Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

DKK Vejen 10-11 juni 2017

Recommended Posts

Jeg stilte Storm i Vejen denne helgen og det ble en fin helg for oss :)  

Lørdagen ble det "bare" excellent  på ham mens på søndagen fikk han det danske certet og ble dermed dansk utstillingschampion :blink: I tillegg ble han beste hann!  Dommeren var skikkelig streng i bedømmelsen - av de 11 som var med var det kun Storm og to til som fikk CK.  Storm trakk også det lengste strået og ble BIR :bananas:

Nå er hans fulle tittel N DK UCH NORD VCH AD Storm :wub:

IMG_0993.JPG.e080fcf7e061239917301d9cb0bd9d4a.JPG

• Like 13

Gratulerer!! 

"Unghunden" (2 1/2 år) min var også i Vejen i helgen og kom hjem med alt jeg kunne ønske meg 😊

Lørdag. Dommer: Rony Doedjins

CACIB & BIM

Søndag. Dommer: Lilliane De Ridder-Onghena

CACIB & BIR

NORD N DK SE NL CH NLjCH DKjV-15 KBHjV-15 AMSjV-15 Cherrybeau Jacen Solo.

Nå mangler vi "bare" et CACIB etter desember i år..

IMG_5949.JPG

• Like 6

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Har ikke noe klart forslag til deg så langt - får ikke helt tak på hva du ønsker i en hund - men jeg tror du kan utelukke BC og Schæfer. I utgangspunktet er jeg ikke noen stor fan av begrepet «førstegangshund» - man kan i utgangspunktet anskaffe seg en hvilken som helst hund som første hund, men det fordrer at man vet hva man anskaffer, hvorfor og har en plan for hundeholdet som matcher hunden man anskaffer seg. Der får jeg en følelse av at du ikke helt er akkurat nå. Det er selvsagt helt greit, men da bør man kanskje se til raser som er er litt mer tilgivende og krever noe mindre enn de to nevnte rasene. Heldigvis mye annet å velge i! Når det kommer til tidsbruk så tenker jeg at om det du beskriver er nok eller ikke, kommer an på hvor ofte du havner i den lavere enden av intervallene. Du beskriver totalt fra 35 minutter til 1 time og 45 minutter daglig. Det første er altfor kort og bør bare være en nødløsning til dager med sykdom, helseskadelig ekstremvær, begravelse eller bryllup. Sånn cirka. Det siste er i utgangspunktet nok for de aller fleste raser. Men da har jeg strøket at du «prøver» å få til en lengre tur daglig. En slik hovedtur er den viktigste hver dag, og bør i alle fall ikke være kortere enn 45 minutter til vanlig. Noen vil nok si en times tid. Så kan du heller tenke et par 5 minutters og en litt lengre kvelds- eller morgenrunde (15-20 minutter) i tillegg. Det er tidkrevende å ha hund. I tillegg til den ... tja ...minst halvannen time i effektiv «turtid» (som med fordel også bør inneholde litt trening/hjernetrim) daglig, så går det tid til å gjøre seg klar før man drar ut, tørke hunden når den kommer inn fra regnværet osv. Og mange opplever nok at det blir kjedelig for både to- å firbeinte å gå i samme miljøet hver dag og kjører eller busser til nye spennende steder å utforske. Og vipps så er turen på 1 time plutselig blitt halvannen eller to. Samtidig så er det mye annet som er med på å avgjøre hvor mye hunden blir stimulert hver dag. Er den alene hjemme hele dagen, så må man gjøre en ekstra innsats når man er hjemme. Er hunden med på «alt» du gjør (besøk til venner og familie, bytur, kanskje til og med jobb eller hva det nå måtte være) ellers så trekker det kanskje litt i andre retningen igjen. Og 40 minutter trening med hunden er noe helt annet enn 1 time ruslende i nabolaget. Har du truffet noen hunder du like? De er jo veldig forskjellige i væremåte. Kanskje du kan ta en tur til en hundeklubb eller en hundeutstilling og få hilst på noen? Hvor skal du starte? Med lett å trene, minst BC-størrelse og en som holder seg nær, så er det kanskje lett å tenke type retriever, spaniel (med forbehold for hva du orker av pelsarbeid - kan dog holdes i sportsklipp) en annen type gjeterhund enn BC eller kanskje en kortklipt puddel (med tanke på pelsarbeid, igjen)... men de fortjener alle at du har minst rundt halvannen time (inkludert den lengre turen) til overs hver dag mener jeg.  Lykke til!

• Balansert trening, vi som tror på JA og NEI.
    • Hvilken gruppe er det snakk om egentlig? 🤔
    • Takk! 

Oh yes, livet vert aldri det same på noko vis! 😄🧡
    • Ja, det var kanskje ein idè! 

Me bur svært landleg til med ‘gjennomsiktige’ bygdeforhold, og med naboar på begge sider som me stolar 120 % på, så eg er ikkje bekymra for han ute. Men takk for fine innspel! 👍
  • Nylig opprettede emner