Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Hunden spiser ikke


ikiz
 Share

Recommended Posts

Hei sonen! 

Har 2 Staffe tisper som er 2,5 år. Nå har den ene «sluttet» å spise.
Dette har ikke vart lenge - kanskje 2 uker, men jeg blir bekymret på grunn av at hun har vært verdens største matvrak! Hun er den som tigger i smug og er raskest bort om noe faller på gulvet. Hun har alltid slukt i seg maten og står gjerne å sleiker matskålen i 10 minutter etter at den har blitt tom :aww:

Hun får frokost og kveldsmat som består av Vom&Hundemat og tørrför (Taste of the wild). Jeg deler pølsen (0,5kg) i 5 biter, og hun får 1 bit til hvert måltid + 1 dæsj tørrför for å ikke få klinkekule bæsj.. Dette har hun spist nesten hele livet og jeg mener selv at hun verken er for tynn eller for tykk.
 

Det som skjer ved måltidene nå er hun kun går å lukter på maten sin før hun snur seg og små traver rundt (gjerne på kjøkkenet) og legger seg deretter i sofan. Om jeg prøver å oppmuntre henne til å «gå å spise» så kan det være at hun tar en bit av maten og til og med kanskje to, men det er små biter.
Noen som har opplevd det samme? Hva kan være årsaken? Er hun bare matlei? :ermm:
Jeg tar bort matskålen hennes om hun ikke har spist opp innen 5 minutter og förer henne ikke igjen før til neste måltid. Hun sluker i seg de godbitene hun får (dette er ikke mye) og allmentilstanden hennes virker ikke berørt. Har også sjekket tennene, men kan ikke se noe galt.
Den andre hunden spiser som normalt.

Hunden har spist mat på 2 uker altså! Men hun har lett hoppet over 3 måltider før hun har spist ett.. 
Håper noen har noen betryggende ord!? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden som har sluttet å spise? Det er slett ikke uvanlig at unghunder har perioder hvor de ikke er så interesert i mat. Hvis det stadig gjentar seg, så lar du maten stå i ca 10 min, så tar du den vekk og da får hun ikke mat igjen før neste måltid. Du kan også tilsette litt kruskakli i maten, det er godt for fordøyelsen og gjør at dem lettere får ut avføringen når de fores på Vom.

Jeg har selv en hund, som var en slik hobbyanorektiker når han var i den alderen. Så lenge hunden er frisk ellers  så hadde jeg ikke blitt så bekymret... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mardina skrev:

Hvor gammel er hunden som har sluttet å spise? Det er slett ikke uvanlig at unghunder har perioder hvor de ikke er så interesert i mat. Hvis det stadig gjentar seg, så lar du maten stå i ca 10 min, så tar du den vekk og da får hun ikke mat igjen før neste måltid. Du kan også tilsette litt kruskakli i maten, det er godt for fordøyelsen og gjør at dem lettere får ut avføringen når de fores på Vom.

Jeg har selv en hund, som var en slik hobbyanorektiker når han var i den alderen. Så lenge hunden er frisk ellers  så hadde jeg ikke blitt så bekymret... :) 

Begge er 2,5 år. Har fin avføring nå altså! Er bare at den blir veldig hard om hun kun får vom :P Takk for tips og informasjon! Mulig hun bare er en hobbyanorektiker da :aww:

3 timer siden, Siri skrev:

Når hadde hun løpetid sist? 


Hm, tror det må være 5-6 måneder siden. Kan det være på grunn av at ny løpetid nærmer seg? :) Kan ikke se at hun har hovnet opp bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ikiz said:

Begge er 2,5 år. Har fin avføring nå altså! Er bare at den blir veldig hard om hun kun får vom :P Takk for tips og informasjon! Mulig hun bare er en hobbyanorektiker da :aww:


 

Som sagt, så kan det være alderen eller rett og slett at hun ikke er noe matvrak... :) Så lenge hun er i fin form ellers,så hadde jeg ikke blitt bekymret. Men det er klart, hvis det vedvarer, så hadde jeg tatt en tur til dyrlegen :) For å være på den sikre siden og utelukke ting :) 

Hunder får ofte hard avføring, når de fores på kun vom. Det er normalt. Jeg tilsetter litt kruskakli og litt matolje, og det setter ofte fart på systemet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ikiz skrev:

Hm, tror det må være 5-6 måneder siden. Kan det være på grunn av at ny løpetid nærmer seg? :) Kan ikke se at hun har hovnet opp bak. 

Det kan jo være starten på en ny løpetid snart - noen blir jo litt nedstemte ifm løpetid, men om hun er frisk og rask, ikke avmagres og ellers er seg selv, så ville jeg kanskje ikke tenkt så mye på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis hunden har vært et matvrak i 2,5 år og så plutselig ikke vil spise, så ville jeg fulgt nøye med jeg. Greit at unge hunder kan spise litt dårlig, men det er gjerne tidligere. Det i jo omtrent i denne alderen de ofte begynner å spise skikkelig igjen hvis de har vært teite. Jeg ville sjekka tennene skikkelig nøye og tatt tempen og fulgt godt med. Sannsynligvis er det bare hormoner i forbindelse med løpetid eller noe sånt, men jeg tenker at plutselig nedsatt matlyst på en voksen hund som normalt sett sluker alt, er verdt å følge med på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hun begynte plutselig å spise igjen.. :rofl: Det tok ikke mange dagene etter jeg la ut første innlegget. Kom ingen løpetid, så aner ikke hva årsaken kan ha vært. 

Nå spiser (sluker) hun i hvert fall maten sin slik som hun pleier! :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...