Gå til innhold
Hundesonen.no

Avstandskommandering


Debbie
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter med to feil i avstandskommanderingen min- og vil gjerne ha tips til hvordan dere lærer den inn,og  i tilfelle tips til å bukt med de problemene jeg har.

 

Hun har god fart ned og opp.

Hun har så god fart  opp at hun drar med seg bakbeina, og dermed kommer lengere fremover.

Hun ligger ikke med hoftene rett, og når hun da sitter opp, og ned osv- så blir hele øvelsen skeivere og skeivere i forhold til der vi begynte.

Hun har låste bakbein.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun drar meg seg bakbeina, har hun pr.def ikke låste bakbein, så jeg ville lagt mer vekt på å få henne til å forstå at bakbeina skal holdes i ro, selv om hun utfører momentet raskt. Det at hun ikke ligger rett med hoftene ville jeg prøvd å trent vekk med at det ikke gir belønning å legge seg på skinka. For noen hunder er det jo veldig naturlig å ligge slik, og da er det jo ikke så lett å få dem til å ligge riktig, men prøv å hold på kriteriene om at hun skal ligge beint og holde bakbeina i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Om hun drar meg seg bakbeina, har hun pr.def ikke låste bakbein, så jeg ville lagt mer vekt på å få henne til å forstå at bakbeina skal holdes i ro, selv om hun utfører momentet raskt. Det at hun ikke ligger rett med hoftene ville jeg prøvd å trent vekk med at det ikke gir belønning å legge seg på skinka. For noen hunder er det jo veldig naturlig å ligge slik, og da er det jo ikke så lett å få dem til å ligge riktig, men prøv å hold på kriteriene om at hun skal ligge beint og holde bakbeina i ro.

Takk for tips, da må jeg jobbe hardere med å få ho til å forstå konseptet låste bakbein. Tror ikke jeg orker å begynne med låste frambein.

Hun legger seg ikke på skinka, hun ligger bare med den ene hofta lengere frem enn den andre, ergo blir hun skeivere og skeivere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren inn muskelhukommelse på låste bakbein. Dette gjør du ved å stå helt inntil henne når du trener sitt opp og tar et lite skritt vekk når hun skal legge seg i dekk. På den måten har hun ikke mulighet til å dra med seg bakbeina framover når hun sitter opp. Kjør mange repetisjoner på dette. Gjerne frivillig i starten, så du ikke ødelegger kommandoen ved å enten ikke belønne for dårlig utførelse, eller får med deg rusk på øvelsen inn i kommandoen. Det en må være obs på når man har jobbet en del med frivillig atferd, er at du etterpå må være flink til å legge på stimulikontroll, slik at hun ikke tyvstarter. Vent noen sekunder ekstra før du gir kommandoer, slik at hun må holde posisjonen en stund før hun får neste kommando. Tyvstarter hun, så feiler du henne ved å få henne ut av posisjon og prøver på nytt.

Ang. dette med å legge seg feil, så må du bare feile henne når hun gjør feil. Løs henne ut av posisjonen og vent på at hun legger seg på nytt. Bare belønn henne når hun legger seg riktig. Dette fordrer jo at hun ofte tilbyr å legge seg riktig. Hvis hun i hovedsak tilbyr å legge seg feil, så kan du belønne dette med kjedelige godbiter, mens du gir jackpot når hun legger seg riktig, for å highlighte disse. Dette må du ta ut av selve øvelsen og trene på ved siden av. Når hun tilbyr riktig ligg, så sette du den inn i øvelsen igjen. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...