, mens hun nå faktisk veier 16kg! Så hun blir en stor jente.

Den siste måneden har vært en ekstra intens måned for Ceres sin utvikling, da hun fikk sin første løpetid. Det gikk forsåvidt bra, men det var mye hormoner og jeg tror ikke hun skjønte helt hva som skjedde. Da ble det mye slit både for hund og eiere. Løpetiden varte omtrent nøyaktig 3 uker, og nå er hun ferdig. Det positive er vel at det er et halvt år til neste gang!

Vi har i tillegg gått på Grunnkurs i lydighet ved Monsens hundeskole de siste 6 ukene. Jeg er svært fornøyd med valg av hundeskole, og Ceres har en veldig fin utvikling. Særlig med båndtrening og sitt/bli har hun blitt veldig god. Samtidig er hun en ekstremt verbal hund, og når hun synes det går litt for tregt på kurset så piper hun og jamrer seg. Dette gjør hun forsåvidt stadig vekk hjemme også, og er vel kanskje det jeg synes er mest negativt med henne. Samtidig er det jo lett å forstå når det er noe som plager henne eller hun vil ut.

Selv om hun har blitt tenåring, så har vi egentlig ikke merket noe til at hun blir mer rampete/ulydig og ikke følger kommando, som mange andre sier at de opplever. Men så er hun jo ennå ung, og dette kan vel gjerne komme litt senere i puberteten.

C0285CE5-AAE7-431C-83C9-2C51109CC565.jpeg

04B2248F-D84D-4E86-AB24-AB23BF2BBE3F.jpeg

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hurra! Da har vi gjennomført grunnkurs i lydighet, og er veldig fornøyd med utviklingen over de siste 8 ukene. Nå blir det godt med litt pause og en lang juleferie om noen uker. Tenker vi skal melde oss på videregående kurs i hverdagslydighet hos Monsens hundeskole også, men det blir ikke før i mars. Er veldig fornøyd med denne hundeskolen og kan absolutt anbefale den til andre hundeeiere! Har også lyst å prøve oss på et sporkurs i løpet av våren, tror hun vil ha godt av å få brukt nesa si litt mer aktivt enn bare pølsesøk i leiligheten. 

IMG_1224.JPG

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Sansa har en del merkelig fakter og vaner som av og til får hjertet til å smelte, av og til får meg til å le så jeg nesten pisser på meg og av og til får meg til å undre på hva det egentlig dreier seg om. Eller en god blanding av disse. Tenkte det kunne være morsomt og kanskje lærerikt å høre om andres opplevelser med sin(e) hund(er). Kanskje man får avkreftet at hunden er så sær som man tror? Eller bekreftet at joda, klumpen er akkurat så spesiell som man trodde! Og om noen har mer eller mindre kvalifiserte innspill på hva adferden betyr eller skyldes, så kan man kanskje lære noe også? Uansett, her er min litt tilfeldige topp tre (de første jeg kom på): 1. Brumming Sansa «snakker» i form av en slag nesebrumming. Hun høres ut som en gammel dieselmotor! Og urkomisk å høre på. Jeg har tolket det utelukkende som en positiv lyd, litt som glad-logring, men jeg kan ta feil! Sikkert som banken kommer hun rett etter at hun har spist kveldsmat (ikke på morgenen!). Setter seg rett foran meg, og brummer i vei mens hun presser seg inntil bena mine med brystet. Hun er veldig klar for kos og presser hode mot håmda mi, evt strekker halsen slik at hun kan kløs der. Det kan sikker vare rundt et minutt, helt til jeg overser henne eller hun får komme opp i fanget mitt. 2. Markies er dritgodt! ... om kvelden. Og kun om kvelden. Helt siden hun var valp har vi hatt en rutine på at når hun har lagt seg der hun skal sove, og jeg er på tur å legge meg på soverommet, så får hun en Markies. Det startet nok grunnet at jeg hadde dårlig samvittighet for å la henne ligge alene (det er nok bare 3 meter mellom oss, men jeg lukker døren). Om hun skjønner det er Markies på vei (jeg henter den i skapet, lukt), så begynner hun å sikle om den ikke kommer relativt raskt. Når hun får den, så knaskes den ned med stor innlevelse. Det ser virkelig ut som hun nyter den! Forsøk å gi en Markies på dagtid? Nei, takk ... sånt liker jeg ikke. Hun bare lukter på den. Kan ta den i munnen, men den spyttes ut. Veldig rare greier!! 3. Stein i skogen. Hvis jeg setter meg ned i skogen, finner hun ofte en halvstor stein og kommer til meg med den (hun er veldig forsiktig når hun løfter den i munnen). Hun stiller seg tett, tett inntil bena mine, men med siden mot meg. Forsøker jeg å ta hånden mot munnen hennes - så vris hodet vekk fra meg. Tar jeg hånden tilbake ser hun rett fram igjen. Om jeg stryker/klør henne på hals/bak øre/skulder/hode så ser det ut som hun nyter det noe helt enormt og presser tilbake. Hele tiden forsøker hun å komme enda nærmere meg - ikke bare ved å presse, men ved å bruke bena til å forflytte seg enda nærmere. Selv om det jo ikke går! Hun kan stå slik veldig lenge, mange minutter og jeg skjønner ikke hva det hele dreier seg om! Noen andre med historier eller forklaringer?
    • Takk for svar Selv er jeg ganske fan av puddelen. Tenker i såfall en mellompuddel. Jeg har sett noen da, som har en del stress i seg, men hvor mange dette gjelder vet jeg ikke. Pelsstellet i seg selv ser jeg ikke på som så voldsomt avskrekkende. Hos oss hadde den blitt skrella så ofte som nødvendig for å holde en enkel pels  Jeg er litt usikker på hva sambo synes om rasen, men skal lufte tanken. Vi har snakket om at om vi skal ha en maskot-selskapshund av noe slag, så  har vi lyst på en dvergpuddel  
    • Hei Tispa mi skal ha valper, og er derfor på leting etter ett godt, men ikke alt for kostbart, hundefôr som hun kan få både nå under drektigheten og mens hun dier, gjerne som også kan egnes til valpene når de skal begynne å smake på fastføde. Jeg greier ikke å bli enig med meg selv om hva som er bra og ikke, og det er jo 1000 forskjellige typer..  Er snakk om middels stor hund, ca 30kg.  (Er tørrfôr vi ønsker tips om!)  Må nesten spørre, er noen av de nevnte nedenfor innenfor å gi eller er det søppel? Hva er evt deres erfaring? Hva ville dere valgt av de?    - Carrier Super Premium (https://animail.no/carrier-super-premium)  - Nutrivet Inne Energetic (https://www.zooplus.no/shop/hund/torrfor_hund/nutrivet/599596) - Robour Mother and Puppy (https://vetzoo.no/robur-mother-puppy-xl?gclid=EAIaIQobChMIjdKzwuKY3wIVIQzTCh0kzAKrEAQYASABEgL90_D_BwE#!child=21543)  - Josera Family Plus (https://www.zooplus.no/shop/hund/torrfor_hund/josera/junior/515117?gclid=EAIaIQobChMImv2v2d2Y3wIVhwrTCh17-QUdEAQYASABEgIBBPD_BwE) - Appetitt Extreme (http://www.felleskjopet.no/butikk/kjaeledyr/hund/toerrfor-hund/app-extreme-gf-12kg-12688/)  Vi ønsker jo ett godt fôr som har alt det som ei tispe og valpene behøver, som har greit med kjøtt i seg osv. Jeg prøver å lese meg opp på innholdet i fôrene men jeg blir ikke klok på det. Så kom gjerne med tips 😊 Forresten, noen som har erfaring med Carrier (bla fôret som ble nevnt først)? Er dette et bra merke? Har sett mye reklame for det, aldri prøvd det, men er veldig nysgjerrig. Tenker da på alle de forskjellige type fôrene de har, som evt kan være aktuelt å gi i dagligbasis til alle 4 hundene. Sett igang å selg meg ett fôr😄 På forhånd takk. 
    • Jeg tror virkelig de stiller sterkere. Det er mange som har mat vesentlig lengre enn 6 måneder! Og selvforsyning er en stor del av det å være prepper. Alt fra dyrking av mat til å lage redskap til jakt og fiske fra scratch. Alle mulige måter å rense vann på. Nedgravde kjøretøy som kan gå på vedgass slik at drivstoff ikke er noe tema. Produksjon av medisiner. Våpen og eksplosiver for beskyttelse. Dessuten er dette folk som også prepper mentalt. De har øvelser og har sikkert visualisert alle mulige situasjoner utallige ganger. Noe som er uvurderlig i en panikksituasjon. Legg til at dette ofte er mennesker som helt klart ser seg selv som folk som ikke vil nøle med å drepe andre mennesker. Om ikke annet i selvforsvar. Det er langtfra alle som er i stand til det. Det som evt taler i mot disse menneskene (i den grad de er en homogen gruppe) tror jeg er at det er en meget spesiell gruppe, med et meget spesielt syn på verden. Hvordan fungerer de i lag i praksis når ting blir virkelig ille? Hvordan forholder grunnleggende paranoide folk seg til andre i gruppen sin og andre grupper? På sikt har jo historien vist at evne til samarbeid er avgjørende for langsiktig overlevelse. Så det er kanskje en fare for at mange av disse miljøene kan implodere av seg selv eller kollapse når «trusler» utenfra melder seg. Her bare filosoferer jeg høyt altså, det er spennende å tenke på! Og så skal det sies at prepping i Norge nok er noe annet enn prepping i USA. USA har enorme landområder hvor folk kan leve «off grid» allerede i dag. Det er en kultur for å skulle klare seg selv, for å ikke være avhengig av staten. Tvert i mot er det store grupper som ser på staten som fienden. Slik er det jo ikke i Norge. Her vet staten hvor alle bor og folk er klare for å motta hjelp. Norge er ganske oversiktlig. Forutsatt at styre og stell er intakt, dog  
    • Hjemme fra trening med Skoj og jeg er så forelska i den hunden! Han jobber så fint og har så masse energi at jeg blir i godt humør av han  Å selv om jeg digger de to andre hundene mine også, så har jeg nok funnet drømmerasen min i Skoj. Han har det jeg har savnet i treningssammenheng med de andre to. De utfyller hverandre godt da, denne litt snåle flokken min  
  • Nylig opprettede emner