Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrallergi... først ikke mulig å teste, nå skal vi ha blodprøve??


Cams
 Share

Recommended Posts

Lang historie kort : Hund har slitt med øreinfeksjon i lang, lang tid. Veterinær mener først nå kommer av fôrallergi, og hund har spist kun Hills Z/D allergimat i noen måneders tid. Jeg har alltid fôret på vom, eller Orijen / Taste of the Wild, og hjertet mitt blør av å fôre hunden på "drittmaten" hun får nå. Derfor, da veterinær mistenkte allergi, så spurte jeg om det ikke fantes noen som helst annen måte å teste for fôrallergi, som i form av en blodprøve. Fikk da klart svar om at Nei, det kan kun bevises igjennom ellimineringsdiett. OK. Så da ble det allergitørrfor.

Resultat: Øreinfeksjon borte. Ingen andre symptomer på allergier, annet enn at hun har fått litt fukt/sopp imellom noen av tærne og ørlite i munnvikene. 

Jeg var innom veterinæren i går for å kjøpe en ny fôrpose, og tenkte å høre med dem ang "hva nå", da jeg veldig gjerne vil starte med å finne ut nøyaktig hva det er hun reagerer på. Nå får jeg plutselig beskjed om at de må ta diverse prøver, blant annet en blodprøve som må sendes ut for å få resultater?? Da sa jeg til dyrepleieren at dette spurte jeg dem om sist gang, og da fikk jeg klar beskjed om at det ikke fantes noen prøver å ta for å finne ut av nøyaktig hva mat hun reagerer på. Dyrepleieren gikk til bakrommet og snakket med veterinær, kom tilbake igjen og sa nøyaktig det samme og spurte om jeg ville sette opp time nå.

Jeg syns dette hørtes innmari rart ut?! Men dette er første gang jeg dealer med matallergi hos hund, så jeg vet ikke hva som er normal prosedyre her? Blir jeg lurt, eller er dette helt normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt blodprøve på min. De er ikke 100% sikre, men på min stemmer de såvidt vi kan se hitil.

Min hadde vi i grunn allerede konkludert med allergi, men for min del var det veldig greit å i alle fall få en viss idé hva hun reagerte på. Hun hadde såre poter og lett for å få ørebetennelse. Resultatet på prøven her ble: lam, melk, storfe og hjort. Merker at får hun noen av de så begynner hun med poter og ørebetennelse med en gang. Hun får også allergimedisin i tillegg(reagerer mindre hvis hun får i seg noe hun ikke tåler). 

Minuset er at blodprøvene er ganske dyre(ca 3000kr per kategori tror jeg).

Lagt til: på min visste vi ikke om det var fôr eller noe i miljøet, så hun ble testet for begge.

Endret av WelshenNemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøver for allergi er generelt ikke veldig pålitelige dessverre.

Men det du bør gjøre nå er jo å begynne å eliminere. Introduser forsiktig en og en proteintype. Det er jo det som er poenget med å ha hunden på allergifôr. Blir den bra, så kan du begynne å prøve litt forskjellige proteinkilder for å finne ut hvilke hunden reagerer på og hvilke den ikke reagerer på. Det er den sikreste måten. Lurt å bare prøve en type om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at blodprøver er heller noe jeg ønsker å gjøre hvis det viser seg at elimineringsdietten ikke fungerer. Som sagt, nå er hun jo fin og har vært det siden i sommer.

Det viktigste for meg er jo å finne et godt fôr hun fungerer på, og så holde oss til det. Jeg ser ikke helt nødvendigheten i å bruke masse tid og penger på å finskjemme hva hun kan være allergisk mot, særlig hvis blodprøvene ikke engang er pålitelige. 

For dere som har gjort elimineringsdiet før, hva vil være et godt utgangspunkt å starte på? Jeg ønsker veldig gjerne at hun skal fungere på f.eks nr 33 fra vom og hundemat - kan jeg starte med å bare gi disse pølsene og sjekke hunden for eventuelle reaksjoner? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om blodprøvene er litt upålitelige så er de gode som veiledning og vil nok spare deg for både penger og veterinærbesøk i fremtiden om du bare kjører på og tester forskjellig. Det du fort ender opp med da er nye ørebetennelser hvor du da må vente enda flere uker før du kan begynne på nytt med ny elimineringsdiett.

Det vanligste er vel å begynne med en og en ren proteinkilde. For eksempel ren kylling eller ren fisk. Hvis du starter rett på VoH som inneholder litt forskjellig så kan du ikke være sikker på hva hunden faktisk reagerer på om den skulle reagere. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Cams skrev:

Jeg føler at blodprøver er heller noe jeg ønsker å gjøre hvis det viser seg at elimineringsdietten ikke fungerer. Som sagt, nå er hun jo fin og har vært det siden i sommer.

Det viktigste for meg er jo å finne et godt fôr hun fungerer på, og så holde oss til det. Jeg ser ikke helt nødvendigheten i å bruke masse tid og penger på å finskjemme hva hun kan være allergisk mot, særlig hvis blodprøvene ikke engang er pålitelige. 

For dere som har gjort elimineringsdiet før, hva vil være et godt utgangspunkt å starte på? Jeg ønsker veldig gjerne at hun skal fungere på f.eks nr 33 fra vom og hundemat - kan jeg starte med å bare gi disse pølsene og sjekke hunden for eventuelle reaksjoner? 

Jeg ville droppa blodprøver ja. Det er en unødvendig utgift for noe som er såpass usikkert. Bare følg nøye med på eventuelle reaksjoner. Ser du antydning til reaksjoner i ørene f.eks. så bør du begynne å rense tidlig slik at du unngå infeksjon. Selv bruker jeg Clorhexiderm(tror jeg det heter). Nå har hun fått en som vet. også putta litt kortison i. Det fungerer veldig bra som forebyggende behandling mot infeksjoner. 

Jeg ville starta med en ren proteinkilde. Gir du nr. 33 og hunden reagerer, så aner du ikke hva hunden reagerer på. Og da må du tilbake på allergifôret igjen til hun er symptomfri. Det er viktig at immunforsvaret får nullstille seg litt etter reaksjon. Det er fort gjort at hun vil få reaksjon på noe hun egentlig ikke reagerer på hvis immunforsvaret allerede er overaktivt etter en proteinkilde hun ikke tåler. 

Kylling kan være fint å begynne med, eller også lam. Min tåler lam ganske greit. Svin er noe veldig mange reagerer mye på. Dr. Clauders har en del tørrfôr med bare en proteinkilde. Det går an å prøve. Min har gått på det med lam og fungert greit. Nå får hun med hjort, og det syntes jeg ikke er like bra. Føler det er mindre næring i det. Hun har mye avføring og må ha mer mat for å holde vekta. Ellers har jo også Dyregod kommet med et nytt fôrmerket der flere av pølsene er av en proteinkilde. Dette er varmebehandlet da, litt i samme gata som NP har jeg forstått. 

V&H har også et fôr med bare lam, men det er ikke fullfôr. 

17 timer siden, Polfarer skrev:

Men selv om blodprøvene er litt upålitelige så er de gode som veiledning og vil nok spare deg for både penger og veterinærbesøk i fremtiden om du bare kjører på og tester forskjellig. Det du fort ender opp med da er nye ørebetennelser hvor du da må vente enda flere uker før du kan begynne på nytt med ny elimineringsdiett.

Men siden denne testen er såpass upålitelig så er det jo ikke sikkert utslagene stemmer en gang. Verken det hunden tåler eller det den ikke tåler. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Cams skrev:

For dere som har gjort elimineringsdiet før, hva vil være et godt utgangspunkt å starte på? Jeg ønsker veldig gjerne at hun skal fungere på f.eks nr 33 fra vom og hundemat - kan jeg starte med å bare gi disse pølsene og sjekke hunden for eventuelle reaksjoner? 

Er ikke helt sikker på om min erfaring hjelper, men hun sto på dette hypoallergeniske Hills-foret som det ikke skal være noe de reagerer på i, og hadde ingen merkbar forandring på 4 mnd, så vi fastslo at hun ikke er allergisk mot mat. Før hun fikk Hills-foret fikk hun dog V&H kylling, men som sagt så er hun ikke allergisk mot foret, så det hjalp ikke. 

Poenget med elimineringsdiett er jo at man helst har proteinkilder de ikke har fått før, og bare en av de om gangen, sånn at man ser hva de reagerer på. Så nei, jeg ville ikke gitt nr. 33 som har flere proteinkilder, jeg ville begynt med en av variantene som er reine, og jobbet meg ut fra det, lagt til en og en proteinkilde og sett når/om det kom en reaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg ville droppa blodprøver ja. Det er en unødvendig utgift for noe som er såpass usikkert. Bare følg nøye med på eventuelle reaksjoner. Ser du antydning til reaksjoner i ørene f.eks. så bør du begynne å rense tidlig slik at du unngå infeksjon. Selv bruker jeg Clorhexiderm(tror jeg det heter). Nå har hun fått en som vet. også putta litt kortison i. Det fungerer veldig bra som forebyggende behandling mot infeksjoner. 

Jeg ville starta med en ren proteinkilde. Gir du nr. 33 og hunden reagerer, så aner du ikke hva hunden reagerer på. Og da må du tilbake på allergifôret igjen til hun er symptomfri. Det er viktig at immunforsvaret får nullstille seg litt etter reaksjon. Det er fort gjort at hun vil få reaksjon på noe hun egentlig ikke reagerer på hvis immunforsvaret allerede er overaktivt etter en proteinkilde hun ikke tåler. 

Kylling kan være fint å begynne med, eller også lam. Min tåler lam ganske greit. Svin er noe veldig mange reagerer mye på. Dr. Clauders har en del tørrfôr med bare en proteinkilde. Det går an å prøve. Min har gått på det med lam og fungert greit. Nå får hun med hjort, og det syntes jeg ikke er like bra. Føler det er mindre næring i det. Hun har mye avføring og må ha mer mat for å holde vekta. Ellers har jo også Dyregod kommet med et nytt fôrmerket der flere av pølsene er av en proteinkilde. Dette er varmebehandlet da, litt i samme gata som NP har jeg forstått. 

V&H har også et fôr med bare lam, men det er ikke fullfôr. 

Men siden denne testen er såpass upålitelig så er det jo ikke sikkert utslagene stemmer en gang. Verken det hunden tåler eller det den ikke tåler. 


Tusen takk for gode tips!
Når jeg tester hundefor med èn proteinskilde, f.eks med kylling, kan jeg også forsøke å gi ren kylling i tillegg? Eller bør jeg kun holde meg til tørrforet under elimineringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Cams skrev:


Tusen takk for gode tips!
Når jeg tester hundefor med èn proteinskilde, f.eks med kylling, kan jeg også forsøke å gi ren kylling i tillegg? Eller bør jeg kun holde meg til tørrforet under elimineringen? 

Kylling er kylling, så jeg hadde gjerne brukt ren kylling ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hunden din skal leve med allergi resten av livet hadde jeg tatt blodprøvene. De må sendes til laboratorium i Tyskland (i de fleste tilfeller) hvor man tester for ulike allergener i matvarer. Mange tester også for midd. Siden middallergi er mer vanlig enn fôrallergi ville jeg fått med det også på testen. 

Sånn ellers, hvis hunden fungerer bra på z/d, hvorfor ikke bare fortsette med det? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...