Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie


tonjek
 Share

Recommended Posts

Kan noen anbefale oppdrettere på border collie? Gode linjer, linjer å styre unna, evt oppdrettere å styre unna osv. Gjerne på pm hvis det er bedre (spesielt mtp sistnevnte). Gode/dårlige erfaringer med hunder fra spesielle linjer? Sier heller ikke nei-takk til tips om gode enkeltindivider som jeg kan tråkle meg videre fra.

Har begynt prosessen med å lete etter hund nr 2, men det er nok en stund til, så kan ikke helt peile meg inn på spesifikke kombinasjoner helt enda. Nåværende hund er ikke mer enn snart 1,5 år, så vil gi ham litt tid til å bli voksen først, samt at vi har litt forskjellig å jobbe med før neste kommer i hus. Er jeg heldig, kan det bli til høsten, men sannsynligheten for at det blir ut i 2017 er vel en del større.

Den skal hovedsakelig brukes til agility, så fri HD på foreldre og slekt er veldig vesentlig. Ellers vil det bli lydighet og gjeting ved siden av. Ønsker meg et lettmotivert arbeidsjern med god mentalitet. Kommer til å gå for tispe denne gangen. Bor på Østlandet, men er åpen for oppdrettere i hele landet, og også Sverige.

Noen forskjeller på norske og svenske linjer, eller er dette så blandet at det ikke er merkbart?

Valpen må vokse opp inne i huset, ikke i låven, og vil helst ha foreldre som både er hd-fri, øyelyst og dna-testet, med godkjent gjeterhundprøve.

Ser dessverre at det er mye enten-eller mtp helsetesting og gp, selv om jeg finner noen kull her og der som har hele pakken. Jeg har brent meg litt på helse på nåværende hund (selv om det kom overraskende), så vil gjerne gjøre en ekstra innsats for at nestemann blir frisk i kroppen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan annbefale bla. Kennel Working Powers, Fyhrs kennel, Tunevannets (men der har du jo allerede en fra), For The Win kennel, Works' kennel, Karin Mattson/Jo Agnar Hansen, Nesbakkens og Kronvallaren. Jeg er ikke helt sikker på hvor mye alle disse helsetester hundene sine, men det gir iallefall en liten pekepinn. Også skal jo vår Slip ha et kull til neste vinter. HD røntget B, øyenlyst fri, CEA normal og kl 3 gjeterhund :ahappy: Våre valper vokser opp de første 4-5 ukene innendørs, fra da av har de base i låven, men er en hel del ute og blir godt sosialisert med voksne, barn og andre hunder. Så "vokse opp i låve" kan bety mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne noen som ikke har vært nevnt.

Emenems har hatt hund på landslaget i gjeting og konkurrert nursery på høyt nivå, de jeg har truffet derfra har vært gjennomgående hyggelige og brukbare. TheLook har flere lydighetschampions som også fungerer brukbart på sau i stabelen sin. Møtt bare to hunder derfra som også har vært trivelige hunder. Helsetesting OK. Begge er i Sverige, så minimum godkjente og HD-røntget hele gjengen, og begge har avkom som konkurrerer sport i høyeste klasser i tillegg til gjeting :) 

Slip er en herlig og snerten madam! Halvsøster til min Lyn :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...