Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til hunderase

Recommended Posts

Hvilke hunderase passer best i leilighet uten å bjeffe?

Bør jeg da utelukke alle hunderaser med vakt og vokt i seg? 

Forslag på hunderase? 

Og forslag på sjeldne hunderaser da det står så lite på nettet om de sjeldne hunderasene?

Blir da en familie og turvenn og litt lydighet og gjerne røyte minst mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest lijenta
19 minutter siden, Aea skrev:

Hvilke hunderase passer best i leilighet uten å bjeffe?

Ikea hunden. Alle raser vil bjeffe i større eller mindre grad, men vakt og vokt og spishundene gir deg en større jobb med å få bjeffing på et akseptabelt nivå for både deg og naboer

Bør jeg da utelukke alle hunderaser med vakt og vokt i seg? 

Hvor mye bråk tåler du og dine naboer? Hvor mye kunnskap har du om å få hunden rolig som er avlet på  varsle/bjeffe? Det er en stor jobb

Forslag på hunderase? 

Desverre har ingen. Men ut fra teksten så vil du ha en vakt/vokter som tier stil og røyter minimalt. Det står ingenting om pels du liker best kort lang mye lite pelsstell er vesentlige ting. Og er det så lurt å haen vakt vokter som familiehund i en leilighet?

Og forslag på sjeldne hunderaser da det står så lite på nettet om de sjeldne hunderasene?

Sjeldene hunderaser har som oftest en feil mye helseplager som igjen går utover velferd og din lommebok

Blir da en familie og turvenn og litt lydighet og gjerne røyte minst mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint hvis du kan være mer spesifikk i hva du ser etter i en hund, og hvor mye tur /aktivisering du kan tilby den :) Og hva slags type hund du liker, må den kunne gå løs, skal den være omgjengelig og glad i folk, skal den være lettlært/førerorientert, vhilken størrelse vil du ha osv. 

Om du vil ha minst mulig bjeffing ville jeg unngått typisk de fleste miniatyrhundene og spisshundene. Men det er variasjoner her og, så du må rett og slett peile deg litt mer inn på hva du ønsker. 

Og når det kommer til røyting, finnes det hunder som røyter mindre, og noen som ikke røyter. Felles for dem som ikke røyter er at de må klippes og stelles ganske mye, så pelsstell må du isåfall være innstilt på.

Jeg bor en leilighet med en rase som nesten ikke bjeffer, men det er mye annet å ta hensyn til for å lande på riktig rase.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Basenji er en hunderase som ikke bjeffer. Lite lyd fra dem, men de kan lage lyd for å varsle, men bjeffer ikke. Og denne lyden kommer også sjeldent. Lite pelsstell. 

Har vært litt med en basenji i en ukes tid, skikkelig sofapotet men likte veldig å gå tur når han først var ute.

Men kan være vanskelig å lære dem nye ting, da de har litt "kattepersonlighet". De kan lære grunnleggende ting som sitt, ligg, innkalling osv. Men ikke en hund hvis du vil lære den masse. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En basenji passer kriteriene du gir. 
Ta gjerne kontakt med meg for ytterligere informasjon, eller se på www.kingwanas.com

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Denne tråden er noen år gammel. Er hunderasen fortsatt den samme utfra kun utseende? Bare morro å se om det er forandringer med årene 
    • Vi koser oss fortsatt. 38 uker idag egentlig og på torsdag var hun 3,19 kilo og ca 49-50 cm lang (ikke helt villig til måling). Så antar vi kommer opp på en ganske gjennomsnittlig vekt og lengde for nyfødt baby på termindatoen, blir spennende å måle/veie.  Siden tirsdag 3/7 (35+4 i gestasjon) har hun utelukkende ammet. Utenom en flaske daglig med pittelitt melk for å få gitt vitaminene så fullammes hun. Det turte jeg aldri å drømme om i starten av mai. Helt utrolig hvor rask den frøkna er i utvikling. Noe treg vektoppgang første dagene, men ved siste veiing viste vekten + 260 gram på 9 dager som virkelig er innafor. Så alle rundt er veldig fornøyde.  Fortsatt en del kontroller og sykehusbesøk på henne, men sånn blir det bare første året. Vi er evig takknemlig for hvor godt det har gått med henne sett situasjonen. Kunne ikke fått en friskere og finere jente. Langt ifra hvordan vi trodde veien ville bli når jeg havnet i fødsel. 
    • Vi skal kjøre strekning Kvæfjord/Harstad - Oslo og har barn (2x11 år), hunder og telt med. Vi har planlagt lite, men det er bestemt at vi skal kjøre kystriksveien og skal hovedsakelig sove i telt, men om det passer og vi får lyst kan det bli noen netter i hytte også. Har noen forlag på fine steder å stoppe? Det være seg et fint sted å slå opp et telt, et naturlandskap, hyggelig camping, eller en spennende/interessant severdighet eller annet?Vi vurderer kjøre første strekke via Lofoten og ferge til Bodø eller over Hammarøya. Vi starter turen i morgen og når vi er fremme er høyst usikkert, men senest om to uker for da er ferien min over.  Noen forslag?
    • Denne tråden er noen år siden. Ble hunderasen sånn som du trodde den gangen?  Bare morro med tilbakeblikk 
  • Nylig opprettede emner