Beauceron, Vilja

8 innlegg i emnet

Har vært her inne og snoka en stund, og fant ut at pelsen fortjente en egen tråd :P 

Hun er en 2,5 år gammel tispe. Fullt opp med meninger, men vi blir som oftest enige til slutt. 

Vi bedriver alt mulig trening. Men det er vel mest hederlige forsøk på LP1 det går i. 

IMG_0458.PNG

IMG_0623.JPG

IMG_0058.JPG

IMG_0515.JPG

7 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fin :wub:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Er det denne vi møtte på Melsom i dag? :innocent:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, mushi skrev:

Hmmm... Er det denne vi møtte på Melsom i dag? :innocent:

Jepp, det er det :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Hun er fin :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jepp, det er det 
Synes jeg hørte noe om sonen! Hyggelig å se dere her også!

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Puuh, skulle egentlig ta nattoget hjem igår, men litt distré klarte jeg å ta toget i feil retning :huh: 

Vilja hadde funnet toget sitt, og stod å logra forventningsfullt, også kom vi oss bare fra Tønsberg til Stokke, litt skuffa båsse da :P 

Nå har vi hvertfall satt snuta hjemover, rett vei til og med! Og er det noe hunden min kan, så er det og ta tog:P 

Til tross for at det kan værre ganske ollete, når folk som har hunder som "bare må hilse" sitter ved siden av:huh: De kan godt hilse, men ikke innesperra på ett tog i bånd, helst :innocent: 

Så nå gleder vi oss til å være fremme i 18-tiden, både hund og menneske!

IMG_2265.JPG

IMG_2260.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lykke til med jobbintervju @TonjeM og god bedring til Strider. Jeg gikk på ski i ca 4 km igår - kladdet noe helt vannvittig under skia, så jeg labba på ski, tungt, men Idde fikk løpt litt da (kunne ikke ha ham rundt livet for da hadde han dratt meg overende - så lite gli hadde jeg).  Nå skal jeg snart sele på ham kløven og ta en tur før møter på jobb og førstehjelpskurs etterpå.  Ellers er jeg særs lite imponert over brøytingen her, traktorn tok seg en sving midt på plassen og kjørte igjen. Det er faktisk ikke greit når vi betaler for brøyting... sukk... håper han gjør en bedre jobb i kveld. Skjønner ikke hvor vanskelig det er å gjøre jobben ordentlig når han først er her...
    • Jeg kjenner ikke golden retriever som rase, men hvis allergi er et tema på rasen så kan du spørre "delspørsmål" - klør de ofte, har de ofte våteksem, hva spiser de (hvis de må få spesialfôr for allergi så kommer jo det fram), hvor ofte bades de (allergikere må av og til bades oftere - men noen eiere liker også å ha rene hunder, så ikke døm alle som bader hunden sin ofte!  ), er de ofte til veterinær, osv. Still spørsmål rundt grøten, hvis folk kvier seg for å bade i smørøyet. Det kan jo være hunder som også har hudproblem uten at det er satt en formell allergidiagnose, fordi eier klarer å sjonglere det i hverdagen med bad, fôr og hjemme-medisinering. Våteksem kan en for eksempel ofte få bukt med hjemme om det oppdages tidlig, jeg har selv gjort det - men det er jo forskjell på om en hund har våteksem flere ganger i året eller en sjelden gang.  En kan aldri garantere seg for at folk snakker sant, men det er jo ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke samme teknikk som noen av oss oppdrettere benytter oss av når vi vurderer om noen skal få kjøpe valp: Snakk masse, få det til å bli mer skravling enn revolverintervju, snakk flere ganger og ta opp samme tema flere ganger (uten at det virker som om du er dement) for å se om svarene endrer seg. Skal folk lyve, så får de i hvert fall lyve konsekvent over flere uker I min rase er det oppdrettere som har holdt på i mange år og er medlem av klubben som jeg aldri hadde kjøpt valp av, så verken det å være medlem av raseklubben eller å ha holdt på i mange år sier noe om kvalitet. Men hvis folk velger å avle utenfor raseklubben, så forventer jeg at de har en god begrunnelse for det. Jeg skummet gjennom avlsreglene for golden retriever, og det er slettes ikke vanskelige krav å oppnå - men ingen regel uten unntak, en hund kan være et verdifullt bidrag i avlen selv om den ikke er avlsklarert, og avlsreglene er ingen eurekaoppskrift. Så hvis folk ikke avler etter klubbens regler - spør hvorfor. Uansett om en er følger klubben eller ei, så skal oppdretter ha en gjennomtenkt mening bak kombinasjonen, utover "oj, hun er avlsklarert og nærmer seg fire år, det er sikkert koselig med kull, og Bonzo bor i nærheten og ble avlsklarert forrige helg." DogWeb er en database over alle registrerte hunder i Norge, og med de offisielle resultat som finnes på hver enkelt hund - røntgenresultat, mentalbeskrivelser, utstillingsresultat og prøveresultat. Da kan du lese stamtavler og sjekke statistikk bakover og til sidene. DogWeb er gratis for alle, bare gå til dogweb.no så kan du begynne å søke. Jeg mener jeg har vært inne fra mobilen. Hvis det ikke er noen oppdrettere i nærheten, så kan du jo oppsøke den lokale avdelingen i retrieverklubben, de har sikkert treff og aktiviteter som gjør at du kan komme og snakke med folk. Jeg anbefaler ofte potensielle valpekjøpere å besøke lokalavdelingen i min raseklubb for å bli bedre kjent med rasen. 
    •   Eg har dessverre en sånn schæfer som beskrevet med uthevet tekst over  Den første schæferen min er ganske ålreit med andre hunder i 99% av tilfellene. Han er en veldig trygg og selvsikker type, som ofte slippes sammen med hunder som er usikre fordi han har så god påvirkning på dem. Den 1% av tilfellene det ikke går bra så er det tydelig fra det første sekundet han ser den andre hunden at de to ikke skal slippes sammen, så han er veldig enkel å lese. Så kjøpte eg en schæfer til. Gjennom hele valpetiden har eg sørget for at hun ikke får hilse på hva som helst av tilfeldige hunder. Hun har hatt faste lekekamerater hele veien, selvsagt også den første hunden min. Vi gikk på passeringskurs, og alle mulige andre kurs og treninger og alt gikk fint. Hun virket aldri utrygg og ville leke med alle hunder hun så, og ble jo ganske vant til å være blandt andre hunder. Så rundt ettårsalderen begynte hun å bli litt usikker, og mer reservert for fremmede hunder. Eg tenkte kanskje det var en fryktperiode, og tenkte ikke så mye over det, bare fortsatte som normalt. Det ble bare verre og verre, og da hun var ca 1,5 år gammel ble hun ganske brutalt angrepet av en annen schæfer (ironisk nok), og etter det har det bare gått til *******. På treninger, konkurranser og utstilling går det for det meste greit, hun er litt vanskelig å få kontakt med da hun må holde øye med alle de andre hundene, men det er ingen utagering eller lyd. På tur derimot, eller ved tilfeldige møter når vi er ute er hun helt forferdelig, og flyr opp i ansiktet på den andre hunden og bjeffer og gneldrer og har full bust. I de tilfellene den andre hunden ikke bryr seg og bare ignorerer henne så roer situasjonen seg ganske fort, og det tar ikke lang tid før hun inviterer til lek. Hvis den andre hunden blir redd derimot så blir alt bare verre.  Eg syns det er så forferdelig ubehagelig å gå rundt i nabolaget som hun damen med den galne schæferen, og dermed fyre oppunder alle fordommer som finnes om rasen. Eg forsøker å gå tur på steder og tidspunkter der det er lite sannsynlig å treffe på folk, men på de korte lufteturene er det vanskeligere. Eg går gjerne store omveier for å unngå folk med hund. Det er så ille at eg har mest lyst å selge begge hundene mine, og aldri skaffe meg schæfer igjen Og bare for å ha sagt det, det er ikke vanskelig å finne en fysisk frisk schæfer i dag, så det behøver ikke være en grunn til å velge bort rasen. Den mentale helsen derimot...
    • Forståelig er det, og skrekkelig irriterende. Sorry, men kan du ikke heller skrive svaret i et word-dokument og kopiere over, om du sliter sånn med å bli logga ut?  De aller fleste får bikkjer de er fornøyd med. Det bare virker ikke sånn på hundesonen. På hundesonen så virker det som at alle sliter med ett eller annet i hundeholdet sitt, og sånn er det ikke  den virkelige verden, hos majoriteten av hundeeiere. Om noen har bevis for noe annet, vil jeg gjerne se det.  Jeg syns det er litt i overkant ironisk i en tråd som har gått over til mer eller mindre å handle om hvor kunnskapsløse og useriøse oppdrettere er, så skal det brått være et argument med hold i at de er så kunnskapsrike og seriøse at de veit på en 6-8 uker gammel valp hvorvidt den har noe å tilføre avl eller ikke? Den samme oppdretteren som gjorde den kombinasjonen som åpenbart er så ræva at valper må selges med avlssperre for å ikke bli avla på? Om noen gidder å nøste opp i det der så det fremstår som litt logisk for meg, ville jeg vært takknemlig.  Jeg trodde vi snakket om hundehelse, så hvorvidt det er raseavl, innkrysningsavl eller blandingsavl bør være revnende likegyldig. En sjuk hund er en sjuk hund, samme hvem foreldra er.  Du skreiv, til der jeg svarte "jasså?":  Jeg tror de fleste noenlunde oppegående folk skjønner at når man kjøper levende vesener,så  har man ingen garanti, uansett om foreldredyrene er testet både i 'hue og ræva'. De som uansett ikke skjønner det, tror jeg ikke man kommer så langt med, annet enn å ha 'reservasjoner' i kjøpekontrakt mht hva man erstatter/ikke erstatter.  Og her sliter jeg litt med logikken igjen. Du snakker om de noenlunde oppegående folkene som trenger at man har en avlssperre på valpen fordi de ikke kan forklares at man ikke avler på en sjuk hund? De samme noenlunde oppegående folkene som ikke kan orientere seg i oppdretterjungelen fordi de ikke veit hva de skal se etter?  Og reservasjoner i kjøpekontrakten? Altså. En seriøs oppdretter har ikke reservasjoner mot å erstatte noe i kjøpekontrakten, har den vel? Eller er det liksom greit å frasi seg ansvar for det man har avlet opp nå?  Hvis tispa i eksemplet ditt er 2 år da hun får sitt første kull, er hun rimelig ung. Er hun 3 år ved første kull, er hun 7 år ved andre kull, da er hun passe gammel. Either way - varselflagg.  Og at ikke rykter om avlsdyr er tatt ut av løse lufta innimellom.. Nei, for all del, det foregår jo aldri dritslening i hundemiljøet, det er aldri ei fjær som blir til fem høns. Det er nok i en alternativ virkelighet jeg har det fra. 
    • Takk for svar Skjønner godt du har de adskilt da! 
  • Nylig opprettede emner