Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen er matlei


Vvoffen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis hunden er i fint hold, så spiser den nok. Er nok heller du som gir for mye mat hvis det ikke blir spist opp.

Vel - sa skjønner jeg ikke problemet ditt. Du MENER du gir henne passe mengde, hun spiser, hun er ikke tynn - men du mener hun er lei maten. Hvorfor mener du hun er lei? Så lenge hun ikke går ned

Som Sprettballen sier: om valpen ikke er for tynn, så spiser den nok mat. Da er det du som fyller for mye i skåla. 

Hva vil si å bare spise litt? Ser du ut fra hva som er anbefalt eller behovet? Border collien som sønn hadde trang bare halvparten av hva som var anbefalt og hadde fin vekt, pels og poter hele livet. Det er heller ikke noe uvanlig at dem er hobby anorektikere sa vetrinæren som vi hadde. En periode er alle hunder tynne fordi dem vokser mye også det vil da se værre ut når du har en som spiser lite

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Hva vil si å bare spise litt? Ser du ut fra hva som er anbefalt eller behovet? Border collien som sønn hadde trang bare halvparten av hva som var anbefalt og hadde fin vekt, pels og poter hele livet. Det er heller ikke noe uvanlig at dem er hobby anorektikere sa vetrinæren som vi hadde. En periode er alle hunder tynne fordi dem vokser mye også det vil da se værre ut når du har en som spiser lite

 

Hun spiser bare såvidt opp, men der ser ikke ut som hun liker forer noe serlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nikolilli skrev:

Hun spiser bare såvidt opp, men der ser ikke ut som hun liker forer noe serlig.

Var en kjempeovergang for meg også som alltid før hadde hat slukhalser som trang over det dobbelte av veiledning på foret. Det første du gjør er å kjenne over ribbein og mage og ja hele hunden med hendene og kjenne om hun er for tynn eller passe eller .... så ser du på pels, poter og avføring hvordan det er. En hund som er hobby anorektiker ser gjerne ut som den ikke liker det. Kan også være at hun nå har blitt såpass voksen at hun tester deg litt. Det vil si spiser jeg dårlig nå så tja får jeg noe annet. 

Er det hobbyanorektisk så vil det fortsette til hun er voksen samme søren å mye du bytter for til noe som er bedre. Skal du bruke henne med høye krav er det lurt at hun kan spise det hun blir tilbytt. Da tenker jeg på sant som gjeting i fjellet flere dager i strekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Var en kjempeovergang for meg også som alltid før hadde hat slukhalser som trang over det dobbelte av veiledning på foret. Det første du gjør er å kjenne over ribbein og mage og ja hele hunden med hendene og kjenne om hun er for tynn eller passe eller ... så ser du på pels, poter og avføring hvordan det er. En hund som er hobby anorektiker ser gjerne ut som den ikke liker det. Kan også være at hun nå har blitt såpass voksen at hun tester deg litt. Det vil si spiser jeg dårlig nå så tja får jeg noe annet. 

Er det hobbyanorektisk så vil det fortsette til hun er voksen samme søren å mye du bytter for til noe som er bedre. Skal du bruke henne med høye krav er det lurt at hun kan spise det hun blir tilbytt. Da tenker jeg på sant som gjeting i fjellet flere dager i strekk

Hun har fast avføring og pelsen hennes er som den skal. Hun er ikke for tynn heller så jeg tror ikke det er noe krise, men er litt dumt om hun ikke vil spise opp hele for sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nikolilli skrev:

Hun har fast avføring og pelsen hennes er som den skal. Hun er ikke for tynn heller så jeg tror ikke det er noe krise, men er litt dumt om hun ikke vil spise opp hele for sekken?

Ja derfor du skal øve deg: Du skal følge med på hunden din på pels poter og avføring også tannkjøttet. Blir det endringer her så er det noe som må gjøres. 

For å få opp matlysten kan du tilby mat max to ganger om dagen og maten bør stå nede så lenge hun spiser men forsvinne fort etterpå. Dette bruker å trigge matlysten hos de aller fleste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Ja derfor du skal øve deg: Du skal følge med på hunden din på pels poter og avføring også tannkjøttet. Blir det endringer her så er det noe som må gjøres. 

For å få opp matlysten kan du tilby mat max to ganger om dagen og maten bør stå nede så lenge hun spiser men forsvinne fort etterpå. Dette bruker å trigge matlysten hos de aller fleste

Takk for tipset??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nikolilli skrev:

Hun har fast avføring og pelsen hennes er som den skal. Hun er ikke for tynn heller så jeg tror ikke det er noe krise, men er litt dumt om hun ikke vil spise opp hele for sekken?

Som Sprettballen sier: om valpen ikke er for tynn, så spiser den nok mat. Da er det du som fyller for mye i skåla. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pringlen skrev:

Hvis ikke hunden er tynn, så ser jeg ikke problemet. Vil du fôre den feit?

Nå tror jeg dere har misforstått meg. Jeg sa det ganske tydelig i teksten over at hun spiste. Og det er ikke det som er problemet. Og jeg forer henne i passe mengde. Det er bare det at hun begynner og gå lei foret, derfor lurte jeg på om noen visste om noe jeg kunne tilsette for at maten smakte bedere. Jeg har tenkt til å bytte for, men vil gjerne at hun skal klare og spise opp resten av den sekken jeg allerede har først. Forstår dere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lijenta skrev:

Ja derfor du skal øve deg: Du skal følge med på hunden din på pels poter og avføring også tannkjøttet. Blir det endringer her så er det noe som må gjøres. 

For å få opp matlysten kan du tilby mat max to ganger om dagen og maten bør stå nede så lenge hun spiser men forsvinne fort etterpå. Dette bruker å trigge matlysten hos de aller fleste

Signerer denne ? Ikke lag en dårlig vane hvor du tilsetter ting i maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Nikolilli skrev:

Nå var det ikke det jeg lurte på, og jeg gir henne passe mengde

Vel - sa skjønner jeg ikke problemet ditt.

Du MENER du gir henne passe mengde, hun spiser, hun er ikke tynn - men du mener hun er lei maten. Hvorfor mener du hun er lei? Så lenge hun ikke går ned i vekt så får hun jo i seg det hun skal. Om man begynner å dille med alskens tilsetninger i maten, så får man fort en hund som MÅ ha det for å gidde og spise. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nikolilli skrev:

Nå tror jeg dere har misforstått meg. Jeg sa det ganske tydelig i teksten over at hun spiste. Og det er ikke det som er problemet. Og jeg forer henne i passe mengde. Det er bare det at hun begynner og gå lei foret, derfor lurte jeg på om noen visste om noe jeg kunne tilsette for at maten smakte bedere. Jeg har tenkt til å bytte for, men vil gjerne at hun skal klare og spise opp resten av den sekken jeg allerede har først. Forstår dere nå?

Hun spiser, går ikke ned i vekt og er ikke for tynn - hva er problemet? Er du redd for at foret skal gå ut på dato før hun har spist det opp? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Siri skrev:

Vel - sa skjønner jeg ikke problemet ditt.

Du MENER du gir henne passe mengde, hun spiser, hun er ikke tynn - men du mener hun er lei maten. Hvorfor mener du hun er lei? Så lenge hun ikke går ned i vekt så får hun jo i seg det hun skal. Om man begynner å dille med alskens tilsetninger i maten, så får man fort en hund som MÅ ha det for å gidde og spise. 

Jeg kjenner hunden min såpass at jeg klarer og se at hun er lei. I for mengde har jeg gått ut i fra det som står på sekken også tilpassa det henne så det er passe mye. Jeg har altid gitt henne mindre en det som står på sekken, det har alltid funka fint. Men det er ikke formengden min eller veksten hennes som er problemet mitt. Saken er at jeg har igjen et par kilo av det foret mitt og jeg vil ikke at hu skal tvinge i seg noe hun ikke liker. Og hva fikk deg til og tro at jeg skal dille med maten hennes og tilsette masse rart? Jeg kan ikke huske jeg sa det. hun er ikke den type hund som MÅ ha tilsatt noe for og spise, det er bare foret hun ikke liker. Hvis du ikke har tenkt til å svare på det jeg faktisk lurte på så skulle du aldri sagt noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Hun spiser, går ikke ned i vekt og er ikke for tynn - hva er problemet? Er du redd for at foret skal gå ut på dato før hun har spist det opp? :icon_confused:

Nei, jeg vil bare ikke at hun skal spise noe hun ikke liker, da begynner hun bare og spise masse rart hun finner på gården som møkk osv, hun gjorde ikke det på det forrige foret hennes som hun likte kjempe godt(har planer om å bytte tilbake)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få smaksprøver på nye fortyper, og blande med foret du har? Finner du et hun ser ut til å like er det fint å ha igjen litt av det gamle og fore litt av begge i en overgangsfase, noen kan reagere på brått forbytte. 

Syns forøvrig det er fint å tilby hunden mat den liker, hvis man ser den er litt lei. Hunder vil også sette pris på variasjon, det gjør min i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nikolilli skrev:

Saken er at jeg har igjen et par kilo av det foret mitt og jeg vil ikke at hu skal tvinge i seg noe hun ikke liker.

Om du er så gnien at du ikke vil kaste et par kg fôr, men ikke vil tvinge henne til å spise noe hun ikke liker, så får du kjøpe noe hun liker da, også blander du ut litt med det fôret hun tydeligvis ikke liker. 

9 minutter siden, Nikolilli skrev:

Og hva fikk deg til og tro at jeg skal dille med maten hennes og tilsette masse rart? 

Kanskje du skal lese startinnlegget ditt en gang til, da... 

17 timer siden, Nikolilli skrev:

Hei, jeg har en valp ca er halvt år gammel som er litt matlei. Det er ikke det at hun ikke spiser, for det gjør hun, men bare så vidt. Er det noen som vet om noe som jeg kan tilsette maten for å få den til og smake bedre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Siri skrev:Om du er så gnien at du ikke vil kaste et par kg fôr, men ikke vil tvinge henne til å spise noe hun ikke liker, så får du kjøpe noe hun liker da, også blander du ut litt med det fôret hun tydeligvis ikke liker. 

Kanskje du skal lese startinnlegget ditt en gang til, da... 

2 timer siden, Siri skrev:

Vel - sa skjønner jeg ikke problemet ditt.

Du MENER du gir henne passe mengde, hun spiser, hun er ikke tynn - men du mener hun er lei maten. Hvorfor mener du hun er lei? Så lenge hun ikke går ned i vekt så får hun jo i seg det hun skal. Om man begynner å dille med alskens tilsetninger i maten, så får man fort en hund som MÅ ha det for å gidde og spise. 

 

Her fikk du det til og høres ut som om jeg ville putte masse tull i maten til hunden min,hvis det ikke var det du mente burde du kanskje sagt det litt annerledes. Jeg ønsker tips til noe enkelt og naturlig jeg kan ha i maten hennes. Jeg liker ikke at hun skal spise noe hun ikke er no glad i, kanskje du ikke har noe i mot det på hunden din, men jeg liker ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Krimman skrev:

Hva med å få smaksprøver på nye fortyper, og blande med foret du har? Finner du et hun ser ut til å like er det fint å ha igjen litt av det gamle og fore litt av begge i en overgangsfase, noen kan reagere på brått forbytte. 

Syns forøvrig det er fint å tilby hunden mat den liker, hvis man ser den er litt lei. Hunder vil også sette pris på variasjon, det gjør min i hvert fall. 

Takk for forståelse og godt råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Nikolilli skrev:

Her fikk du det til og høres ut som om jeg ville putte masse tull i maten til hunden min,hvis det ikke var det du mente burde du kanskje sagt det litt annerledes. Jeg ønsker tips til noe enkelt og naturlig jeg kan ha i maten hennes. Jeg liker ikke at hun skal spise noe hun ikke er no glad i, kanskje du ikke har noe i mot det på hunden din, men jeg liker ikke det.

De fleste av oss kaller det å dille med hunden når man skal ha oppi annen mat/godis etc for å få den til å spise det du egentlig har tenkt å gi den. Så egentlig bare kamuflerer du maten hun ikke liker - du vil jo egentlig ha henne til å spise den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...