Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid?

Recommended Posts

Når regnes første dag i løpetiden? Er det når tispa begynner å bli hoven? Eller er det når man ser blod? Går som oftest noen dager mellom der eller en uke før jeg ser blod etter jeg har oppdaga at hun er blitt hoven og svulmer opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos min forrige tispe mener jeg å huske at det var omvendt, hun blødde før hun hovnet opp. Tror det er blødning som indikerer start på løpetid i alle fall.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hun er fortsatt hoven og vært hoven i to uker men jeg har ikke sett noe blod. Kun gjennomsiktig veske derfra. Men hoven er hun. Er det noe galt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Første løpetid, eller har hun hatt før?

Om det er første gang kan de gjerne være godt hovne ei stund før.

Her regner jeg dag 1 som første dag det blør.stemmer overens med syklus. 

Endret av Wildlife

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok regnet første dagen hun blør som starten på løpetiden.

Er ikke alltid tispa mi blør heller, men man kan merke det på måten hun oppfører seg på.

hun blir ofte veldig sær og ligger ofte i buret og under sofa. Hun ligger i bur nede om natten og bjeffer om natten da hun har løpetid. Så hvis ikke tispa mi blør men jeg likevel mistenker løpetid, så merker jeg det ofte på humøret hennes.

har du merket noe forskjell i humøret på tispa di?😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vel, han her han et noe merkelig velkomst"rituale" med meg, nemlig å ikke hilse. Altså, han rører ikke en tå når jeg kommer hjem fra arbeid. Ligger som regel flatt ut på sengen sin eller gulvet. Så når jeg nærmer meg, logrer han bittelitt med halen, snur seg på ryggen og "ber" meg klappe han på magen.  Ellers går han bananas når alle andre kommer.
    • Jeg ville ikke bidratt til den typen spleiseaksjoner, men dersom en venn henvendte seg til meg direkte og spurte om et lån eller hjelp til å dekke veterinærkostnader i en vanskelig situasjon, så hadde det nok vært annerledes.  Vi har forsikring opp til kr. 60.000 og egenandel på kr. 1.600 på vår. Dersom ting plutselig skulle overstige det har vi en buffer stående til diverse uforutsette kostnader, og hunden er helt klart en del av det. I tillegg ville det som mange over også sier blitt en vurdering basert på prognose, rehabilitering, alder på hunden etc. Har vurdert å gå ned til dekning opp til kr. 30.000 og sette det vi sparer på forsikring på egen konto til uforutsette kostnader på hunden, men klarer ikke helt å regne det hjem. Men det er jo det som er poenget med forsikring, det lønner seg aldri før det plutselig skjer noe. Så vi betaler for sikkerhets skyld og håper at vi taper penger på det 
    •   Vår også driver med det. Kan plutselig holde seg i eeeevigheter om det er dårlig vær, og hvis noen reiser seg og går ut i gangen har han plutselig "sovnet" i senga si med hodet under et teppe i tilfelle de skal ta på sko og ta han med ut... Kunne sverget på at han titter ut av vinduet i blant for å sjekke om det fortsatt er dårlig vær, og graver seg dypere ned i sofaen om han ikke er fornøyd med det han ser. Ved hviletid her går det i henting og arrangering av puter og tepper til den store gullmedalje. Noen dager skal flest mulig oppi senga/sofaen, andre dager dytter han alle ut igjen og tar med én eller to tilbake. Men stort sett er det visst best med flest mulig, ser det ut til. Om jeg reiser meg fra sofaen for å hente noe, så ligger plutselig alle putene litt nærmere hverandre da jeg kommer tilbake, stort sett med ridgeback på tvers av alle sammen.  Også styrer han fælt med margbeina sine! For det første kan de kun tygges på da alle (både jeg og samboer) er hjemme, han syns ikke det er noe vits i å kose seg med bein om det mangler en i husholdet. For det andre bruker alltid masse tid når han får et nytt bein før han kommer i gang med den gnagingen han egentlig gleder seg til. Han må snuse på det og bære det litt rundt først. Flytter det fra rom til rom eller fra teppe til senga si, leker litt med det på gulvet, går ifra en stund, og så plutselig er det klart til å begynne å gnage på. Og sist men ikke minst har han nok på et eller annet tidspunkt opplevd at det har kommet marg ut av et bein som har kræsjet i noe, for han har begynt å kaste dem i veggen når han syns det begynner å bli lite snask igjen... Litt mindre heldig for interiøret akkurat den vanen der 
    • Litt blandede følelser. En ting er behandling som har stor sjanse for å lykkes og hunden er ung og har potensiale for mange gode år foran seg. Noe annet er ekstremt kostbar spesialistbehandling av godt voksen hund (har sett spleis for sekssifret beløp for behandling utenlands for hund som nærmer seg halvveis av gjennomsnittlig levealder på rasen), det blir for dårlig cost-benefit for min del.
    • Tannkremen smaker jo så godt   Den andre hater å pusse tennene og gjemmer seg når hun hører at han får pusset sine.
  • Nylig opprettede emner