Jump to content
Hundesonen.no

Mynde med kløv

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med eller som har forsøkt å kløve med mynde? 

Itilfelle hva slags mynde, hvor mye vekt og hvor lenge? 

Var hunden komfortabel med å bære (forutsetter selvsagt at hunden er blitt gradvis trent opp) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 whippeter jeg kløver med. Tror de bærer typ 3-4kg på alt fra 2 dager til 1mnd. Hvis vi har korte etapper, så kan de fint bære 5kg

De elsker det når jeg finner frem kløvene deres, så de er nok komfortable med det vi bruker Togo kløven til dem


Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minutter siden, Carro92 skrev:

Jeg har 2 whippeter jeg kløver med. Tror de bærer typ 3-4kg på alt fra 2 dager til 1mnd. Hvis vi har korte etapper, så kan de fint bære 5kg emoji4.png

De elsker det når jeg finner frem kløvene deres, så de er nok komfortable med det emoji4.png vi bruker Togo kløven til dem


Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for svar, gøy å høre at de liker det! 

Whippet er jo ikke så veldig ulik str til den jeg vurderer å forsøke å ha med på kløvtur, det er en silken windhound.

Jeg er også veldig godt fornøyd med Togo kløven til mine egne hunder 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, Lene_S skrev:

Hvis min chihuahua kan bære kløv, så kan vel en mynde også :P

Alle hunder kan gå med en kløv, men langt fra alle liker det over tid og når det blir tungt. Og skal man ha med en hund på lengre fjellturer og er avhengig av at hunden kan bære litt, så er det viktig (ihvertfall for meg) at hunden trives med kløv på ryggen og har litt arbeidslyst og utholdenhet. Det er ikke gøy å gå på fjellet med en hund som helst ikke vil ha på kløven, henger bak og legger seg ved første anledning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg har kløv til min whippet. Han har ingen problemer med å gå med kløven, bryr seg like lite om den som om han går med sele.

Jeg bruker bare kløven som supplement til mosjon, så har aldri hatt den veldig tung. Men det hadde ikke vært et problem å trene han opp til å gå med tyngre kløv til lengre turer.

Fordi jeg bare bare bruker kløven som supplement så har jeg valgt ruffwear sin kløv. Skulle jeg hatt kløv til lengre turer så hadde jeg kjøpt en fra seleverkstedet.

20170328_132822.thumb.jpg.ea2fe2bc1de300a60dc952d898077a74.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har også kløven til Ruffwear, den sitter godt på myndekroppen. Som nevnt er ikke bagen så stor da, og den kan ikke løsnes fra selen (tror den jeg har heter Approach Pack). Hun syns den er grei å ha på, men har ikke kommet så mye opp i vekt som de over her da :P . Har vel hatt 1,5 kg totalt inkludert vekten til kløven på min, hun er 11kg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Nye innlegg

    • Har du video? 😊 Lettere å gi tips da. Bakpartskontroll er noe som kan ta lang tid å trene inn, så ikke fortvil! Jeg liker å bruke en del forskjellige metoder. Forklare for hunden hva jeg ønsker på mange forskjellige måter. Jeg har brukt både "vanlig" kassemetode, Hannah Branigans metoder (søk på pivot hannah branigan samt rubberband pivots på YouTube så dukker det nok opp noen videoer) og øvelser fra ShapingSheepdog sitt nettkurs (anbefaøes sterkt!) 😊 Lagde en liten video kjapt nå så du kan se litt hvordan jeg har jobba. https://youtu.be/jPnDZryIPGQ Det hjelper veldig når hunden kan gå en del på kassa uten at du står der. Altså når du kan gå helt inntil bakparten på hunden mens du gir belønning, og hunden flytter bakparten fint til dere står front mot front igjen, kan du prøve å gå så vidt bak hunden og bli stående unna kassa og se om han da flytter bakparten hele veien tilbake igjen. Da kan du prøve å gå inntil kassa slik at hunden går inntil deg. Her er det lurt om du først har bygd masse verdi for å stå inntil deg. Ha hunden på kassa ved siden av deg, klikk belønn klikk belønn klikk belønn, lokk hunden av kassa rett bak deg slik at alt han trenger å gjøre er å ta et skritt opp på kassa igjen for å være i riktig posisjon. Klikk belønn klikk belønn klikk belønn! Ganske raskt vil du kunne starte å lokke hunden av kassa litt på skrå bak deg og hunden vil ta et steg opp på kassa og svinge rumpa det siste lille steget inn på plass. Så kan du gjøre vinkelen vanskeligere og vanskeligere til du kan kaste en godbit noen meter foran deg og hunden hiver seg inn på plass etter å ha spist godbiten. Hvis det ikke funker, er det også lov å "jukse" og sette inn en bakbeinstarget eller plattform også, for å "lime" hunden til riktig posisjon i starten. Men mest sannsynlig trenger du ikke det.  Fokus i baklengsmarsj: bestem på forhånd hvor nær du vil ha ham. Vil du ha ham HELT inntil er det et alternativ å lære ham å targete låret ditt først. Ellers er det "bare" å starte der du vil ha ham og belønne heftig for at han står stille der. Siden han ikke syns det er så kult å være nære, må du først bygge verdi for å være nære. Så ville jeg begynt med ett halvt steg, klikk og belønn. Så ett steg. Så to steg. Så et halvt steg igjen. To steg, ett steg, tre steg osv i riktig posisjon. Belønner du for å gå litt her og litt der og til slutt komme i riktig posisjon er det hele den kjeden du belønner. Du vil kun ha riktig posisjon så belønn heller ett riktig steg og utvid antall riktige steg. Target: Belønn noen hvor han bare slenger innom så han vet han er på riktig spor. Så kan du prøve å ikke klikke for en repetisjon, da vil han antakeligvis reagere med å dytte en gang til siden du ikke fikk med deg at han dytta, er du heldig vil han da også dytte litt hardere for å virkelig få fram poenget. Da klikker du og belønner godt. Etter noen ganger med klikk for annenhver target vil han antakeligvis prøve å spare tid og krefter og heller dytte litt lenger i stedet for å dytte to ganger. Da kan du gradvis øke tida til han holder frysen så lenge du ønsker. En annen metode er å bruke omvendtlokking og holde fram godbithånda eller leka akkurat i det han targeter. Er omvendtlokkinga godt innlært vil han antakeligvis fryse og du kan kjapt fade vekk omvendtlokkehjelpa 😊
    • Tror det er mange det skjer med! 😅 Og som du sier, både eurasier og RR er raser man lærer myyye av å trene 😬 Tror jeg er mye mer kreativ i belønninger nå enn jeg hadde vært om jeg begynte med en annen rase. Og så er det jo så morsomt når ting løsner når man vet hvor mye jobb det har vært å få til noe. Ble nesten mer glad første gang Qaran grep rundt en apportbukk enn da Kuling klarte en hel konkurranselik apportøvelse 😅  Ja, det viktigste er å kose seg sammen 😊
    • Herregud Håper du finner et sted dere kan oppholde dere til rørene er fikset. Kan forsikring evt dekke hotell eller slikt? 🤔
    • Ja ikke sant, folk flest klarer jo å se dette, men så har man en stor del av miljøet som bare nekter helt.

      Definitivt! Særpreg burde ikke trumfe liv og helse rett og slett. 

      Jepp det legges lokk på problemene rasen har. Veldig også. Og man blir kritisert om man nevner det til potensielle nye valpekjøpere. Jeg har vært ærlig hele veien da, spesielt etter vi hadde Shensi som faktisk hadde issues som for de fleste er uhåndterbart i en normal hverdag.
      Men nå er ikke jeg noe særlig på lundehundgruppene på facebook lengre, vi med prosjekthunder er ikke ønsket der og ethvert bilde av en prosjekthund fører til en storm av diskusjoner og kritiske rop mot prosjektet. Jeg personlig blir så knust av all kritikken mot prosjekthundene (mye av det har jo også vært kritikk retta direkte mot hundene liksom?! Som om de kan noe for hva enn vi mennesker finner på), så det er ikke verdt det. Litt sensitiv når det det kommer til de vakre gutta mine da vett 

      Lundisen økte jo også ganske effektivt i popularitet etter den var på farmen, så det er enormt lange ventelister nå. Og hvis hvermannsen skal begynne skaffe seg lundehund, så må vi være ærlige om alle sider ved rasen, ikke bare det som er bra med dem! 
    • Hei Tusen takk for at du svarer  Den setningen i fet skrift - der er det vi står fast. Jeg flytter meg 45 grader rundt kassen mens han spiser godbiten, og da flytter han bakbeina 4 skritt for å flytte bakparten 45 grader etter meg, slik at han på nytt står rett foran meg med beina på kassen. Jeg har ikke belønnet på utsiden, jeg har nok lett for å belønne ved venstre lår, der han skal være i utgangsstillingen. Så å belønne på utsiden og få bevegelse i bakbeina på den måten må jeg definitivt prøve Ser poenget med å ikke ha behov for skikkelig trykk på target stick - han følger den rimelig greit nå. Har også trent target - hånd, men det er samme lette touchet ("slenge bortom") der og. Og samme reaksjon hvis jeg holder tilbake klikket. Men skal prøve å ta vekk hånda/target når jeg ikke klikker og ta den frem igjen for et nytt forsøk. Før eller senere... 😛 
  • Nylig opprettede emner

×