Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannproblemer/smerter- oversett lidelse?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Jeg undres om ikke mange hunder går rundt med uoppdagede/oversette smerter, knyttet til tennene..?  Hunder gir jo ikke bestandig tydelige signaler på smerte,  eventuellt hvor det gjør vondt. Tannsmerter kan etter det jeg har erfart gi seg utslag som nedstemthet, grettenhet eller ulyst/forsiktighet ved inntak av mat/tyggesaker. Siden jeg har en viss erfaring med hvor vondt problemer med tennene kan være, så er jeg muligens mer opptatt av det, enn de som har hatt 'null hull' bestandig. 

Jeg har brukt ikke ubetydelige summer hos  veterinær pga trekking av tenner og det er utrolig å se hvilken forskjell det gjør på hundens oppførsel/livskvalitet. :) Den eldste var nærmere 15 år og det ga betydelige positive utslag. Den eldste jeg kjenner til var nærmere 16 da tenner ble trukket, hunden lever ennå og er sprek  bortsett fra redusert hørsel. 

Hvor ofte sjekker du tennene på hunden(e) både selv og hos veterinær? De bakerste tennene i munnen kan være vanskelig å sjekke selv, i noen tilfeller. Ikke alle hunder syns det er greit at man roter bakerst i gapet..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et foredrag om hundens tannhelse, og der kom det frem nettopp det du sier at tannsmerter kan komme til uttrykk på veldig mange forskjellige måter. Min veterinær anbefaler faktisk en grundig tannsjekk som første ledd i utredning hos hunder som plutselig endrer atferd eller få andre diffuse symptomer.

Min hund får rens og sjekk (inkludert røntgen) 1-2 ganger i året. I tillegg pusser vi hver dag. Jeg kom dessverre alt for seint i gang med tannstell, og det har medført at frøkna har mistet noen tenner. Med neste hund skal jeg være mye mer bevisst på tannhelsen fra dag  én.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jeg var på et foredrag om hundens tannhelse, og der kom det frem nettopp det du sier at tannsmerter kan komme til uttrykk på veldig mange forskjellige måter. Min veterinær anbefaler faktisk en grundig tannsjekk som første ledd i utredning hos hunder som plutselig endrer atferd eller få andre diffuse symptomer.

Min hund får rens og sjekk (inkludert røntgen) 1-2 ganger i året. I tillegg pusser vi hver dag. Jeg kom dessverre alt for seint i gang med tannstell, og det har medført at frøkna har mistet noen tenner. Med neste hund skal jeg være mye mer bevisst på tannhelsen fra dag  én.

Jeg mistenker at en del hunder som har blitt 'aggressive' og kanskje avlivet , har endret adferd nettopp på grunn av tannsmerter. :hmm:  Av erfaring så kan jeg hilse og si, at smerter i tenner/kjeve ( og nå snakker jeg ikke om litt 'murring' i tennene) påvirker humøret i betydelig grad..

Flott om hunden tillater pussing/rens hjemme :) Før jeg fikk erfare at det ikke bestandig lar seg gjøre ( omplasseringshund , liten) så renset jeg tennene selv. Likevel ser det ut til at man ikke kan forhindre alle problemer ved egeninnsats, sjekk hos veterinær bør inngå :) Kanskje i særdeleshet på raser der 'skrale' tenner er vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått omplasseringshund på 5 år nå med litt dårlige tenner. De er bare litt dårlige, men jeg er vant til pearly whites :P så nå går det i tannpuss hver dag og plack off for å se hva jeg kan fikse selv også skal han få en tannrens når jeg ser hva som gjenstår. Han liker ikke så godt å pusse tenner, men det blir bedre for hver dag. Får pusse mer og mer - tar det forsiktig og roser mye. Neste valp skal vennes til å pusse tenner fra første dag, tror det er en god invistering.

Ellers er jeg enig i at det nesten er umulig å vite om tannproblemer bakerst - men man kan jo holde et øye med matinntaket (og passe på å gi tørre/harde godbiter og se hvordan de tar de) - vet om flere som har oppdaget knekte tenner fordi hunder ikke har villet spise tørrfor eller endret tyggeatferd på bein eller tørre kjeks

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Ellers er jeg enig i at det nesten er umulig å vite om tannproblemer bakerst - men man kan jo holde et øye med matinntaket (og passe på å gi tørre/harde godbiter og se hvordan de tar de) - vet om flere som har oppdaget knekte tenner fordi hunder ikke har villet spise tørrfor eller endret tyggeatferd på bein eller tørre kjeks

Ja, jeg har jo selv en på snart tolv som alltid har hatt fine tenner med omtrent null tannsten. En rutinesjekk viste at en av de aller bakerste tennene, som er både små og utilgjengelige, var veldig løs og dårlig. Nå er jo ikke dette en liten hund og er i tillegg meget medgjørlig, likevel klarte jeg ikke å se det, så lenge hunden ikke var sedert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...