Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Motivere tenåringshund

Recommended Posts

Det kan virke som lille Bernie på litt over 7 mnd allerede er kommet i tenåringsalderen. Han har i alle fall funnet ut at tisper er utrolige kule! Derfor har det vært litt vanskelig på trening i det siste. Han er ganske kresen i utgangspunktet, men nå fungerer verken pølse, lever, kjøttdeig eller skinke som belønning, og han er bare ukonsentrert og vil bort til de andre hundene. Det gjør ikke saken bedre at vi skal ta bronsemerket om 1 mnd :no:

Noen som har noen tips til skikkelig god belønning (i form av mat)? 

Fiskekaker, svenske kjøttboller eller karbonade? :)

Litt i samme situasjon. Dette er det min hund liker best av alt i verden men dette funker heller ikke særlig godt.

Altså - unge hannhunder som begynner å bli kjønnsmodne har jo veldig ofte grøt mellom øra. Man trener ikke så mye med dem da, man overlever bare... :aww:. Jeg tror vi stod på klubben og stort sett trente kontakt i et halvt år, jeg, da guttungen her i huset var pubertetslus. Det går ikke så mye verken ut eller inn i den perioden...

• Like 3

Når Yoshi var i puberteten, så gadd jeg ikke trene om han ikke viste interesse selv. Da tenker jeg på LP og slikt, og ikke generell oppdragelse. Ble mye kontakt trening og lite annet de mnd det stod på..

12 minutter siden, Siri skrev:

Altså - unge hannhunder som begynner å bli kjønnsmodne har jo veldig ofte grøt mellom øra. Man trener ikke så mye med dem da, man overlever bare... :aww:. Jeg tror vi stod på klubben og stort sett trente kontakt i et halvt år, jeg, da guttungen her i huset var pubertetslus. Det går ikke så mye verken ut eller inn i den perioden...

Signerer. Har hatt endel fellestreninger med å se på at andre trener gitt :teehe: 

• Like 1

Forumet fortsetter under annonsen
9 minutter siden, Aslan skrev:

Signerer. Har hatt endel fellestreninger med å se på at andre trener gitt :teehe: 

Skikkelig givende, sant? :lol: 

• Like 1

For meg er det viktig å fortsatt stille krav, selv om puberteten inntreffer! Ikke gi opp, hold deg hard :-) Jeg har trent med alle mine hannhunder, også under puberteten. Det tar kanskje litt mer tid før kontakten er der, men den kommer som regel når de skjønner at de ikke får gjøre de andre tingene de lyster etter (snuse, pisse, flørte med tisper!). En stilte konkurranse ved 10 mnd, sistemann er påmeldt konk nå 1 år gammel... I mitt hode skal de pent få fungere, selv om fluene surrer litt mer i hodet deres :-P 

En annen ting... Det går over :-P bare sørg for å ikke få med ekstra uvaner på veien.

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Her er det vel omtrent like mye aktivitet hele året, så jeg setter pauser osv. Og jeg tror at hundene har godt av pause, eller å trene noe helt annet.  
    • Du kan enkelt søke i Dogweb-oppdateringer etter kull født i perioden og sile ut det hvor mor har registreringsnummer i året før
    • Jeg synes det er ganske useriøst av en dyrlege å anbefale kull på en uregistrert hund som ikke har kjente arveanlegg. At mor og far er friske betyr lite. Hvorfor er ikke mor og far registrerte? Og hvordan kan du vite om søsknene og forfedrene til hunden din er friske, når de ikke er registrerte? Det hjelper ikke om din hund er frisk og fin, om alle søsknene er opererte eller er syke av ledd- eller pusteproblemer. Eller foreldres søsken. Hunden din bærer de samme genene og kan arve videre sykdommer og helseproblemer den ikke har selv. Hva skal du gjøre med alle de andre valpene? Når du får et kull på hunden din så driver du med avl, uansett hva begrunnelsen er. Jeg skjønner at du skal selge dem, men på papiret er de blandingshunder. Høy innavl er ifølge raseklubben tidvis et problem i rasen. Hvordan skal du unngå dette? Keisersnitt er vanlig på rasen, er du villig til å ta risikoen? Det kan også gi hunden din varige mén. Raseklubben anbefaler å sjekke for patellaluksasjon, røntging av rygg og belastningstest før avl på fransk bulldog (i tillegg til utstillingspremiering, maks innavlsgrad og noen andre kriterier som ikke kan oppfylles av en uregistrert hund). Hvis du virkelig er så glad i rasen at du er opptatt av alt dette så foreslår jeg at du kjøper en frisk, renraset valp, og starter avlsarbeidet ditt derfra.
    • Visste dyrlegen at hunden er uten stamtavle når han/hun kom med den uttalelsen? For det er begrenset hva du kan vite om hvor lurt det er å avle på er dyr når man ikke vet noe om slekta ut over mor og far og uansett hvor «frisk» din er så vil den jo aldri kunne bidra med friske gener til rasen siden den er uregistrert og derfor per definisjon ikke en fransk bulldog. Men det er selvsagt bra, om du nå velger å avle, at du gjør det du kan med tanke på å teste din egen. Ville sjekket hvilke helsekrav norsk bulldogklubb har for avl og testet basert på det. Det vil nok sikkert gå med en del tusenlapper før du er i mål. Går også ut i fra at du ikke har tenkt å beholde alle valpene selv? Så du må uansett selge videre hunder uten stamtavle, og du kan selvsagt kalle dem fransk bulldog, men uten stamtavle er det jo egentlig ikke det. Og så må du finne en partner som skal være frisk, rask og testet og helst med stamtavle slik at helheten kan vurderes. Det tror jeg kan bli mildt sagt utfordrende og jeg synes egentlig ikke dette høres ut som noen god idé.
    • At han er frisk og fin. De har bekymret seg overraskende lite om det, synes jeg. Skylder på tenåringsfakter, men synes det har vart lenge nå. Heldigvis hiver han innpå med frysetørket, så får prøve fase det ut etter hvert og lure i ham vom. 
  • Nylig opprettede emner