Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv valp?


Sam
 Share

Recommended Posts

Igår hentet min søster sin nye Border Collie valp på 3mnd, og alt gikk fint under det første møtet mellom han og min blanding på 1 år og 8mnd.

Hunden min er vanligvis veldig tålmodig med alt og alle. Og lar til og med katter ligge oppå seg og bite han i fjeset, uten at han gjør noe med det. Men idag når valpen kommer bort til ansiktet hans begynner han av og til å knurre, og dette utløser noe hos valpen.. den begynner å knurre dypt, flekke tenner og prøver å bite hunden min, og glefser etter hånden min om jeg kommer borti han. Valpen nekter å gi seg, og jeg må bære han vekk og plassere han på rommet sitt. Tar de alltid sammen igjen ikke så lenge etterpå for å prøve å rette opp og avslutte med god stemning mellom de. Og dette pleier å funke greitt. Men før eller siden "ryker de i hop" igjen . Er det normalt for en valp å reagere sånn på knurring? 

Misstenker at noe av grunnen til min hund reagerer er at valpen er litt dominant av seg til tider, og det liker han ikke. Men valpen kan også ligge og sove inntil han, og med en gang valpen beveger litt på seg så begynner han å knurre igjen.. og da er det jo ikke lenger snakk om dominant oppførsel hos valpen. Men som sagt så hentet vi valpen igår, så de har ikke kjent hverandre så lenge. Men om dette potensielt er alvorlig vil vi jo ordne det med en gang...

Noen som har erfaringer/tips/ideer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp på 3 mnd er ikke dominant. Derimot er den antageligvis uoppdragen og usikker på sin helt nye livssituasjon, og tar ikke signalene fra din hund når den sier at det er nok. Det er opp til dere eiere å sørge for at valpen ikke blir for masete på unghunden og respektere når unghunden gir signaler om at den ikke vil ha valpen i nærheten.

Jobb med å lære de å slappe av i nærheten av hverandre, og gi de fred fra hverandre i perioder. En unghund på halvannet år er langt fra voksen enda og skal ikke ha jobben med å oppdra en valp. Og for all del, gi valpen tid til å slå seg til ro i sitt nye hjem uten for mye mas og styr de første dagene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerm den eldste. Mest sannsynlig går det seg til etterhvert som de blir vant til hverandre.

Valpen vår fikk ikke gå forbi senga til unghunden engang uten at hu knurra. Den eldste var ganske ufin mot valpen. Knurra, flekka tenner og løp hu ned ute. Etter noen måneder godtok hu at valpen lå i samme seng, men ikke inntil. Nå halvannet år etter er det den eldste som oppsøker den yngste for å ligge inntil :) 

Vi pressa de aldri til å være i nærheten av hverandre, og hadde valpen i egen binge når de var alene hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...